معرفی زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت

معرفی زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت


منبع: پلازا

3

1402/9/24

08:22


معرفی زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت

اگر به طراحی سایت علاقه مند هستید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، این مقاله بهترین جا برای شما است. با یادگیری درباره زبان های برنامه نویسی سایت می‌توانید مسیر خود را آغاز کنید.

توسعه وب (Web Development) یک فعالیت گسترده برای ایجاد و نگهداری وب سایت شما است. ایجاد صفحات وب واکنشگرا، تعاملی و بصری جذاب، شما را ملزم به کسب دانش ابزارها و چارچوب‌ها می‌کند؛ علاوه بر این، برنامه نویسی طراحی سایت دارای دو دسته است: توسعه فرانت اند و توسعه بک‌ اند. در ادامه به معرفی و انتخاب بهترین زبان‌ها برای توسعه وب در سال 2023 می‌پردازیم. با پلازا همراه باشید.

فهرست مطالب:

معرفی زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت

پایتون یکی از محبوب ترین زبان‌های برنامه نویسی در حال حاضر است و تقاضا برای برنامه نویسان این زبان به صورت روزمره افزایش پیدا می‌کند. محبوبیت آن بیشتر به خاطر ساده بودن دستور زبان، کتابخانه‌های گسترده و تعداد زیاد کاربران آن است. به علاوه، زبان‌های HTML، CSS و جاوا اسکریپت نیز محبوبیت پایان ناپذیری دارند. در ادامه این مطلب، بهترین زبان‌های بک اند و فرانت اند را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین زبان برنامه نویسی سایت برای طراحی بک اند

1. پایتون

معرفی زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت

پایتون محبوب ترین زبان توسعه وب منبع باز بک اند در سال 2023 است. شما می‌توانید به راحتی این زبان را یاد بگیرید و کار با آن را شروع کنید. پایتون کتابخانه‌ها و چارچوب‌های گسترده ای را ارائه می‌دهد که از فناوری هایی مانند یادگیری ماشین، علم داده و هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند.

این برنامه از مفاهیم مختلف برنامه نویسی مانند OOP، برنامه نویسی تابعی و برنامه نویسی ساخت یافته پشتیبانی می‌کند. می‌توانید از این زبان برای ایجاد رابط کاربری گرافیکی استفاده کنید. پایتون همچنین چندین چارچوب توسعه وب را ارائه می‌دهد. همچنین به راحتی با سایر زبان‌های برنامه نویسی مانند C، Java و C# ادغام می‌شود.

زبان پایتون قابلیت تایپ پویا را فراهم می‌کند. این ویژگی زمانی مفید می‌شود که به تغییرات مداوم در وب سایت‌های پیچیده نیاز داشته باشید.

2. PHP

PHP یک زبان برنامه نویسی متن باز است و معمولاً برای وب سایت‌های پویا و پیچیده استفاده می‌شود. این زبان در سمت سرور اجرا می‌شود و صفحات پویا ایجاد می‌کند. شما نیازی به کامپایل آن هم نخواهید داشت زیرا یک زبان مفسری است.

شما به راحتی می‌توانید این زبان را با اسکریپت‌ها و تگ‌های HTML ادغام کنید. این زبان از تمام پایگاه‌های داده اصلی مانند MySQL، ODBC و غیره پشتیبانی می‌کند.

3. جاوا

کاربردی ترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت

جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا، مستقل از پلتفرم و ایمن است. بیشتر سینتکس‌های آن بر اساس C++ هستند و چارچوب‌های آزمایشی مختلفی برای تست یونیت در جاوا وجود دارد، مانند Selenium، JUnit، TestUnit و غیره.

این زبان کاملاً بر اساس مفهوم برنامه نویسی شی گرا (OOP) است. می‌توانید مفاهیم کلاس، شی، وراثت، کپسولاسیون، چندشکلی و انتزاع را بیاموزید. جاوا یک ویژگی امنیتی عالی دارد زیرا از اشاره گرها مانند C و C++ پشتیبانی نمی‌کند. علاوه بر این، دارای اجزای امنیتی دیگری مانند ماشین مجازی، کلاس لودر، مدیریت امنیت و تایید کننده کد بایت است. همچنین به راحتی می‌تواند چندین رشته را اداره کند و از مدیریت موثر حافظه، قابلیت حمل، بی طرفی معماری و غیره پشتیبانی می‌کند.

4. C#

C# یکی دیگر از زبان‌های OOP است که توسط مایکروسافت توسعه یافته است. آن‌ها این زبان را برای چارچوب دات نت و برنامه‌های کاربردی ویندوز ساخته اند. اما امروزه می‌توانید از آن برای پلتفرم‌های اندروید، iOS و لینوکس نیز استفاده کنید. این زبان به دلیل توسعه بازی و برنامه‌های موبایلی معروف است.

سی شارپ مقیاس پذیری، به روز رسانی، استحکام و قابلیت همکاری را فراهم می‌کند. همچنین ویژگی جمع آوری زباله و مدیریت خودکار حافظه را از چارچوب دات نت به ارث برده است.

5. روبی

روبی یک زبان شی گرا برای توسعه وب است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً به عنوان Ruby on Rails شناخته می‌شود زیرا باید از آن در چارچوب Rails استفاده کنید. این زبان دارای همان ویژگی‌های دیگر زبان‌های برنامه نویسی است. این زبان از قراردادهای نامگذاری برای ثابت‌ها، متغیرها و نام تابع‌ها استفاده می‌کند.

6. سوییفت

زبان برنامه نویسی سایت

Swift در سال 2019 توسط اپل برای کار بر روی پلتفرم‌های اپل، iOS، macOS، watchOS، tvOS و غیره توسعه یافت. این زبان به شما کمک می‌کند تا UX را برای دستگاه‌های اپل بهبود ببخشید و مجموعه ابزار و API را در این زمینه ارائه می‌دهد. سوییفت دارای کنترل انیمیشن پیشرفته است. این زبان می‌تواند چندین آهنگ یا دنباله ای از انیمیشن‌ها را با استفاده از فناوری‌های پیشرفته ایجاد کند.
شما می‌توانید با استفاده از RealityView روی اشیاء سه بعدی خود برنامه‌های فضایی ایجاد کنید. SwiftUI عناصری مانند VStack، HStack و موارد دیگر را برای طراحی طبیعی و طرح‌بندی ارائه می‌دهد. به علاوه، از تست UI، تست دسترسی و تست محلی سازی پشتیبانی می‌کند.

7. کاتلین

Kotlin یک زبان برنامه نویسی جدید است که توسط JetBrains ساخته شده است و قابلیت همکاری کامل با جاوا را دارد. بنابراین می‌توانید بدون هیچ مشکلی آن را روی JVM اجرا کنید. همچنین، به ما امکان می‌دهد از چارچوب‌ها، کتابخانه‌ها و منابع جاوا استفاده کنیم. این یک زبان محبوب برای توسعه برنامه اندروید است. کاتلین استنتاج نوع را ارائه می‎‌دهد. با این ویژگی، کامپایلر به طور خودکار نوع متغیر را در نظر گرفته و اعلان‌های نوع صریح را حذف می‌کند. همچنین دارای پشتیبانی داخلی برای برنامه نویسی ناهمزمان است.

بهترین زبان برنامه نویسی سایت برای طراحی فرانت اند

1. HTML

معرفی زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت

HTML زبان اصلی برای توسعه وب است و صفحه وب شما را استاندارد می‌کند. بنابراین، یادگیری HTML برای همه توسعه دهندگان وب الزامی است. این زبان ساختار یک صفحه وب را توصیف می‌کند و مسئول ظاهر بصری صفحه وب شما است.

این زبان یک ساختار معنایی برای صفحات وب شما ارائه می‌دهد. بنابراین برخی از تگ‌های منحصر به فرد را تعریف می‌کند، مانند

، ،
،

، و موارد دیگر. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) بزرگترین ویژگی HTML است. هنگامی که شما برای محتوا جستجو می کنید، موتورهای جستجو اطلاعات را از WWW با کمک HTML جمع آوری می‌کنند. ساختار معنایی آن به انجام این کار کمک می‌کند.

این زبان دارای قابلیت‌های ذخیره سازی پیشرفته مرورگر در سمت هاست است. بنابراین sessionStorage و localStorage را برای توسعه دهندگان فراهم می کند تا داده‎‌ها را برای سمت هاست ذخیره کنند.

2. جاوا اسکریپت

شما می‌توانید از JS نیز برای توسعه وب استفاده کنید. این یکی از بهترین زبان‌های توسعه وب در سال 2023 است. با این زبان، عناصر وب پویا مانند گرافیک‌های متحرک، دکمه‌های قابل کلیک، لینک‌ها، تصاویر و غیره ایجاد می‌کنید. همچنین دارای توابع از پیش تعریف شده برای رسیدگی به تاریخ و زمان است. به علاوه، می‌تواند اطلاعات سیستم عامل و مرورگر کاربر را شناسایی کند.

3. React

React یک کتابخانه JS است که توسط فیسبوک در سال 2013 ایجاد شد. شما می‌توانید با استفاده از چارچوب React Native، برنامه‌های وب و موبایل ایجاد کنید. این زبان، اجزای قابل استفاده مجدد را برای JS ارائه می‌‎دهد. به همین دلیل است که پیچیدگی و زمان توسعه را کاهش می‌دهد. همچنین از اکستنشن جاوا اسکریپت (JSX) استفاده می‌کند. این ترکیبی از JS و HTML است. این زبان DOM مجازی و اتصال داده یک طرفه را پشتیبانی می‌کند. React شامل چندین افزونه مانند – React Native، Flux، Redux و غیره است.

4. Angular

کاربردی ترین زبان های برنامه نویسی برای طراحی سایت

Angular یک فریمورک فرانت و MVC است که از زبان برنامه نویسی TypeScript استفاده می‌کند و برای توسعه برنامه‌های وب پیچیده و تک صفحه ای استفاده می‌شود؛ به علاوه، از HTML برای توسعه UI استفاده می‌کند. این زبان از ساختار DOM استفاده می‌کند و ساختار درختی تگ‌های HTML را به روز می‌کند.

Angular از TypeScript پشتیبانی می‌کند. ترکیب Angular-TypeScript ساختار نحوی بهتری را ارائه می‌کند و حفظ پایگاه کد را آسان می‌کند. Angular دارای اتصال داده دو جهته است. این بدان معناست که وضعیت‌های DOM با توجه به تغییرات در عناصر UI تغییر می‌کنند و بالعکس.

5. VueJS

VueJS یک زبان مقدماتی مبتدی و منبع باز برای برنامه‌های وب تک صفحه ای است. شما ویژگی‌های فریمورک‌های Angular و React را از VueJS دریافت خواهید کرد. وب سایت‌های معروفی مانند Grammarly، Alibaba و GitLab از این چارچوب استفاده می‌کنند.

VueJS از DOM مجازی، اتصال داده و مدیریت رویداد استفاده می‌کند. این اجازه می‌دهد تا از انتقال بر روی عناصر HTML استفاده شود و از کتابخانه‌های انیمیشن شخص ثالث نیز پشتیبانی می‌کند.

جمع بندی

انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی سایت کار دشواری است. شما باید زبان‌ها را بر اساس شرایط خود انتخاب کنید. به هر حال، شما برای توسعه وب باید به 3 یا 4 زبان مهارت داشته باشید. بنابراین، می‌توانید با زبان‌هایی شروع کنید که یادگیری آن‌ها آسان است. برای فرانت، ترکیب محبوب HTML-CSS-JavaScript در اولویت است. JS یک زبان بسیار محبوب و سازگار است. اگر به این زبان تسلط داشته باشید، می توانید در هر دو فناوری front-end و back-end کار کنید.

اگر به دنبال توسعه بک‌اند هستید، زبان‌هایی مانند پایتون، جاوا، پی‌اچ‌پی و غیره وجود دارند. این زبان‌ها دارای دستور زبان آسان، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری هستند. در نهایت، شما باید پیچیدگی پروژه خود را در نظر بگیرید. برای وب‌سایت‌های پیچیده مانند تجارت الکترونیک، بانکداری و سازمانی، ممکن است لازم باشد با C++، C# و غیره کار کنید. بنابراین، باید زبان برنامه نویسی سایت را بر اساس کاربرد انتخاب کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو