جذابترین مقصدهای گردشگری شهر مشهد

جذابترین مقصدهای گردشگری شهر مشهد


منبع: تالاب

2

1402/10/11

15:39


مشهد دارای طیف گسترده‌ای از جاذبه‌های گردشگری است. باوجوداینکه بسیاری از بازدیدکنندگان برای زیارت حرم […]

جذابترین مقصدهای گردشگری شهر مشهد

مشهد دارای طیف گسترده‌ای از جاذبه‌های گردشگری است. باوجوداینکه بسیاری از بازدیدکنندگان برای زیارت حرم امام هشتم (ع) به مشهد می‌آیند، این شهر همچنین جایگاه آثار منحصر‌به‌فردی است که علاقه‌مندان به طبیعت و تاریخ را به خود جذب می‌کند. ما در این مقاله به معرفی مقصدهای گردشگری شهر مشهد می‌پردازیم که حتماً باید از آن دیدن کنید. با آشنایی با این مکان‌های دیدنی می‌توانید پیش از سفر به مشهد، برای تماشای هر یک از آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

 

۱. کوه‌سنگی

پارک کوه‌سنگی به‌عنوان یکی از معروف‌ترین نقاط تفریحی مشهد شناخته می‌شود. ساکنان محلی به دلیل وجود صخره‌های شگفت‌انگیز نام این مکان را کوه‌سنگی گذاشته‌اند. این منطقه، پارک موردعلاقه مردم محلی و گردشگران است که مناظر خیره‌کننده‌ای از غروب خورشید در پشت صخره‌ها را ارائه می‌دهد.

 

به خاطر داشته باشید که این پارک شب‌ها معمولاً شلوغ است و خانواده‌ها اغلب همراه فرزندان خود به این منطقه زیبا سر می‌زنند و به پیک نیک می‌روند. علاقه‌مندان به سفر هوایی مشهد می‌توانند برای تماشای این مکان منحصربه‌فرد بلیط هواپیما اصفهان مشهد یا بلیط سایر شهرها به مقصد مشهد را خریداری کنند و به مشهد بیایند.

 

۲. آرامگاه فردوسی

یکی دیگر از مقصدهای گردشگری شهر مشهد، آرامگاه فردوسی شاعر نامی ایرانی است. شهرداری طوس مجسمه‌هایی در این مکان ساخته‌ است که صحنه‌هایی از شاهنامه را به تصویر می‌کشد و بازدیدکنندگان را از جاده به مقبره بزرگ راهنمایی می‌کند. این شاهکار چهره‌های شاخصی چون رستم و سهراب، بیژن و منیژه، داستان سیاوش و اسفندیار را در کنار تاریخ پادشاهی ساسانیان به نمایش می‌گذارد. بازسازی دقیق این مجموعه در دوران پهلوی آن را به یک مقصد گردشگری قابل‌توجه در ایران تبدیل کرده است.

C:UsersHI USERDownloadsFerdowsi-tomb.png

۳. دریاچه چشمه سبز

دریاچه چشمه سبز که به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی مشهد شناخته می‌شود، در 20 کیلومتری روستایی به نام گلمکان و تنها 50 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد. این دریاچه با مساحتی نزدیک به 15 هکتار، آب مورد نیاز برای آبیاری مناطق کشاورزی و باغات اطراف را تأمین می‌کند. از دیگر نام‌هایی که به این دریاچه داده شده است، می‌توان به چشمه سوز و چشمه سو اشاره کرد.

 

۴. آرامگاه نادر افشار

باغ نادری واقع در مشهد، در مجاورت آرامگاه شاه افشاریه قرار دارد. این سایت نگاهی اجمالی به تاریخ دارد و یکی از بهترین مقصدهای گردشگری شهر مشهد برای علاقه‌مندان به تاریخ محسوب می‌شود. نادرشاه افشار، فرمانروایی که جانشین سلسله صفویه شد، به دلیل جنگ با هندیان و به دست آوردن جواهرات مشهوری مانند کوه نور و الماس نور از هند شهرت دارد. امروزه بخشی از این جواهرات در موزه جواهرات تهران به نمایش گذاشته شده است.

 

۵. بازار رضا

بسیاری از زائران و مسافرانی که در کنار زیارت حرم امام رضا (ع)، به منظور خرید از بازار رضا مشهد اقدام به خرید بلیط قطار، اتوبوس یا رزرو بلیط هواپیما مشهد می‌کنند. بازار تاریخی رضا که در سال 1355 ساخته شده است، یک تجربه تاریخی و فرهنگی غنی را ارائه می‌دهد. این بنا دارای معماری منحصربه‌فرد و ویژه‌ای است. بازدیدکنندگان می‌توانند در فروشگاه‌ها و غرفه‌های متنوعی که کالاهای فراوانی ازجمله ادویه، زعفران و فیروزه را عرضه می‌کنند، قدم بزنند. بازار رضا، یکی از بارزترین مقصدهای گردشگری شهر مشهد است.

 

۶. هفت‌حوض

پارک هفت‌حوض در میان کوه‌های خلج، بهشت طبیعت‌گردان و یکی از مقصدهای گردشگری شهر مشهد است. در فاصله 7 کیلومتری شهر، برای رسیدن به پارک 2 کیلومتر پیاده‌روی لازم است. هفت‌حوض نام خود را از هفت حوض طبیعی که در محدوده آن یافت می‌شود گرفته است. تشکیل این حوضچه‌ها نتیجه فرسایش شیمیایی است.

اگر قصد سفر به پارک هفت‌حوض را دارید، حتماً برای پیاده‌روی و طبیعت‌گردی لباس و کفش مناسب بپوشید. در ضمن یادتان باشد قبل از غروب آفتاب به شهر بازگردید.

 

۷. باغ وکیل‌آباد مشهد

باغ وکیل‌آباد گوهری تاریخی است که در شهر مشهد، ایران قرار دارد؛ اما اغلب توسط بازدیدکنندگان نادیده گرفته می‌شود. این باغ زیبا که قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد، در دره‌ای زیبا قرار گرفته که با درختان کهن‌سال و رودخانه‌ای فصلی مزین شده است و آن را به یک مکان تفریحی لذت‌بخش در مشهد تبدیل کرده است. علاوه بر این، باغ دارای امکانات رفاهی عالی ازجمله باغ‌وحش است.

C:UsersHI USERDownloadsbaghe-vakilabad.jpg

۸. باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در مشهد

شاید نام باغ گیاه‌شناسی تهران به گوشتان خورده باشد؛ ولی خوشبختانه لازم نیست برای دیدن باغ گیاه‌شناسی ایران، بلیط هواپیما مشهد به تهران یا بلیط قطار تهران را بگیرید و به تهران بیایید. مشهد نیز یک باغ گیاه‌شناسی منحصربه‌فرد به مساحت 25 هکتار دارد و دارای 11 مجموعه متمایز است که معماری و علم را به‌طور یکپارچه درهم‌آمیخته است. این پارک شگفت‌انگیز که در سال 2013 تأسیس‌شده است، انواع گونه‌های گیاهی و دارویی مختلف را در خود جای داده است و آن را به جاذبه‌ای فوق‌العاده در مشهد تبدیل کرده است.

 

۹. سد 500 ساله گلستان مشهد

سد گلستان که در 8 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد، به‌عنوان یک شگفتی تاریخی در میان مقصدهای گردشگری شهر مشهد می‌درخشد. این بنا در دوره تیموریان ایجاد شد و 500 سال از ساختن آن می‌گذرد. منطقه سد که در طول سال‌ها بازسازی شده است، به یک مقصد گردشگری محبوب با امکانات تفریحی مختلف تبدیل شده است که در پس‌زمینه خیره‌کننده رودخانه گلستان قرار دارد.

 

۱۰. غار تاریخی مغان مشهد

غار مغان که در 35 کیلومتری مشهد واقع شده است، با کشف حلزون‌های فسیل شده و ردپایی به قدمت 100 میلیون سال، نگاهی گیرا به تاریخ زمین‌شناسی را ارائه می‌دهد. کاوش در این غار بسیار جذاب است، اما به بازدیدکنندگان توصیه می‌شود که هرگز بدون راهنما و تجهیزات ایمنی مناسب وارد غار نشوند.

 

۱۱. پارک ملی مشهد

پارک ملی مشهد به‌عنوان یک خلوتگاه خوش‌منظره در میان مقصدهای گردشگری شهر مشهد عمل می‌کند و محیطی آرام را برای پیاده‌روی و ورزش به ساکنان عرضه مي‌کند. این پارک با درختان چنار سرسبز و فضای دلپذیر پاییزی، جاذبه‌ای ارزشمند است. قابل‌ذکر است که در این پارک مجسمه‌های برنزی از شخصیت‌های ادبی و علمی مانند مجسمه خواجه نصیرالدین طوسی وجود دارد.

 

۱۲. روستای شاندیز

روستای شاندیز که در 15 کیلومتری مشهد واقع شده است، به دلیل آب‌وهوای معتدل، محیط طبیعی خیره‌کننده و کباب‌های لذیذش مشهور است. این منطقه به خاطر رودخانه‌هایش که از بینالود سرچشمه می‌گیرند نیز مشهور است. شاندیز دارای مراکز تفریحی مختلفی ازجمله پارک جنگلی، مجموعه توریستی، رستوران‌های متنوع، رصدخانه نجومی و موزه شهرداری است که آن را به مقصدی جذاب برای گردشی به‌یاد‌ماندنی تبدیل کرده است.

 

۱۳. مسجد گوهرشاد

یکی از بناهای قابل‌توجه در نزدیکی حرم امام رضا (ع)، مسجد گوهرشاد است که با ویژگی‌های معماری منحصربه‌فردش متمایز است. این مسجد به دلیل ادغام ایوان و گنبد آن در یک ساختار واحد متمایز است. مسجد گوهرشاد تیموری به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین مقصدهای گردشگری شهر مشهد شناخته می‌شود.

 

۱۴. موزه آستان قدس رضوی

موزه آستان قدس رضوی، مجموعه‌ای متنوع از آثار تاریخی، اشیاء باستانی و نمایشگاه‌های حیات‌وحش را در خود جای داده است. برای علاقه‌مندان به بازدید از موزه، دیدن این موزه ضروری است. مدرسه پریزاد، مسجد گوهرشاد و موزه آستانه قدس همگی از جاذبه‌های برجسته در مجاورت حرم امام رضا (ع) هستند.

 

C:UsersHI USERDownloadsmuze-astan-ghodse-razavi.jpg

کلام آخر

مشهد، یکی از معروف‌ترین کلان‌شهرهای کشور است که سالانه گردشگران و زائران متعددی را به خود جذب می‌کند. در این مقاله مقصدهای گردشگری شهر مشهد را به‌طور خلاصه معرفی کردیم. توصیه می‌کنیم حتماً علاوه بر زیارت حرم امام هشتم شیعیان، سری به این جاذبه‌ها نیز بزنید تا تجربه‌ای غنی و خاطره‌انگیز را در سفر به شهر مشهد داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو