معرفی فیلم Blue Beetle | بهترین لایو اکشن دنیای سینمایی دی‌سی

معرفی فیلم Blue Beetle | بهترین لایو اکشن دنیای سینمایی دی‌سی


منبع: گیمفا

3

1402/6/28

10:01


چه کسی فکرش را می‌کرد که فیلم تحویل گرفته نشده‌ای همچون Blue Beetle از دنیای دی‌سی بتواند یکی از بهترین لایو اکشن‌های سال‌های اخیر سینما در ژانر ابرقهرمانی لقب بگیرد؟

معرفی فیلم Blue Beetle | بهترین لایو اکشن دنیای سینمایی دی‌سی

چه کسی فکرش را می‌کرد که فیلم تحویل گرفته نشده‌ای همچون Blue Beetle از دنیای دی‌سی بتواند یکی از بهترین لایو اکشن‌های سال‌های اخیر سینما در ژانر ابرقهرمانی لقب بگیرد؟

ژانر ابرقهرمانی طی سال‌های اخیر به کلیشه‌های مختلفی دچار شده که سبب گشته تا شاهد آثاری بسیار تکراری، احمقانه و مبتذلی باشیم که حتی داد طرفداران دو آتیشه دی‌سی و مارول را نیز در آورده است. در حالی که دنیای سینمایی مارول لااقل فازهای اول تا سومی را داشت که می‌توانست تا حدودی قابل تحمل جلوه نماید اما دنیای سینمایی دی‌سی از همان ابتدا قدم در مسیر اشتباهی گذاشت و به صورت مداوم در ۱۰ سال گذشته با مشکلات عجیب و غریبی دست و پنجه نرم کرد تا در نهایت شاهد سال فاجعه‌باری همچون ۲۰۲۳ باشیم که پروژه‌‌ای همچون فلش به شکستی پر سر و صدا در گیشه دست پیدا می‌کند.

در حالی که فیلم‌های گروهی دنیای سینمایی دی‌سی فاجعه‌آمیز ظاهر شده و آثار سولویی همچون زن شگفت‌انگیز ۲ و فلش و شزم نیز روایتی کودکانه و بسیار سطحی را به تصویر کشیدند، شاهد پیدا شدن سر و کله پروژه‌ای بودیم که از همان ابتدا در سکوت کار خود را پیش برد و هیچگونه تبلیغات پر سر و صدایی حول محور آن انجام نشد. فیلم Blue Beetle که به مانند بچه‌ای سر راهی با آن رفتار شد گویی که حتی خود کمپانی برادران وارنر نیز علاقه چندانی به آن نداشته و موفقیت و یا شکست Blue Beetle پشیزی برای سران این کمپانی اهمیت ندارد.

با این حال شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که فیلم تحویل گرفته نشده Blue Beetle نه تنها یکی از سرگرم‌کننده‌ترین آثار ابرقهرمانی سال‌های اخیر می‌باشد، بلکه در دنیای سینمایی فاجعه‌بار دی‌سی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت. اثری که در معرفی فیلم این هفته به سراغ آن رفته‌ایم.

  • نام فیلم: Blue Beetle
  • نام فیلم به فارسی: بلو بیتل
  • ژانر: اکشن و ابرقهرمانی
  • سال اکران: ۲۰۲۳
  • کارگردان: انجل مانوئل سوتو
  • بازیگران: شولو ماریدوئنا، برونا مارکزینه، آدریانا بارازا، دامیان آلکازار، رائول تروهی‌یو، سوزان ساراندون و جرج لوپز
  • مدت زمان: ۱۲۷ دقیقه
  • محصول کشور: ایالات متحده آمریکا و مکزیک

یکی از مسائلی که سبب شده تا ژانر ابرقهرمانی اشباع شود که تا حدودی بینندگان نیز مقصر بوده‌اند، پرداخت بیش از حد به ابرقهرمانان شناخته شده‌ای می‌باشد که بارها و بارها شاهد روایت داستان‌های گوناگونی حول محور آن بوده‌ایم و این مسئله سبب شده تا شخصیت‌های دیگری که پتانسیل‌های بالایی برای ساخت لایو اکشن حول محورشان قرار دارد، به حاشیه رانده شده و یا آن‌طور که می‌بایست دیده نشوند. اتفاقی که این بار در قبال یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های کمیک‌های دی‌سی افتاده که فیلم اختصاصی وی به نام Blue Beetle فدای تنفر مردم به دنیای سینمایی دی‌سی شده و عملاً به حاشیه رانده شده است.

اثری که برای نخستین‌بار ابرقهرمانی مکزیکی را به تصویر می‌کشد. جوانی به نام هایمه ریس که تحت عنوان جیمی شناخته شده و پس از سال‌ها تحصیل در شهر گاتهام و دوری از خانواده، به زادگاه خود بازگشته تا بلکه بتواند از مدرک خود برای بهبود شرایط زندگی خانواده‌اش استفاده نماید. با این حال در بدو ورود به شهر پالرما، با سیلی از بدبختی و مشکلات اقتصادی خانواده‌اش مواجه می‌شود که او را مجبور می‌کند تا علی‌رغم میل باطنی‌اش، به کارهای نه چندان جالبی روی آورده تا بلکه بتواند قسط‌های پدرش را برطرف نماید.

در یکی از روزها که جیمی و خواهرش مشغول تمیز کردن خانه یکی از ثروتمندان شهر پالمرا هستند، شاهد مشاجره‌ای بین دختری زیبا و عمه‌ وی ویکتوریا می‌باشند که برای آرام کردن جو بین آن‌ها وارد داستان شده و به نفع دختر داستان که جنی نام دارد، توبیخ گشته و از کارش اخارج می‌شود. با این حال فداکاری وی سبب می‌شود تا جنی برای پیدا کردن کار با او ارتباط برقرار کرده و جلسه‌ای را ترتیب دهد تا بلکه بتواند در کمپانی پدرش کاری برای جیمی دست و پا نماید.

در روزی که جیمی با کلی امید و آرزو وارد کمپانی کورد شده تا بلکه بتواند کار آبرومندی برای خود پیدا نماید، از سوی جنی بسته‌ای مرموز دریافت کرده و مجبور به فرار از کمپانی می‌شود. بسته‌ای که علی‌رغم آن که جنی از باز کردن آن جیمی را منع کرده بود اما کنجکاوی این جوان مکزیکی سبب شده تا در آن را باز کرده و با سوسکی فلزی و بسیار مرموز روبرو شود. سوسکی که در اصل منشاء فرازمینی داشته و عمه جنی برای پیدا کردن آن سال‌های بسیاری از عمر خود را صرف زیر و رو کردن معادن مختلفی در سراسر زمین کرده است.

ارتباط جیمی با این سوسک آبی سبب شده تا این موجود فضایی بیدار شده و وارد بدن جیمی شود. مسئله‌ای که سبب ترکب آن‌ها با یکدیگر شده و قابلیت‌های گوناگونی را در اختیار جیمی قرار می‌دهد که ترکیبی از لباس آهنی تونی استارک و قابلیت‌های مرد عنکبوتی می‌باشد. قابلیت‌هایی که از یک سو سبب می‌شود تا زندگی جیمی ریس برای همیشه متحول شده و در سوی دیگر ماجرا نیروهای امنیتی کمپانی کورد به رهبری ویکتوریا را به عنوان جبهه شرور داستان وارد ماجرا می‌کند که خانواده وی را در معرض خطر قرار خواهند داد.

حال جیمی ریس می‌بایست تا در عین این که قدرت و توانایی‌های این سوسک آبی را درک کرده و فرا گیرد، در مقابل تهدیدات ویکتوریا ایستادگی کرده و نه تنها جان خانواده‌اش را نجات دهد، بلکه از پس رابطه عاشقانه‌ای که با جنی ایجاد کرده نیز بر بیاید. سلسله‌ای از مسئولیت‌ها و اتفاقات که جیمی بدون تجربه برای رسیدگی به آن‌ها با چالش‌های خطرناک بسیاری مواجه خواهد شد.

فیلم Blue Beetle با فاصله گرفتن از ایده جهان‌های موازی و روایت داستانی جمع و جور و بدون ادعاهای بزرگ و دهن پر کن سعی دارد تا مسیر منحصر به فرد خود را در ژانر ابرقهرمانی پیش بگیرد. مسیری که ابرقهرمانی بی‌تجربه ولی دوست داشتنی را در مرکز توجه قرار داده و یکی از جذابیت‌ترین توانایی‌های فرابشری دنیای کمیک را در اختیار وی قرار می‌دهد که به طرز عجیبی در در مدیوم سینما جذاب و تماشایی از آب در آمده است.

همچنین در حالی که فیلم پرمدعایی همچون فلش با جلوه‌های بصری فاجعه آمیز و طراحی لباس مبتذلی که داشت، عملاً به مخاطبینش توهین کرده بود؛ فیلم Blue Beetle نه تنها یکی از بهترین، پرجزییات‌ترین و زیباترین لباس‌های ژانر ابرقهرمانی را خلق کرده که باید طراحان آن مورد ستایش قرار داد، بلکه جلوه‌های ویژه نیز در نوع خود تمیز و چشم‌نواز از آب در آمده و قطعاً کیفیت آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

در پایان باید گفت که اگر سینمای امسال آثاری نظیر انیمیشن مرد عنبکوتی ۲ و محافظین کهکشان ۳ را نداشت، قطعاً از Blue Beetle می‌توانستیم به عنوان بهترین ساخته ژانر ابرقهرمانی ۲۰۲۳ یاد کنیم که به طرز عجیبی با بی‌مهری سینماگران مواجه شد و فروشی که لیاقتش داشت را دریافت نکرد. با این حال پخش نسخه دیجیتالی آن می‌تواند شما را به مدت ۲ ساعت حسابی سرگرم کرده و نه تنها خاطرات تلخ شزم ۲ و فلش را برایتان جبران نماید، بلکه یکی از سرگرم‌کننده‌ترین فیلم‌های امسال را نیز به ارمغان آورده که از قضا، می‌تواند بهترین فیلم سینمای دی‌سی (فارغ از بتمن مت ریوز) در سال‌های اخیر لقب بگیرد.

منبع: گیمفا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو