تنقلاتی که خانم‌های باردار نباید استفاده کنند

3

1402/7/3

10:47


دوران بارداری یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی یک خانم است که باید در این زمان علاوه بر سلامتی خود مراقب سلامت جنین نیز باشد. انتخاب تنقلات مناسب در بارداری می‌تواند به افزایش انرژی مادران و همچنین تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن کمک کند. اما در این میان تنقلاتی هستند که مصرف آن‌ها در …

دوران بارداری یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی یک خانم است که باید در این زمان علاوه بر سلامتی خود مراقب سلامت جنین نیز باشد. انتخاب تنقلات مناسب در بارداری می‌تواند به افزایش انرژی مادران و همچنین تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن کمک کند. اما در این میان تنقلاتی هستند که مصرف آن‌ها در دوران باردار ممنوع است و هم برای سلامت مادر و هم سلامت جنین مضر هستند. در بسیاری از مواقع نیز استفاده از برخی از تنقلات به مقدار زیاد موجب بروز مشکلاتی جدی برای مادر و جنین می‌شود. در این مقاله می‌توانید با لیستی از تنقلات مضر که نباید در بارداری استفاده شوند، آشنا شوید.

مصرف کدام تنقلات در دوران بارداری ممنوع است؟

تنقلات و میان وعده‌ها نقش مهمی بر سلامت مادر و جنین در دوران بارداری دارند. به‌طورکلی مصرف برخی خوراکی‌ها در بارداری ممنوع است و برخی دیگر باید به اندازه‌ای مصرف شوند تا ضرری به بدن نرسانند. اگر در دوران بارداری هوس خوردن پفک و اسنک کرده‌اید، هیچ ضرری ندارد اگر مقدار کمی از این تنقلات مصرف کنید.

اما اگر همین تنقلات را به صورت هر روزه و با حجم زیاد مصرف کنید، قطعا دچار مشکل خواهید شد. به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از هر خوراکی جدید ابتدا با پزشک مشورت کنید و اگر در مورد عوارض آن در بارداری مطمئن نیستید، به هیچ عنوان به سراغ آن نروید. در ادامه این بخش می‌توانید با تنقلاتی که نباید در دوران بارداری مصرف شوند و یا مصرف آن‌ها به مقدار زیاد در این دوران مضر است، آشنا شوید.

۱- تمر هندی

هر چند خوردن خوراکی‌های ترش مزه مثل تمر هندی در دوران بارداری لذت‌بخش است، اما باید بدانید که تمر هندی نباید در این دوران به مقدار زیاد مصرف شود. به‌طورکلی تمر هندی ویتامین C زیادی دارد و از طرفی یک درمان فوق‌العاده برای تهوع صبحگاهی است.

اما زمانی که همین خوراکی خوشمزه بیش از حد مصرف شود، تولید پروژسترون در بدن کاهش پیدا می‌کند و این امر موجب سقط جنین و زایمان زودرس و آسیب به جنین می‌شود. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که از تمر هندی به‌هیچ‌عنوان در ۳ ماهه اول بارداری استفاده نشود.

۲- نوشیدنی‌های کافئین دار

تنقلاتی که خانم‌های باردار نباید استفاده کنند

مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار در دوران بارداری به خصوص در ۳ ماهه اولی می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. در صورتی که به تازگی باردار شده‌اید، بهتر است مصرف نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه را کاهش دهید و به کمترین میزان ممکن برسانید. برخی متخصصین معتقد هستند که خانم‌های باردار نباید بیشتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز از کافئین استفاده کنند.

۳- شیرینی‌ها و غذاهای شور

مصرف بیش از حد انواع شیرینی و خوراکی‌ها و تنقلات شور در دوران بارداری به شدت برای سلامت مادر و جنین مضر است. کنترل مصرف خوراکی‌های شور و شیرین می‌تواند به تنظیم فشار خون و جلوگیری از دیابت در بارداری کمک کند. سعی کنید در دوران بارداری مصرف شیرینی‌ها را به حداقل برسانید و از نمک به اندازه متعادل استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف غذاهای شیرین موجب افزایش بروز یبوست، سوزش سر دل، تهوع و استفراغ می‌شود و با بروز خطر سندرم متابولیک نیز مرتبط است.

۴- ماست غیر پاستوریزه

هر چند ماست فواید زیادی برای بدن دارد و متخصصین مصرف آن را در دوران بارداری نیز توصیه می‌کنند، اما مصرف ماست غیر پاستوریزه و محلی ممکن است در دوران بارداری برای بدن مضر باشد. آلوده بودن ماست محلی به باکتری لیستریا و بروسلا می‌تواند خطر بروز بیماری‌های جدی و سقط جنین را در خانم باردار افزایش دهد و منجر به مشکلات جدی برای سلامت مادر و جنین شود. پیشنهاد می‌شود در دوران بارداری تنها از لبنیات پاستوریزه و بسته‌بندی ‌شده استفاده کنید.

۵- خوراکی‌های کنسرو شده

مصرف هر نوع خوراکی و تنقلات کنسرو شده در دوران بارداری می‌تواند برای سلامت مادر و جنین مضر باشد. آلوده بودن کنسروها به مواد سمی، به خصوص زمانی که به اندازه جوشانده نشوند، ممکن است خطراتی جدی برای مادر و جنین ایجاد کنند.

سعی کنید در دوران بارداری تنها از مواد غذایی و تنقلات تازه استفاده کنید و تا حد امکان از مصرف خوراکی‌های کنسرو شده اجتناب کنید. اگر در این دوران هوس خوردن خوراکی‌های مضر به سراغتان می‌آید، بهتر است آدامس جویدن را امتحان کنید. جویدن یک آدامس دارچین می‌تواند این گونه هوس‌ها را از سرتان بیندازد و مانع پرخوری شما شود.

۶- نوشیدنی‌های گازدار

تنقلاتی که خانم‌های باردار نباید استفاده کنند

مصرف نوشابه‌های گازدار در دوران بارداری به خصوص برای مادرانی که مستعد فشار خون قند خون بالا هستند، مضر است. از طرف دیگر این نوشیدنی‌ها موجب افزایش نفخ می‌شوند و ممکن است مشکلات گوارشی برای خانم باردار ایجاد کنند. سعی کنید در دوران بارداری به مقدار محدود از این نوشیدنی‌ها استفاده کنید. فراموش نکنید که برخی از نوشابه‌ها مثل نوشابه سیاه سرشار از کافئین هستند و کافئین یک ماده مضر در دوران بارداری است که باید مصرف آن را در این دوران کاهش دهید.

سخن نهایی

در دوران بارداری سعی کنید قبل از مصرف هر نوع خوراکی و تنقلات جدید با پزشک خود مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که هر فرد باید با توجه به شرایط بدن خود از رژیم غذایی متفاوتی در این دوران پیروی کند. معمولا مصرف خوراکی‌های مضر، فراوری شده، تنقلات شور و شیرین در این دوران نه تنها برای سلامتی مادر و جنین مضر است، بلکه می‌تواند خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها را در مادر باردار افزایش دهد. سعی کنید در دوران بارداری بیشتر از خوراکی‌های سالم، ارگانیک و مفید استفاده کنید تا بدنتان دچار مشکل نشوید.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو