همه چیز درباره مصرف کنجد در بارداری

همه چیز درباره مصرف کنجد در بارداری


منبع: آرگا

83

1398/10/30

13:50


مصرف کنجد در بارداری که در قدیم آن را منع می کردند اما امروزه بر اساس تحقیقاتی که انجام شده به این نتیجه رسیده اند که اگر مادر باردار از این ماده غذایی به اندازه استفاده کند می تواند زایمانی راحت و بدون دردسر داشته باشد. با ماه همراه باشید.

مصرف کنجد در این دوران بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا این ماده غذایی حاوی مقداری بالایی از انواع ویتامین های آهن،اسید فولیک بوده که باعث بالارفتن ضریب هوشی کودک خواهد شد و به همین خاطر در ادامه به بیان مصرف و یا عدم مصرف کنجد در طول مدت حاملگی پرداخته ایم.

آنچه باید درباره خوردن کنجد در بارداری بدانید

توجه داشته باشید اینکه برخی افراد معتقد هستند خوردن کنجد برای زنان باردار خطرناک است مانند یک افسانه می ماند زیرا در کشور هند اغلب مردم عقیده دارند که کنجد یک ماده غذایی سالم با طبع گرم می باشد که باعث افزایش گرمای بدن خواهد شد. اما در کشور ما هستند افرادی که عقیده دارند خوردن کنجد توسط مادر باردار منجر به سقط جنین و یا زایمان زودرس خواهد شد البته با وجود این بحث ها هیچ گونه مبحث علمی برای این موضوع وجود ندارد و از طرفی کنجد سرشار از مواد مغذی سالم و ضروری مثل آهن،پروتئین،فیبر،کلسیم،منیزیم و پتاسیم می باشد که تاثیر زیادی در حفظ سلامت مادر و جنین خواهد داشت. لازم به ذکر است که بگوییم اغلب پزشکان مادران باردار را از مصرف کنجد در سه ماه اول حاملگی منع کرده اند چون مصرف این ماده غذایی باعث به وجود آمدن حالت تهوع و در نهایت تشدید آن خواهد شد.

مصرف کنجد در دوران بارداری

وقتی در مورد مواد غذایی سالم در طول دوران بارداری مخصوصا سه ماه سوم فکر می کنید احتمالا کنجد در نظرتان می آید زیرا می دانید که کنجد سرشار از مواد مغذی بوده و اغلب ویتامین هایی که در این دوران بدان احتیاج دارید را تامین خواهد کرد و از طرفی دیگر کنجد هم خوشمزه است هم فراوان و شما می توانید آن را به سالاد و غذاهای مختلف اضافه کنید و یا آن را همراه صبحانه میل نمایید. خوشبختانه همانطور که می دانید در ایران از این ماده مغذی بر روی نان ها نیز استفاده می کنند.

ارزش غذایی کنجد برای دوران بارداری:

بهتر است بدانید که کنجد به عنوان یک دانه روغنی حاوی اسید های چرب اشباع نشده،چربی،مواد معدنی،پروتئین و کربوهیدرات می باشد. همچنین این ماده مغذی فاقد ویتامین نمی باشد و سرشار از ویتامین های خانواده B از جمله B1 و b2 می باشد که برای رشد جنین و تکامل آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. به طور کلی مصرف کنجد در بارداری توسط مادر بایستی به منظور تامین ویتامین های لازم بدن صورت گیرد.

توجه داشته باشید که مصرف کنجد در سه ماه دوم بارداری هم کلسیم مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد و هم از امگا ۳ بالایی برخوردار است و همچنین تاثیر زیادی بر ضریب هوشی کودک خواهد گذاشت.

ارزش غذایی کنجد در بارداری

در سه ماه سوم که سیستم عصبی جنین درحال شکل گیری است توانایی های مختلفی مثل خندیدن،راه رفتن و تکلم در او شکل می گیرد. در این زمان بایستی پیام های عصبی مغز ارسال شوند و برای اینکه مغز سالم شکل بگیرد به املاح و ویتامین های مختلفی نیاز است که البته یکی از آن ها کلسیم می باشد و بهتر است بدانید که با مصرف حدود ۳۰ گرم دانه کنجد ۲۵ درصد کلسیم مورد نیاز بدن خود را دریافت خواهید کرد که البته با یک سوم لیوان شیر نیز برابری خواهد داشت. به طور کلی می توان کنجد را منبع غنی از کلسیم در دوران حاملگی دانست.

همانطور که می دانید یکی از مشکلات رایج زنان در دوران بارداری کمبود و فقر آهن می باشد و نیاز به آهن در این دوره به شدت افزایش پیدا می کند. حجم خون در این دوران تقریبا دو برابر خواهد شد و سلول ها و شریان های خونی در حال شکل گیری می باشند به همین خاطر نیاز است تا در طول دوران بارداری خود از مصرف این دانه های با ارزش دریغ نکنید.

نکات مهم در مورد مصرف کنجد:

همانطور که می دانید یکی از زمان هایی که به هیچ وجه نباید بدون دستور و توصیه پزشک اقدام به مصرف مواد غذایی و دارو گیاهی بکنید دوران حاملگی است و نباید مادران باردار در این دوران خودسرانه مواد غذایی، داروهای شیمیایی را مصرف کنند زیرا ممکن است سلامتی جنین خود را به خطر بیندازند و توجه داشته باشید که زیاده روی و افراط در مصرف کنجد، درصد سقط جنین را افزایش خواهد داد و همانطور که مصرف بیش از حد آن در این دوران می تواند خطرناک باشد در ماه های آخر نیز ممکن است خطرناک باشد.

البته توجه داشته باشید که مصرف درست این ماده غذایی در هفته آخر بارداری باعث خواهد شد تا زایمانی راحت و بدون درد را تجربه نمایید. با وجود صحبت های بالا توصیه می شود که مادران باردار پیش از مصرف هرگونه ماده غذایی با پزشک خود مشورت نمایند و زیر نظر او اقدام به مصرف این ماده غذایی کنند.

نکات مهم در مورد مصرف کنجد در بارداری

فواید مصرف کنجد در این دوران

بهتر است بدانید که کنجد در بسیاری از مناطق جهان به عنوان یک غذای عالی محسوب می شود و این ماده غذایی قادر است تا اکثریت نیازهای غذایی خانم های باردار را تامین کند و به همین خاطر در ادامه به بیان فوایدی چند از کنجد پرداخته ایم:

دانه های کنجد سرشار از مواد مغذی مثل آهن، کلسیم و ویتامین ها هستند که همه این ها برای رشد جنین بسیار حائز اهمیت هستند.

دانه های کنجد حاوی مقدار زیادی فیبر است که به هضم غذا در این دوران کمک شایانی خواهد کرد.

یبوست یکی از مشکلات رایج در طول حاملگی محسوب می شود و اگر شما مبتلا به یبوست یا مشکلات دستگاه گوارش هستید توصیه می کنیم که از مصرف کنجد دریغ نکنید.

از آنجایی که سیستم بدن در دوران بارداری تضعیف خواهد شد توصیه می شود که مصرف این دانه های با ارزش را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

بهتر است بدانید که مصرف کنجد خطر ابتلا به عفونت در دوران حاملگی را کاهش خواهد داد و از آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری خواهد کرد.

فواید بسیار زیاد کنجد برای سلامتی مادر باردار

از آنجایی که کنجد دارای مقدار زیادی کلسیم است مصرف کنجد برای بارداری سلامت دهان و دندان شما را حفظ خواهد کرد.

دانه های کنجد حاوی مقداری اسید فولیک می باشد که مصرف آن در بارداری باعث جلوگیری از نقص لوله های عصبی در نوزادان خواهد شد.

بر اساس فرضیه هایی که وجود دارد می توان گفت که مصرف کنجد برای بارداری باعث تقویت انرژی و کاهش استرس روحی خواهد شد.

همانطور که می دانید کنجد سرشار از آهن است و شما می توانید اطمینان حاصل کنید که جنین شما علاوه بر آهن از اکسیژن کافی نیز برخوردار است.

عوارض مصرف کنجد:

به طور کلی می توان گفت که مصرف کنجد مضر نیست اما این موضوع در همه زنان صدق نمی کند چرا که هر فردی نسبت به غذاهایی که میل می کند واکنش متفاوتی نشان می دهد. توجه داشته باشید که اثر مصصرف کنجد در بانوان متفاوت است و اگر با مصرف این ماده غذایی احساس معده درد داشتید بایستی از خوردن آن صرف نظر نمایید اما اگر دچار حالت تهوع شدید صبر کنید تا حالتان بهتر شود.

تاثیر کنجد بر سلامتی جنین در دوره بارداری

پیش از مصرف این ماده غذایی توصیه می شود که حتما با پزشک خود مشورت نمایید. همچنین برای آشنایی بیشتر با خواص کنجد کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو