دندان درد در بارداری + 4 علت مهم + ویدیو توصیه‌های پزشکی

منبع: آسان طب

827

1398/4/12

00:31


دندان درد در بارداری مشکل بزرگی است. بهتر است خانم ها قبل از بارداری به دندانپزشک رفته و دندان های خود را معاینه کنند. دندان درد در بارداری، به دلیل پوسیدگی دندان اتفاق می افتد. دندان ها در بارداری به علت تغییرات هورمونی اسیب پذیر تر هستند. زنان باردار مستعد مواجه شدن با مشکلات دندان پزشکی همچون پوسیدگی دندان، بیماری لثه، در آمدن دندان عقل، عفونت، شکستگی دندان یا سایر مشکلات احتمالی مربوط به آن هستند.

دندان درد در بارداری را جدی بگیرید

 

اطلاعات مهم درباره دندان درد در بارداری

حال با این دندان درد در بارداری، چه کنیم؟! بهترین زمان برای درمانهای دندانپزشکی سه ماهه دوم بارداری است. اما تحت شرایط خاص که اولا کمترین استرس حین درمان باید متوجه مادر باشد. ثانیا اگر نیاز به انجام گرافی در حین درمان باشد، باید حتما از روپوشهای سربی استفاده شود. اما به هر حال در هر زمانی از دوران بارداری که هستید و دندان درد در بارداری، به سراغتان آمد، مراجعه به دندانپزشک بهترین راه حل است. دندانپزشکان برای موقعیتهای اورژانس آموزش دیده اند و میتوانند آرامش را به شما برگردانند تا بعد از فارغ شدن جهت انجام درمان اساسی اقدام کنید. با این حساب از خود درمانی با مسکنهای متنوع در دوران بارداری جدا بپرهیزید و در عین حال نیازی به تحمل دندان درد حاملگی ندارید و با یک ویزیت دندانپزشک اقدامات لازم جهت کنترل دندان درد شما انجام خواهد گرفت.

4 علت مهم این نوع درد دندان

دندان درد در بارداری

دندان درد در بارداری، علل مختلفی می تواند داشته باشد. زنان باردار نیز مستعد مواجه شدن با مشکلات دندان پزشکی همچون پوسیدگی دندان، بیماری لثه، در آمدن دندان عقل، عفونت، شکستگی دندان، دندان درد یا سایر مشکلات احتمالی مربوط به آن هستند. علاوه بر این، عوامل خاص بر افزایش احتمال ابتلا به مشکلات دندان که در نتیجه آنها امکان ایجاد دندان درد در بارداری، به طور شدید وجود دارد، می توانند تاثیر داشته باشند. مهمترین دلایل احتمالی دندان درد به شرح زیر است:

1. فقر کلسیم: دندان درد در بارداری، ممکن است به دلیل فقر کلسیم در خانم ها اتفاق بیفتد. زنان باردار نیاز به افزایش مصرف کلسیم در رژیم غذایی خود دارند. این ماده برای شکل گیری استخوان های کودک لازم و ضروری است. سطح پایین کلسیم در بدن مادر می تواند باعث ضعیف شدن چرخه باز تولید طبیعی املاح مورد نیاز برای نگهداری از مینای دندان شود و این موضوع می تواند ریسک ایجاد پوسیدگی را افزایش دهد.

2. بیماری صبحگاهی یا ویار: بیماری صبحگاهی یا ویار یکی از دلایل دندان درد در بارداری، می باشد . افزایش حالت تهوع در دوره بارداری می تواند باعث ایجاد آسیب به لثه ها به خاطر اسیدهای معده و از بین رفتن مواد معدنی مینای دندان شود و این موضوع در نهایت باعث ابتلا به بیماری لثه و پوسیدگی دندان می شود.

3. عدم رعایت مناسب بهداشت دهان: یکی از دلایل دندان درد در بارداری، عدم رعایت مناسب بهداشت دهان است . زنان باردار گاهی اوقات به بو یا مزه خمیر دندان حساس می شوند و به همین خاطر دندان های خود را مسواک نمی زنند. مشخص است که رعایت نکردن مناسب بهداشت دهان می تواند منجر به ریسک بالای دندان درد شود.

4. تغییر در رژیم غذایی: از دلایل دیگر دندان درد در بارداری، تغییر رژیم غذایی است. عوامل هورمونی و روانی می توانند باعث ایجاد تغییر در الگوی رژیم غذایی فرد در طول دوره بارداری شوند. در این دوره بسیاری از زنان باردار سطح استفاده خود از شکر را افزایش می دهند و به همین خاطر با ریسک بالای دندان درد در دوران بارداری به خاطر ایجاد پوسیدگی در دندان های خود مواجه می شوند.

بیشتر بخوانید:

درمان دندان درد در دوران بارداری چیست؟

عوارض دندان درد

دندان درد در بارداری

دندان درد در بارداری، عوارض گوناگونی می تواند داشته باشد. اعتقاد به این موضوع که درمان مشکلات دندان در طول دوره بارداری می تواند تاثیرات منفی بر سلامتی جنین داشته باشد، دقیقاً چیزی است که شما و فرزندتان را در معرض خطرات جدی قرار می دهد. سعی کردن برای نادیده گرفتن دندان درد در بارداری، با استفاده از مسکن های درد موجود در داروخانه ها جهت خلاص شدن از درد دندان و اجتناب از درمان موثر برای حفاظت از جنین، می تواند عوارض جدی سلامتی برای هر دوی مادر و فرزند به همراه داشته باشد. برخی از این عوارض به شرح زیر هستند:

از عوارض دندان درد در بارداری، اینست که نادیده گرفتن التهاب لثه در دوران بارداری، می تواند باعث فراهم شدن شرایط برای عفونت جدی لثه و ابتلا به پریودنتیت شود. یک عفونت فعال احتمالاً می تواند شرایط سلامتی را برای مادر و جنین به خطر بیندازد و در هیچ شرایطی نباید درمان آن به بعد از دوره بارداری یا فارغ شدن واگذار شود.

√ دندان درد در بارداری، یک علامت از وجود مشکل سلامتی برای دندان های مادر است که نیازمند درمان توسط یک دندان پزشک است. به هر حال مشکلات دندان در صورت درمان نشدن می تواند آسیب دائمی برای دندان ها و لثه ها ایجاد کند و باعث از بین رفتن دندان، عقب رفتن لثه و از بین رفتن استخوان فک شود.

همان طور که گفتیم این نوع درد دندان عوارض گوناگونی دارد. مثلا  اجتناب از درمان در زمانی که درد دندان وجود دارد می تواند باعث ایجاد مشکلات احتمالی در زمان تولد فرزند شود. به گزارش آسان طب مطالعات پزشکی متعدد انجام شده در این حوزه نشان می دهد زنان باردار مبتلا به بیماری پریودنتال چهار تا هفت برابر با افزایش خطر تولد زودتر از موعد و کم وزن بودن نوزاد خود در هنگام تولد مواجه هستند.

√ دندان درد در بارداری، به صورت مداوم اگر درمان نشود می تواند سطح استرس مادر را افزایش دهد. به همین خاطر رفع و درمان دندان درد در دوران بارداری از اهمیت بسیار زیاد برای کنترل استرس مادر برخوردار است. بسیاری از دکترها سطوح بالاتر استرس را برای جنین از واکنش های احتمالی به درمان های دندان پزشکی انجام شده برای درمان دندان درد دوره بارداری خطرناک تر می دانند.

دندان درد در بارداری، موضوع این بخش از مجله پزشکی آسان طب بود. همانطور که میدانید پزشکان توصیه می کنند قبل از اقدام به بارداری به دندان پزشکی رفته و دندان های خود را ترمیم کنید. چون در طی بارداری نمیتوانید به دندانپزشکی بروید.

گردآورنده : http://bia2safa.net/goto/web/url/7503

برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو