دسته بندی : گل و گیاه

گازمانیا | نگهداری از گل گازمانیا ( SCARLET STAR)

گفته میشود گازمانیا ، یکی از زیباترین گلهای جهان است . و البته خصوصیات خاص و منحصر به فرد خودش را دارد . این گیاه تنها یک گل میدهد و عمر آن هم تنها سه سال است و بعد از آن خشک میشود. قبل از خشک شدن پاجوش هایی اطراف خود ایجا میکند که میتوانید با آنها گل زیبای خود را تکثیر کنید. در این نوشته در درمورد شرایط نگهداری گل گازمانیا مثل آبیاری ، خاک ، کود ، رطوبت و نور و دما صحبت میکنیم . سپس از آفات و بیماری های آن گفته و روش تکثیر این گل را به صورت گام به گام به شما آموزش میدهیم. با ما همراه شوید.

بسم الله الرحمن الرحیم

آموزش نگهداری از گل گازمانیا

 

معرفی کوتاه گازمانیا : 

  • نام انگلیسی : SCARLET STAR  ( ستاره آتشین )
  • نام علمی : GUZMANIA LINGULATA
  • نام فارسی : گل گازمانیا
  • رنج قیمتی : ۱۰۰۰۰۰ هزار تومان به بالا 
  • خانواده : BROMELIADACEAE
  • خاستگاه : آمریکای جنوبی

گل گازمانیا نور زیاد میخواد ؟ آب زیاد میخواد ؟ 

گل گازمانیا (۱)

 

نکات مهم و جالب در مورد گل گازمانیا !

  • گل گازمانیا گلی بسیار زیبا و دوست داشتنی می باشد و باعث جذب می شود . گل گازمانیا بعد از اینکه سنش به ۴ یا ۵ سال رسید فقط یک بار گل می دهد که گلش قرمز رنگ می باشد . این گل زمانی خراب می شود که گل رویش کرده از بین برود .
  • گل گازمانیا برای کشور آمریکای جنوبی می باشد و از آن کشور به کشور های دیگر صادر می شود که یکی از آن کشور های ایران می باشد . در وسط فرو رفتگی این گیاه فنجان مانندی وجود دارد و رشد کردن گیاه و رویش گل بستگی به همان فنجان می باشد .
  • باید هر چند روز یک بار گیاه را آبیاری کنید و همیشه باید آب تازه به گیاه بدهید تا بتواند رشد خوبی را داشته باشد . برگ های گل گازمانیا گوشتی و صاف می باشد و عمرش ۳ الی ۴ سال می باشد و در آخرین سال عمرش یک بار گل می دهد و بستگی به آن گل دارد که یک سال به سنش اضافه شود یا خیر .
  • حواستان باشد که سال آخر زندگی گیاه و زمانی که گل در حال خشک شدن است ، در کنار پایه گل ، یا همان پا جوشش شروع به رشد می کند که باید خیلی سریع آن را جدا کرده و در گلدان دیگری قرار دهید تا گلی تازه را تولید کند .

 

گل گازمانیا (۴)

 

شرایط مناسب رشد گل گازمانیا :

 

۱- نور مناسب برای گازمانیا :

گیاه را باید در تمام طول سال یعنی از اول سال تا آخر سال در برابر نور خورشید قرار دهید ولی یادتان باشد باید گیاه را در جایی بگذارید که نور مستقیم آفتاب وجود نداشته باشد ، زیرا اشعه خورشید باعث می شود که برگ ها و گل گیاه آسیب ببینند .

 

۲- دمای مناسب برای گازمانیا :

گیاه باید در زمستان در دمای ۱۳ درجه سانتی گراد قرار بگیرد و نباید بیشتر از دمای گفته شده شود . اما در فصل بهار و تابستان باید گیاه را در دمای ۱۸ درجه سانتی گراد بگذارید و اگر از دما های گفته شده بیشتر شود ، باعث خراب شدن گیاه شما می شود .

 

۳- آبیاری کافی و مناسب برای گازمانیا :

آبیاری برای گیاه خوب می شود و حتی قاعده گیاه نیز خیس شود مشکلی نمی باشد ولی باید در زمستان باید بین آبیاری فاصله این گونه که زمانی که خاکش خشک شد ، آن موقع گیاه را آبیاری کنید . اما در بهار و تابستان باید حداقل ۳ الی ۴ بار در هفته گیاه را آبیاری کنید . اکثر گیاهان اگر آبیاری و یا رطوبت آن ها بیشتر شود ، باعث خراب و پوسیده شدن آن ها می شود . ولی این گل این گونه نمی باشد و آبیاری زیاد باعث می شود رطوبت گیاه بیشتر شود و همچنین رشد خوبی را نیز داشته باشد . همیشه در تابستان و بهار بگذارید که گلدان گیاه خیس باشد ولی در زمستان خیر و بین آبیاری فاصله بی اندازید .

 

۴- رطوبت مناسب برای گازمانیا :

اگر گیاه در جایی قرار گرفت که درجه و یا حرارت بسیار بالا بود ، باید گیاه را روزانه و به دور از نور خورشید ، آن را غبار پاشی کنید . اگر این کار را نکنید ، باعث به وجود آمدن بیماری های قارچی مانند بوتری تیس مبتلا می شود و گیاه را از بین می برد .

 

۵- تغذیه مناسب برای گازمانیا :

تغذیه مصنوعی را از گل فروشی ها بخرید و آن را با مقداری آب مخلوط کرده و آن را دو بار در تابستانو بهار به گیاه بدهید . گیاه مصنوعی در زمستان لازم نمی باشد ولی بهتر است یک بار در طول زمستان نیز به گیاه تغذیه مصنوعی بدهید .

 

۶- خاک مناسب برای گازمانیا :

برای خاک این گیاه می توانید ، خاک لوم و خاک پیت را به همراه مقداری آهک مخلوط کرده و در گلدان گیاه بریزید . این خاک به ریشه زدن سریع گیاه کمک بسیار زیادی را می کند .

 

۷- تعویض گلدان گل گازمانیا :

زمانی که گیاه اصلی که به آن گیاه مادری می گویند خشک شد ، سریع آن گیاه را به همراه پا جوشش را جدا کرده و در گلدان دیگری قرار دهید و مخلوط خاک گفته شده را در آن بریزید . این خاک به سریع رشد کردن گیاه کمک بسیار زیادی را می کند .

 

۸-تمیز نمودن برگ های گازمانیا :

برای تمیز کردن نیاز به استفاده از مواد براق کننده و مواد شیمیایی نمی باشد . بهترین کار برای تمیز کردن برگ های استفاده از آب به همراه دستمال یا اسفنج می باشد که دستمال را به آب آغشته کرده و به آرامی روی برگ های گیاه بکشید ، طوری بکشید که به برگ ها آسیب وارد نشود .

 

۹- تکثیر گازمانیا :

برای تکثیر گیاه بهترین کار پا گیاه می باشد که باید پا گیاه را در زمان خشک شدن جدا کنید و بعد در مخلوطی از خاک لوم و پیت بگذارید .

 

گل گازمانیا (۳)

 

آفات و بیماری های گل گازمانیا :

 

آفت خاصی این گیاه را تهدید نمی کند گاهی ممکن است کنه تار عنکبوتی و یا شپشک آرد آلود بر روی این گیاه مشاهده شوند . کنه تار عنکبوتی در پشت برگ های گیاه تار هایی شبیه تار عنکبوت ایجاد می کنند به دلیل تغذبه از شیره گیاه در نهایت می توانند منجر به زرد شدن برگ ها شوند . شپشک آرد آلود بیشتر در ناحیه اتصال برگ ها به طوقه تجمع می یابند و به دلیل تولید عسلک موجب چسبناک شدن سطح برگ ها می شوند . حمله شدید آفت موجب کاهش رشد گیاه و کوتاهی قامت آن و زردی و ریزش برگ ها خواهد شد . البته به دلیل اینکه این گیاه رطوبت دوست است ممکن است محیط مرطوب موجب شیوع برخی از بیماری های قارچی همانند قارچ بوتر تیس شوند .

 

– گیاه خشک شده است ولی هنوز پا گیاه رشد نکرده است :

این موضوع طبیعی می باشد . منتظر بمانید تا تا گیاه مادری خشک شود و بعد آن را به آرامی جدا کرده و بعد آن را در خاک پیت بگذارید تا رشد خوبی را داشته باشد .

 

– روی برگ های گل گازمانیا لکه های سفید وجود دارد :

علت به وجود آمدن این لکه ها ، غبار پاشی با آب بسیار سنگین می باشد که باید غبار پاشی را با آب سبک یا با آب باران انجام دهید . و همچنین امکان دارد که این لکه ها بخاطر غبار پاشی در آفتاب می باشد .

 

– برگ ها خشک و قهوه ای شده است :

علت خشک و قهوه ای شدن برگ ها بخاطر آبیاری بسیار کم می باشد که باید دفعات آبیاری گیاه را بیشتر کنید تا گیاه مانند قبل جان بگیرد و بتواند گلی زیبایی را تولید کند .

 

– برگ های زیرین گل گازمانیا از بین رفته اند :

علت از بین رفتن برگ ها بخاطر سرد بودن هوا می باشد که باید گیاه را به محلی گرم تر ببرید و همچنین اگر این اتفاق بعد از گل دهی گیاه داد ، طبیعی می باشد که این اتفاق به معنی این است که عمر گیاه رو به پایان می باشد .

 

– در فصل تابستان گیاه ها پوسیده می شوند :

علت پوسیده شدن گیاه در فصل تابستان بخاطر به وجود آمدن قارچ بوتری تیس می باشد که علت تشکیل شدن آن ، سرد بودن هوا می باشد که باید اول گیاه را به محلی گرم تر ببرید و بعد با سم قارچ پاشی از شر آن خلاص شوید . همچنین در تابستان نیز بهتر است بین دو آبیاری فاصله بی اندازید و آبیاری گیاه را مانند فصل تابستان انجام دهید .

 

– گیاه گازمانیا ی من گل نمی دهد :

این موضوع ۳ علت دارد ، اولین علت این که گیاه در محل سرد حتما قرار گرفته است که باید گیاه را به محل گرم تر ببرید . علت دوم گیاه را در جای کم نور قرار گذاشته اید که باید گیاه را به محلی پر نور تر ببرید و علت سوم اینکه مقدار تغذیه گیاه کم می باشد که باید مقدار و دفعات تغذیه گیاه را نسبت به قبلا بیشتر کنید .

 

– در فصل زمستان ، تمام گیاه سیاه شده است :

دو حالت وجود دارد . اولین حالت اینکه گلدان را باتلاق درست کرده اید که باید بین دو آبیاری فاصله بی اندازید و زمانی که گلدان گیاه خشک شد ، باز گیاه را آبیاری کنید . و حالت دوم اینکه گیاه را در محلی سرد قرار داده اید که باید گیاه را به محل گرم تری منتقل کنید .

 

– نوک برگ ها ی گل گازمانیا قهوه و گیاه چروکیده است :

علت این موضوع گرم بودن هوا می باشد که باید برای آبیاری از آب ولرم استفاده کنید و همچنین همراه کنار استفاده از آب ولرم ، غبار پاشی را نیز روزانه انجام دهید . غبار پاشی باید زمانی انجام شود که هوا گرم باشد و حرارت محل نگداری گل نیز بالا باشد .

 

– روی برگ ها زخم های پنبه ای وجود دارد :

علت این زخم های پنبه ای آفت می باشد که باید گیاه را سم پاشی کنید . برای سم پاشی نیز دو راه وجود دارد اول اینکه سم را روی گیاه بریزید و دوم اینکه سم را به پنبه آغشته کنید و روی زخم های پنبه ای بکشید . این کار را تا زمانی که این زخم ها از بین می رود انجام دهید .

 

– برگ های زیرین گیاه گازمانیا پر از تار عنکبوت می باشد :

این تار عنکبوت ها کنه های قرمز می باشد که می توانید با استفاده از سم کنه از دست این حشرات راحت شوید . دستمال یا اسفنجی را به این سم آغشته کرده و به آرامی روی برگ های گیاه بکشید . همچنین اگر رطوبت گیاه خوب باشد ، خیلی زود از دست این حشرات راحت می شوید .

 

گل گازمانیا (۲)

 

خصوصیات ظاهری گل گازمانیا :

  • گل گازمانیا معمولا دارای عمر معادل ۳ تا ۶ سال است.
  • برگ های این گل در اطراف یک محور مرکزی رشد می کند.
  • در قسمت میانی آن همواره مقداری آب وجود دارد که زندگی گیاه به آن وابسته است .
  • برگ های این گیاه معمولا به طول ۴۵ سانتی متر است.
  • این برگ ها که براق ، سبز روشن ، باریک و خشن هستند .
  • براکته های مثلثی شکل که در میان آن ها گل های زرد متمایل به سفید قرار دارد .
  • براکته ها برای مدت طولانی رنگ خود را حفظ می کنند .
  • اما گل های کوچک آن مدت کمی دوام می آورند .
  • برگ های این گیاه لبه ای صیقلی داشته و گوشتی هستند .
  • در اواخر عمر گیاه ، گیاهی جوان به صورت پا جوش در کنار گیاه قدیمی رشد می کند.
  • که با استفاده از کاشت آن در گلدانی دیگر می توان گیاهی جوان و جدید داشت  .

 

انواع گیاه گازمانیا :

گیاه گازمانیا انواع مختلفی دارد که اینجا به چند نوع آن اشاره میکنیم :

  1. گازمانیا کانیفرا
  2. گازمانیا دنیس
  3. گازمانیا برترونیانا
  4. گازمانیا وِلا
  5. گازمانیا مینور
  6. گازمانیا لینگولاتا یا ستاره سرخ

 

گل گازمانیا (۵)

 

تکثیر گل گازمانیا

تکثیر گل گازمانیا >> روش کاشت پاجوش

  1. گل گازمانیا را به راحتی می توان با کمک پا جوش ها انجام داد .
  2.  در واقع هر باجوش گیاه مادر که ریشه داشته باشد میتواند یک گل جدید به شما بدهد.
  3. پاجوش ها را بهتر است در ماه های فروردین و اردیبهشت جدا کرده و گل را تکثیر کنید.
  4. این کار باید زمانی انجام شود که پا جوش ها به ارتفاع ۷.۵ تا ۸ سانتی متر رسیده باشند.
  5. آن ها را از گیاه مادری جدا کنید و به شکل مستقل در گلدانی جداگانه بکارید .
  6. خاک بستر این گلدان بهتر است خاک پیت و لوم باشد.
  7. در طی ماه اول رطوبت اطراف پا جوش ها را بالا نگه دارید.
  8. این کار کمک میکند تا پاجوش تا در محیط جدید خود مستقر شود.
  9. پاجوش ها را در حد متوسطی آب دهید و در محلی روشن قرار دهید.
  10. مدت زمان لازم برای رشد و گلدهی گل گازمانیا ی جدید گاهی چند سال است.

 

گل گازمانیا (۶)