دسته بندی : گل و گیاه

گل ابوتیلون | نگهداری از گل ابوتیلون (Abutilon darwinii)

باز هم با معرفی یک گل زیبای دیگر در خدمت شما هستیم . نام این گل زیبا ابوتیلون استو ما قصد داریم در مورد شرایط نگهداری ، مثل آبیاری و رطوبت مطلوب ، نور و دمای مناسب ، خاک و کود ایده آل برای رشد این گل زیبا که گلهای چشم نواز و رنگارنگش به آن جلوه ای متمایز داده با شما بیشتر صحبت کنیم . امیدوارم مورد توجه طرفدارن گل و گیاه و گلهای آپارتمانی قرار بگیرد.

گل ابوتیلون آب زیاد میخواد ؟ نور زیاد میخواد ؟ کی گل میده ؟

نگهداری از گل ابوتیلون (۱)

 

معرفی کوتاه گل ابوتیلون

  • نام لاتین : Flowering maple
  • نام علمی : Abutilon darwinii
  • نام فارسی :  ابوتیلون
  • خانواده: Malvaceae
  • زیستگاه اصلی : مناطق استوایی آمریکا

گل ابوتیلون زینتی

گل ابوتیلون (۲)

 

نکات جالب در مورد گل ابوتیلون 

  • نام ابوتیلون برگرفته شده از نام یک نوع پنیرک عربی است. ابوتیلون دارای بیش از ۱۰۰ گونه نیمه خشبی و علفی یک ساله، چند ساله و درختچه های همیشه سبز و درختان کوچک است.
  • این گیاه همیشه سبز، درختچه‌ای با گل‌های زنگوله‌ای قرمز کوچک است. زمان گلدهی  آن بسیار طولانی است . در فصل بهار شروع به گلدهی می‌کند و تا زمستان گل‌های زیبای آن زینت بخش گلدان است. این گیاه در فضای باز (مثلاً در استان‌های شمالی کشور که یخبندان ندارد)، می‌تواند تا ارتفاع بیش از ۳ متر و گستردگی در حدود ۲ متر برسد.
  • گل‌های زنگوله ای یا فانوسی شکل ابوتیلون زینتی دارای پنج گلبرگ و پرچم‌هایی با طول۴–۲ سانتیمتر است و در رنگ های قرمز، زرد، نارنجی تند و یا صورتی ظاهر می شود.
  • گونه‌هایی از ابوتیلون دارای برگ‌هایی ابلق با نقش‌های زرد رنگ هستند . زیبایی برگ‌های آن به مراتب بیشتر از گل‌های آن است. در بهار و تابستان میتوان آن را در هوای آزاد قرار داده و در شهریور ماه به اپارتمان گرم و روشن منتفل نمود.
  • این گل در تهیه دسته گل عروس به سبک دسته گل هیا خاص اروپایی اخیرا مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

دسته گل ابوتیلون

گل ابوتیلون (۳)

 

شرایط مناسب برای رشد گل اوتیلون 

 

نور مناسب برای رشد ابوتیلون:

این گیاه نور کامل را به سایه و نیم سایه ترجیح میدهد. این گیاه در فضای باز آفتاب ظهر را نیز تحمل می کند ولی در تابستان بهتر است در معرض اشعه مستقیم آفتاب نباشد. در صورتیکه  نور مورد نیاز  گیاه تامین نشود تعداد گلهای آن بسیار کم  شده و غنچه های آن خواهند ریخت. در این شرایط ساقه ها بسیار بلند و فاصله برگها از یکدیگر بر روی یک ساقه افزایش می یابد و  رنگ  برگها نیز کم رنگ  می شوند. البته نور زیاد محیط به همراه دمای بالا و همچنین خشک بودن هوا (رطوبت اندک) می تواند منجر به سوختگی نوک و حاشیه برگها و کوچک شدن و یا ریزش گلها شود.

 

خاک مناسب برای رشد ابوتیلون :

باتوجه به اینکه زیستگاه اصلی این گیاه آب و هوایی استوایی دارد بنابراین به خاک های اسیدی برای رشد مناسب نیاز دارد. این گیاه در خاکهایی که قلیایی باشند (خاکهای گچی) گلدهی مناسبی ندارد. مخلوط کردن خاک با پیت موس جهت پایین آوردن اسیدیته وهمچنین استفاده از کودهایی که اسیدیته را پایین می آورند همانند نیترات یا سولفات آمونیم ، می تواند در چنین شرایطی موثر باشد.

 

دمای لازم برای ابوتیلون:

اگر بخواهیم در طی فصل سرد آسیبی به گیاه وارد نیاید باید سعی کرد که دمای محیط از ۱۰ درجه سانتیگراد پایین تر نیاید. این گیاه بهترین رشد را در دمای حدود ۲۵ درجه نشان می دهد اما تا ۳۰ درجه سانتیگراد نیز به خوبی رشد می کند و دماهای بالاتر را به شرط آبیاری مناسب، رطوبت خوب هوای محیط و همچنین سایه بودن مکان نگهداری در بعد از ظهر تحمل خواهد کرد. حداکثر تحمل دمایی گل ابوتیلون در زمستان حدود ۱۲- درجه سانتیگراد است. در این دما معمولا قسمت هوایی گیاه از بین می‌رود ، اما امکان زنده ماندن بخش زیر خاک و ساقه های اصلی بخصوص در صورت محافطت مناسب در برابر سرمای زمستان وجود دارد.

 

میزان مناسب آبیاری گل ابوتیلون :

این گیاه به بی آبی و نیز به باتلاقی شدن خاک در اثر آبیاری زیاد نیز بسیار حساس است . همیشه بین دو آبیاری باید خاک آن خشک شود. زهکش را  نیز جهت جلوگیری از باتلاقی شدن خاک  بازدید کنید.

 

رطوبت لازم جهت رشد ابوتیلون:

برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه ، گلدان را روی زیر گلدانی حاوی سنگ ریزه و آب قرار دهید. به این ترتیب با تبخیر آب زیرگلدانی می تواند رطوبت پایداری برای گیاه تامین کنید.

 

تغذیه مناسب ابوتیلون:

این گیاه در فصل رشد(بهار  و تابستان) هر دو هفته یک بار نیاز به تغذیه مصنوعی دارد. پس از اینکه اولین جوانه ها شروع به باز شدن نمودند با محلول های غذایی و یا مواد جامد محلول در اب طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

 

خاک مناسب برای رشد ابوتیلون

بهترین بستر رشد این گیاه خاک وکود آماده کاشت است.

 

هرس گیاه ابوتیلون:

در ابتدای فصل های بهار و تابستان که فصل رشد گیاه است نسبت به کوتاه کردن ساقه های قدیمی که چوبی شده اند اقدام کنید. به این ترتیب رشد ساقه های جدید و جوان از قسمت پایین گیاه تحریک می شود. گیاهان جوان نیاز چندانی به هرس ندارند. ولی این کار برای گیاهانی که ۴-۳ سال عمر دارند توصیه می شود . گلها بر روی ساقه های جوان شکوفا می شوند و در صورت عدم هرس این گیاه ، از مقدار گل آن کم  می شود. برخی از پرورش دهندگان گل  در ابتدای زمستان یک سوم طول تمامی ساقه ها را نگه می دارند و مابقی را قطع کنند.

 

زمان مناسب برای تعویض گلدان ابوتیلون:

هر ساله در بهار گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض نمایید.

 

تمیز نمودن برگهای ابوتیلون:

غبارپاشی با آب سبک و ولرم بدون خیس شدن گلها برگها را تمیز میکند و نیازی به استفاده از  مواد براق کننده شیمایی نیست .

ابوتیلون گل گاو پنبه ای

گل ابوتیلون (۴)

 

روش تکثیر گل ابوتیلون :

دو روش معمول برای تکثیر گل زیبای ابوتیلون وجود دارد:

  1. ریشه دار نمودن قلمه در مخلوطی از شن و پیت در بهار
  2. تکثیر از طریق قلمه زدن

۱- روش ریشه دار نمودن قلمه 

گل ابوتیلون را می توان به سادگی از اواسط بهار تا اوایل تابستان تکثیر کرد. قلمه های انتهای ساقه را از شاخه های جانبی، به طول ۱۰-۸ سانتیمتر، از گیاه جدا کنید. محل برش قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو کرده و  سپس هر قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ۹  سانتیمتر ، که از کمپوست مخصوص بذر و قلمه پر شده است، بکارید.

لازم است گیاه را به آرامی و منظم  غبارپاشی کنید و یا قلمه ها را با یک کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و آنها را در شرایط نور مناسب ولی دور از تابش مستقیم خورشید و در دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد نگهداری کنید. پس از حدود یک ماه قلمه ها، ریشه دهی و رشد را آغاز می کنند، آنگاه به آرامی قلمه ها را بیرون آورده و در گلدانی با قطر دهانه ۱۳ سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی بکارید.

تکثیر گل آبوتیلون

۲- تکثیر از طریق کاشت بذر

کاشت بذر روش دیگر تکثیر گل ابوتیلون است . بذرها طی ۲۱-۳ روز پس از کاشت جوان می زنند و اگر شرایط محیطی بخصوص نور مناسب باشد، گیاهان حاصل از بذر سریع رشد می کنند . بذرها را می توان برای حدود ۸ ساعت خیساند تا جوانه زنی آنان بهتر شود. محیط کاشت سبک را می توان استفاده کرد و بذرها را بر روی سطح آن قرار داد. لازم نیست روی بذرها پوشانده شود زیرا به نور برای جوانه زنی نیاز دارند. البته استفاده از این روش در مورد بعضی از انواع این گیاه ، بویژه واریته های ابلق، نتیجه خوبی نمی دهد.

عکس گل ابوتیلون

گل ابوتیلون (۵)

 

مشکلات و بیماری های گل ابوتیلون و درمان آن :

 

گیاه خود را انداخته و در حال  از بین رفتن است:

هوا خیلی سردتر از حد تحمل گیاه است،آنرا را به محل گرمتری منتقل کنید.

 

عدم گلدهی گل ابوتیلون :

نور کافی نیست و یا گیاه به تغذیه نیاز دارد. شرایط محیطی گیاه را بررسی کنید. آنرا به محیط  پرنورتری انتقال دهید و یا خلاک را با مواد غذایی مصنوعی طبق دستور تغذیه عمل کنید.

 

گلها کمرنگ و شفاف هستند :

این عارضه به دلیل غبارپاشی روی گلها است. در هنگام غبارپاشی برگها مراقب باشید گلها را از رطوبت مصون نگه دارید.

 

برگها دارای ماده چسبناکی هستند و روی دمبرگ آنها حشراتی مشاهده میشوند:

با سم حشره کش طبق دستور سمپاشی نمایید تا علائم بر طرف گردند.

 

ریزش برگها در زمستان :

این مشکل ناشی از آبیاری زیاده از حد لازم است. در فصل های پاییز و زمستان لازم است در فاصله بین دو ابیاری سطح خاک خشک شود.

 

انتهای ساقه گل ابوتیلون به طرف پائین خم میشوند:

هوا خیلی گرم است،گیاه را به محل خنک تر با جریان ملایم هوا منتقل کنید. غبارپاشی روزانه را هم فراموش نکنید.

 

برگهای جدید خیلی ریز هستند و گلها ظاهر نمیشوند:

خاک گیاه فاقد عناصر غذایی لازم برای رشد گیاه است. آنرا طبق دستور با کودهای مناسب تغذیه مصنوعی کنید.

 

کلیه برگها رنگ پریده،شاخه ها دراز و فاصله بین برگها زیاد است:

نور فضا زیاد است،گیاه را به محل کم نورتری منتقل کنید.

 

برگ ها زرد رنگ و سطح زیرین آنها دارای تار عنکبوت است:

کنه ریز قرمز عامل این مشکل در گیاه است . جهت رفع مشکل با مقداری پارچه و یا اسفنج مرطوب زیر برگها را تمیز کنید. با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار تا رفع علائم گیاه را سمپاشی کنید. تامین رطوبت فضا در کاهش این آفت موثر است.

 

برگها چروکیده است و گل های ابو تیلون در تابستان می ریزند:

گیاه بسیار تشنه است. گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون سطل پر از آب قرار داده و سپس خارج کنید. خاک را همیشه مرطوب نگهدارید،در صورت بالا بودن درجه حرارت هر روز گیاه را آبیاری کنید. غبارپاشی با اب سبک و ولرم در درجه حرارت بالا نیز توصیه می گردد.

 

حشرات ریزی در سطح خاک و اطراف گلدانها مشاهده می شوند:

هفته ای یک بار  با یک سم حشره کش طبق دستور آنرا سمپاشی نمایید.

نگهداری گل ابوتیلون

گل ابوتیلون (۶)

پرورش گل ابوتیلون