همه چیز درباره پرورش پرسیکا و نحوه کاشت و تکثیر این کاکتوس زیبا

همه چیز درباره پرورش پرسیکا و نحوه کاشت و تکثیر این کاکتوس زیبا


منبع: آرگا

182

1400/2/22

14:10


توجه داشته باشید گیاه پرسیکا از دسته گیاهان بومی مکزیک بوده که اصول کشت و پرورش راحتی دارد و به همین منظور در این مقاله به بیان روش های پرورش پرسیکا در خانه خواهیم پرداخت.

به طور کلی پرسیکا گونه ای از کاکتوس های برگ دار می باشد که گیاهی چند ساله و داروی عمر کوتاه محسوب می شود. گیاه پرسیکا به دلیل اصول کشت و پرورش راحتی که دارد امروزه معمولا به عنوان پایه پیوند برای گونه های دیگر مانند آستروفیتوم و آستریاس استفاده می شود.

آشنایی با چگونگی پرورش پرسیکا

بهتر است بدانید که گل پرسیکا در واقع درختچه ای است که از ابتدای رشد به صورت ستونی رشد می کند. همچنین پرسیکا در کشور های مختلف مکزیک و آرژانتین شمالی به جای پرچین در کشتزارها کاربرد خوبی خواهد داشت. در سال اخیر های کارشناسان پس از بررسی ها و مطالعه بیشتر ترکیب تخمدان این جنس را به دو بخش تقسیم کرده اند و گونه های تازه تری را در کاکتوس پرسیکا شناسایی و در جنس ردوکاکتوس جای داده اند. توجه داشته باشید که پرسیکا ظاهری متفاوت با سایر کاکتوس ها دارد و در این نمونه از کاکتوس ها به شکل درخت و درختچه های انبوه همراه با شاخه هایی بالا رونده دیده می شوند که اغلب برگ هایی عادی مانند گل کاغذی دارند. گل های پرسیکا در میانه تابستان شکوفا می شوند و باید گفت شکلی مشابه بوته های بالارونده دارند اما قطر گل ها معمولا بین ۱ الی ۵ سانتی متر و رنگ آن ها از سفید، لیمویی، ارغوانی و سرخ در گونه های مختلف دگرگونی دارند. میوه های پرسیکا کروی به قطر ۲ تا ۵ سانتی متر به رنگ زرد که هنگام رسیدن سرخ رنگ خواهند شد. معمولا از این گیاه به عنوان پایه پیوند برای گونه های دیگر مانند آستروفیتوم ها و آستریاس ها استفاده می کنند. ساقه این گیاه چوبی و خاردار است و مانند بسیاری از کاکتوس های دیگر دارای آرئول می باشد. به صراحت می توان گفت که این گیاه بومی مکزیک آرژانتین شمالی است که برای رشد رطوبت را ترجیح می دهد و به همین خاطر در شهر های شمالی ایران نیز می توانید آن را بیابید.

چگونگی پرورش پرسیکا

دستورالعمل کاشت و تکثیر پرسیکا:

توجه داشته باشید که معمولا تکثیر این گیاه از طریق روش قلمه زنی و پیوند انجام می شود که در ادامه سعی داریم به بیان هر دو روش به صورت کامل بپردازیم:

قلمه زنی:

بهتر است بدانید که در روش قلمه زنی در ابتدا قلمه هایی به اندازه ۱۰ سانتی متر از قسمت های چوبی شده گیاه در فصول بهار و تابستان تهیه نمایید و سپس درون خاکی غنی کشت نمایید.

توصیه می شود که بستر گیاهتان را به مدت یک هفته آبیاری نکنید تا قلمه ها ریشه دار شوند. از آنجایی که قلمه پرسیکا به راحتی ریشه دار می شود گیاهان این گونه را می توانید به عنوان گلهای آپارتمانی نیز پرورش دهید.

توجه داشته باشید برای اینکه گیاهتان بتواند نهایت گلدهی را تجربه کند بایستی در مکانی قرار گیرد که جریان هوا و دمای مناسب وجود داشته باشد. پس از اینکه قلمه ها جوانه زدند می توانید آن ها را به مکان اصلی کشت انتقال دهید.

اصول قلمه زنی گیاه پرسیکا

پیوند زدن:

در این روش توصیه می شود کاکتوسی را انتخاب کنید که خیلی سنگین نباشد و به عبارتی اندازه آن به گونه ای باشد که پایه قابلیت نگه داشتنش را داشته باشد.

در این مرحله شما نیاز به یک کارتر دارید که از پیش باید به خوبی ضد عفونی شده باشد و سپس ساقه پرسیکا را از آنجایی چندین برگ در انتهای خود دارد حدود ۵ سانتی متر برش دهید. دقت داشته باشید که برشتان باید صاف باشد.

برای برش پیوندک می توانید از کاکتوس هایی که نهایتا ۴ ماهه هستند استفاه نمایید زیرا هر چه سن کاکتوس کمتر باشد عمل پیوند موفقیت کمتری خواهد داشت.

پیوندک را از محل سالمی برش دهید و سپس پایه و پیوندک را پیش از اینکه خشک شوند و حالت آبدار خود را از دست بدهند بر روی هم قرار دهید. در این روند دقت کنید که در این اتصال آوندهای آن ها بر یکدیگر منطبق باشند تا پیوندک بتواند از پایه تغذیه کند در غیر اینصورت عمل پیوند موفق نخواهد بود.

معمولا در این روش نمی توان با کش و پایه پیوندک را به هم متصل کنید پس بهتر است تا حد امکان از جابه جایی و تکان دادن آن خودداری نمایید. همچنین مکانی که این پیوند را نگهداری می کنید باید تاریک و کاملا مرطوب باشد و پس از گذشت ۵ روز به مکان پرنور انتقال دهید.

در طول تمامی مراحل باید میزان آب دریافتی گیاه معمولی باشد و خاک بستر نیز مرطوب شود و نیازی نیست که حتما بستر را غرقابی نمایید.

راه های پرورش گیاه پرسیکا

شرایط مورد نیاز برای پرورش پرسیکا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایط و اصولی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از این شرایط برای پرورش گل پرسیکا پرداخته ایم:

نور و دما:

گیاه پرسیکا برای رشد معمولا نیاز به نور فراوان دارد و در طول پاییز و زمستان باید آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید اما در بهار و تابستان نور گیاهان آپارتمانی خود را فیلتر کنید زیرا باعث سوختگی شدید گیاهتان خواهد شد. در مورد دمای ایده آل برای بستر گیاه هم می توان گفت که بازه دمایی بین ۲۱ تا ۲۸ درجه سانتی گراد برای گیاهتان مفید خواهد بود. چنانچه دمای محیط کشت از ۴ درجه سانتی گراد کمتر شود و یا از ۳۵ درجه سانتی گراد بیشتر شود گیاهتان دچار ریزش برگ و در نهایت پژمردگی خواهد شد.

چگونگی مراقبت از گیاه پرسیکا

خاک و کوددهی:

به طور کلی ترکیب خاک ایده آل برای گیاه پرسیکا شامل یک قسمت خاک لومی شنی، یک قسمت کود گاوی پوسیده، دو قسمت خاک برگ پوسیده، یک قسمت شن شسته شده، مقدار کمی پودر استخوان و خاک های کمی اسیدی خواهد بود. در مورد تغذیه گیاه نیز می توانید از کود های NPK به صورت اسپری و آبیاری در فصل رشد هر دو هفته استفاده نمایید.

آبیاری:

دقت داشته باشید که آبیاری بیش از حد باعث مرگ گیاهتان خواهد شد پس سعی کنید که روند آبیاری را به درستی و منظم انجام دهید و در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح بستر به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید.

آبیاری مورد نیاز گیاه پرسیکا

آفات و بیماری های گیاه پرسیکا:

بهتر است بدانید که مهم ترین بیماری های رایج در گیاه پرسیکا معمولا توسط شپشک ها به ویژه شپشک آردآلود و انواع قارچ ها و شته ها اتفاق می افتد که می توانید با بررسی مداوم و دور نگه داشتن از گیاهان آلوده به بیماری همچنین آبیاری منظم گیاهتان از بیماری ها دور نمایید. همچنین در صورت مشاهده آفت و بیماری ها می توانید از سموم حشره کش و قارچ کش نیز استفاده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو