طرز تهیه پیده مرغ با طعم فوق العاده عالی در خانه

منبع: آرگا

4

1402/7/9

08:21


پیده مرغ یک انتخاب فوق العاه برای وعده های اصلی ناهار و شام و نیز پذیرایی در مهمانی ها محسوب می شود. پیده مرغ یک غذای ترکی محسوب می شود، طرز تهیه پیده مرغ آسان و طعم و عطر آن عالی می باشد.

پیده مرغ از جمله فست فودهای لذیذ و محبوب ترکیه می باشد که به عنوان پیتزا ترکی هم شناخته می گردد، عطر و مزه ناب و دلچسبی دارد. رسپی های گوناگونی برای تهیه پیده مرغ وجود دارد که با استفاده از مواد لازم گوناگون و متفاوتی تهیه و پخته می گردد. در این مطلب شما عزیزان را با مراحل و فوت و فن های طرز تهیه پیده مرغ آشنا می کنیم.

پیده ها هم متنوع اند و گوناگونی بسیاری را شامل می شوند؛ پیده پنیر، پیده سبزیجات، پیده گوشت و … از دسته های اصلی این پیده ها بوده که اما خود پیده مرغ نیز گوناگونی دارد که در صورت همراه شدن مرغ با سایر مواد مانند اسفناج، قارچ و … طعمی متفاوت و خاص تر را ایجاد می کند. این پیده مرغ یک غذای ترکی محسوب می شود که معمولا با استفاده از گوشت چرخ شده تهیه می گردد اما با گوشت مرغ هم نیز تهیه می کنند. قانون کلی پیده مرغ به این صورت است که پس از تهیه خمیر پیده، میان آن را با مواد آماده شده پر می کنند و در فر قرار می دهند.

آشنایی با دستور پخت پیده مرغ با طعمی ناب

مواد لازم

  • یک بسته خمیر مایه خشک
  • یک پیمانه آب نیمه گرم
  • یک پیمانه شیر نیمه گرم
  • یک کیلوگرم آرد
  • یک قاشق مرباخوری شکر
  • یک قاشق مرباخوری نمک

مواد میانی

  • یک ظرف بزرگ پنیر چدار رنده (کاسه)
  • یک لیوان روغن مایع
  • ۴ – ۵ قطعه گوشت سینه مرغ
  • دو عدد زرده تخم مرغ
  • یک قاشق غذاخوری رب گوجه
  • دو عدد فلفل قرمز
  • دو عدد فلفل سبز
  • یک عدد پیاز
  • پرک فلفل قرمز و یا همان پول بیبر اندازه دلخواه و نیاز
  • اندازه نیاز فلفل
  • اندازه نیاز نمک

طرز تهیه پیده مرغ با طعمی اصیل

در اولین مرحله باید خمیر را تهیه کنید، برای این منظور آرد آرد را دو مرتبه الک نموده و پس از سبک و یکنواخت شدن درون یک ظرف ریخته و کمی نمک و شکر نیز به آن بیفزایید. به خوبی آن را بهم بزنید تا با یکدیگر مخلوط گردند. بعد خمیر مایه خشک را بر روی آن ریخته و تمامی آنها را با یکدیگر مخلوط نمایید.

سپس شیر نیمه گرم را بر روی مواد تهیه شده ریخته و با یکدیگر ترکیب نمایید و بعد آب نیمه گرم را آرام آرام بر روی آنها اضافه کرده و با هم زدن ترکیب را خوب یکدست کنید تا خمیری به دست آمده لطیف و نرم باشد و چسبندگی خود را از دست بدهد، سپس خمیر را کمی با کمک دستان خود ورز بدهید تا یکنواخت گردد.

در این مرحله پس از نرم و یکنواخت شدن بافت خمیر، خمیر را درون ظرف انتخابی خود ریخته و روی سطح خمیر را با استفاده از پارچه و یا پلاستیکی بگیرید تا برای ۱ ساعت با دمای اتاق استراحت کند و به خوبی عمل آمده و پف نموده و حجیم گردد.

به منظور تهیه مواد میانی خمیر، پیاز را نگین نگین خرد نموده و درون تابه همراه کمی روغن که با استفاده از شعله متوسط داغ شده، تفت بدهید و پس از تفت خوردن و سبک شدن فلفل قرمز و فلفل سبز خرد شده را نیز بیفزایید و تفت بدهید. بعد قطعات گوشت مرغ کوچک و مربعی شکل را هم درون تابه همراه با این مواد تفت بدهید به طوری که تمامی بخش های آن به طور کامل سرخ گردد و سپس در تابه را بر روی آن قرار دهید و بر روی شعله متوسط بگذارید تا مرغ ها به خوبی پخته شوند.

بعد رب گوجه فرنگی را هم به این مواد افزوده و به خوبی تفت بدهید تا طعم و عطر خام بودن رب از بین برود و کمی تغییر رنگ پیدا نماید. سپس کمی فلفل سیاه، نمک و نیز پرک فلفل قرمز (پول بیبر) به آن افزوده و تفت بدهید تا ادویه ها در ترکیب مواد به خوبی پخش گردند.

سپس در این مرحله تابه شعله زیر تابه را قطع نموده و بگذارید تا سرد گردد و بعد کمی از خمیر عمل آمده را برداشته و بر روی سطحی صاف بگذارید و با کمک وردنه باز نمایید، سپس کمی پنیر چدار رنده کرده را بر روی آن ریخته و پخش نمایید. نوبت به ریختن مواد مرغ آماده شده می رسد و بعد لبه های خمیر را جمع نموده و شکلی شبیه برای آن ایجاد کرده و سپس زرده تخم مرغ را درون یک ظرف بریزید و بهم بزنید تا به هم نچسبند، برای این منظور می توانید از چنگال بهره ببرید. در آخر هم با کمک فرچه مواد را بر روی هر تمامی خمیرها یکی یکی بمالید.

در این مرحله درون سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و پیده مرغ ها را با حفظ فاصله در آن قرار دهید و درون فر بگذارید، فر را باید به مدت ۱۰ دقیقه پیش از شروع به کار با دمای ۲۲۰ درجه سانتی گراد گرم نمایید و زمان دهید تا به خوبی پخته شوند و روی سطح آنها به رنگ طلایی درآید.

حدودا ۲۰ – ۲۵ دقیقه دیگر پیده مرغ پخته می شود، بر روی پیده ها کمی پنیر چدار رنده ریخته و به مدت یک الی دو دقیقه دوباره زمان بدهید تا پخته شده و پنیر روی سطح پیده ها نیز به طور کامل ذوب گردد، بعد سینی را از داخل فر خارج ساخته و بگذارید هم دمای اتاق شود.

بعد پیده های مرغ را داخل ظرفی قرار دهید و بر روی بسته به دلخواه خود کمی سس کچاپ، سس گوجه و … ریخته و تزیین نمایید. سپس کمی سیب زمینی را خلالی نازک برش زده و درون روغن سرخ نمایید. در نهایت هم با سیب زمینی سرخ شده و سایر مخلفات می توانید میل نمایید.

مراحل طرز تهیه پیده مرغ با طعم دوست داشتنی

پیده از خمیر گردیده که داخل آن را با استفاده از مواد میانی پر کرده اند، و درون فر پخته اند. اینکه پنیر را به پیده بیفزایید کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. و اما جهت تهیه خمیر این غذا می توانید از خمیر مایه بهره ببرید، در صورت تمایل از خمیر مایه فوری بهره ببرید که لازم به عمل آوردن نباشد. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با دستور پخت انواع غذا با مرغ می توانید به لینک مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو