نگاهی به غار بتخانه و زیبایی های تماشایی آن

نگاهی به غار بتخانه و زیبایی های تماشایی آن


منبع: آرگا

119

1399/3/26

12:08


غار بتخانه یکی از جاذبه های دیدنی و جذاب در کوهدشت است این غار تاریخی ارزش زیست بومی بالایی دارد و به دلیل قدمت بالای اسالاگمیت ها از جاذبه های شناخته شده است این غار در فاصله ۱۸ کیلومتری از جنوب شرقی کوهدشت واقع شده است و دارای دهانه ای عظیم است هر ساله گردشگران زیادی از این غار دیدن می کنند و آن را به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی و تاریخی می شناسند.

نگاهی به غار بتخانه و زیبایی های تماشایی آن

اشکال زیبا و دیدنی در غارهای کوهدشت موجب شده است تا حیرت همگان را به خود جلب کند این غار دارای شکل های زیبا و عجیبی از استالاگمیت ها است این غار در فاصله ۱۸ کیلومتری از شهر کوهدشت و در میان کوه های دمچهر واقع شده است جلب است بدانید که دهانه این غار به شکل طبیعی ایجاد شده است و همانند این غار در کمتر جایی از دنیا دیده شده است. بخش های دیگری از این غار نیز به شکل طبیعی بسته شده است با توجه به اینکه بخش هایی از دهانه غار باز است برای اینکه بتوانید وارد این غار شوید باید به شکل نیم خیز وارد شوید این غار دهانه ای به طول ۱۸ متر دارد در برخی از نواحی این غار ارتفاع آن به ۲۰ متر نیز می رسد و این نشان دهنده شگفتی های فوق العاده درون این غار است دیواره های این غار نیز به علت نفوذ کردن لایه هایی از آهک به رنگ سفید درآمده اند اما با این وجود جذابیت های این غار دیدنی تنها به این موارد ختم نخواهد شد و می توانید از جاذبه های مهم دیگری درون آن دیدن کنید. بخش های مختلفی در این غار دیده می شوند که دارای دو قسمت شمالی و جنوبی است بخش های شمالی این غار نیز بسیار وسیع تر است در ادامه این مقاله نیز با این غار دیدنی و ویژگی های آن نیز بیشتر آشنا می شود.

غار بتخانه و جاذبه های گردشگری آن:

این غار دارای ویژگی های منحصر به فردی است سنگ های چخماقی از مهم ترین ویژگی های این غار هستند حتی در بخش هایی از آن نیز سفال های شکسته دیده می شود که با نقوش زیبا طراحی شده اند این نقوش نشان دهنده زندگی غارنشینی در دوران قدیم هستند و با این وجود می توان به قدمت تاریخی این غار نیز پی برد در طری قرن های مختلف تمدن های متعددی در اینگونه از غارها شکل گرفته اند و در بسیاری از آن ها نیز آثاری از پالئولیتیک ها دیده می شود این غار طول ۲۰۰ متر دارد و در برخی از مناطق نیز پهنای آن به ۲۰ متر می رسد شما با ورود به این غار شاهد اشکالی زیبا خواهید بود که به شکل طبیعی ایجاد شده اند و دارای ارتفاعی بالغ بر ۵۰ متر نیز هستند.

دیدنی های غار بتخانه

این غار کجا واقع شده است؟

غار بتخانه در شهرستان کوهدشت از توابع استان لرستان واقع شده است و یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی است که در این استان واقع شده است و هر ساله گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب می کند این غار در فاصله ۱۸ کیلومتری از کوهدشت قرار دارد و به عنوان یکی از غارهای باستانی شناخته می شود از دیگر جذابیت هایی که در این غار وجود دارد واقع شدن آن در میان کوه های دمچهر است که بر جذابیت های آن افزوده است. اگر از علاقه مندان و گردشگران لرستانی هستید توصیه تا حتما از جاذبه های زیبای این غار نیز دیدن فرمایید اگر قصد دارید تا به استان لرستان سفر کنید بهتر است از تورهای مسافرتی کمک بگیرید این تورها با ارائه بهترین امکانات شما را به بهترین  مناطق تورستی در استان می برند و می توانید از نزدیک این غار تاریخی را نیز مشاهده کنید.

طبیعت زیبای بتخانه

ویژگی های غار:

از مهم ترین ویژگی هایی که در این غار وجود دارند می توان به اشکالی اشاره کرد که در طی سال ها ایجاد شده اند و جنس آن ها از آهک است و به آن ها استالاگمیت ها گفته می شود این غار دارای لایه های آهکی است و به همین جهت با وارد شدن به غار اشکالی سفید رنگ را مشاهده می کنید که بسیار دیدنی و زیبا هستند. وجود سفالینه های شکسته و سیاه نیز موجب شده تا دیدین این غار از نزدیک به یکی از جذابیت های گردشگری در کوهدشت تبدیل شود. در بخش هایی از این غار نیز سنگ های چخماقی وجود دارند که بسیار زیبا هستند و ارزش زیست بومی مهمی در میان انواع سنگ ها دارند هانطور که بیان شد این غار دارای بخش های مختلف شمالی و جنوبی است و یکی از وسیع ترین بخش های آن نیز بخش شمالی غار بتخانه است.

بتخانه و زیبایی ها

مهم ترین جذابیت ها و عجایبی که در این غار نهفته است اشکال طبیعی است که با استفاده از سنگ های آهکی ایجاد شده اند ارتفاع این اشکال بسیار زیادی است و در برخی از بخش ها نیز به ۵۰ متر می رسد جنس این سنگ ها از استالاگمیت است ستون آهکی که درون این غار دیده می شود سفید رنگ است و دارای زیبایی های منحصر به فردی است. ورودی این غار کوچک است اما با وارد دن به این غار طویل می توانید جذابیت های بسیار زیادی از آن را مشاهده کنید که بسیار جذاب و دیدنی هستند.

درون بتخانه

غار بتخانه  یکی از مکان های دیدنی استان لرستان است که هر ساله گردشگران زیادی را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می کند بیشتر گردشگرانی که به این غار دیدنی سفر می کنند از علاقه مندان به جاذبه های طبیعی  تاریخی هستند و شادی بازدید از این غار تجربه منحصر به فردی را در میان جاذبه های لرستان در اختیار شما عزیزان قرار دهد که توصیه می کنیم تا حتما از آن دیدن کنید. جالب است بدانید انی غار تنها غار تاریخی و طبیعی در ایران نیست و غارهای بسیاری در کشورمان وجود دارد اما وجود استالاگمیت ها و نقوش موجود از دوران غارنشینی جذابیت غار بتخانه را در میان جاذبه های دیگر بیشتر کرده است و علاقه مدان بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو