فواید شلغم برای کودک؛ تمام فواید از خواص ضد سرطانی تا بهبود عملکرد مغز

فواید شلغم برای کودک؛ تمام فواید از خواص ضد سرطانی تا بهبود عملکرد مغز


منبع: تاپ ناز

3

1402/6/6

12:37


شلغم در میان ما ایرانیان به داروی سرماخوردگی معروف است. زمانی که در فصل سرد سال سرما می خوریم اولین چیزی که به ذهنمان می رسد مصرف این ریشه پخته است. بله ریشه! شلغم ریشه گیاهی است که در زیر خاک قرار می گیرد. همه ما بر خواص این سبزی ریشه ای واقف هستیم. اما آیا این خوراکی می تواند به همان اندازه که برای بزرگسالان مفید است برای کودکان نیز مقوی باشد؟

در واقع بسیاری از مادران این سوال را از پزشکان می پرسند که آیا دادن آن به فرزندمان کار درستی است؟ اصلا مصرف این سبزی برای فرد چه فوایدی می تواند داشته باشد؟ در این مقاله می خواهیم به صورت تخصصی به معرفی شغلم و مواد مغذی آن و همچنین فواید آن برای حفظ سلامتی کودکان بپردازیم.

شلغم، ریشه ای با خواص معجزه آسا

فواید شلغم برای کودک؛ تمام فواید از خواص ضد سرطانی تا بهبود عملکرد مغز

قبل از آن که به فواید شلغم برای کودک بپردازیم، بهتر است مقداری با این سبزی ریشه ای مقوی و خوشمزه آشنا شویم. شلغم گیاهی است که خواستگاه آن شمال اروپا بوده و یونانیان باستان از قدیم الایام از آن در رژیم غذایی خود استفاده می کردند. این سبزی گونه های فراوانی دارد و هر کدام از این گونه ها در نقاط مختلف جهان با نام های مختلفی شناخته می شوند.

رایج ترین نوع آنکه در ایران هم مورد استفاده قرار می گیرد، شلغمی است که پوست آن حالتی بنفش مانند دارد. اما گوشت آن کاملا سفید است. این گونه به عنوان شلغم سفید هم شناخته می شود و به صورت پخته شده مورد استفاده قرار می گیرد.

ارزش غذایی و مواد مغذی موجود در شلغم

فواید شلغم برای کودک؛ تمام فواید از خواص ضد سرطانی تا بهبود عملکرد مغز

فواید شلغم برای کودکان را مدیون ارزش غذایی بسیار مقوی و پربار این سبزی ریشه ای هستیم. در واقع این گیاه توانسته تنوع بالایی از انواع ویتامین ها، مواد مغذی و مواد معدنی ضروری و مورد نیاز بدن را در خود جای دهد. به همین دلیل است که این نوع سبزی تا این حد توانسته در رژیم غذایی انسان ها جا پای خود را محکم کند. ارزش غذایی 130 گرم از این گیاه خام به صورت زیر می باشد:

· 36 کالری

· 8 گرم کربوهیدرات

· 2 گرم فیبر

· 1 گرم پروتئین

· 30 درصد از نیاز روزانه ویتامین C

· 5 درصد از نیاز روزانه فولات

· 3 درصد از نیاز روزانه فسفر

· 3 درصد از نیاز روزانه کلسیم

برگ های سبز شلغم و ریشه آن دارای مواد مغذی زیر هستند:

· ویتامین های A، K، E، D، B12، B6

· لوتئین

· تیامین

· ریبوفلاوین

· پتاسیم

· سدیم

· نیاسین

· منیزیم

· روی

مطلب مشابه: طرز تهیه سوپ شلغم با 6 دستور مختلف خوشمزه

با فواید شلغم برای کودکان بیشتر آشنا شوید

فواید شلغم برای کودک؛ تمام فواید از خواص ضد سرطانی تا بهبود عملکرد مغز

شلغم با توجه به ارزش غذایی مفیدی که دارد، برای حفظ سلامتی کودکان بسیار مفید است. کودکان در سن رشد قرار داشته و بدن آن ها برای تکامل و نمو به انواع مواد مغذی و معدنی نیاز دارد. سبزیجات یکی از خوراکی هایی هستند که متخصصین اطفال همواره بر وجود آن ها در رژیم غذایی کودکان تاثیر دارند. بنابراین مادران باید انواع سبزیجات پخته شده را در رژیم غذایی فرزند خود بگنجانند. این ماده غذایی جزء گیاهان بسیار خوشمزه و در عین حال مفید و مقوی برای بدن انسان است.

اهمیت وجود این سبزی در برنامه غذایی افراد کم سن بسیار بیشتر از رژیم غذایی بزرگسالان است. زیرا کودکان نیاز بیشتری به مواد غذایی موجود در آن دارند. با توجه به آنکه این سبزی ریشه ای دارای انواع مواد مغذی است، پس باید انتظار خواص بسیار مهمی را نیز از او داشته باشیم. در ادامه می خواهیم به معرفی فواید شلغم برای کودک بپردازیم.

خواص ضد سرطانی برای کودکان

یکی از خواص بسیار مهم شلغم برای بدن کودکان خواص ضد سرطانی آن است. این گیاه منبع غنی از ویتامین ث و انواع آنتی اکسیدان های ضروری برای بدن می باشد. این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و مانع از تاثیرات منفی آنان می شوند.

گلوکوزینولات ها جزء این ترکیبات گیاهی فعال هستند که به عنوان آنتی اکسیدان شناخته شده اند. تحقیقات نشان داده که خواص موجود در شلغم از تشکیل و گسترش سلول های سرطانی در بدن جلوگیری می کنند. فلاونوئیدها از انواع دیگر آنتی اکسیدان ها هستند که مانع از گسترش سلول های سرطانی در روده بزرگ و ریه ها می شوند. آنتوسیانین ها که جزء فلاونوئیدها هستند در سبزی هایی که رنگ بنفش و آبی دارند یافت خواهند شد.

تقویت سیستم ایمنی بدن کودک

فواید شلغم برای کودک؛ تمام فواید از خواص ضد سرطانی تا بهبود عملکرد مغز

یکی از بهترین و باارزش ترین خواص شلغم برای کودکان، تقویت سیستم ایمنی بدن است. ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن می تواند بدن فرد را جهت ابتلاء به انواع بیماری ها و عفونت ها مساعد کند. در واقع کودکانی که همواره مریض هستند دارای سیستم ایمنی بسیار ضعیفی می باشند. ویتامین ث برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است. خوشبختانه شلغم منبع غنی از ویتامین ث می باشد. ویتامین ث به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا در مقابل عوامل بیماری زا از خود مقاومت نشان دهد.

گلوکوزینولات های شغلم به ایزوتیوسیانات ها تجزیه می شوند. این ترکیبات می توانند رشد میکروبی و باکتریایی را در بدن کودکان مهار کنند. در واقع این سبزی به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی در بدن عمل خواهد کرد. همچنین این ترکیبات می توانند اثرات آنتی بیوتیک ها را در بدن افزایش دهند.

مطلب مشابه: طرز تهیه شلغم و عسل برای درمان سرماخوردگی با 4 روش

بهبود سیستم گوارشی و رفع یبوست در کودکان

یکی از خواص بسیار مهم شلغم برای کودکان، حفظ سلامت دستگاه گوارش آن ها و رفع مشکلات گوارشی می باشد. مادران همواره از مشکلات گوارشی فرزند خود گله دارند. این نوع مشکلات می توانند سبب کاهش اشتهای کودک شما شده و دفع او را به خطر بیندازند. اسهال، یبوست، نفخ زیاد و… جزء اختلالات رایج دستگاه گوارش کودکان هستند.

شلغم فیبر بسیار بالایی دارد. فیبر برای سلامت روده کوچک و روده بزرگ لازم است. در واقع این فیبر می تواند حرکات روده ای را افزایش داده و هضم را بهبود ببخشند. می توانید جهت رفع یبوست در فرزند خود از این گیاه به صورت پخته استفاده کنید.

استحکام استخوان ها و کمک به رشد کودک

فواید شلغم برای کودک؛ تمام فواید از خواص ضد سرطانی تا بهبود عملکرد مغز

استخوان ها و دندان ها در سن کودکی همواره در حال رشد و نمو هستند. کلسیم و ویتامین دی برای رشد استخوان ها و دندان ها بسیار ضروری و لازم است. درنتیجه کودکان در این سن بیشتر از هر زمان دیگری به دریافت کلسیم و ویتامین دی نیاز دارند.

شلغم یک منبع غنی از کلسیم و ویتامین دی است. می توانید با گنجاندن این سبزی در رژیم غذایی فرزندتان، کلسیم مورد نیاز بدن او را فراهم کنید. البته ناگفته نماند که شلغم خود به تنهایی قادر به تامین کل کلسیم مورد نیاز بدن کودک نیست. بلکه مصرف لبنیات مفیدی همانند شیر نیز لازم می باشد.

افزایش جذب آهن در بدن کودکان و جلوگیری از بروز کم خونی

آهن یکی از اصلی ترین و مهم ترین مواد مورد نیاز بدن کودکان برای تکامل رشد و نمو است. بدون آهن فرزندتان دچار کم خونی شده و خونرسانی در بدن آن مختل می شود. برخی کودکان با وجود آن که آهن زیادی مصرف می کنند، اما میزان جذب آهن بدن آن ها کم است. یعنی بدن او نمی تواند آهن دریافت شده را جذب نماید. ویتامین ث فراوان موجود در شلغم باعث افزایش جذب آهن و اسید فولیک در بدن می شود. در نتیجه کم خونی و کمبود آهن تا حد زیادی جبران خواهد شد. افزایش آهن و جبران کم خونی گردش خون را بهبود می بخشد.

درمان سرماخوردگی و گلودرد کودکان

کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار حساس تر و آسیب پذیرتر هستند. به همین دلیل بیشتر در معرض بیماری هایی همچون سرماخوردگی و گلودرد قرار می گیرند. یکی از راه های بسیار مفید و مطمئن درمان سرماخوردگی در کودکان، مصرف شلغم است. این گیاه با مقادیر بالای ویتامین ث خود می تواند موجب تقویت سیستم ایمنی شده و به مقاومت بدن در برابر بیماری ها کمک کند.

خواص ضد باکتریایی این سبزی ریشه ای التهاب موجود در گلو و دستگاه تنفسی را رفع کرده و باعث تسکین درد گلو می شود. خواص آنتی بیوتیکی شلغم روند بهبودی سرماخوردگی را در بدن کودکان تسریع می کنند. در هنگام سرماخوردگی ممکن است ریه ها دچار التهاب و عفونت شوند. ویتامین های موجود در این گیاه برای محافظت از دستگاه تنفسی آن ها مفید هستند.

مطلب مشابه: تمام خواص شلغم برای سلامت، پوست و مو و درمان بیماری و سرماخوردگی

حفظ سلامت دستگاه تنفسی و ریه در کودکان مبتلا به آسم

ویتامین آ و ویتامین ث برای حفظ سلامتی دستگاه تنفسی و ریه ها ضروری هستند. کودکانی که مبتلا به آسم هستند، بیشتر از سایرین به این دو ویتامین نیاز پیدا می کنند. زیرا ریه ها و دستگاه تنفسی این افراد ضعیف تر و آسیب پذیرتر می باشند. شلغم می تواند عفونت و التهاب موجود در دستگاه تنفسی را کاهش و از گسترش آن جلوگیری کند.

خواص آنتی بیوتیکی این گیاه در محافظت از ریه ها بسیار موثر می باشند. خاصیت ضد التهابی شلغم موجب کاهش سرفه در افراد مبتلا به آسم یا سرماخوردگی می شود. البته فراموش نکنید که مصرف این سبزی در این حالت بهتر است به صورت پخته صورت گیرد. زیرا این گونه تمامی مواد مغذی آن حفظ می شوند.

تقویت بینایی کودکان و حفظ سلامت چشم ها

فواید شلغم برای کودک؛ تمام فواید از خواص ضد سرطانی تا بهبود عملکرد مغز

چشم ها جزء اندام هایی هستند که کمتر به سلامت آن ها اهمیت داده می شود. در حالی که تقویت بینایی در سنین کودکی برای داشتن قدرت بینایی بالا در سنین بزرگسالی لازم و ضروری است. شلغم سرشار از ویتامین ث و ویتامین آ است. ویتامین آ از بروز شب کوری در کودکان و کاهش قدرت بینایی آن ها جلوگیری می کند. ویتامین ث برای محافظت چشم ها از اشعه های مضر فرابنفش مفید می باشد. اشعه فرابنفش می تواند در طول زمان موجب کاهش قدرت بینایی در افراد شود. به همین علت است که برخی کودکان در سنین پایین به عینک نیاز پیدا می کنند.

افزایش توانایی های ذهنی کودک و تقویت عملکرد مغز

فواید شلغم برای کودک؛ تمام فواید از خواص ضد سرطانی تا بهبود عملکرد مغز

یکی از بهترین و مهم ترین فواید شلغم برای کودک، افزایش عملکرد مغز و تقویت توانایی های ذهنی کودک است. وجود روی و منیزیم موجود در این گیاه می توانند سبب افزایش تکثیر سلول های مغزی و بهبود عملکرد آنان شوند. همان طور که قبلا اشاره کردیم، این سبزی ریشه با داشتن مقادیر فراوان ویتامین ث، جذب آهن در بدن را افزایش می دهد.

آهن یا همان فولیک اسید برای رشد و نموی مغز و بهبود فعالیت های ذهنی در افراد کم سن حیاتی است. در نتیجه شلغم می تواند فعالیت های مغز را بهبود ببخشد. این گیاه باید در رژیم غذایی کودکانی که مبتلا به سطوح مختلفی از عقب ماندگی ذهنی هستند، وجود داشته باشد.

خواص شلغم برای کودکان دارای اضافه وزن

متاسفانه برخی از کودکان به دلیل وجود عوامل ارثی یا تغذیه نامناسب دچار اضافه وزن و چاقی هستند. عدم کنترل وزن در این افراد می تواند سبب ابتلاء آنان به بیماری های قلبی و عروقی در سنین بزرگسالی شود. شلغم جزء سبزیجاتی است که در عین داشتن فیبر فراوان، کالری بسیار کمی دارد. فیبر موجود در این سبزی می تواند کودک شما را برای مدت زمان طولانی سیر نگه دارد.

کاهش قند خون و کاهش کلسترول خون از دیگر خواص این گیاه هستند. کاهش دادن قند خون احتمال ابتلاء کودکان دارای اضافه وزن را به دیابت کمتر می کند. همچنین کاهش کلسترول سلامت قلب و عروق را تضمین خواهد کرد.

مطلب مشابه: استفاده از شلغم برای تقویت قوای جنسی مردان

چگونگی دادن شلغم به کودک جهت استفاده از تمام خواص آن

فواید شلغم برای کودک؛ تمام فواید از خواص ضد سرطانی تا بهبود عملکرد مغز

بسیاری از والدین این سوال را دارند که شلغم را چگونه به فرزند خود دهیم تا بیشترین خواص را برای بدن وی داشته باشد؟ بهترین و سالم ترین روش پخت این سبزی برای کودکان، آب پز کردن و ساختن پوره آن است. برای این کار ابتدا این سبزی را خوب شسته و پوست آن را جدا کنید. سپس آن را به چند تکه تقسیم کرده و داخل یک کیسه فریزر گذاشته و درون آب جوش بجوشانید. 30 الی 40 دقیقه برای پخت آن ها کافی است. پس از تمام شدن پخت می توانید آن ها را له کرده و مقداری نمک به آن ها اضافه کنید. اگر فرزند شما بالای یک سال دارد، می توانید به شلغم ها عسل اضافه نمایید.

از چه سنی می توانیم شلغم را به رژیم غذایی کودکان اضافه کنیم؟

فواید شلغم برای کودک؛ تمام فواید از خواص ضد سرطانی تا بهبود عملکرد مغز

مادران همواره این سوال را از پزشکان متخصص دارند که خوردن شلغم برای کودک از چه سنی مجاز است؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که مصرف این سبزی همانند بسیاری از سبزیجات دیگر است و فرقی با آنان ندارد. زمانی که از شش الی هفت ماهگی سبزیجات را در رژیم غذایی فرزند خود جای می دهید، می توانید شلغم را نیز به او بدهید. البته مصرف این گیاه در برخی از کودکان می تواند موجب ایجاد نفخ و دردهای شکمی شود. بنابراین اگر دادن این سبزی را به فرزند خود شروع کردید، سعی کنید تا چند روز به واکنش های آن را زیر نظر داشته باشید. اگر کودک به این گیاه حساسیت داشته باشد، بهتر است از دادن آن به کودک خود خودداری نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو