در فصل زمستان چگونه از خشکی پوست جلوگیری کنیم؟ ۱۰ روش رفع خشکی پوست

در فصل زمستان چگونه از خشکی پوست جلوگیری کنیم؟ ۱۰ روش رفع خشکی پوست


منبع: زیت نت

2

1402/9/2

13:47


خشکی پوست در زمستان شاید به این موضوع توجه کرده باشید که در فصل زمستان پوست شما خشک تر می…

در فصل زمستان چگونه از خشکی پوست جلوگیری کنیم؟ ۱۰ روش رفع خشکی پوست

خشکی پوست در زمستان

شاید به این موضوع توجه کرده باشید که در فصل زمستان پوست شما خشک تر می شود. پوست شما به تغییر فصل چه واکنشی نشان می دهد؟ احتمالاً متوجه شده اید که پوست شما اغلب در ماه های سرد سال رطوبت خود را از دست می دهد.

هوای سرد، گرمای داخل خانه و بادهای شدید زمستانی همگی می توانند رطوبت پوست شما را از بین ببرند. پوست صورت، دست ها، پاها و سایر مناطقی که در معرض این عناصر قرار دارند دچار خشکی می شوند. خشکی پوست ممکن است پوست شما را کدر نمایان کند.

حتی زمانی که دما پایین می آید و هیچ راه فراری از هوای خشک و سرد زمستان وجود ندارد، می توانید برای حفظ سلامت پوست خود اقدامات زیر را انجام دهید.

خشکی پوست در زمستان چگونه رفع می شود

علائم خشکی پوست چیست؟

برخی از رایج ترین علائم و نشانه های خشکی پوست عبارتند از :

  • پوسته پوسته شدن
  • تغییر رنگ پوست (سرخ شدن پوست های روشن، خاکستری شدن پوست های تیره)
  • بافت خشک و زبر
  • خارش
  • احساس کشیدگی و تحریک پذیری پوست
  • ترک پوست
  • سوزش یا احساس گزیدگی

علائم ممکن است از نظر شدت متفاوت باشد و بسته به ناحیه ای از بدن شما که تحت تأثیر قرار گرفته است متفاوت به نظر برسد.

درمان پوسته پوسته شدن پوست

چگونه از خشکی پوست در زمستان جلوگیری کنیم؟

راه فراری از خشکی پوست در زمستان وجود ندارد. اما با ایجاد برخی تغییرات در رژیم و عادات مراقبت از پوست و استفاده از محصولات مناسب، می توانید پوست خود را در تمام زمستان نرم، صاف و شاداب نگه دارید.

رعایت و انجام نکات زیر به شما در تقویت سلامت پوست در ماه های سرد سال کمک کند.

۱. بلافاصله پس از شستشو مرطوب کنید

رفع پوسته پوسته شدن پوست و درمان خشکی پوست در زمستان

هر زمان که صورت، دست ها یا بدن خود را می شویید، چربی طبیعی روی پوست پاک می شود. از آنجایی که چربی های از بین رفته باید جایگزین شود، ضروری است که بلافاصله پوست را مرطوب کنید. به همین دلیل مهم است که در هر زمانی که پوست خود را می شویید، به خصوص در فصل زمستان از مرطوب کننده استفاده کنید.

برای اینکه این موضوع به شما یادآوری شود، سعی کنید یک مرطوب کننده در کنار سینک خود قرار دهید. یا در نقطه ای از خانه که مدام از آنجا عبور می‌کنید و آن را می‌بینید قرار دهید.

از مرطوب کننده هایی که برای پوست خشک خوب عمل می کنند استفاده کنید. مرطوب کننده های شما باید دارای هیالورونیک (برای آبرسانی به پوست و محافظت از رطوبت پوست شما) باشد.

۲. روزانه ضد آفتاب بزنید

با توجه به روزهای کوتاه‌تر زمستانی و نور کمتر خورشید، حذف کرم ضد آفتاب از برنامه صبحگاهی‌تان می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد – اما دوباره فکر کنید. حتی در زمستان، نور مضر UV همچنان می‌تواند به سطح مرطوب پوست شما آسیب برساند. سعی کنید هر روز صبح بعد از استفاده از مرطوب کننده، ضدآفتاب بزنید.

انجمن آکادمی پوست آمریکا استفاده از کرم ضد آفتاب در زمستان را توصیه می کند.

۳. خشکی پوست را شب ها درمان کنید

یک راه عالی برای احیا پوست و درمان خشکی آن این است که شب ها قبل از خواب برای مرطوب کردن و آبرسانی پوست اقداماتی انجام دهید. از مرطوب کننده ها، نرم کننده ها، آبرسان ها (علاوه بر روزها ) قبل از خواب هم استفاده کنید. از آنجایی که کرم‌ها کمی سنگین تر هستند، جذب آن‌ها در پوست شما بیشتر طول می‌کشد. با مالیدن یک نرم کننده به پوست در طول شب، پوست شما زمان لازم را برای جذب و درمان خواهد داشت. برای اینکه نرم کننده بتواند پوست شما را با رطوبت و روغن های مورد نیاز خود پر کند، زمان زیادی لازم است.

اگر از پماد و کرم روی دست ها یا پاهای خود استفاده می کنید، آنها را در یک کیسه پلاستیکی یا دستکش بپیچید تا از پخش شدن نرم کننده روی ملحفه یا روتختی خود جلوگیری کنید.
کرم ترمیم کننده و مرطوب‌کننده هایی وجود دارند که حاوی آرد جو دوسر، روغن جو دوسر، سرامیدها و نرم‌کننده‌های غنی هستند که می‌توانند به خوبی پوست هر قسمت از بدن را آبرسانی کنند و به جوان شدن پوست کمک کنند.
همچنین کرم های حاوی موم زنبور عسل، به ویژه برای التیام پوستی که در اثر شستن مکرر دست‌ها آسیب دیده است، مفید هستند.

۴. روال مراقبت از پوست خود را تنظیم کنید

اگر پوست صورت شما به دلیل هوای خشک زمستانی حساس یا تحریک شده است، فعلاً برنامه مراقبت از پوست خود را ساده کنید. زمانی را به مراقبت از پوست خود اختصاص دهید. به خاطر داشته باشید که سد رطوبتی پوست شما باید سالم باشد تا به سرم ها، تونرها و دیگر انواع درمان های زیبایی پاسخ دهد.

اگر پوست شما حساس باشد، ممکن است به موادی مانند عطر و الکل واکنش بدی نشان دهد. این بدان معناست که بعضی محصولاتی که دارای الکل و عطر هستند، شاید برای مدت کمی صورت شما را زیباتر کنند، اما می توانند پوست شما را بیشتر تحریک کنند.

سعی کنید روال مراقبت از پوست خود را ساده نگه دارید. صبح‌ها فقط از یک مرطوب‌کننده و ضدآفتاب و در شب از یک پاک‌کننده ملایم با مرطوب‌کننده استفاده کنید.

هنگامی که مطمئن شدید پوست شما با هر محصولی سازگار است و به اندازه کافی رطوبت دارد، می توانید به آرامی سایر درمان ها و مواد را به روال مراقبت خود اضافه کنید.

۵. از مرطوب کننده های هوا استفاده کنید

مرطوب‌کننده‌ها به بازگرداندن رطوبت به هوا کمک می‌کنند. مخصوصاً زمانی که گرمایش داخلی در ماه‌های زمستان افزایش می‌یابد دستگاه های بخور و رطوبت ساز می‌توانند مفید باشند. داشتن رطوبت بیشتر در هوا می تواند به عنوان یک عامل مرطوب کننده طبیعی عمل کند که به نوبه خود ممکن است از خشکی پوست جلوگیری کرده و آن را تسکین دهد.

با توجه به انتشارات سلامت هاروارد، تنظیم رطوبت ۶۰ درصد در زمستان می تواند رطوبت را در لایه بالایی پوست شما جبران کند.

۶. در هنگام شستشوی پوست، دمای آب را کاهش دهید

دوش آب گرم یا حمام آب گرم در پایان یک روز سرد زمستانی می تواند آرامش بخش باشد. اما اگر پوست خشکی دارید، برای حفظ چربی طبیعی پوست خود، دمای آب را نزدیک به ولرم نگه دارید.

طبق کالج پزشکی بیلور، آب داغ می‌تواند چربی‌های طبیعی پوست را سریع‌تر از آب ولرم (که معمولاً حدود ۹۸.۶ درجه فارنهایت / ۳۷ درجه سانتی‌گراد است) از بین ببرد و حتی ممکن است باعث آسیب به پوست شود.

همچنین هنگام خشک کردن پوست بعد از حمام مراقب باشید. حوله را به پوست نمالید، به آرامی پوست خود را با یک حوله نرم خشک کنید. با این کار اجازه می‌دهید لایه بالایی پوست شما هیدراته بماند.

۷. استفاده از لایه بردار و اسکراب ها

درمان خشکی پوست در فصل زمستان

لایه برداری، به حذف سلول های مرده پوست از سطح پوست شما کمک می کند و می تواند به صاف و شاداب نگاه داشتن پوست شما کمک کند. اما، اگر این کار را زیاد انجام دهید یا از محصولات نامناسب استفاده کنید، ممکن است پوست خود را بیش از حد لایه برداری کنید.

اگر پوست شما خشک یا پوسته پوسته به نظر می رسد، یک لایه بردار ملایم را به جای یک اسکراب قوی انتخاب کنید. اسکراب های قوی ممکن است به احتمال زیاد سد رطوبت پوست شما را بشکنند و باعث آسیب شوند.

اگر پوست شما ترک خورده یا آسیب پذیر است، بهتر است تا زمان بهبودی پوست از لایه برداری خودداری کنید.

۸. استفاده از روغن های مفید برای پوست خشک

قبلاً به استفاده از نرم کننده ها برای کمک به صاف کردن و ترمیم پوست اشاره کردیم. اما، اگر متوجه شدید که مواد نرم کننده به اندازه کافی برای درمان پوست خشک شما کار نمی کنند، ممکن است بخواهید تغییراتی در روال مراقبت از پوست خود اعمال کنید.

روغن ها یک مانع فیزیکی برای مسدود کردن رطوبت در پوست شما ایجاد می کنند. نمونه هایی از آنها عبارتند از :

  • شی باتر یا کره شی : دارای مقدار زیادی اسید چرب – ضدا التهاب – درمان خارش و اگزمای پوست ناشی از خشکی پوست – آبرسانی عمیق پوست و رفع خشکی
  • کره کاکائو : حفظ رطوبت طبیعی پوست، جوانسازی و پیشگیری از پیری پوست، درمان التهابات پوستی، بهبود ظاهر و سلامت پوست
  • روغن گل رز یا گل سرخ : آبرسانی به پوست خشک – کاهش خطوط ریز و چین و چروک پوست
  • روغن جوجوبا : افزایش رطوبت پوست – متعادل کردن تولید چربی پوست – آبرسان قوی
  • محصولات مبتنی بر ژله نفتی مانند وازلین و آکوافور
۹. بی آبی بدن دلیل مهم خشکی پوست

مطمئن شوید در طول روز به خوبی هیدراته می‌شوید. یکی دیگر از مراحل کلیدی برای حفظ سلامت و درخشندگی پوست نوشیدن آب به اندازه کافی است. مصرف نکردن مایعات کافی می تواند ظاهر پوست شما را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین آن را مستعد خشک شدن می کند.

علاوه بر هیدراته ماندن، بهتر است روی خوردن غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند نیز تمرکز کنید. هر دوی این مواد مغذی می توانند از سلول های شما در برابر آسیب های محیطی محافظت کنند و به بدن شما در ساخت سلول های سالم از جمله سلول های پوست کمک کنند.

خشک شدن پوست در زمستان

۱۰. استفاده از پارچه های نرم و ضد حساسیت

هنگام برخورد با هر مشکل پوستی باید از پوشیدن و برخورد پارچه زبر و تحریک کننده با پوست خودداری کنید. اگر پوست بدن شما بیش از حد خشک است، سعی کنید از لباس های آزاد و گشاد، راحت و طبیعی استفاده کنید تا خطر تحریک فیزیکی را کاهش دهید.

همچنین از شستن لباس های خود با مواد شوینده معمولی خودداری کنید. به دنبال شوینده هایی باشید که برای پوست های حساس فرموله شده اند، که احتمالاً عاری از مواد شیمیایی و عطرهای تند و تیز هستند.

 

نکته آخر :

برای محافظت از دستان خود، هنگام بیرون آمدن در هوای سرد دستکش گرم بپوشید و هنگام شستن ظروف از یک جفت دستکش سیلیکونی استفاده کنید.

در حالی که بسیاری از درمان‌های خانگی می‌توانند به مبارزه با خشکی پوست کمک کنند، اما اگر علائم خشکی پوست شما بدتر شد یا بهبود نیافت، با یک متخصص پوست تماس بگیرید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو