طرز تهیه باسلوق لقمه ای فوق العاده خوشمزه و خوش طعم در منزل

طرز تهیه باسلوق لقمه ای فوق العاده خوشمزه و خوش طعم در منزل


منبع: آرگا

181

1399/1/2

22:57


در این مطلب با آموزش طرز تهیه باسلوق لقمه ای خوشمزه و خوش طعم و نکات طلایی برای ایجاد طعم ایده آل آشنا خواهید شد که امیدواریم از تهیه این نوع شیرینی در منزل نهایت بهره را ببرید.

باسلوق از انواع شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار است که دارای ظاهری زیبا نیز می باشد و شما می توانید این شیرینی را در انواع رنگ های مختلف تهیه نمایید. در دستور تهیه باسلوق از شکر و گلاب و نشاسته و پودر ژلاتین و آب و وانیل و پودر نارگیل و مغز گردو و کره استفاده کنید.

باسلوق میوه ای و مارشمالو و راحت الحلقوم شیرینی های خوش طعمی هستند و اگر شما از آن دسته از کدبانوهایی هستید که به تهیه شیرینی در منزل علاقه می باشید بهتر است از تهیه این خوراکی ها غافل نشوید و علاوه بر این با تهیه آن ها شیرینی های متنوعی را برای پذیرایی از مهمان ها و اعضای خانواده تان در منزل تهیه نمایید.

طرز تهیه باسلوق لقمه ای

مواد لازم

  • شکر : دو پیمانه
  • نشاسته : یک پیمانه
  • گلاب : نصف پیمانه
  • آب : سه پیمانه
  • پودر ژلاتین : دو قاشق چایخوری
  • وانیل : ۱/۴ قاشق چایخوری
  • کره : یک قاشق غذاخوری
  • پودر نارگیل : به میزان لازم
  • مغز گردو : به میزان لازم

طرز تهیه باسلوق لقمه ای در منزل

برای تهیه باسلوق لقمه ای ابتدا نشاسته را به همراه یک پیمانه آب سرد درون ظرفی مناسب بریزید سپس آن را حل نمایید و برای اینکه مطمئن شوید نشاسته گلوله نشده است آن را از صافی عبور دهید.

حل کردن نشاسته درون آب

درون قابلمه ای نچسب یک پیمانه آب به همراه ۲ پیمانه شکر بریزید سپس قابلمه را روی حرارت گاز با شعله ملایم قرار دهید تا شکر درون آب به خوبی حل شود و بعد از حل شدن شکر مخلوط نشاسته و آب را درون قابلمه بریزید و با شکر مخلوط نمایید و به صورت مداوم مایه شیرینی را هم بزنید تا ته نگیرد و پخته شود.

طرز تهیه باسلوق لقمه ای خوشمزه

در این مرحله از دستور تهیه باسلوق لقمه ای ، روی بخار کتری ظرف نشکنی را قرار دهید سپس پودر ژلاتین را به همراه ۱/۴ پیمانه آب درون ظرف بریزید و در صورت نیاز به آن مقداری آب بیفزایید تا پودر ژلاتین درون آب به خوبی حل شود.

بعد از حل شدن پودر ژلاتین درون آب ، ترکیب نشاسته و شکر را به آن بیفزایید و به هم زدن مایه شیرینی ادامه دهید تا به غلظت مناسبی برسد.

شیرینی باسلوق خوش طعم

بعد از گذشت ۳۰ دقیقه گلاب و وانیل را به مایه شیرینی بیفزایید و اگر مایه شیرینی مقداری رقیق شد به هم زدن آن ادامه دهید تا دوباره غلیظ شود.

مایه باسلوق لقمه ای

بعد از گذشت ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه از زمان حرارت دیدن مایه شیرینی کره را به آن بیفزایید و به هم زدن ادامه دهید تا زمانی که باسلوق از قابلمه به راحتی جدا شود سپس قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید.

شیرینی باسلوق لقمه ای

در این مرحله از طرز تهیه باسلوق لقمه ای مایه شیریی را به مدت ۲ ساعت درون یخچال قرار دهید تا به خوبی سفت گردد سپس آن را به یکی از روش های زیر برش بزنید :

۱. می توانید به باسلوق گرم به کمک قاشق یا دست فرم دهید سپس باسلوق را درون پودر نارگیل آغشته نمایید و یک مغز گردو را نصف نمایید و روی شیرینی قرار دهید.

شیرینی باسلوق

۲. برای شکل دادن به باسلوق می توانید از قالب ها با اشکال متنوع استفاده نمایید که درون قالب ها را باید مغز گردو قرار دهید و آن ها را به پودر نارگیل آغشته نمایید سپس باسلوق گرم را درون قالب ها بریزید و قالب را درون یخچال قرار دهید.

باسلوق قالبی

۳. درون کاسه ای مناسب پودر نارگیل بریزید سپس درون پودر نارگیل حفره ای ایجاد نمایید و یک گردو را در انتهای حفره قرار دهید و مایه شیرینی را درون آن قرار دهید و روی آن را به کمک پودر نارگیل پوشش دهید و این روش را برای همه شیرینی ها تکرار نمایید سپس کاسه را درون یخچال قرار دهید و بعد از اینکه باسلوق سرد شد و شکل گرفت می توانید آن را از درون یخچال بیرون آورید.

دستور تهیه باسلوق

۴. درون ظرف مستطیل شکلی یک کیسه فریزری قرار دهید سپس روی کیسه پودر نارگیل بپاشید و بافاصله مغز گردوها را از یکدیگر قرار دهید و مایه شیرینی را روی آن بریزید و ظرف را درون یخچال قرار دهید و بعد از اینکه شیرینی سرد شد آن را به شکل مستطیل یا لوزی برش بزنید.

شیرینی باسلوق خوش طعم

شیرینی باسلوق را درون ظرفی مناسب برای سرو بچنید و اگر تمایل دارید ظرف شیرینی زیبا به نظر برسد بهتر است باسلوق ها را در رنگ های مختلف تهیه نمایید.

باسلوق رنگی

نکات طلایی برای تهیه شیرینی باسلوق

۱. برای تهیه شیرینی باسلوق پودر نارگیل چرب مناسب تر می باشد و شما می توانید با استفاده از این نوع پودر نارگیل شیرینی های خوشمزه تری را تهیه نمایید.

۲. مایه شیرینی باسلوق تا زمانی که گرم باشد شما می توانید به آن فرم دهید بنابراین باید در مرحله آخر طرز تهیه باسلوق لقمه ای سرعت عمل داشته باشید.

۳. با اضافه کردن رنگ خوراکی ژله ای به مایه شیرینی می توانید باسلوق با رنگ های مختلفی را تهیه نمایید.

۴. اگر تمایل دارید شیرینی باسلوق را در رنگ های مختلفی تهیه کنید باید مایه شیرینی را درون ظروف جداگانه ای بریزید سپس رنگ های خوراکی را درون هر یک از ظروف بریزید.

۵. اگر تمایل دارید باسلوق طعم بهتری داشته باشید می توانید مقداری زعفران به مایه شیرینی بیفزایید.

روش تهیه باسلوق لقمه ای رنگی

۶. برای اینکه باسلوق لقمه ای شفاف تر شود می توانید کمتر از نصف قاشق چایخوری به مایه شیرینی جوهر لیمو بیفزایید.

۷. به جای استفاده از گردو و پودر نارگیل در طرز تهیه باسلوق لقمه ای می توانید در دستور تهیه شیرینی باسلوق از کنجد و مغزهای مختلف و گل محمدی استفاده نمایید.

۸. اگر تمایل دارید شیرینی باسلوق ژله ای را به مقدار کمتری تهیه نمایید می توانید در دستور تهیه آن از ۱.۵ پیمانه شکر استفاده نمایید.

۹. با استفاده از پودر ژلاتین شیرینی ها سفت می شوند و اگر شما تمایل دارید باسلوق نرم باشد می توانید پودر ژلاتین را از دستور تهیه این نوع شیرینی حذف نمایید.

۱۰. در صورت تمایل می توانید برای تهیه شیرینی باسلوق از پودر نشاسته استفاده نمایید.

۱۱. هم زدن مایه این شیرینی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و اگر مایه شیرینی را به صورت مداوم هم نزنید ممکن است ته بگیرد و بسوزد که در این صورت شیرینی ها طعم ناخوشایندی خواهند داشت.

باسلوق گردویی

در این مطلب با طرز تهیه باسلوق لقمه ای خوشمزه و خوش طعم آشنا شدید که امیدواریم با توجه به مراحل و نکات ذکر شده بتوانید شیرینی خانگی بی نظیری را در منزل تهیه نمایید و از طعم بی نظیر آن نهایت لذت را ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو