تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل کنونی و آینده

تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل کنونی و آینده


منبع: پلازا

1

1402/8/28

10:09


تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل کنونی و آینده

در این مقاله از پلازا قصد داریم تا شما را با تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل آشنا کنیم. و به سوالاتی نظیر اینکه هوش مصنوعی چه مشاغلی را تهدید می‌کند و یا از بین می‌برد، پاسخ دهیم.

البته در این مسیر با انواع هوش‌ مصنوعی و استفاده‌های مختلف آن‌ها در صنایع بیشتر آشنا می‌شوید. با ما در ادامه همراه باشید تا از فرصت‌ها و تهدید‌های تاثیر هوش مصنوعی در مشاغل آینده به خوبی مطلع شویم.

توجه داشته باشید همچون هر انقلاب صنعتی دیگری آمدن هوش‌ مصنوعی به بازار‌های کاری و ماشینی شدن کار‌ها شاید در ابتدا با مخالفت‌ها و تهدیداتی روبرو باشد اما تاریخ نشان داده گذر زمان بشر را با فناوری‌های جدید منطبق می‌کند و مشاغل نوینی جای قدیمی‌ها را می‌گیرد.

فهرست مطالب

هوش مصنوعی چیست؟

درواقع تا به امروز تعریف دقیقی برای مقوله هوش مصنوعی که دانشمندان این علم همگی بر آن متفق القول باشند، ارائه نشده. و این مسئله هیچگاه دلیل تعجب بین افراد نیست. زیرا که مقوله اصلی و مادر آن یعنی خود کلمه هوش هم تا به امروز به طور همه گیر و همه جانبه تعریف دقیقی ندارد. اما سعی می‌کنیم نمایی کلی از هوش مصنوعی به شما ارائه دهیم.

کلمه هوش نشان دهنده امکان استدلال است است. در مقابل هوش مصنوعی، هوشی است که توسط ماشین‌ها ظهور پیدا می‌کند. هوشی که شامل جانوران و ما انسان‌ها است، هوش طبیعی می‌باشد. درواقع هر سیستم یا ماشینی که قابلیت استدلال داشته باشد و قادر باشد محیط خود را درک کرده و کنش‌هایی را انجام دهد، هوش مصنوعی می‌نامیم. هوش مصنوعی یعنی مطالعه اینکه چگونه می‌توان ماشین‌ها را وادار به انجام کاری کرد درحال حاضر انسان‌ها آن‌ها را بهتر انجام می‌دهند.

تاثیر هوش مصنوعی / هوش مصنوعی چیست؟

اما عموم تعاریفی که در این زمینه ارائه شده، بر اساس یکی از چهار باور زیر بدست آمده‌اند:

  • ماشین‌هایی که به شکل منطقی فکر می‌کنند
  • ماشین‌هایی که به شکل منطقی عمل می‌کنند
  • ماشین‌هایی که مثل انسان فکر می‌کنند
  • ماشین‌هایی که مثل انسان عمل می‌کنند

تاریخچه هوش مصنوعی

هوش مصنوعی توسط ریاضی دانان و فلاسفه نامداری مانند جرج بول که قبلا اقدام به ارائه قوانین و نظریه‌هایی درباره منطق کرده بودند، مطرح شد. تحقیق و پژوهش در زمینه هوش مصنوعی برای نخستین بار در تاریخ، در کالج دارتموت و در یک کارگاه آموزشی در سال 1956 میلادی متولد شد. آلن نیول، هربرت سیمون، جان مک کارتی، ماروین منسکی، وآرتور ساموئل بودند.

تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل/ تاریخچه هوش مصنوعی

که بعدها از رهبران و بنیان‌ گذاران تحقیق و پژوهش در زمینه هوش مصنوعی به حساب آمدند. این بنیان گذاران درمورد آینده هوش مصنوعی بسیار خوشبین بودند. هربرت سیمون پیش بینی کرده بود که ماشین‌ها در 20 سال آینده قادرند تا هرکاری انجام بدهند. نام هوش مصنوعی در سال 1956 به عنوان یک علم و دانش جدید متولد شد. اصطلاح هوش مصنوعی برای اولین بار توسط جان مک کارتی استفاده شد. امروزه از وی به عنوان پدر علم هوش مصنوعی نیز یاد می‌شود.

آزمون تورینگ

هوش مصنوعی چه مشاغلی را تهدید می‌کند؟ / آزمون تورینگ

آزمون تورینگ آزمونی است که توسط آلن تورینگ و در سال 1950 میلادی در مقاله‌ای به نام محاسبات ماشینی و هوشمندی مطرح شد. در این آزمون شرایط ایجاد می‌شود که یک فرد با یک ماشین تعامل برقرار کند. و پرسش‌هایی کافی برای بررسی اقدامات و کنش‌های ماشین، از آن بپرسد. اگر در انتهای آزمایش قادر نباشد تشخیص دهد که با انسان یا ماشین در تعامل بوده، آزمون موفقیت آمیز بوده است.

شاخه‌های هوش مصنوعی

  • مفاهیم مرتبط با روباتیک Robotic
  • الگوریتم ژنتیک Genetic Algorithm
  • پردازش زبان طبیعی Natural Language Processing
  • سامانه‌های خبره Expert System
  • بینایی ماشین Machine Vision
  • یادگیری ماشین Machine Learning
  • شبکه عصبی مصنوعی Neural Networks

کاربرد هوش مصنوعی

هوش مصنوعی کاربردهای بسیار متنوعی دارد. از مهمترین این کاربردها می‌توان به تشخیص‌های پزشکی، خلق آثار هنری، اثبات قضایای ریاضی، استفاده در وسایل خود گردان مانند اتوموبیل‌های خودران و پهپادها، جستجوی اینترنتی، تشخیص صدا و چهره، و حتی ذخیره انرژی اشاره کرد. به طور کلی هوش مصنوعی در ورزش، اقتصاد، خدمات حقوقی، و شبکه‌های اجتماعی نیز کاربرد فراوانی دارد.

انواع هوش مصنوعی

تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل / انواع هوش مصنوعی

هوش مصنوعی ضعیف Narrow AI

این نوع هوش مصنوعی نوعی شبیه‌ساز هوش انسانی است که در یک زمینه محدود عمل می‌کند. این هوش مصنوعی معمولا بر روی یک کار مشخص متمرکز می‌شود و باید اذعان داشت که بسیار عالی نیز عمل می‌کند. ممکن است این ماشین‌ها در ظاهر بسیار هوشمند بنظر برسند، اما واقعیت این است که از ابتدائی‌ترین سطوح هوش طبیعی یا انسانی هم ساده‌تر عمل می‌کند.

هوش مصنوعی عمومی Artificial General Intelligence

این هوش مصنوعی که به عنوان هوش مصنوعی اصلی یا قدرتمند شناخته می‌شود، همان هوش مصنوعی‌ای است که ما قبلا در سریال‌هایی مانند Westworld یا ترمیناتور دیده‌ایم. این هوش مصنوعی خیلی نزدیک به انسان عمل می‌کند. طوری که قادر است تا توانایی‌های خود را بر حل مسائل در حوزه‌های گوناگون به کار بگیرد.

هوش مصنوعی چه مشاغلی را تهدید می‌کند؟

تا به اینجای مقاله تعریفی جامع از هوش مصنوعی، کاربرد، توانایی و تاریخچه آن ارائه کردیم. اکنون قصد داریم تا به سوالات اساسی‌ای مثل اینکه هوش مصنوعی چه مشاغلی را تهدید و یا از بین خواهد برد. تاثیرات هوش مصنوعی در دیگر زمینه‌ها به قدری بزرگ و عظیم بود که تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل، تبدیل به بزرگترین دغدغه انسان شده است.

طی سالیان نه چندان دور گذشته، تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل موضوع بسیار کمرنگ و بی‌اهمیتی بود. اما بعد از دیدن تصاویر ربات‌های هوشمند و پیشرفته‌ای که قادر هستند کارها را مانند انسان و حتی بدون عیب و نقص انجام دهند، این مسئله به یک دغدغه جهانی تبدیل شد. در ادامه سعی داریم مشاغلی را معرفی کنیم که هوش مصنوعی بیشترین تاثیر را بر آنان خواهد گذاشت.

البته توجه داشته باشید قدرت استدلال و انتخاب با مفاهیم هوش مصنوعی در تضاد است زیرا انسان‌ها توانایی اثر بخشید به انتخاب (خوبی برتر) یا همان هستند آن‌ها می‌توانند در مواقع بسیاری انتخابات درستی انجام دهند که ممکن است برای هوش مصنوعی قابل درک نباشد. همین موضوع حضور هوش مصنوعی را در زمینه‌هایی مثل قضاوت کمرنگ می‌کند.

تهدید هوش مصنوعی برای خالقان آثار هنری

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، هوش مصنوعی قادر است تا با دریافت داده‌هایی ساده، آثارهای هنری شگفت انگیزی برای ما خلق کند. اگر شما از سیستم هوش مصنوعی بخواهید تا تصاویری از طبیعت یا دریا یا هرچیز دیگری را برای شما خلق کند، هوش مصنوعی این کار را به نحوی انجام خواهد داد که قادر نباشید حدس بزنید خالق آن یک انسان است یا یک ماشین هوشمند؟

که همین مسئله به خودی خود نشان دهنده تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل غیر قابل انکار است. جدا از خلق تصاویر و فیلم‌ها توسط هوش مصنوعی، خوانندگان موزیک نیز از تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل خود بر حزر نیستند. زیرا که هوش مصنوعی جنرال قادر است انواع آهنگ‌ها را در سریعترین زمان ممکن برای شما تهیه کند و در اختیار شما قرار دهد.

البته توجه داشته باشید در بسیاری از موارد کاملا جای بحث وجود دارد. از آنجایی که قسمت اعظمی از هنر در گروی هنرمند است ارزش هنری این آثار بسیار پایین می‌باشد. اجازه بدهید با یک مثال مفهوم نقد را روشن‌تر کنیم. ارزش هنری یک فرش ماشینی با زیبایی بسیار بالا و تکنیک‌‎های بی‌نقص بسیار پایین‌تر از یک فرش دست‌ساز با ایرادی شاخص از هنرمندی معروف است. درواقع اشتباه به خودی خود ممکن است ایجاد اثر هنری کند در حالی که هوش مصنوعی در بسیاری از مواقع از اشتباه به دور است.

تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل پزشکی

هوش مصنوعی و مشاغل / تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل پزشکی

بیمارستان‌ها و پزشکان از الگوریتم‌های پیچیده هوش مصنوعی بهره می‌برند تا قادر باشند سرطان و تومورهای مغذی را راحت‌تر تشخیص بدهند. همچنین پیشبینی می‌شود که ربات‌های پیشرفته در آینده نزدیک قادرند تا جای پزشکان و حتی جراحان را بگیرند و روند درمان بیماران را به طور چشمگیری تسریع و تسهیل کنند. اگر شما یک پزشک جوان باشید، مطمئنا با دانستن این مسئله ممکن است نگران آینده شغلی خود شوید. و تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل را درک کنید.

همچنین باید اشاره کنیم که هوش مصنوعی این امکان را در اختیار قرار می‌دهد تا به فرد کمک کند تا بتواند در بالاترین سطح سلامتی خود به سر ببرد. از طرف دیگر هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند تا برای بررسی قند خون خود، سطح گلوکز در بدن شما در چه سطحی قرار دارد. این موارد در سالیان گذشته نیازمند پرستار یا پزشک بود. از طرفی نوجه کنید حضور هوش مصنوعی در این زمینه‌ها به علت درصد خطای بسیار پایین تقریبا معجزه‌گر است.

تاثیر هوش مصنوعی بر خدمات مشتری

تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل/ تاثیر هوش مصنوعی بر خدمات مشتری

اگر قبلا برای دریافت خدماتی پیش پا افتاده مجبور بودید از خانه خود خارج شوید و به سمت دفاتر مرتبط بروید، باید بگوییم امروزه دیگر اینطور نیست. زیرا افرادی که قبلا وظیفه ارائه خدمات به مشتری بودند، امروزه جای خود را به ربات‌ها و سیستم‌های هوشمند بدهد. که همین امر موجب از بین رفتن صدها هزار شغل شد. همانطور که آگاه شدید، هوش‌های مصنوعی با الگوریتم‌های بسیار پیچیده، قادرند تا کارهایی را انجام دهند که می‌تواند مشاغل را به خطر بیاندازد. این ابزار ها شامل بسیاری از CRM هایی می‌شود که هم‌اکنون نیز در بازار موجود هستند.

تاثیر هوش مصنوعی در زمینه نویسندگی

تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل / تاثیر هوش مصنوعی در زمینه نویسندگی

شاید بسیاری از شما هوش مصنوعی را با چت جی پی تی بشناسید این پلتقرم ساخته شده توسط OpenAI یک هوش مصنوعی بر پایه موتور‌های زبانی است که می‌تواند با ایجاد جمله‌بندی در زبان‌های مختلف و اطلاعات دیتا بیس خود به سوالات مختلف پاسخ دهد. این هوش مصنوعی توانایی نوشتن به زبان‌های مختلف، تشخیص سبک نوشت و… را دارد شاید هنوز زود باشد که بگوییم می‌تواند بدون نقص گفتار انسان را برنامه‌نویسی کرده و محتوای کامل ارایه بدهد اما در مسیر پیشرفت قطعا می‌تواند شغل بسیاری از نویسندگان در زمینه‌های خبری، علمی و مقاله را تهدید کند.

هوش مصنوعی در زمینه گرافیک

هوش مصنوعی چه مشاغلی را تهدید میکند / هوش مصنوعی در زمینه گرافیک

در سایت پلازا بسیاری از هوش مصنوعی‌های مختلف در زمینه تصویر سازی و ادیت تصویر را به شما معرفی کرده‌ایم. این برنامه‌ها با استفاده از برنامه نویسی مشین لرنینگ و دیپ لرنینگ و گرفتن داده‌های مختلف تصویری اقدام به ساخت و تغییر کیفیت تصاویر می‌دهند. شاید بتوان گفت هنوز تهدید قابل توجهی برای هنرمندان و گرافیستان شاخص نیستند و تنها تازه‌کارها را از رقابل حذف کرده‌اند. اما آینده هوش مصنوعی می‌تواند به راحتی شامل ساخت تصاویر متمایز باشد.

هوش مصنوعی در زمینه برنامه‌نویسی بازی سازی

بسیاری از شرکت‌های تولید نرم‌افزار و شرکت‌های بازی سازی برای تولید‌ کار‌های خود به هوش مصنوعی روی آورده‌اند. هوش مصنوعی‌هایی که تنها با یک متن و چند کلیک می‌توانند پروژه‌های چند هزار دلاری را رایگان در اختیار قرار دهند. آینده برنامه‌نویسی و بازی سازی نیز به نظر می‌رسد در این زمینه با تهدید‌های جدی روبرو باشد.

سوالات متداول

1. اشتباهات و تلفات جانی هوش مصنوعی وجود دارد؟

باید توجه کنید هیج برنامه‌ای کامل نیست و ممکن است در هر کدام از آن‌ها اشتباهاتی رخ دهد و موجب صدمات جانی شود. اما درصد خطا در انسان بسیار بالاتر از این است و می‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد. باید توجه کنید آینده انسان آینده ماشینی است و نمی‌توان با ترس و احتمالات بسیار پایین در مقابل آن‌ قرار گرفت.

2. هوش مصنوعی در چه کار‌هایی نمی‌تواند ورود پیدا کند؟

فناوری برنامه نویسی و زبان هوش مصنوعی در پایین ترین مقدار خود به درست و غلط می‌رسد. باید توجه کنید که ما انسان‌ها بر خلاف ماشین درست و غلط‌های نسبی داریم. یعنی چیزی که برای هوش مصنوعی درست است ممکن است برای ما در شرایطی خاص اشتباه باشد. بنابر این هوش مصنوعی نمی‌تواند به راحتی در زمینه‌هایی که نیازمند تشخیص فلسفی هستند ورود پیدا کند.

نتیجه گیری

ظهور و تولد هوش مصنوعی در تاریخ بشر، اتفاقی بود که مسیر انسان‌ها را برای همیشه عوض کرد. این دانش درکنار تمام جنبه‌های مثبت خود برای تسهیل زندگی بشر و کمک به وی، از طرفی دیگر باعث شد تا تهدیدی برای عموم مشاغل به حساب بیاید و تعداد قابل توجهی از افراد در سرتاسر جهان را از کار بیکار کند. نتایجی که عواقب ناخوشایندی ممکن است در آینده برای انسان داشته باشد. تاثیر هوش هوش مصنوعی بر مشاغل، یکی از چالش برانگیزترین مسائل جهان است. نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو