بارداری بعد از ۴۰ سالگی و این قوانین نانوشته!

بارداری بعد از ۴۰ سالگی و این قوانین نانوشته!


منبع: آرگا

6

1402/7/14

03:58


در حالت کلی بهترین زمان برای باردار شدن در افرادی که امکان بارداری داشته و مشکل ناباروری ندارند، از اواخر دوره نوجوانی تا سن ۲۵ سالگی است. در واقع قدرت باروری افراد در سنین ۳۰ سالگی کاهش یافته و احتمال آن را به حداقل می رساند. در ۴۰ سالگی قدرت باروری پایین آمده و میزان آن به اندازه ای کاهش می یابد که تا حد زیادی احتمال بارداری بعد از ۴۰ سالگی را برای بسیاری از افراد ناممکن می کند. البته این احتمال وجود دارد که برخی خانم ها نزدیک به دوران یائسگی بارداری را تجربه کنند.

در حال حاضر بسیاری از خانم ها در آستانه ۴۰ سالگی تصمیم به بارداری می گیرند. این خانم ها باید این موضوع را بدانند که شانس بارداری بعد از ۴۰ سالگی به مراتب پایین تر از سنین پایین است. بارداری بعد از ۳۵ سالگی با مشکلات و سختی های خاص خود همراه است. این در حالی است که احتمال بارداری سالم بعد از ۴۰ سال نیز وجود دارد. در ادامه به خطرات بارداری بعد از ۴۰ سالگی و راهکارهای کمک به رفع این مشکل اشاره خواهیم کرد.

سن چه تأثیری بر باروری دارد؟

پیشرفت هایی که در عرصه فناوری به وجود آمده، احتمال باروری زنان را در سنین بالا افزایش می دهد. برخی از این گزینه ها عبارتند از:

احتمال حاملگی بعد از 40 سالگی

  • ذخیره سازی اسپرم
  • فریز کردن تخمک ها در دوران جوانی و استفاده از آن ها در سنین بالاتر
  • درمان های ناباروری مانند IVF
  • استفاده از رحم اجاره ای

همه این موارد به لطف فناوری به وجود آمده است. با این حال بهتر است بدانید که علی رغم وجود این امکانات و پیشرفت ها، باز هم نرخ باروری در خانم های بالای ۳۵ سال به میزان زیادی کاهش یافته است. بیش از یک سوم زوج ها بعد از ۳۵ سالگی با مشکلات ناباروری دست و پنجه نرم می کنند. کلیه خطرات زیر در بارداری های بعد از ۴۰ سال بیشتر می شوند:

  • تخمک های ناسالم
  • کاهش تعداد تخمک ها برای بارور شدن
  • افزایش خطر مرده زایی
  • ایجاد مشکلات سلامتی
  • ناتوانی تخمدان ها در آزاد کردن تخمک

مهم ترین خطرات بارداری بعد از ۴۰ سالگی چیست؟

به صورت کلی با افزایش سن خانم ها، احتمال بارداری بعد از ۴۰ سالگی به کمتر از ۱ درصد می رسد. در مقابل با موفقیت در بارداری و متولد شدن نوزاد سالم، امید به زندگی در مادران افزایش می یابد. بسته به این که چندمین بارداری و زایمان خودتان را در این دوره تجربه می کنید، احتمال بروز عوارضی مثل هموروئید، افتادگی مثانه یا رحم و شلی بافت پستان وجود دارد. در چنین شرایطی احتمال خستگی مادر به خصوص با داشتن فرزندی دیگر، افزایش خواهد یافت. با تغییر سبک زندگی و انجام ورزش می توان مانع از ابتلا به بسیاری از عوارض این دوران شد. باید خاطر نشان ساخت که تأثیر سن در میزان باروری مردان و زنان متفاوت است و مردان مدت بیشتری قدرت باروری خواهند داشت. برخی از مهم ترین خطرات و عوارض بارداری بعد از ۴۰ سالگی عبارتند از:

بارداری در سن 40 سالگی

۱. ماکروزومی

با بالا رفتن سن مادر، وزن زیاد جنین در زمان تولد یا ماکروزومی بیشتر می شود.

۲. مسمومیت بارداری

احتمال مسمومیت یا پره اکلامپسی در بارداری های بعد از سن ۴۰ سالگی، افزایش خواهد یافت. زمانی که فرد تجربه بارداری دوم یا سوم خود را در این سنین داشته باشد، حتی با وجود عدم مشکل در بارداری های قبلی، در این سن خطر بیشتری فرد را تهدید می کند.

۳. فشار خون بارداری

این نوع از فشار خون بالا بیشتر در دوران بارداری دیده می شود و با علائم پره اکلامپسی تفاوت است.

۴. دیابت بارداری

دیابت بارداری یکی از انواع دیابت است که نخستین بار در دوران بارداری خود را نشان می دهد. این بیماری قند خون را افزایش داده و سلامت جنین و مادر را تحت تأثیر قرار می دهد.

۵. جفت سر راهی

نقش جفت به گونه ای است که مواد مغذی و اکسیژن را به جنین رسانده و مواد زائد را از خون جنین خارج می کند. به طور معمولا جفت به دیواره رحم چسبیده و جنین از طریق بند ناف به آن متصل است. در اغلب بارداری ها جفت در کناره های رحم وجود دارد. اما جفت سر راهی هنگامی مشاهده می شود که جفت به طور نیمه کامل و یا کامل، قسمت خروجی دهانه رحم را در ناحیه فوقانی واژن مادر می پوشاند. این وضعیت می تواند هنگام بارداری و یا حتی در زمان زایمان اتفاق بیفتد.

عوارض بارداری بعد از 40 سالگی

۶. سزارین

احتمال زایمان سزارین در بارداری های بعد از ۴۰ سالگی بسیار بیشتر از زایمان طبیعی است.

۷. مرده زایی یا سقط جنین

با افزایش سن مادر، احتمال سقط جنین و مرده زایی بیشتر خواهد شد. ۲۷ درصد بارداری ها در سن ۴۰ سالگی، به سقط جنین منجر می شوند. این در حالی است که این آمار برای خانم های کمتر از ۳۰ سال و ۳۰ ساله، تنها در حدود ۱۶ درصد است.

۸. نیاز شدید به تزریق خون

در بارداری های بالای ۴۰ سال، احتمال نیاز به تزریق خون زیاد است و همین موضوع با عوارض مخصوص به خود همراه است.

۹. سندرم داون

با بالا رفتن سن مادر، احتمال تولد فرزند مبتلا به سندرم داون زیاد است. در سن ۲۰ سالگی از هر ۱۴۸۰ کودک متولد شده، یک عدد آن ها با این بیماری متولد می شود. این در حالی است که در سن ۴۰ سالگی، این خطر به ۱ در ۸۵ زایمان و در ۴۵ سالگی به ۱ در ۳۵ می رسد.

راهکارهایی برای داشتن بارداری سالم

در ادامه راهکارهایی را معرفی می کنیم که به شما در داشتن بارداری سالم کمک می کند.

مشکلات بارداری بعد از 40 سالگی

تغییر سبک زندگی

زمانی که به پزشک مراجعه می کنید، بهتر است در مورد تمام مشکلات و عادت های بدی که دارید، صحبت کنید. اگر می خواهید یک عادت بد مانند سیگار کشیدن یا مصرف مواد را پیش از باردار شدن کنار بگذارید، حتما پزشک را در جریان قرار دهید. به علاوه رژیم های دشوار و کم خوابی نیز می تواند خطراتی را برای بارداری به همراه داشته باشد. یک خانم باید پیش از بارداری بدن خود را برای تولد فرزندش آماده کند. تمام خطرهای احتمالی را رفع کرده و بیماری ها را از بدن خود دور نماید. داشتن تغذیه مناسب و مصرف انواع مختلف ویتامین، مواد معدنی و پروتئین بسیار اهمیت دارد.

در این مدت بهتر است مصرف حبوبات، سبزیجات و غلات را افزایش داده و تا حد امکان روزانه از مکمل هایی مانند اسید فولیک یا کلسیم استفاده کنید. هم چنین انجام یوگا و داشتن ۳۰ دقیقه پیاده روی در طول روز می تواند شروع خوبی برایتان باشد. تا جایی که می توانید شب ها زودتر بخوابید و برنامه خواب خود را به گونه ای تنظیم کنید که در بارداری دچار مشکل نشوید.

مراجعه به متخصص زنان

تحقیقات مختلف نشان داده است که ارتباط درست میان پزشک و بیمار، ارتباط مستقیمی با وضعیت بیمار دارد. به همین خاطر انتخاب پزشکی متخصص و مجرب که امکان مطرح کردن تمام مسائل و مشکلات را با او داشته باشید، بسیار اهمیت دارد. توصیه می شود پیش از باردار شدن تمام مشکلات و بیماری های خودتان را درمان کنید. داشتن هرگونه بیماری می تواند احتمال باروری معمول و طبیعی را کاهش دهد. به همین خاطر خوب است که پزشک را در جریان بیماری های خود قرار دهید. در این صورت پزشک درمان مناسب شما را پیشنهاد خواهد داد.

بررسی قابلیت باروری مردان

قابلیت مردان یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه شده و مورد آزمایش قرار بگیرد. اگر در این زمینه مشکل خاصی وجود داشت، می توانید به کمک پزشک و با استفاده از راهکارهای پیشنهادی به رفع آن کمک کنید. یادتان باشد که مصرف برخی داروهای درمان زخم روده می تواند با اثرات منفی بر روی تولید اسپرم در مردان همراه باشد. هم چنین مصرف سیگار، مشروبات الکلی و مواد مخدر به کاهش تعداد و کیفیت اسپرم آقایان منجر می شود. از طرفی دمای بالای بدن نیز می تواند تعداد اسپرم ها را کاهش دهد. توصیه می کنیم که سیگار، الکل و مواد مخدر را ترک کرده و از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید.

مادر شدن بعد از 40 سالگی

تناسب اندام

یادتان باشد که اضافه وزن و چاقی بیش از حد می تواند احتمال بارداری را به میزان زیادی کاهش دهد. در ادامه به برخی از مهم ترین توصیه ها در داشتن وزن مناسب اشاره خواهیم کرد:

  • مصرف غذاهای ناسالم را کنار بگذارید.
  • انجام ورزش هایی مانند یوگا و پیاده روی احتمال بارداری در سنین بالا را افزایش داده و مشکلات این دوران را به حداقل می رساند. چرا که به افزایش جریان خون در اندام تناسلی خانم ها کمک می کند.
  • به هیچ عنوان برای کاهش وزن به سراغ مکمل های هورمونی نروید. این قبیل مکمل ها، هورمون های تحریک فولیکول را تحت تأثیر قرار داده و به کاهش احتمال باروری منجر می شود.

روش های درمانی باروری

داشتن بارداری سالم و طبیعی بعد از ۴۰ سالگی تقریبا دشوار به نظر می رسد. به همین خاطر با استفاده از روش های باروری می توان سرعت باروری را افزایش داد. حتما در مورد روش های درمانی و مصرف برخی قرص ها با پزشک تان صحبت کنید.

  • اگر سیستم تولید مثل شما با مشکلاتی همراه بوده و دچار آسیب شده باشد، احتمال دارد که پزشک عمل جراحی را توصیه کند.
  • ممکن است پزشک در این زمینه قرص هایی مثل کلومیفن را تجویز کند. این قرص ها سرعت تخمک گذاری و باروری را افزایش می دهند. البته مصرف این قرص ها احتمال بارداری چند قلو را هم افزایش خواهند داد.
  • هم چنین در این زمان احتمال تزریق هورمون گنادوتروپین به منظور افزایش سرعت باروری وجود خواهد داشت. تزریق این هورمون ها نیز با احتمال باروری چند قلو همراه است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو