طرز تهیه خورش چغرتمه لذیذ گیلانی و فوت و فن های پخت بهتر آن

طرز تهیه خورش چغرتمه لذیذ گیلانی و فوت و فن های پخت بهتر آن


منبع: آرگا

104

1399/1/15

11:35


در این بخش از آشپزی مجله آرگا با طرز تهیه خورش چغرتمه خوشمزه و محبوب در خدمت شما همراهان عزیز و گرامی خواهیم بود که امیدواریم با توجه به نکات ذکر شده بتوانید خورش لذیذی را در منزل بپزید.

خورش چغرتمه از انواع غذاهای گیلانی خوشمزه و لذیذ می باشد و اگر شما به سرو غذاهای شمالی علاقه مند هستید بهتر است از پخت این خورش لذیذ و محلی در منزل غافل نشوید. در دستور تهیه خورش چغرتمه از مرغ و زعفران دمکرده و فلفل سیاه و زردچوبه و پودر تخم گشنیز و پودر دارچین و نمک و تخم مرغ و پیاز و آب نارنج و استاک مرغ استفاده می شود.

خورش جعفری، خورش انار بیج، خورش غوره مسما و خورش چغرتمه از انواع خورش های گیلانی محبوب و بی نظیر می باشند و کدبانوهای عزیز می توانند با پخت آن ها در برنامه غذایی خود تنوع ایجاد کنند.

طرز تهیه خورش چغرتمه

مواد لازم

  • زعفران دمکرده : دو تا سه قاشق غذاخوری
  • مرغ خرد شده : دو تکه
  • فلفل سیاه : یک قاشق چایخوری
  • زردچوبه : یک قاشق چایخوری
  • پودر تخم گشنیز : یک قاشق چایخوری
  • پودر دارچین : یک قاشق چایخوری
  • نمک : به مقدار لازم
  • تخم مرغ : دو عدد
  •  پیاز نگینی خرد شده : یک عدد
  • آبغوره یا آب نارنج :  میلی لیتر
  • استاک مرغ : ۲۰۰ میلی لیتر

طرز تهیه خورش چغرتمه در منزل

برای تهیه خورش چغرتمه ابتدا تکه های مرغ را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه و ۱.۵ قاشق غذاخوری زعفران دمکرده درون ظرفی مناسب بریزید و روی ظرف را به کمک سلفون تمیزی بپوشانید سپس ظرف را درون یخچال قرار دهید و اجازه دهید تا تکه های مرغ مزه دار شوند.

تکه های مرغ مزه دار شده را از درون یخچال بیرون آورید و درون قابلمه ای مناسب مقداری روغن بریزید سپس تکه های مرغ را تفت دهید تا دو طرف آن ها طلایی رنگ شود. تکه های مرغ سرخ شده را از درون تابه بیرون آورید و پیاز را درون تابه بریزید تا سرخ شود بعد از اینکه پیاز ها طلایی شدند نمک را به همراه ادویه ها به پیاز بیفزایید و تفت دهید سپس تکه های مرغ را درون تابه بریزید و استاک مرغ را هم به مخلوط مواد بیفزایید و اجازه دهید تا مرغ ها به خوبی پخته شوند. توجه داشته باشید که می توانید به جای استاک مرغ از مخلوط آب جوش به همراه نصف قرص عصاره مرغ استفاده نمایید.

روش تهیه خورش چغرتمه

در اواخر پخت خورش و بعد از اینکه آب خورش کم شد می توانید تخم مرغ ها را درون ظرفی مناسب بشکنید و مقداری فلفل و نمک و پودر دارچین به آن ها بیفزایید سپس تخم مرغ ها را به کمک چنگال به خوبی هم بزنید و باقی مانده زعفران را به تخم مرغ های زده شده بیفزایید و مقداری روغن تابه بریزید و بعد از اینکه روغن داغ شد مخلوط تخم مرغ را درون تابه بریزید و بعد از اینکه تخم مرغ خودش را گرفت آن را به آرامی هم بزنید و اجازه دهید تا تخم مرغ ها به خوبی سرخ شوند.

دستور تهیه خورش چغرتمه در منزل

در این مرحله از طرز تهیه خورش چغرتمه ، تخم مرغ سرخ شده را درون خورش بریزید و مقداری آبغوره یا آب نارنج به خورش بیفزایید و بعد از گذشت ۵ دقیقه خورش را از روی حرارت گاز بردارید.

خورش چغرتمه را درون ظرفی مناسب برای سرو بریزید و آن را به همراه چلوی زعفرانی و نوشیدنی دلخواه و … میل نمایید.

دستور تهیه خورش چغرتمه در خانه

نکات طلایی برای پخت بهتر خورش چغرتمه

۱. در صورت تمایل می توانید در دستور تهیه خورش چغرتمه از رب گوجه فرنگی استفاده کنید.

۲. افزودن پودر دارچین به خورش چغرتمه به ذائقه شما بستگی دارد و می توانید در صورت تمایل آن را از دستور پخت خورش حذف نمایید.

۳. این نوع خورش به صورت غلیظ سرو می شود و نباید آب زیادی داشته باشد.

مراحل پخت خورش چغرتمه

در این مطلب با طرز تهیه خورش چغرتمه لذیذ و خوش طعم آشنا شدید که امیدواریم از پخت این غذای ایرانی در منزل نهایت لذت را ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو