ربیعی: با اتحاد تحریم و کرونا را شکست می‌دهیم

منبع: برترین ها

38

1399/1/11

18:07


سخنگوی دولت گفت: در آغاز سال جدید جهان با بیماری کووید-۱۹ مواجه شده است، ولی در ایران این چالش با تحریم و کرونا متحد شده است؛ ما باید اتحاد تحریم و کرونا را بشکنیم.

خبرگزاری مهر: علی ربیعی سخنگوی دولت عصر امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: در اولین جلسه سخنگویی سال ۱۳۹۹ به همه مردم ایران سال نو را تبریک می‌گویم. همیشه پیام نوروز برای ما پیام تغییر است. نوروز برای ما ایرانیان همواره با مفاهیمی مانند حال بهتر، نو شدن و یک شروع جدید بوده است. امسال نوروز ما مقارن شده است با اعیاد بزرگ دینی ما. چند عید در هم آمیخته شده است و من از همین جا از فرصت استفاده کرده و اعیاد مبعث و اعیاد شعبانیه را به همه تبریک می‌گویم.

وی افزود: ما در حالی وارد سال ۹۹ شدیم که سال سختی را در کنار هم پشت سر گذراندیم. چالش‌های بزرگ و بعضا جانگدازی در سال گذشته داشتیم که بزرگترین آن تحریم‌های بی سابقه آمریکا بود. ما اموختیم گذر از این چالش‌ها در گرو سختکوشی بزرگ، عقلانیت و مدارا و در کنار هم بودن است. این چالش‌ها ما را به یک خودباوری الهام بخش رساند و بینش تازه‌ای به ما بخشید که بتوانیم برای سال جدید نقشه راهی اطمینان بخش داشته باشیم.

ربیعی تاکید کرد: در آغاز سال جدید جهان با چالش مشترک بیماری کوید ـ ۱۹ مواجه هستند، اما در ایران این چالش با اتحاد میان تحریم و کرونا مضاعف شده است. اولین وظیفه ملی ما این است که اتحاد تحریم و کرونا را بشکنیم و با خودباوری به میراث رسیده از سال گذشته، ایران را به نقطه‌ای برسانیم که استحقاق آن را به عنوان یک ملت سر بلند، مستقل و پیشرو دارد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: اقتضای تحقق این هدف پذیرفتن این واقعیت است که زیستن در سایه تحریم و کرونا مستلزم در پیش گرفتن سبک زندگی جدیدی در مناسبات اقتصادی، روابط اجتماعی و ترتیبات بین المللی است. در سرآغاز دست یابی به این هدف، دولت سال جدید را بدون تعطیلی و با عزم و اراده‌ای مضاعف آغاز کرده و تلاش کرده است تا برای مواجهه با چالش‌ها از همه امکانات ملی بهره بگیرد تا در کنار هم تحریم‌های ظالمانه را به عقب برانیم و اجازه ندهیم کرونا زندگی ما را مختل کند.

وی اظهار کرد: امسال دولت بیش از هر دوره دیگری در کنار مردم سال خود را با کار برای مردم اغاز کرد واز همان اولین ساعات سال جدید بدون وقفه همه جلسات دولت برای مبارزه با کرونا و زندگی مردم در جریان بود. سه جلسه ستاد ملی کرونا به ریاست رئیس جمهور، سه جلسه هیئت دولت و یک جلسه کمیته اقتصادی بررسی تبعات کرونا بر اقتصاد و معیشت مردم برگزارشد. حتی در روز‌های تعطیل ۱۲ و ۱۳ فروردین هم جلسات ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا و دولت تشکیل خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: همین جا لازم می‌دانم از بسیجیان، مددکاران و کادر درمانی که در این طرح ملی بزرگ قدردانی و تشکر کنم. تلاش کردیم عقب ماندگی‌های بودجه‌ای وزارت بهداشت را جبران و در تصمیمی جدید بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برای تقویت تجهیزات و دارو و موارد دیگر اختصاص دهیم.

وی افزود: کرونا د رهمه جهان زندگی مردم را سخت کرده است. این اتفاق به طور طبیعی در کشور ما که با تحریم‌ها هم دست و پنجه نرم می‌کند به طور مضاعف رخ داده است. ما به فکر هموطنان اسیب دیده از کرونا هستیم.

ربیعی تاکید کرد: فعلا به طور مقدماتی در گام اول سیاست‌هایی را اتخاذ کرده ایم که بیکاری گسترده رخ ندهد. کارگران در کارگاه‌ها بمانند؛ بنابراین ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار با نرخ ۱۲ درصد برای حمایت از حفظ تولید و کارگران اختصاص دادیم. بیمه بیکاری را با اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان با هدف حفظ مشاغل تقویت کردیم. سعی شد افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارند بسته‌های حمایتی یا تسهیلات داده شود که بیش از هشت هزار میلیارد تومان اختصاص داده شد.

وی گفت: ما ایرانیان امروز باید با یک عزم جدید ملی و با تصمیمات جدید به اینده بنگیریم. در این روز‌ها تلخی دیدیدم، دید و بازدید‌های ما تعطیل شد، جدایی‌ها بیشتر شد دلتنگی‌ها فزونی گرفت و از همه ناگوارتر بخشی از عزیزانی که تا دیروز صدای ان‌ها را می‌شنیدیم و در اغوششان می‌گرفتیم و برخی سایه سارمان بودند امروز در کنارمان نیستند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: قطعا ما در آینده نیازمند سبک نوینی در زندگی هستیم در مصرف، مراودات اجتماعی، نظام اداری، الگوی اداری. ما با فرض بدبینانه‌ترین سناریو‌ها باید سیاستگذاری لازم برای انطباق و سازگاری اجتماعی و اقتصادی با شرایط را در پیش بگیریم. روشن است آینده کشور صرفا در دست دولت نیست بلکه در گرو همبستگی و بکار گیری همه ظرفیت‌های ملی است.

وی ادامه داد: امسال در شرایطی ۱۲ فروردین روز تاسیس جمهوری اسلامی را برگزار می‌کنیم که بیش از هر زمان دیگر به احیای روح «همه باهم» آن روز‌ها نیاز داریم. این یک جمهوری رفراندوم بنیاد بود. آن روز همه ملت با همه رنگ‌های خود و با همه سبک‌های زندگی و مرام‌های سیاسی بودند. امروز یک همه باهم: متفاوت داریم. آن روز دنیای کهن و عادت‌های کهن را پشت سر گذاشتیم و وارد عصر جمهوریت اسلام شدیم. امروز هم باید خودمان را منطبق با الزامات یک مبارزه نوین بکنیم. بدون وداع کردن با سبک‌های زیستی عصر کهن و بدون نوسازی عقلانیت حکمرانی نمی‌توانیم ساختار اتحاد شوم کرونا و تحریم را بشکنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو