دیدنی های لمیر و چشم اندازهای بی نظیر این روستای زیبا

دیدنی های لمیر و چشم اندازهای بی نظیر این روستای زیبا


منبع: آرگا

159

1399/3/22

12:02


سفر به استان گیلان و آشنایی با دیدنی های لمیر یکی از روستاهای تاریخی و جذاب این منطقه سوغات این سفر در آرگا است، علاقه مندان به گردشگری در مناطق بکر و جاذبه های طبیعی در این مقاله همراه ما باشید.

دیدنی های لمیر و چشم اندازهای بی نظیر این روستای زیبا

گیلان یکی از استان های معروف و البته خوش آب و هوا و سرسبز ایران می باشد که دارای جاذبه های گردشگری زیادی بوده و هر ساله جاذب توریست های بسیاری از نقاط مختلف است. اغلب روستاهای این استان دارای چشم اندازهای زیبا هستند که از جمله می توان به روستای لمیر اشاره نمود.

لمیر روستایی واقع در استان گیلان می باشد که از توابع بخش مرکزی شهرستان طوالش است، وجود قلعه های ویرانه قدیمی در مکان سلطان سفید واقع در کوهستان لمیر نشان از اجرای مراسم دین زرتشت با آتش افروختن دارد.

آشنایی با دیدنی های روستای لمیر واقع در استان گیلان

آب و هوای المیر و مهاجرت ها

لمیر به دلیل داشتن رودهای پرآب و دائمی، منابع جنگلی، نواحی جلگه ای حاصلخیز و از سوی دیگر همسایگی با دریای خزر موجب شده تا افراد دارای قومیت های گوناگون از جمله گیلک، تالش و مخصوصا آذری ها به این مکان توجه داشته و مهاجرت نمایند، یکی از مهمترین این مهاجرت ها، کوچ گروهی از مردم شوروی بعد از جنگ جهانی دوم به خاطر فرار از قحطی و جنگ زدگی به این ناحیه تالش نشین بود.

طبق نوشته های تاریخی برجای مانده قلعه ی واقع در لمیر مانند پناهگاهی برای مردمان همسایه این مکان در شرایط ناامنی استفاده می شده است. ۸۰ درصد ساکنان این روستا شیعه و دارای زبان آذری هستند، و گروهی هم دارای مذهب تسنن و زبان تالشی می باشند. به طوری که در گذشته ۷۰ درصد مردم تالشی بوده و ۳۰ درصد آذری بوده اند.

در زمان جنگ جهانی دوم این روستا نیز طعم ویرانی و ناامنی را چشید، به طوری که پل های رودخانه لمیر عبور سربازان آلمانی و مجاری را مشاهده نمودند و ارتش سرخ روسیه چندین دفعه به وسیله ی دینامیت پل ها را از ریشه ویران نمود.

بازدید از چشم اندازهای دیدنی و تماشایی لمیر در گیلان

ریشه ی کلمه ی «المیر»

لمیر کلمه ای است که از اسم المیرا (یکی از خدایان بزرگ زرتشت) از زبان زرتشت در دوران کهن اقتباس یافته و به مرور زمان نخست به المیر و سپس به لمیر تغییر یافت.

روستای لمیر واقع در دهستان کوهستانی تالش است که طبق آمارگیری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۰ نفر بود.

لمیر دارای آثار باارزش زیاد از لحاظ زمین شناسی است که شرایط مطلوبی را برای کسترش صنعت ژئوتوریسم ایجاد نموده اند، اما هنوز به علت معرفی نکردن، و در نتیجه آشنا نبودن توریست ها، زمین شناسان و ورزشکاران با این منطقه، لمیر بسیار شناخته شده نمی باشد. در ادامه به دیدنی های لمیر می پردازیم.

دیدنی های لمیر:

کوههای تالش

کوههای تالش یکی از منطقه های خارق العاده کشور ایران از نظر گوناگونی و فراوانی در پدیده های زمین شناسی و زیستی محسوب می گردد، کوههای تالش بخشی از زون البرز غربی – آذربایجان محسوب می شود که مجموعه ای از مناظر طبیعی زیبا و منحصر به فردی از جمله رودخانه ها، کوهها، دره های جذاب، چراگاهها و جنگلها، آبشارها و … را در خود جای داده است. این پدیده های طبیعی زیبا می توانند گزینه های انتخابی بسیاری برای توریست های مختلف با اهداف متفاوت تفریحی، ورزشی، تحقیقی و … محسوب شوند.

مکانهای دیدنی زیبا و خارق العاده لمیر

کوه سنگر

این کوه دارای در ارتفاعی به اندازه ۲۱۲۰ متر از سطح دریا قرار دارد که به عنوان بلندترین کوه ناحیه ویلکیج و جنگل های فندقلو می باشد، کوه سنگر در سمت بالای روستای حور و سقزچی واقع شده که به دلیل جنگل های فندق لو به این کوه ختم شده و پایانی ترین و جنوبی ترین قسمت در جنگل های فندق لو محسوب می شود.

این کوه دارای مردمانی زحمت کش تالشی (گالشی) می باشد که علاوه بر مورد توجه بودن در زمینه توریستی، به فعالیت دامپروری مشغول هستند. گذشته از اینها به دلیل مرتفع بودنکوه سنگر ، قله آن منطقه خوبی برای ساخت ایستگاه رادیو و تلویزیونی می باشد به طوری که از بالای این قله شاهد تماشای منظره های خاصی همچون کوههای تالش، دره ها و جنگل هایی واقع در این دره ها، کوه سبلان، جنگل فندقلوی اردبیل، سد سقزچی اردبیل و .. می توانید باشید.

آبشار لمیر

آبشار لمیر یکی از طولانی ترین و بلندترین آبشارهای ایران می باشد که می توان یکی از زیباترین آبشارهای کشور و همچنین یکی از زیباترین دیدنی های لمیر دانست، این آبشار که در قسمت پایینی روستای مسکین و در سمت بالای روستای درزه کری واقع شده است، آبشار لمیر شامل ۳ آبشار می باشد که شبیه پله می باشند.

بلندی این آبشار ۷۵ متر، و اما ارتفاع آبشار قسمت بالایی ۱۴ متر و آبشار قسمت پایینی تقریبا ۱۶ متر می باشد. بخش اصلی ارتفاع این آبشار را لایه های شیلی به رنگ سیاه شکل می دهد که با وجود پوشش گیاهی و جنگلی ناحیه نمایی زیبا و منحصر به فرد به این آبشار بخشیده است، اگر علاقه مند به دیدن جذابیت های طبیعی هستید آبشار لمیر شما را ساعت ها محو تماشای خود می کند به طوری متوجه گذشت زمان نمی شوید.

آشنایی با دیدنی های لمیر واقع در شهر آستارا

رودخانه لمیر

رودخانه ی لمیر از دامنه کوه سنگر و همچنین سایر کوههای این ناحیه نشات یافته و بعد از گذر از راههایی پر پیچ و تاب به دریای بزرگ خزر می ریزد، رودخانه ی لمیر دائمی است که در سالهایی که کمبود آب وجود دارد هم به میزان کافی آب برای اهالی این ناحیه دارد.

رودخانه ی نامبرده که یکی از دیدنی های لمیر می باشد در چند سال گذشته این رودخانه چند مرتبه از سطح دریا بالا آمده و طغیان نموده که آثار بسیاری از خود برجای گذاشته است، جابجایی سنگ های سنگین دارای چند تن و تغییر شکل آنها به دلیل حمل شدن در مسیری طولانی، همچنین موجب فرسایش سنگ بستر و ایجاد استخرهای طبیعی دارای عمق بسیار از این نشانه ها هستند.

آشنایی با دیدنی های زیبا و منحصر به فرد لمیر

فیل داشی یا همان سنگ فیل

سنگی در چراگاههای دامنه کوه سنگر وجود دارد که به دلیل فرسایش و عوامل هوازدگی تغییر شکل داده است و شبیه به شکل سر فیل شده است، این سنگ که فیل داشی یا سنگ فیل نامیده می گردد که گمان می رود به زبان آذری باشد. همچنین این سنگ دارای جنس آندزیت می باشد که جنب مسیر ارتباطی روستای حور به ایستگاه کوه سنگر واقع گردیده است و از لحاظ تاریخی حائز اهمیت است.

دره گوملی جیه

دره گوملی جیه که در اثر فعالیت یکی از شاخه های فرعی گسل نئور به وجود آمده است، دارای زیبایی و جذابیتی خاص و در عین حال ژرفایی بسیار می باشد، این دره در طرف راست ایستگاه رادیو تلویزیونی واقع بر روی قله ی کوه سنگر قرار گرفته است. این دره دارای اهمیت بسیاری است نقطه شروع رودخانه دائمی لمیر شناخت و از طریق این دره به لمیر دسترسی یافت.

معرفی چشم اندازهای دیدنی و بینظیر لمیر

اگر تاکنون به بخش های مختلف استان گیلان سفر نکرده اید و البته علاقه زیادی به مناطق زیبا و سرسبز طبیعی مناطق شمالی کشور دارید، پیشنهاد سفر به روستای لمیر و بازدید از چشم اندازهای بینظیر آن از جمله آبشارها، کوهها، جنگل ها بسیار جالب است. همچنین می توانید برای آشنایی با سایر مکان های دیدنی استان گیلان کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو