راه های تقویت مهارت دست ورزی کودکان

منبع: روزیاتو

5

1402/4/7

14:36


راه های تقویت مهارت دست ورزی کودکان

راه های تقویت مهارت دست ورزی کودکان

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

دست ورزی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که نوزاد در ماه‌های ابتدایی زندگی خود فرا می‌گیرد و این یادگیری تا سنین بالاتر هم ادامه دارد. زمانی که کودکان کنترل مناسبی روی دست نداشته باشند، با مشکلات متعددی در غذا خوردن، بازی کردن یا نوشتن مواجه می‌شوند. به ‌همین دلیل تقویت مهارت دست ورزی در کودکان بسیار اهمیت دارد. در این مقاله قصد داریم در رابطه با راه های تقویت مهارت دست ورزی کودکان صحبت کنیم و اشاره‌ای به ۶ روش برای رشد مهارت دست ورزی کودکان داریم. با مطالعه این مقاله، اطلاعات مفیدی در رابطه با مهارت‌های دست ورزی کودکان به دست خواهید آورد.

  1. خمیر بازی؛ یکی از ابزارهای لازم برای تقویت مهارت های دست ورزی کلاس اول

استفاده از خمیر بازی و ساخت اشکال متفاوت یکی از فعالیت‌های دلچسب کودکان است. خمیر بازی علاوه‌بر بالا بردن خلاقیت در کودکان، موجب تقویت عضلات دست آن‌ها خواهد شد. در حین خمیر بازی والدین باید توجه کنند که هیچ دخالتی در بازی کودک نداشته باشند و به آن‌ها اجازه دهند با خمیر بازی شکل‌های مختلفی بسازند. خمیر بازی در کودکان حس آرامش ایجاد می‌کند و باعث تخلیه هیجان آن‌ها خواهد شد. خمیر بازی کودکان در بسته‌بندی و طرح‌های مختلفی وجود دارد که قیمت بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. 

راه های تقویت مهارت دست ورزی کودکان

  • تقویت مهارت های دست ورزی کودکان با رنگ انگشتی

رنگ انگشتی یکی از بازی‌های جذاب و ویژه کودکان محسوب می‌شود. نقاشی به وسیله رنگ انگشتی قوه خلاقیت کودکان را رشد می‌دهد و موجب تقویت مهارت دست ورزی در آن‌ها خواهد شد. همچنین کار با رنگ انگشتی تقویت ماهیچه‌ها و عضلات دست کودکان را به همراه خواهد داشت.

مهارت دست ورزی در کودکان با بازی‌های مختلف و تمرین به‌مرور زمان افزایش پیدا می‌کند. در نظر داشته باشید رنگ‌های رنگ انگشتی قابلیت شست‌و‌شو دارند و آثار این رنگ‌ها روی دیوار یا زمین باقی نمی‌ماند. اثر رنگ انگشتی با یک تکه پارچه نم‌دار یا خیس پاک خواهد شد؛ بنابراین آزادی عمل کامل را به کودکانتان در حین بازی با رنگ انگشتی بدهید و او را برای کثیف شدن لباس‌هایش سرزنش نکنید.

  • نقاشی با آبرنگ؛ راهکاری برای تقویت مهارت دست ورزی در کودکان

یکی دیگر از راه‌های افزایش خلاقیت مهارت دست ورزی در کودکان، نقاشی با آبرنگ محسوب می‌شود. نقاشی با آبرنگ به‌دلیل نوک متفاوت قلم‌مو نسبت به مداد سخت‌تر است و نیاز به تمرکز بالاتری دارد. نحوه دست گرفتن قلم آبرنگ بسیار مهم است و کودکان در حین آموزش نقاشی با آبرنگ، ماهیچه‌ها و عضلات انگشتانشان تقویت خواهد شد.

نقاشی با آبرنگ موجب کاهش استرس کودکان شده و ذهن آرام‌تری به آن‌ها هدیه می‌دهد. همچنین خلاقیت کودکان در حین کار با آبرنگ به‌خوبی افزایش پیدا می‌کند. مدل‌های مختلفی از انواع آبرنگ در بازار عرضه می‌شود که در رنگ‌های متفاوتی به فروش می‌رسند. والدین می‌توانند از بین مدل‌های مختلف آبرنگ، طرح مدنظرشان را انتخاب و خریداری کنند.

  • بازی با خانه‌سازی و لگو؛ روشی کاربردی برای تقویت مهارت دست ورزی پیش دبستانی

خانه‌سازی یکی از بازی‌های نوستالژیکی است که بیشتر والدین خاطره‌ خوبی از آن دارند. انجام بازی و سرگرمی با بلوک‌های خانه‌سازی موجب خلاقیت و بهبود مهارت‌های دست ورزی کودکان می‌شود. اتصال قطعات مختلف لگو و خانه‌سازی با کشیدن و فشردن قطعات به یکدیگر باعث تقویت عضلات و ماهیچه‌های کودکان خواهد شد. در انتخاب بلوک‌های خانه‌سازی به سایز قطعات توجه داشته باشید تا متناسب با سن فرزندتان آن‌ها را انتخاب کنید.

راه های تقویت مهارت دست ورزی کودکان

  • استفاده از مداد رنگی و ابزار نقاشی؛ تقویت مهارت دست ورزی در کودکان

نقاشی کشیدن به وسیله مداد رنگی همیشه برای کودکان سرگرم‌کننده و جذاب است. کودکان خط و خطوط متفاوتی با استفاده از مداد رنگی روی کاغذ می‌کشند که علاوه‌بر افزایش خلاقیت آن‌ها، عضلات انگشت و دستشان را نیز تقویت می‌کند. به والدین توصیه می‌کنیم با خرید ابزارهای مختلف نقاشی مانند مداد رنگی، پاستل، گواش و آبرنگ خلاقیت و مهارت دست ورزی کودکان را تقویت کنند. 

  • بالا بردن مهارت دست ورزی با اسباب‌بازی‌های پیچ و مهره‌ای

باز و بسته کردن پیچ و مهره‌های پلاستیکی یا چوبی یکی از سرگرمی‌های آموزنده کودکان است و جزو تمرین‌های اصلی مهارت های دست ورزی کلاس اول کودکان محسوب می‌شود. از این سرگرمی و اسباب بازی جذاب به‌عنوان ابزاری برای به‌کارگیری ذهن کودکان می‌توان استفاده کرد. نمونه‌های مختلفی با سایزهای متنوع در بازار موجود است که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

بازی‌های متنوع کودکانه؛ بهترین روش برای افزایش تقویت مهارت دست ورزی کودکان

در این مقاله ۶ راهکار جذاب برای مهارت دست ورزی کودکان بیان کردیم و اشاره‌ای به بازی‌های خلاقانه برای تقویت عضلات دست و ماهیچه کودکان داشتیم. انجام چنین بازی‌هایی برای کودکان موجب شادی و نشاط آن‌ها خواهد شد و خلاقیت کودکان را افزایش می‌دهد. ساده‌ترین راه برای سرگرم کردن کودکان و رشد مهارت‌های مختلفی مانند دست‌ورزی و خلاقیت، استفاده از وسایل متنوع نقاشی مانند آبرنگ، گواش و رنگ انگشتی است.

انواع وسایل نقاشی در فروشگاه اینترنتی ایران تحریر با قیمت مناسب و کیفیت عالی عرضه می‌شود. هرآنچه‌که برای مهدکودک، پیش‌دبستانی و مدرسه فرزندتان نیاز دارید را می‌توانید به‌صورت یک‌جا از فروشگاه ایران تحریر خریداری کنید. این فروشگاه علاوه‌بر فروش لوازم تحریر، کلیه ابزارهای طراحی و نقاشی را نیز به فروش می‌رساند. برای مشاهده کلیه محصولات فروشگاه اینترنتی ایران تحریر به نشانی اینترنتی irantahrir.shop مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو