آشنایی با تلویزیون شفاف سیگنچر ال جی LG Signature OLED T

آشنایی با تلویزیون شفاف سیگنچر ال جی LG Signature OLED T


منبع: پلازا

1

1402/11/2

20:24


آشنایی با تلویزیون شفاف سیگنچر ال جی LG Signature OLED T

تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T محصول جدید و تازه معرفی شده ال جی است که توانسته است مرز‌های تکنولوژی را در تلویزیون‌های خانی جابجا کند. در این مقاله از پلازا با هم در مورد این تلویزیون حرفه ای صحبت خواهیم کرد.

سرعت رشد تکنولوژی در دنیا تبدیل به مساله ای حیرت انگیز شده است. امروزه ما شاهد تکنولوژی‌ها و دستگاه‌هایی هستیم که شاید چند سال پیش تنها در فیلم‌های عملی و تخیلی می‌توانستیم آنها را ببینیم. ملموس ترین مواردی که می‌توان پیشرفت‌های مختلف را در آنها دید، قطعات و دیوایس‌های الکترونیکی هستند. اگر نگاهی به تلویزیون‌ها و وضعیت آنها بیندازیم متوجه خواهیم شد که در طول زمان چه اتفاقاتی افتاده است. اولین تلویزیون جهان دستگاهی به نام Barid Televisor بود که با صفحه نمایشی در 15 در 6.5 سانتی متری، و وزن 10 کیلوگرم اوج تکنولوژی به شمار می‌آمد و می‌توانست تصویر را منتقل کند. اکنون بعد از حدود 90 سال از ارائه این دستگاه تلویزیون LG Signature OLED T به عنوان اولین تلویزیون شفاف جهان پا به میدان گذاشته است.

در این مقاله می‌خواهیم با هم به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T بپردازیم و ببینیم این محصول شگفت انگیز که توانسته است بزرگترین نمایشگاه تکنولوژی جهان را به هم بریزد و حسابی غوغا به پا کرده است چه حرفی برای گفتن دارد و آیا می‌تواند به عنوان یک محصول تجاری به بازار عرضه شده و جایگاهی برای خود پیدا کند یا بیشتر یک محصول فانتزی است. پیش نیاز صحبت در مورد این موضوع این است که کمی در مورد ال جی و قدرت آن در تولید نمایشگرها و تلویزیون‌ها صحبت کنیم.

فهرست مطالب

ال جی؛ غول شماره ۲ بازار تولید تلویزیون

برند ال جی یکی از برند‌هایی است که ایرانی‌ها آن را به خوبی می‌شناسند. برای مدت‌های بسیاری ال جی یکی از برند‌های خوب، با کیفیت و البته نیمه اقتصادی ای بود که بازار ایران را قبضه کرده بود و حتی خیلی از محصولات آن در ایران ساخته و مونتاژ می‌شدند. اما به دلیل تحریم‌های بین المللی این برند قطع همکاری خود را با ایران اعلام کرد و چند سالی است که محصولات این برند با قیمت‌هایی بالاتر و به صورت غیر قانونی به ایران وارد می‌شوند.

ال جی؛ غول شماره 2 بازار تولید تلویزیون

ال جی از آن برند‌هایی است که در خانه‌های خیلی از ما محصولاتی را به یادگار گذاشته است و شاید خیلی از افراد آن را به عنوان یک برند برتر نشناسند و فکر کنند که با یک تولید کننده معمولی آسیایی طرفیم. اما باید گفت که اصلا اینطور نیست و همان محصولات ال جی ساده ما یکی از بهترین‌ها بشمار می‌روند. در مورد جایگاه برند ال جی در بازار جهانی باید گفت سهم این برند از فروش جهانی 12 درصد از کل فروش می‌باشد. یعنی از هر 100 تلویزیونی که در سال گذشته فروخته شده است، 12 تای آن را ال جی به فروش رسانده است که باید گفت اصلا رقم کمی نیست. البته رتبه اول در این فروش‌ها به سامسونگ با 20 درصد اختصاص دارد و ای جی جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

ال جی نه تنها در فروش تلویزیون یکی از برترین‌ها است، بلکه به طور کلی در ساخت دیسپلی‌ها و صفحه نمایش‌های مختلف برای گوشی ها، لپ تاپ ها و مانیتورهای گیمینگ نیز یکی از بهترین‌ها به حساب می‌آید و خیلی از برند‌های بزرگ جهان مانند اپل هم سفارش تولید محصولات خود را به این برند می‌دهند. اما آنچه که این برند به تازگی ارائه داده است و توانسته لول تلویزیون‌ها را یک سطح بالاتر ببرد، چیزی فراتر از مانیتور‌ها و دیسپلی‌های ساده است. تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T می‌تواند در نوع خود یک شاهکار باشد.

تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T؛ اولین تلویزیون شفاف جهان

لاس وگاس آمریکا در روز‌های ابتدایی هر سال میزبان بزرگترین رویداد تکنولوژی در سراسر دنیاست. نمایشگاه CES یا همان نمایشگاه الکترونیک مصرفی، رویدادی است که در آن بزرگترین شرکت‌های ارائه دهنده تجهیزات و قطعات تلویزیونی جدیدترین محصولات خود که قصد عرضه به بازار را دارند در آن ارائه می‌دهند. این نمایشگاه که از دهه 60 میلادی برپا شده است همیشه تکنولوژی‌های انقلابی و مهمی را به بازار ارائه داده است.

تلویزیون‌ها یکی از محبوبترین بخش‌های این نمایشگاه است و همیشه محصولاتی مهم و بزرگ این حوزه در این نمایشگاه به معرض دید عموم قرار داده می‌شود. محصولاتی مانند تلویزیون‌های صفحه تخت یا همان Flatron، تلویزیون‌های LCD، تلویزیون‌های پلاسما و همینطور پنل‌های LED برای اولین بار در این نمایشگاه ارائه شده اند و حالا هم که تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T چشم‌ها را به خود خیره کرده است.

محصول جدید ای جی در نمایشگاه CES

تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T یک تلویزیون بیسیم و با نمایشگری تمام شفاف است. در واقع این تلویزیون یک دیسپلی با پنل‌های پیشرفته OLED است که کمک می‌کند نمایشگر‌ها باریک، سبک و انعطاف پذیر شده و کیفیت تصویر نیز در آن به دلیل استفاده از پیکسل‌های بیشتر و سلول‌های نمایشی با اندازه ای بسیار ریز تر بهتر می‌شود. اتفاقی که در تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T افتاده است این است که پس زمینه نیز در این پنل به صورت کامل حذف شده و شما می‌توانید پشت آن را هم ببینید.

تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T به صورت یک مجموعه کامل که از یک نمایشگر قرار گرفته در محفظه شیشه ای با قطر 12 سانتی متر (مانند یک آکواریوم)، یک میز فلزی با قفسه جانبی و پایه نگهدارنده برای این تلویزیون و یک کانکت باکس مجزا که کار اتصال این نمایشگر به اینرتنت و شبکه‌های مختلف دیگر را انجام می‌دهد، تشکیل شده است و به صورت یک پکیج کامل همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید به کاربران ارائه خواهد شد:

تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T اولین تلویزیون شفاف

این تلویزیون می‌تواند علاوه بر نمایش برنامه‌های عادی، برنامه‌هایی را پخش کند که دارای عمق بوده و این محفظه نگهدارنده نمایشگر می‌تواند به عنوان یک بعد سوم برای تصاویر در نظر گرفته شود. البته باید گفت که هر برنامه ای امکان استفاده از این بعد را ندارد و صرفا برنامه‌هایی که برای این منظور طراحی شده و ساخته شده باشند از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند. در ادامه با هم مشخصات تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T را بررسی خواهیم کرد.

مشخصات تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T

 در مورد مشخصات تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T باید گفت که اطلاعات چندان زیادی در دست نیست و هنوز این شرکت به صورت جامع موراد تخصصی مربوط به این پلتفرم را منتشر نکرده و برای داشتن یک جدول مشخصات کامل باید مدتی صبر کنیم تا این اطلاعات ارائه شود. اما موارد مختلفی هم وجود دارد که عنوان شده و می‌توان به آنها اشاره کرد.

یکی از مهمترین ویژگی‌های یک تلویزیون اندازه آن است. در مورد سایز تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T باید گفت که با یک تلویزیون بزرگ و 77 اینچی طرفیم که تنها نمونه این سری بوده است و هنوز این دستگاه با ابعاد کوچکتر به نمایش در نیامده است. اما احتمال اینکه تلویزیون‌های شفاف کوچکتری هم عرضه شوند وجود خواهد داشت. همانطور کیفیت تصویر در این تلویزیون نیز 4K بوده و با رزولوشن 2160 در 3840 ارائه شده است.

مشخصات دستگاه سیگنچر شفاف ال جی

نکته مهم دیگری که در مشخصات این تلویزیون به چشم می‌خورد استفاده از پنل اولد حرفه یا ال جی در کنار تراشه‌های هوش مصنوعی آلفا 11 است. این تراشه‌ها توسط خود ال جی ابداع شده است و کاری که می‌کند این است که با استفاده از تکنیک‌های یادگیری عمیق، تصاویر را بهینه سازی می‌کند تا رزولوشن‌های 2K و 4K به اندازه 8K ارتقا داشته و کیفیت آنها از آنچه که هست هم بهتر شود. این تراشه قبلا روی سایر اولد‌های ال جی تست شده و موفق بوده است. در صورتی که سری به مقاله‌ بهترین مانیتورهای 4K بزنید می‌توانید با تعدادی از این نمایشگر‌ها آشنا شوید.

در واقع باید گفت تکنولوژی اصلی که تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T ارائه داده است، پنل OLED T است که در واقع همان پنل شفاف این صفحه نمایش است. در مورد پنل‌های شفاف باید گفت که کم و بیش شرکت‌هایی نمونه‌هایی را ارائه داده اند، اما پنل اولد تی می‌تواند در زمان خاموش بودن به صورت کاملا شفاف و نامرئی عمل کند. به طوری که اصلا نمی‌توان آن را دید.

همانطور که گفتیم، این تلویزیون یک تلویزیون بی سیم است. پس تمامی کارهای پردازش تصویر از طریق باکس جانبی آن انجام می‌گیرد که Zero Connect Box نام دارد. این باکس برای ارسال تصاویر سنگین و با کیفیت 4K روی این صفحه نمایش از تکنولوژی انتقال بی سیم ارائه شده توسط ال جی استفاده می‌کند و می‌توان بدون هیچ مشکلی تصاویر را رو این صفحه به نمایش در بیاورد.

قابلیت T-Bar سیگنچر

یکی دیگر از ویژگی‌های خیره کننده ای که تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T دارد استفاده از قابلیت AOD یا همان Always On Display است. به این معنا که شما می‌توانید این تلویزیون را طوری تنظیم کنید که همیشه روشن باشد و در ساعتی که برنامه ای برای پخش ندارد مانند یک تابلو نقاشی سه بعدی عمل کرده و یا طرح شعله‌های آتش را مانند یک شومینه برای شما به نمایش بگذارد.

این دستگاه خاص و خارق‌العاده یک بخش نمایشی مجزا نیز به نام T-Bar دارد که به نوعی می‌توان مانند بخش ارائه دهنده نوتیفیکیشن در گوشی عمل کند. در این قسمت مواردی مانند اخبار مهم، وضعیت آب و هوا، ساعت و حتی نوتیفیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی متصل به تلویزیون را به نمایش در می‌آورد. در کل می‌توان گفت که تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T یک مجموعه کامل از ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته است که ال جی قصد دارد در سال 2024 آن را روانه بازار کند.

قیمت تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T

در مورد قیمت تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T هنوز حرفی به میان نیامده است، اما با توجه به تکنولوژی استفاده شده در آن باید گفت که به هیچ عنوان قیمت آن پایین نخواهد بود. البته باید دیدی برنامه ال جی برای این تلویزیون چیست. اکنون نمی‌توان گفت که این تلویزیون قرار است آینده تلویزیون‌هایی باشد که در هر خانه ای پیدا می‌شود، یا تنها یک محصول فانتزی که پولدار‌ها از آن برای پز دادن استفاده می‌کنند.

قیمت تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T

از آنجا که یکی از سرگرمی‌های ال جی ساخت تلویزیون‌های بسیار پیشرفته با قابلیت‌های خاص و عجیب و غریب، و عرضه آنها به قیمت‌های نجومی است، محصولات پیشرفته اینچنینی زیادی را می‌توان در لیست محصولات این شرکت دید. به طور مثال تلویزیون‌های 8K با اندازه 88 اینچ که با قیمت 30 هزار دلار به فروش می‌رسد و یا تلویزیون‌های قابل رول کردن و تا کردن 100 هزار دلاری ال جی از برجسته ترین گزینه‌های این محصولات هستند. حالا باید دید تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T هم قرار است در این رده جای بگیرد. یا ال جی می‌خواهد آن را با تولید انبوه به کاربران عرضه کند و قیمتی اقتصادی روی آن می‌گذارد.

آنچه مسلم است برای روشن شدن این موضوع لازم است مدت بیشتری را صبر کنیم تا ال جی تصمیم خود را برای این موضوع نهایی کند.

نتیجه گیری

در این مقاله با هم به بررسی تلویزیون سیگنچر ال جی OLED T پرداختیم. یک شگفتی جدید در دنیای تلویزیون‌ها که می‌تواند صفحه نمایشی 77 اینچی را با پس زمینه کاملا شفاف در اختیار کاربران قرار داده و به صورت بی سیم نیز کار می‌کند. این تلویزیون در زمان خاموش بودن به صورت کاملا شفاف در می‌آید و می‌تواند تصاویر و افکت‌های جذابی را با قابلیت همیشه روشن ارائه دهد. این تلویزیون خاص به تازگی در نمایشگاه CES عرضه شده است و اطلاعات زیادی از آن در دست نمی‌باشد. در صورتی که اخبار جدیدی از این تلویزیون منتشر شود، در اولین فرصت این مقاله را آپدیت خواهیم کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو