طرز تهیه خورش باقلاقاتق گیلانی

منبع: فرزند

177

1398/8/11

17:30


طرز تهیه خورش باقلاقاتق گیلانی

خورش باقلا قاتق از معروف ترین غذاهای شمال ایران است که خورش باقلا قاتق، باقالا خورش و گاهی خورش گل در چمن نامیده می شود.

لوبیای استفاده شده در این خورش نوعی لویبا چیتی است که لوبیای کشاورزی، لوبیا رشتی یا پاچ باقالا هم نامیده می شود.

مواد لازم برای تهیه خورش باقلاقاتق:

ماده غذاییمقدار مورد نیاز
لوبیای کشاورزیصد گرم
شوید خشکبیست گرم
تخم مرغدو عدد
سیرچهار حبه

طرز تهیه خورش باقلاقاتق:

لوبیا را از چند شساعت قبل در آب جوش خیس دهید و دو بار اب آن را عوض کنید، سپس پوست روی لوبیا را بگیرید و آن را دو نیم کنید، سیر را خرد کرده و در مقداری روغن تفت دهید. لوبیا ها را اضافه کنید و با سیر چند دقیقه تفت دهید تا نیم پز شود. سپس شوید خشک را به خورش باقلا قاتق اضافه کنید.

پس از این که کمی مواد را تفت دادید حدود یک یا دو لیوان آب به آن اضافه کنید (آب باید تا یک بند انگست روی مواد را بگیرد) سپس در قابلمه را ببندید و بگذارید با حرارت ملایم به مدت پانزده دقیقه بپزد و اب خورش کم شود (هر پنج دقیقه یکبار خورش را هم بزنید تا ته نگیرد)

پس از پخته شدن باقلا ها دو عدد تخم مرغ را به خورش اضافه کنید و بگذارید با حرارت ملایم پخته شوند و خورش روغن بیندازد. سپس خورش را در ظرف بریزید. غذای شما آماده است.

مردم استان گیلان خورش باقلا قاتق را همراه برنج، ماهی دودی و یا تخم ماهی شور مصرف می کنند.

نکته مهم: از ابتدا نمک را به خورش اضافه نکنید زیرا باعث دیر پختن لوبیاها می شود. اگر به بوی سیر تازه حساسیت دارید به جای سیر از پودر سیر هم می توانید استفاده کنید. اگر به جای شوید خشک از شوید تازه استفاده می کنید مقدار شوید را به دو برابر افزایش دهید و شوید را پیش از خرد کردن خوب خشک کنید.

مقدار تخم مرغ در این خورش کاملا سلیقه ای است و شما می توانید از تخم مرغ برای تزئین روی خورش نیمرو کنید.

مقدار غلظت ایت خورش به ذائقه افراد بستگی دارد. در صورت موجود نبودن باقلای مخصوص این غذا از باقلای سبز ریز یا لپه باقالی هم می توانید استفاده کنید.

منبع: میس مگ

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو