طرز تهیه مربای چاقاله گردو و اصولی که باید بدانید

طرز تهیه مربای چاقاله گردو و اصولی که باید بدانید


منبع: آرگا

131

1399/3/23

20:34


می توانید با چاقاله گردو یک مربای خوشمزه تهیه کنید و در وعده صبحانه از خوردن آن لذت ببرید. مربای چاقاله گردو از معروفترین سوغاتی های کشور ارمنستان بوده البته در کشور ما نیز یکی از اصلی ترین سوغاتی های شهر جلفای آذربایجان همین مربا می باشد. برای آشنایی با طرز تهیه مربای چاقاله گردو همراه این مطلب از آرگا باشید.

طرز تهیه مربای چاقاله گردو و اصولی که باید بدانید

چنانچه دوست دارید در وعده صبحانه حس شادابی و نشاط بیشتری داشته باشید مربای چاقاله گردو را امتحان کنید. این مربای خوشمزه از گردوی سبز نارس (چاقاله گردو ) تهیه می شود و یکی از سوغاتی های جذاب ارمنستان و شهر جلفای آذربایجان شرقی می باشد.

طرز تهیه مربای چاقاله گردو

استان آذربایجان شرقی از مراکز اصلی تولید گردو در کشور بوده و بالا بودن میزان تولید گردو در این استان، سبب شده که مربای گردوی تازه یا چاقاله گردو یکی از سوغاتی های اصلی این منطقه تبدیل شود. البته این مربا از سوغاتی های کشور ارمنستان نیز می باشد. برای اینکه چاقاله گردوهای مناسب مربا را تهیه کنید به زمان چیدن آن باید توجه داشت. به طور معمول گردوی مخصوص مربا را از میانه های خرداد تا میانه تیرماه برداشت می کنند.

برای دانستن تازه بودن گردو یک خلال دندان درون آن فرو کنید اگر به راحتی و بدون فشار زیاد این کار انجام شد به این مفهوم است که برای تهیه مربا مناسب می باشد. در ارمنستان به مربای چاقاله گردو اندکی عصاره آلبالو هم اضافه می کنند چراکه طعمی آلبالویی همراه با رنگی زرشکی دارد بر خلاف مرباهای خانگی که تیره رنگ هستند. برای تهیه مربای چاقاله گردو به زمان زیادی نیاز دارید اما نتیجه کار قطعا شما را از صرف وقتتان برای درست کردن این مربا راضی خواهد کرد. چشیدن طعم این مربا را پیشنهاد می کنیم چرا که علاوه بر مزه فوق العاده ای که دارد با فواید بیشماری نیز همراه است. اگر مایلید تا با طرز تهیه مربای چاقاله گردو آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

مربای چاقاله گردو بسیار خوشمزه


مواد لازم

  • چاقاله گردو: ۵۰ عدد
  • شکر: یک کیلوگرم
  • آب: ۲ لیوان
  • آب لیموی تازه: یک قاشق غذاخوری
  • دانه میخک: ۵ تا ۶ عدد

مواد لازم برای آب آهک

  • آهک: ۵۰۰ گرم
  • آب: ۱۰ لیتر

طرز تهیه مربای چاقاله گردو

آماده کردن  آب آهک:

آهک زنده را درون یک قابلمه بزرگ ریخته و آب را به تدریج اضافه نموده و هم بزنید. برای ته نشین شدن آهک محلول را یک شب به همین حالت نگهدارید. بعد آب روی آن را به آهستگی درون ظرف دیگری بریزید. به نحوی که آهک ته نشین شده ته ظرف با آب آهک مخلوط نشود در ادامه رسوب مانده ته ظرف را دور بریزید.

آماده کردن گردوها:

برای آماده کردن گردوها ظرف پر از آبی را کنار دست خود قرار دهید، بعد با چاقو لایه نازکی از روی پوست گردو جدا کنید و بلافاصله گردو را درون ظرف آب قرار دهید. پس از اینکه برای تمام گردوها کار پوست گیری را انجام دادید اجازه دهید این گردوها حدود ۲۰ روز در آب باقی بماند البته هر روز آب آنها را تعویض کنید تا بو نگیرند.

روش درست کردن مربای چاقاله گردو

آماده کردن مربا:

۱. بعد از گذشت ۲۰ روز گردوها را درون آب آهکی که از قبل آماده کرده اید بریزید و اجازه دهید ۵ ساعت درون محلول آب آهک بماند. سپس آن ها را خارج کرده و خوب بشویید تا آب آهک کاملا از روی گردوها پاک شود.

۲. حالا با یک چاقو یا یک سوزن بزرگ لحاف دوزی گردوها را سوراخ کنید.

۳. سپس قابلمه پر از آبی را روی حرارت قرار دهید و پس از به جوش آمدن آب، گردوها را درون آن بریزید تا حدود پنج دقیقه ای بجوشد.

۴. در ادامه گردوها را درون ابکش بریزید و با آب سرد بشویید. این کار را چهار بار تکرار نمایید. یعنی پنج دقیقه بجوشانید سپس در صافی ریخته و با آب سرد بشویید. در آخرین بار اجازه دهید گردوها حدودا ۴۰ دقیقه ای بپزند تا خوب نرم شوند.

۵. در این مرحله تهیه مربای گردو درون ظرفی یک کیلوگرم شکر را با دو لیوان آب مخلوط کنید و روی حرارت گذاشته تا به جوش برسد سپس گردوهای پخته شده را درون این شربت بریزید در ادامه میخک را اضافه کرده و پس از رسیدن به قوام آب لیموی تازه را نیز اضافه کنید. پس از ۳-۴ دقیقه حرارت را خاموش کنید.

۶. پس از سرد شدن مربا را درون ظرف شیشه ای درب دار بریزید.

۷. مرحله پایانی مربای چاقاله گردو آماده شد. نوش جان
نکته:

میزان شکر را بسته به ذائقه تان می توانید کم یا بیشتر در نظر بگیرید. همچنین برای آشنایی با دستور تهیه مربای کیوی، مربای زردآلو و مربای طالبی کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو