همه چیز درباره ی تفرجگاه عینالی، جایی که در سفر به تبریز حتما باید بروید + فیلم

همه چیز درباره ی تفرجگاه عینالی، جایی که در سفر به تبریز حتما باید بروید + فیلم


منبع: ساعد نیوز

1

1402/10/29

11:48


عینالی کوه و تفرجگاهی زیبا در شهر تبریز است و گردشگران زیادی را به هنگام سفر به تبریز به خود جذب می‌کند. در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید تا با هم این تفرجگاه کوهستانی زیبا را بیشتر بشناسیم.

تفرجگاه عون بن علی واقع در پارک کوهستانی عینالی تبریز از مراکز توریستی و تفریحی شهر تبریز بوده و همه روزه میزبان گردشگران داخلی و خارجی و اهالی بومی منطقه می‌باشد. کوه عینالی میزبان بقعه عون بن علی است. علاوه بر این با وجود امکانات تفریحی و دیگر جاذبه‌های گردشگری این تفرجگاه به یکی از مقاصد مهم توریستی و مکان‌های دیدنی تبریز تبدیل شده است.در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید تا با هم به معرفی این تفرجگاه زیبا بپردازیم.


کوه عینالی کجاست


در ناحیه شمالی شهر تبریز، رشته‌ بلندی‌های سرخ‌رنگی به نام عینالی (عون بن علی) قرار دارد که ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح دریا 1960 متر است. در واقع، کوه عینالی به مجموعه‌ای از قله‌ها، تپه‌ها، دره‌ها و... گفته می‌شود که در مجموعه جغرافیایی معینی قرار گرفته‌اند. این کوه از سمت شمال به رودخانه تلخه رود (آجی چای)، دریاچه ارومیه و دره‌های شهرستان اهر، از شرق به چشمه کهلیک ( کهلیک بولاغی)، از جنوب به طرف فرودگاه تبریز و از غرب به خیابان‌ها و شهرک‌های شهر تبریز منتهی می‌شود.‌ به‌دلیل ارتفاع زیاد، بیشتر نقاط شهر تبریز از فراز کوه قابل رویت است

کوه عینالی که از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود، در بزرگراه پاسداران تبریز قرار دارد.

برای دسترسی با خودروی شخصی می‌توانید از بزرگراه پاسداران (کمربندی شمالی)، خروجی عینالی استفاده کنید. همچنین اگر از مرکز شهر عازم این مکان هستید، می‌توانید از خیابان ایده لو مستقیما به تفرجگاه وارد شوید. از بابت پارک خودرو نگرانی نداشته باشید؛ زیرا در این مجموعه چندین پارکینگ تعبیه شده است.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، اتوبان پاسداران

کوه عینالی


جاذبه های گردشگری و تفریحات


بقعه ی عون بن علی


در بالا‌ترین قسمت کوه عینالی در تبریز بنایی زیارتی وجود دارد که هدف گردشگری بسیاری از مسافران به این مکان است. در واقع این بنا در زمان پیش از ورود اسلام به ایران، آتشکده و عبادتگاه بوده است و پس از ورود اسلام به زیارتگاه تبدیل شده است. و یا حتی بنا به گفته ژان پاتیست تاورنیه، یکی از جهان گردان فرانسوی، این زیارتگاه پیش از ورود اسلام کلیسا بوده است.

یادمان 8 تن از شهدای گمنام ایرانی در جنگ بین ایران و عراق در کنار آرامگاه عون بن علی و زین بن علی منسوب به دو تن از فرندان حضرت علی (ع)، در این بنا قرار گرفته است. سبک خاص معماری این زیارتگاه متعلق به دوره ایلخانی است. این بنا در گذر تاریخ مورد آسیب و تخریب‌های بسیاری قرار گرفته است، اما با این وجود در بسیاری از دوره‌ها از جمله سال‌های اخیر، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

جلوه‌های زیبا و دیدنی بقعه عون بن علی در دل تاریکی شب به وسیله روشنایی کاملی که تامین شده است، هویدا می شود. جاده ی اسفالت شده مسیر این بقعه این امکان را به شما می‌دهد که به راحتی با کمی پیاده روی به این زیارتگاه برسید. همچنین استفاده از تله کابین نیز یکی از آسان‌ترین راه‌های دسترسی به این بنای تاریخی و دیدنی است.

بقعه ی عون بن علی

بقعه ی عون بن علی

بقعه ی عون بن علی


زیپ لاین


تفریح دیگری پس از تله کابین کوه عینالی در تبریز، زیپ لاین این مجموعه گردشگری است. پس از تله کابین، زیپ لاین از هیجان انگیزترین و جذاب‌ترین تفریحات این منطقه به شمار می‌آید. افتتاح این پروژه نیز مربوط به سال 1397 است و از طولانی‌ترین زیپ لاین‌های ایران محسوب می‌شود. طول این زیپ لاین 500 متر و اختلاف ارتفاع نقاط ابتدا و انتهای آن 75 متر است. این زیپ لاین می‌تواند فرصت خوبی برای عاشقان هیجان باشد که می‌تواند برای مدتی آدرنالین خونشان را بالا ببرد و برای شان خاطرات و لحظات خوبی را رقم بزند.

تله کابین


یکی از محبوب‌ترین و پر طرفدارترین تفریحات کوه عینالی در تبریز، تله کابین این مجموعه است. افتتاح این تله کابین به سال 1389 باز می‌گردد و پس از تکمیل به طولانی‌ترین تله کابین کشور تبدیل شده است. تله کابین این مجموعه، هم تفریحی بسیار مهیج که با سوار شدن می‌توانید مناظر زیبای کوه و شهر را در قاب چشمان خود ببینید، و هم این که دسترسی به مناطق بالایی کوه را آسان‌تر نموده است. ظرفیت هر کابین این تله کابین برای 8 نفر برنامه ریزی شده و شما حدود 1/5 کیلومتر مسافت را با آن طی خواهید نمود. در ایستگاه دوم، رستوران‌ها و کافه‌های این ایستگاه آماده پذیرایی از شما گردشگران و مسافران عزیز است.

تله کابین


دریاچه مصنوعی داغ گلی


دریاچه مصنوعی داغ گلی با چشم انداز زیبا و دل نشینش در قسمت غربی قله کوه عینالی در تبریز قرار دارد و یکی دیگر از جذابیت‌های این مجموعه است. این دریاچه حدود 54 هزار متر مکعب حجم دارد و در کنار آن امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری وجود دارد. از جمله محبوب‌ترین این امکانات قایق سواری بر روی آب دریاچه است که می‌تواند لحظات خوب و لذت بخشی را در کنار مناظر زیبای دریاچه برای شما به ارمغان می آورد. یکی دیگر از تفریحات رایج در این دریاچه مصنوعی، ماهیگیری است. می‌توانید در کنار ماهیگیری با تماشای فضای بی نظیر این منطقه و پرواز پرندگان نهایت لذت و آرامش را به وجود خود هدیه کنید.

دریاچه مصنوعی داغ گلی

دریاچه مصنوعی داغ گلی


بهترین زمان رفتن به تبریز و تفریحگاه عینالی


همان طور که پیش‌تر گفتیم تبریز شهری سردسیر است بنابراین سفر به این شهر زیبا ممکن است در فصل‌های پاییز و زمستان با توجه به سردی هوا و برف، آن چنان که باید مطلوب نباشد. اگر گرمای تابستان برای شما غیر قابل تحمل و طاقت فرسا است بهترین زمان است که کول بار سفر خود را ببندید و به این شهر خنک بروید و از این مجموعه تفریحی گردشگری بازدید کنید. بهترین زمان سفر به تبریز و کوه عینالی آن، از ماه اردبیهشت شروع شده و تا اوایل مهر ادامه دارد.

عون بن علی


کلام آخر


در این گفتار سعی کردیم اطلاعات لازم را درباره ی موقعیت و امکانات این تفریحگاه زیبا و پر طرفدار تبریز را به شما خوانندگان محترم ارائه دهیم. جالب است بدانید تفریحگاه کوه عینالی در تبریز بعد از مجموعه گردشگری ایل گلی، از محبوب ترین مجموعه‌های گردشگردی در تبریز است. هم چنین این تفرجگاه، از بزرگترین تفرجگاه‌های کشور بر شمرده می‌شود. امیدواریم که مطالبی که در اختیارتان قرار دادیم را پسندیده باشید و هر چه بیشتر برای دیدن ایین کوه استفاده از تفریحات آن مشتاق شده باشید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو