کرونا بعد از ۱۰۰ روز در ایران

40

1399/3/11

14:00


کرونا بعد از ۱۰۰ روز در ایران

سلامت نیوز: ۱۰۰ روز از شیوع کرونا در ایران گذشت و در حالی که کشور ما موج اول کرونا را با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی در ایام نوروز پشت سر گذاشت، تا به امروز ١۴٨‌هزار و ٩۵٠ نفر در ایران به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شدند، هفت‌هزار و ٧٣۴ نفر جان خود را از دست دادند و ١١۶‌هزار و ٨٢٧ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،بعد از گذشت ۱۰۰ روز، هفت استان کشور در شرایط هشدار قرار دارند و وضعیت شیوع بیماری در استان خوزستان قرمز است. آمار ابتلای روزانه ابتلا به کرونا نیز کاهش چشمگیری نداشته و طبق آخرین آمار رسمی، در روز جمعه بیش از دو‌هزار و هشتصد نفر و روز گذشته دو‌هزار و ٢٨٢ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.

بعد از گذشت ۱۰۰ روز ادارات و اصناف کم‌ خطر و پرخطر فعالیت خود را از سر گرفتند و در حالی که موج اول شیوع کرونا را پشت سرگذاشتیم، نگرانی از موج دوم و سوم شیوع در راه است و می‌تواند تلفات بیشتری را در پی داشته باشد، کما اینکه طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان درحال ورود به موج دوم شیوع کرونا هستند.بعد از گذشت 100 روز کارکنان دولت پشت ميزهايشان بازگشتند.

با فراخوان دولت براي فعاليت سازمان‌ها با 100درصد ظرفيت، روزهاي کار کردن از راه دور به پايان رسيده است؛ مگر آنکه اين بازگشت به‌کار موجب شيوع دوباره کرونا شود و محدوديت‌ها را دوباره برگرداند. هر چند که قرار است تعدادي از آنها ازجمله افرادي که بيماري زمينه‌اي دارند يا در برابر کرونا آسيب‌پذيرند، با هماهنگي مديران به دورکاري ادامه بدهند اما آنچه مسلم است اينکه با تصميم جديد دولت و فراخوان بازگشت به‌کار کارمندان، اداره‌ها و سازمان‌ها از امروز شلوغ‌تر خواهد بود.

وزارت بهداشت، پروتکل‌هاي بهداشتي را براي بازگشت به‌کار کارمندان اعلام کرده؛ ازجمله تغييراتي در جانمايي ميزها، تعطيلي آشپزخانه و تاکيد چندباره بر استفاده از ماسک و رعايت فاصله اجتماعي. بازگشت به‌کار کارکنان دولت، پس از چندماه دورکاري چالش تازه‌اي براي جامعه خواهد بود.

پيامد مستقيم اين تصميم، تراکم بيشتر جمعيت در فضاهاي عمومي است؛ از حمل‌ونقل عمومي گرفته تا فضاي بسته اداره‌ها و سازمان‌ها. اواخر اسفند و فروردين گمانه‌زني‌ها اينگونه بود که دورکاري‌ ناشي از کرونا ممکن است تا پايان بهار و حتي بيش از آن هم ادامه پيدا کند اما حالا دهه اول خرداد است و وزارت بهداشت اعلام کرده که «کشور 75درصد از موج اپيدمي کرونا را گذرانده و تا پايان تابستان هم انتظار شروع موج دوم اين بيماري را ندارد.»

حسن روحاني، رئيس‌جمهوري هم گفته که با وجود کرونا، مردم بايد با رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي خودشان را در برابر کرونا واکسينه کنند و براي زندگي فعال در کنار کرونا آموزش ببينند. همزمان با فراخوان دولت براي بازگشت به‌کار همه نيروها، سعيد نمکي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در گفت‌وگو با رئيس‌جمهوري گزارش کاملي از روند مقابله با بيماري در کشور و همچنين اقدامات انجام شده براي مهار رشد تعداد مبتلايان در برخي استان‌ها و شهرها ارائه داده و در اين گزارش نسبت به افزايش انتقال ويروس به‌دليل برقرار شدن سفرهاي بين‌شهري ابراز نگراني کرده است.


جانفشاني سپيدپوشان
يکي از زيبايي‌هايي که کرونا آن را به تصوير کشيد، جانفشاني‌هاي پرستاران و کادر درماني بيمارستان‌ها بود که در اين 100 روز توانستند از شيوع و مرگ و مير بيشتر جلوگيري کنند. طبق آخرين آمار که در اواخر ارديبهشت‌ماه منتشر شد مجموعه 420 نفر از کادر درماني بيمارستان‌ها به کرونا مبتلا شدند که از اين تعداد نزديک به 110 نفر به شهادت رسيدند. همچنين مسئولان محلي بارها در خصوص کمبود تجهيزات و کادر درماني و بهداشتي هشدار داده‌اند.

کادر درماني اعتراض دارند که چرا پوشش و وسائل محافظ که سازمان بهداشت جهاني براي پانزده‌هزار نفر به ايران فرستاده به دستشان نرسيده است. همچنين بدقولي وزارت بهداشت از استخدام پرستاراني که در بخش بيماران کرونايي خدمت مي‌کنند به قراردادهاي 89 روزه باعث اعتراض آنها شده است. کرونا در ايران با وجود همه مضراتش، شايد يک اتفاق خوب رقم زد، اعتماد دوباره مردم و کارکنان بخش درماني و پزشکي و توجه به اين نکته که هر شکافي بين جامعه و کادر درماني به ضرر هر دو طرف خواهد بود.

در عين حال اين فرصتي است که دولت و وزارت بهداشت به ياد آورند کادر درماني که مشکلات معيشتي دارد و سال‌هاست مسائلش ناديده گرفته شده حق دارد به راحتي جانش را براي مقابله با ويروس کرونا به خطر نيندازد به‌خصوص آنکه حتي پوشش مناسب براي چنين خدمتي را در اختيار نداشته باشد.


حمايت رواني - اجتماعي از بازماندگان
يکي از هشدارهاي کارشناسان درباره عدم برگزاري سوگواري براي خانواده متوفيان کروناست. در حالي که حدود هفت‌هزار خانواده متوفيان حتي نتوانستند يک مراسم براي جان باختگان برگزار نمايند، کارشناسان از بار رواني اين رويداد تلخ که در آينده خود را نشان خواهد داد، ابراز نگراني مي‌کنند. خانواده‌هاي متوفي نه تنها به‌دليل ناگهاني‌بودن مرگ عزيزانشان بلکه همچنين به‌دليل عدم وجود شرايط مناسب براي برگزاري مراسم ترحيم و بهره‌مندي از احساس همدردي ديگران، با مشکلات روانشناختي بسياري مواجه هستند که از جمله آنها مي‌توان به استرس، افسردگي، باورناپذيري، خود مقصر بيني و مسايلي از اين دست اشاره کرد.

ضرورت توجه به اين نکته مي‌طلبد متوليان امر، راه‌حل‌هاي مناسب را انديشيده و از تجارب موفق کشورهاي ديگر بهره‌مند شوند، منصور فتحي، عضو هيات علمي گروه مددکاري اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي در اين رابطه مي‌گويد: تفاوت عمده‌اي که بيماري کرونا با ساير بحران‌ها دارد، اين است که به‌دليل مسري‌بودن اين بيماري، پروتکل‌هاي بهداشتي خاص براي خاکسپاري متوفيان وضع شده و همچنين تاکيد شده که از برگزاري تجمعات و مراسم سوگواري اجتناب شود.

وي در ادامه مي‌افزايد: در بحران‌هاي عادي، حضور بستگان و آشنايان در مراسم خاکسپاري و سوگواري باعث تسلي خاطر بازماندگان مي‌شود و به آنها کمک مي‌کند تا با ابراز احساسات و سوگواري دسته جمعي به تدريج مرگ عزيزان خود را بپذيرند و خود را با شرايط جديد انطباق دهند.

در برخي مواقع براي مدتي بستگان نزديک در کنار بازماندگان مي‌مانند و به ارائه حمايت‌هاي رواني، اجتماعي و حتي در صورت نياز حمايت اقتصادي مي‌پردازند. اما بازماندگان متوفيان کرونا به‌دليل محدوديت‌هاي خاص حضور دوستان و بستگان به نوعي با طرد و انزواي اجتماعي مواجه هستند و اين نگراني وجود دارد که بازماندگان به‌دليل مهيا نبودن شرايط براي سوگواري طبيعي و ابراز مناسب احساسات خود،

همچنان در انکار مرگ عزيزان خود باقي بمانند و دچار اختلال تاخير در سوگ شوند که عوارض آن در طولاني مدت همچنان آن‌ها را از لحاظ روحي و رواني متاثر نمايد. همچنين بازماندگان ممکن است با از دست دادن سرپرست و نان آور خانواده، در تامين نيازهاي معيشتي و ضروري خود با مشکلات جدي مواجه باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو