آشنایی با معروفترین مکانهای دیدنی کشور گرجستان

آشنایی با معروفترین مکانهای دیدنی کشور گرجستان


منبع: پلازا

3

1402/6/16

20:10


آشنایی با معروفترین مکانهای دیدنی کشور گرجستان

کشور گرجستان کجا واقع شده است؟ این کشور دارای چه جاذبه‌های دیدنی می‌باشد؟ آیا گرجستان کشوری گران برای سفر است؟ گرجستان یکی از انتخاب‌های فوق العاده برای سفر می‌باشد چرا که دارای جاذبه‌های تاریخی طبیعی بسیار زیبا و متنوعی است. در واقع این کشور به خاطر زیبایی‌ها و جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی که در خود دارد یکی از بهترین کشورهای قدیمی و توریستی به شمار می‌آید. کشور گرجستان در طی سال‌های اخیر در زمینه گردشگری رشد بسیار زیادی داشته و امروزه یکی از بخش‌های بسیار مهم اقتصادی در این کشور بخش توریستی آن است. تعداد گردشگرانی که به این کشور سفر می‌کنند روز به روز در حال افزایش است که از میان آنها ایرانی‌ها رقم بالایی را به خود اختصاص داده‌اند. اگر برایتان جای سوال است که بهترین جاهای دیدنی گرجستان کدامند؟ و می‌خواهید با بهترین‌های آنها آشنا شوید در ادامه با تیم پلازا همراه باشید.

تفلیس که پایتخت گرجستان و بزرگترین شهر این کشور به حساب می‌آید دارای زیبایی‌های خاصی است. این کشور دارای شهرهای باستانی بسیار زیادی است که هر یک به نوبه خود جاذبه‌های دیدنی بسیاری را دارا می‌باشد. شهرهای باستانی و دیدنی همچون باتومی، کوتائیسی، متسختا، گوری و… که هر کدام از این شهرهای باستانی به نوبه خود از بهترین جاهای دیدنی گرجستان در تمام فصول سال می‌باشند.

فهرست مطالب

لیست بهترین جاهای دیدنی گرجستان

بهترین جاهای دیدنی گرجستان

لیست بهترین جاهای دیدنی گرجستان

با سفر به گرجستان می‌توانید از شهرهای قدیمی و مکان‌های تاریخی و فرهنگی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو دیدن کنید. طبیعت زیبای کوه‌های پوشیده از برف و سرسبز و شاداب، بازدید از موزه‌های ملی و هنرهای زیبای این کشور، رفتن به کلیساهای تاریخی و گشت و گذار در طبیعت زیبا و آبشارهای گرجستان خاطرات زیبا و به یادماندنی را برایتان به ارمغان خواهند آورد.

1- قلعه‌ ناریکالا

بهترین جاهای دیدنی گرجستان - قلعه ناریکالا

تاریخچه قلعه‌ ناریکالا

یکی از بهترین جاهای دیدنی گرجستان قلعه تاریخی قلعه‌ ناریکالا است. این قلعه قدمتش به قرن چهارم میلادی می‌رسدکه  به عنوان یک دژ ساسانی ساخته شد و روی یک تپه مرتفع قرار دارد.

قلعه ناریکالا که بین حمام‌های گوگرد و باغ شناسی تفلیس قرار دارد باعث شده که گردشگران با یک تیر دو نشان بزند یعنی هم به دیدن قلعه بروند و هم بتوانند از حمام‌های گرد و باغ گیاه شناسی تفلیس همزمان دیدن کنند.

  • آدرس: گرجستان، تفلیس
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

2- حمام‌های گوگردی

حمام‌های گوگردی

از سالیان بسیار دور در کشور گرجستان حمام‌های گوگردی وجود داشتند که مردم همیشه از آنها استفاده می‌کردند. این حمام‌ها که به نام حمام‌های سلطنتی نیز شهرت دارند از جاذبه‌های پرطرفدار کشور گرجستان به شمار می‌آید تا جایی که گردشگرانی که به این کشور سفر می‌کنند برای دیدن از این حمام‌ها بسیار مشتاق هستند.

آب این حمام‌ها از منابع طبیعی همچون چشمه‌های آب گرم تفلیس تامین می‌شود و دارای خواص درمانی بسیار زیادی است. ساختمان حمام‌ها الهام گرفته از معماری شرقی کلاسیک است که بین قرون هفدهم تا نوزدهم ساخته شده است. ضخامت ساختمان حمام‌های گوگردی گرجستان کم و سقف آنها به شکل گنبد نیمه دایره با دهانه شیشه‌ای است.

حمام‌های گوگردی در طول تاریخ بارها مورد تخریب قرار گرفتن و مجدد بازسازی و مرمت شدند و امروزه با تغییرات معماری کوچکی که بر روی آنها صورت گرفته است هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3- پل صلح

پل صلح از مهمترین جاهای دیدنی گرجستان

معرفی پل صلح

این پل از جمله زیباترین و مدرن‌ترین بناهای کشور گرجستان است که بر روی رود کورا واقع شده و دو بافت سنتی و تازه شهر تفلیس را به هم متصل می‌کند. پل صلح با ۱۵۰ متر در سال ۲۰۱۰ توسط معماران ایتالیایی بنا شد و با چشم اندازی بسیار زیبا و نورپردازی‌های خاصی که دارد مورد توجه فراوانی قرار گرفت.

از این پل برای عبور و مرور عابرین استفاده می‌شود و با گذر از روی آن می‌توانید به مجسمه کارتلیس ددا بر روی یکی از تپه‌های مجاور، مسجد جامع سامبا در تپه‌ای دیگر و نیز کلیسای ناریکالا برسید.

  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
  • آدرس: گرجستان، تفلیس، بافت تاریخی شهر

4- معبد متاتسمیندا

معبد های گرجستان از معروفترین مکان های دیدنی گرجستان

آشنایی با معبد متاتسمیندا

یکی دیگر از جاهای دیدنی کشور گرجستان معبد متاتسمیندا است که یک معبد و گورستان در شهر تفلیس است . این معبد تاریخی و دیدنی در سال ۱۹۲۹ تاسیس شده و محل دفن برخی از نویسندگان، هنرمندان و شخصیت‌های مهم گرجستانی است.

نکته بسیار جالب در رابطه با این معبد تاریخی این است که برای اولین بار جهت برگزاری صدمین سالگرد فوت گریبایدوف افتتاح شد. ساختمام معبد در حیاط یک کلیسای قدیمی واقع شده است که قدمت آن به قرن شانزدهم میلادی باز می‌گردد.

  • ساعت بازدید: روزهای دوشنبه تا یکشنبه از ساعت ۱۱ تا ۲۰
  • آدرس: گرجستان، تفلیس، کوهستان متاتسمیندا

 5- مسجد جمعه تفلیس

بهترین جاهای دیدنی مذهبی گرجستان

قدیمی‌ترین مسجد گرجستان

تنها مسجد فعال در کشور گرجستان، مسجد جمعه تفلیس است که از جمله جاهای دیدنی و مذهبی این کشور به شمار می‌آید. این مسجد که از مهمترین مساجد گرجستان محسوب می‌شود قدمتش به قرن هفتم میلادی باز می‌گردد.

مسجد جمعه تفلیس تا به امروز سه بار تخریب و مجددا بازسازی شده است و هنوز هم مورد استفاده مسلمانان این کشور می‌باشد. طراحی بنای مسجد بدین شکل است که به کمک یک ستون مسجد به دو قسمت تقسیم شده است تا شیعیان و ال سنت بتوانند به طور همزمان از آن استفاده کنند.

  • شماره تماس: ۹۹۵۵۷۷۶۲۳۰۰۲
  • ساعت بازدید: به وقت اذان
  • آدرس : گرجستان، تفلیس، خیابان Botanical

6- کلیسای جامع سوتیتسخولی

بازدید از کلیسای جامع سوتیتسخولی

این کلیسای تاریخی در شهر متسختا، در بخش شمال‌غربی تفلیس قرار دارد و به نوعی از شاهکارهای قرون وسطا به شمار می‌آید. کلیسای جامع سوتیتسخولی که یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی کشور گرجستان است دومین کلیسای مهم تاریخی این کشور محسوب می‌شود که با گذشت سال‌ها هنوز هم در میان مردم گرجستان و ارتدوکس دارای اهمیت بسیار زیادی است.

بنایی که امروزه از این کلیسا مشاهده می‌کنید در سال 1029 ساخته شده است اما قدمت ساخت اولیه آن به قرن چهارم میلادی باز می‌گردد.

  • آدرس: Narekvavi-Mtskheta-Railway Station, Mtskheta, Georgia
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

7- کلیسای متخی

کلیسای متخی کجاست؟

از جاذبه‌های باستانی و معروف گرجستان که قدمت آن به قرن دوازدهم میلادی باز می‌گردد کلیسای متخی است که در لبه صخره و مشرف به رود کر ساخته شده است.

این کلیسا نیز از جمله ساختمان‌های قدیمی و تاریخی در گرجستان است که بارها مورد تخریب و مرمت قرار گرفته است و روزگاری مورد حمله مغول‌ها بوده.

  • آدرس : گرجستان، تفلیس

8- موزه تاریخ

بهترین موزه های دیدنی گرجستان

معرفی موزه‌های گرجستان

از جذابترین موزه‌های گرجستان می‌توان به موزه تاریخ شهر تفلیس اشاره کرد که علت جذابیت آن بیشتر به خاطر محیطی است که این موزه در آنجا ساخته شده است. محلی که زمانی کاروان سرای تاریخی بوده است.

در موزه تاریخی تفلیس بیش از 50 هزار شی و وسایل زیبا و باستانی مانند: سلاح های مختلف ، لوازم خانگی ساخته شده در دوران برنز ، سرامیک های رنگارنگ و چشم نواز ، ابزار آلات موسیقی، سکه های ضرب شده در دوران های مختلف، پارچه های ابریشمی زیبا را می‌توانید از نزدیک مشاهده کنید.

  • ساعت بازدید: روزهای سه‌شنبه و جمعه از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر
  • آدرس : گرجستان، تفلیس

9- موزه ملی گرجستان

آشنایی با موزه ملی گرجستان

یکی از ارزشمندترین و جذاب‌ترین موزه‌هایی که در کشور گرجستان می‌توانید از آن بازدید کنید موزه ملی است. این موزه فرهنگ و سرگذشت گرجستان را به راحتی و به صورت یکجا به نمایش گذاشته است.

در این موزه می‌توانید اشیا متعلق به 3500 سال پیش تا به الان را مشاهده کنید. همچنین مجموعه‌ای گران بها از طلا، جواهر، نقره و فسیل به جا مانده از انسان های اولیه  نیز در موزه ملی گرجستان نگهداری می شود.

  • ساعت بازدید: از ۱۰ صبح تا ۱۷:۴۵. دوشنبه‌ها تعطیل است
  • آدرس : گرجستان، تفلیس

10- موزه هنرهای زیبا

موزه هنر های گرجستان

بازدید از موزه هنرهای زیبا

این موزه که از جمله موزه‌های وابسته به موزه ملی گرجستان است در مرکز شهر تفلیس و در ساختمان سابق تجمع ادیان در  در سال 1932 میلادی تاسیس شده است.

در موزه هنرهای زیبا می‌توانید علاوه بر مشاهده نقاشی‌های چشم نواز از تندیس‌ها و مجسمه‌های مذهبی، سنگ‌ها و جواهرات ارزشمند و گران بها نیز دیدن کنید.

  • ساعت بازدید: هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۶:۴۵ بعدازظهر به غیر از روزهای دوشنبه‌
  • آدرس : گرجستان، تفلیس

11- شهر باستانی و قدیمی متسختا 

آشنایی با شهرهای باستانی گرجستان

یکی از قدیمی‌ترین و دیدنی‌ترین شهرهای گرجستان، شهر متسختا است. شهری که در فاصله ۲۰ دقیقه‌ای تفلیس واقع شده است و قدمت آن به 3000 هزار سال پیش باز می‌گردد.

از اصلی‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر باستانی می‌توان به کلیسای جامع Svetitskhoveli  اشاره کرد که دارای معماری شاهکار  و خیره کننده مربوط به قرون وسطا می‌باشد.

این کلیسا در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

12- شهر تاریخی مستیا

شهر تاریخی مستیا

جذابترین شهر تاریخی گرجستان

یکی دیگر از مهمترین شهرهای تاریخی گرجستان شهر مستیا است. شهری که اخیرا به یکی از شهرهای توریستی گرجی تبدیل شده است. مستیا که در فاصله ۱۲۸ کیلومتری از پایتخت گرجستان و در دامنه کوه‌های قفقاز واقع شده است یکی از دور افتاده‌ترین نقاط این کشور است که از قرون وسطا باقی مانده و دارای جذابیت‌های طبیعی و دریاچه‌های زیبای بسیاری است.

13- پارک متاتسمیندا

بهترین جاذبه های گردشگری گرجستان

نمایی کلی از پارک متاتسمیندا

از جاذبه‌های دیدنی گرجستان که با رفتن به آنجا می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید، پارک متاتسمیندا است. پارکی که در بالای کوهی به همین نام و در بلندترین نقطه شهر و ارتفاع ۷۰۰ متری شهر تفلیس در گرجستان واقع شده است.

از ویژگی‌های که این پارک دارد دسترسی آسان آن است و برای رفتن به آنجا نیاز نیست که مسافت زیادی را طی کنید.

قدمت بوستان وسیع و ۱۰۰ هکتاری متاتسمیندا، به بیش از ۱۰۰ سال می رسد و یکی از مشهورترین پارک‌های گرجستان محسوب می‌شود. نکته بسیار مهم دیگر درباره پارک متاتسمیندا این است که یک شهربازی در خود دارد که تک تک بخش‌های شهربازی، هیجان خاص خود را دارد.

  • ساعات کاری و بازدید: ۱۲:۰۰ ظهر تا ۲۳:۴۵
  • آدرس: گرجستان، تفلیس، پارک کوهستانی متاتسمیندا

14- پارک رایک

معرفی پارک رایک تفلیس

یکی از بهترین جاهای دیدنی گرجستان برای جوانان پارک رایک است.این پارک، یکی از محبوب ترین بوستان‌های تفلیس است که در مرکز شهر قرار گرفته است و اغلب آن را با پل صلح می‌شناسند.

در پارک رایک سالانه مراسمی تحت عنوان تبلیسوبای (Tbilisoba) در ماه اکتبر برگزار می‌شود که در آن می‌توانید غذاهای گرجستان را از تمام مناطق گرجستان بچشید.

  • آدرس: گرجستان، تفلیس، مرکز شهر، میدان اروپا، خیابان نئو جُردانیا، پارک رایک

15- دریاچه‌های توباوارچخیلی

آشنایی با دریاچه‌های طبیعی گرجستان

از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی گرجستان، وجود دریاچه‌های طبیعی این کشور می‌باشد که یکی از آنها دریاچه توباوارچخیلی است. دریاچه‌ای بسیار زیبا اما کوچک که در تمام طول سال پوشیده از برف، باران و مه غلیظ است.

این دریاچه‌ی بسیار زیبا و دیدنی در منطقه بسیار زیبا و شگفت انگیز سامگرلو گرجستان قرار دارد که در میان رشته کوه های اگریسی واقع شده است. با رفتن به این دریاچه می‌توان از تماشای زیبا ترین و مرتفع ترین رشته کوه های قفقاز، دریاچه های متنوع، دره های وسیع و آبشار های دیدنی و جذاب که در اطراف آن وجود دارند نیز لذت برد.

این دریاچه دارای آب و هوای بسیار عالی و مطلوب است و نکته قابل توجهی که دارد این است که خود چندین دریاچه کوچکتر دور تا دور این دریاچه را احاطه کرده‌اند و باعث شده‌اند تا زیبایی چندین برابری داشته باشد.

16- دریاچه لاکپشت

نمایی از طبیعیت زیبای دریاچه لاکپشت تفلیس

از جمله جاذبه‌های طبیعی زیبا در کشور گرجستان دریاچه لاک‌پشت است. علت نامگذاری این دریاچه شبیه بودن آن به لاک‌پشت است. این دریاچه که از جمله منطق خوش آب و هوا در کشور گرجستان شناخته شده است یکی از بهترین جاهای دیدنی این کشور است و در حقیقت محلی به عنوان تفرجگاه تابستانی بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

دریاچه لاک‌پشت هر ساله به مناسبت‌های مختلف محل برگزاری کنسرت‌های متنوع است. این دریاچه زیبا که ارتفاع آن از سطح دریا ۶۸۶ متر می‌باشد از آب رودخانه وارازی تغذیه می‌کند.

  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
  • آدرس: گرجستان، نواحی غربی تفلیس، منطقه واکه

17- غار ملوری

آشنایی با غارهای زیبای گرجستان

از میان غارهای زیبا و دیدنی کشور گرجستان، غار ملوری در بین گردشگران طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. این غار حداقل ۱۵ کیلومتر عمق دارد و دارای دو کانال طبیعی با آبشارهای زیبا است.

در این غار با عبور از مسیرها و سالن‌های خشک به قسمت اصلی غار که متشکل از کانی‌ها و دریاچه‌های زیر زمینی است، خواهید رسید.

  • آدرس: گرجستان، نواحی غربی شهر کوتایسی

18- غار ساتاپلیا

غار ساتاپلیا

از جمله بهترین جاهای دیدنی گرجستان برای کودکان و بزرگسالان بازدید از غار ساتاپلیا است. این غار زیبا و دیدنی در ۶ کیلومتری کوتایسی و در نزدیکی غار پرومتئوس واقع شده است.

جذابیت این غار به دلیل این است که روزی محل زندگی دایناسور‌ها بوده است و اولین چیزی که با ورود به این غار توجه شما را به خود جلب خواهد کرد ردپاهای به جای مانده دایناسورها است.

  • آدرس: گرجستان، نواحی غربی شهر کوتایسی

19- آبشارهای تسالکا

طبیعیت زیبای آبشارهای تسالکا

از بهترین جاهای دیدنی گرجستان در فصل بهار و تابستان رفتن به آبشارهای تسالکا است. آبشار به رنگ سبز زمردین که در تمام طول سال در اینجا آب جریان دارد.

این آبشار زیبا تا تفلیس 2 ساعتی فاصله دارد.

20- آبشار اونیور

معرفی آبشار اونیور

این آبشار در ناحیه‌ی شهر مارتویلی در ناحیه‌ی سمگرلوزمو اسوانیتی گرجستان است. دره‌ای که در عمق 600 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است که رودخانه‌ی زیرزمینی در ۷۰ متری ورودی این دره(غار) وجود دارد که  آبشار ۶۷ متری اونیور را شکل داده است.

21- آکواریوم گرجستان

بهترین جاهای دیدنی گرجستان

بازدید از آکواریوم گرجستان

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی در کشور گرجستان که از جمله بهترین دیدنی‌های این کشور برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان است، بازدید از آکواریم جذاب گرجستان است.

آکواریوم خارق العاده و خیره کننده که بر اساس طرحی از ساحل دریا باتومی ساخته و بنا شده است. این آکواریوم از 4 سالن که محل نمایش موجودات آبزی و زیر دریا گرجستان و سایر دریاها و اقیانوس های جهان می باشد تشکیل شده است.

آکواریوم باتومی گرجستان از مساحتی بالغ بر 2000 متر مربع  برخوردار است و توانسته علاوه بر یک مکان تفریحی به یک بنای خارق العاده چشم نواز و خیره کننده نیز تبدیل شود.

  • ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر
  • آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان روستاولی 51

22- باغ گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی ملی گرجستان

در جنوبی‌ترین نقطه شهر تفلیس باغی در مساحتی ۱۶۱ هکتاری، بالغ بر ۴۵۰۰ گونه گیاهی قرار دارد. این باغ، گه باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان است سالانه ۲۶۰ هزار بازدیدکننده دارد و به جز فضاهای باز، دارای مکان‌های سرپوشیده و گلخانه هایی ویژه گیاهان گرمسیری تر نیز می‌باشد.

در باغ گیاه‌شناسی گرجستان 40 هزار گیاه مختلف که شامل: گیاهان و درختان آمریکای شمالی، اروپا، شرق آسیا، منطقه قفقاز، گیاهان مدیترانه‌ای و گیاهان دارویی هستند نگهداری می‌شوند.

بد نیست بدانید که این باغ در ابتدا، یک باغ سلطنتی بوده است که در نزدیکی قلعه‌های دفاعی فرمانروایان گرجستان قرار داشته است و در سال ۱۸۴۵ میلادی، به عنوان یک باغ گیاه شناسی شناخته شده است.

باغ گیاه‌شناسی گرجستان یکی از بهترین جاهای دیدنی گرجستان در فصل بهار و تابستان می‌باشد چرا که در این فصل‌ها سرسبزتر و پرگل تر خواهد بود.

  • ساعت بازدید: هر روز از ساعت 9 صبح تا 19 بعدازظهر
  • آدرس: 1 Botanikuri Street, Tbilisi 0114, Georgia

سوالات متداول بهترین جاهای دیدنی گرجستان

دیدنی ترین شهرهای گرجستان کدامند؟

شهر های تفلیس، باتومی، متسختا، کوتائیس و مستیا از دیدنی ترین شهرهای گرجستان هستند.

در موزه تاریخی گرجستان چه اشیایی را می توان دید؟

بیش از 50 هزار شی و وسایل زیبا و باستانی مانند: سلاح های مختلف ، لوازم خانگی ساخته شده در دوران برنز ، سرامیک های رنگارنگ و چشم نواز ، ابزار آلات موسیقی، سکه های ضرب شده در دوران های مختلف، پارچه های ابریشمی زیبا را می توانید مشاهده کنید.

علت نامگذاری دریاچه لاک‌پشت در کشور گرجستان چیست؟

شباهت این دریاچه از بالا به لاک‌پشت باعث شده که این نام را بگیرد.

جمع بندی

کشور گرجستان دقیقاً بین دریای خزر و دریای سیاه قرار دارد. این کشور در حقیقت یک کشور قدیمی و کوهستانی در منطقه قفقاز جنوبی با جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی است. کشور گرجستان، نه تنها گزینه گرانی برای سفر نمی‌باشد بلکه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار ارزانتر است. به جرات می‌توان گفت این کشور یکی از کشورهایی است که هزینه سفر به آنجا بسیار پایین می‌باشد.

سعی ما بر این بوده است تا چندی از بهترین جاهای دیدنی گرجستان را در این مقاله به شما معرفی کنیم تا بهتر و راحت تر بتوانید در سفر خود زمان کافی را برای بازدید از آنها داشته باشید. البته جاذبه‌های دیدنی این کشور قدیمی و کوهستانی بسیار زیاد هستند و برای معرفی و آشنایی با تک تک آنها به ساعت‌ها و روزها زمان احتیاج است. سعی داریم تا در مقالات بعدی شما را با چندی دیگر از بهترین جاهای دیدنی کشور گرجستان آشنا کرده و تاریخچه آنها را در اختیارتان قرار دهیم.

شما در سفر به گرجستان دوست دارید ابتدا از کدام جاذبه دیدنی آنجا دیدن کنید؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو