دیدنی های پلدختر و جاذبه های توریستی و تفریحی آن

دیدنی های پلدختر و جاذبه های توریستی و تفریحی آن


منبع: آرگا

189

1399/4/10

10:34


پلدختر یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در استان لرستان است این شهر دارای قدمت تاریخی بسیار زیادی در ایران است و هر ساله گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب می کند این شهر تاریخی در مسیر خرم آباد به اندیمشک واقع شده است علت نامگذاری این شهر زیبا وجود یک پل تاریخی در این شهر این پل در زمان ساسانیان ساخته شده است و در گذشته ورودی شهر به شمار می آمده است.

همانطور که بیا شد قدمت تاریخی شهر پلدختر بسیار بالا است این شهر متعلق به دوران ساسانیان است طبق تحقیقات متعددی که بر روی این بنا صورت گرفته است پل دختر یکی از بناهای تاریخی مهمی است که قدمت آن به همان دوران ساسانیان باز می گردد این پل در بخش ورودی در این شهر واقع شده است در حال حاضر نیز این منطقه خوش آب و هوای ایران به یکی از مناطق نفت خیز در ایران تبدیل شده است این شهر دارای دیدنی های زیادی نیز می باشد. این منطقه از آب و هوای خوبی برخوردار است در فصل های تابستان این شهر بسیار گرم است و زمستان های آن نیز دارای هوای معتدلی است بخش های شمال شرقی این منطقه نیز کمی سردتر از دیگر مناطق است. این منطقه نفت خیز در استان لرستان واقع شده است و دارای جاذبه های گردشگری و زیبایی است که برخی از آن ها تاریخی و برخی دیگر نیز طبیعی هستند. این شهر دارای جاذبه هایی همچون آبشار افریه است آبشاری ۱۲ متری که از پیوستن چندین چشمه به یکدیگر ایجاد شده است همچنین غار کوگان نیز یکی دیگر از جاذبه های این شهر محسوب می شود که در دوران اشکانیان ساخته شده است و معماری بسیار شگفت انگیزی را به خود اختصاص داده است. جاذبه های زیبای شهر پلدختر تنها به این موارد ختم نمی شوند و در ادامه این بخش می توانید با جاذبه های دیگر از این شهر آشنا شوید.

دیدنی های جذاب پلدختر:

شهر پلدختر دارای جاذبه های بسیاری است این شهر زیبا در سال های گذشته به دلیل زلزله مهیبی که داشته است بسیار تخریب شده است و متاسفانه برخی از بناهای تاریخی آن نیز صدمه دیده اند. این شهر به دلیل قدمت تاریخی خود در استان لرستان از جذابیت های زیادی برخوردار است و هر ساله گردشگران زیادی را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می کند. این شهر یکی از مکان های دیدنی لرستان محسوب می شود که می توانید از نزدیک چشم اندازهای آن را مشاهده کنید.

 

غار کوگان:

این غار در شهر زیبای پلدختر واقع شده است و یکی از بناهای تاریخی مهمی است که در دوران اشکانیان ساخته شده است این غار مساحتی بالغ بر ۲۸۱ متر دارد و دارای طبقه ساخته شده است طبقه اول این بنا در فاصله چند متری از طبقه دوم واقع شده است در درون این غار ۴ اتاق وجود دارد محراب، آبدان و … از دیگر بخش های این غار هستند اتاق های تودرتوی این غار به شکل دستی ساخته شده است مخزن های آبی این غار یکی از مهم ترین آثار تاریخی برجای مانده هستند. این مکان در گذشته یکی از معبدهای آیین مهر بده است و در زمان زرتشتیان ساخته شده است این غار در میان آثار ملی ایران به ثبت شده است و به عنوان یکی از آثار تاریخی مهم از آن یاد می شود.

زیبایی های پلدختر

آبشار افرینه:

این آبشار یکی دیگر از دیدنی های پلدختر به شمار می آید این آبشار بسیار عریض و پر آب است و در یکی از روستاهای این منطقه واقع شده است سرچشمه این آبشار عظیم از ۳۸ کیلومتری شهر خرم آباد واقع شده است این آبشار از اتصال رودهای افرینه و چشمک ایجاد شده است آب این آبشار به رودخانه کشکان متصل می شود این آبشار یکی از آبشارهای دائمی است که از میانه شیارهای صخره ای عبور می کند. ارتفاع این آبشار ۱۲ متر است و به سمت پایین سرازیر می شود حوضچه های بزرگی که در این آبشار وجود دارند در فصل تابستان بسیار تماشایی هستند و خیلی از گردشگران در این حوضچه های پایینی آب تنی نیز می کنند.

چشم انداز پلدختر

پل کلهرت:

پل کلهرت یکی دیگر از جاذبه های تماشایی است که در شهر پلدختر می توانید از آن دیدن کنید این پل ۹۱ متر ارتفاع دارد از جمله بلندترین پل های تاریخی به شمار می آید که یکی از بناهای تاریخی مهم است. این پل در بخش معمولان واقع شده است و یکی از توابع شهر پلدختر محسوب می ود این پل از چهار پایه ساخته شده است. شکل این پل بیضی شکل است ارتفاع این پل ار سطح زمین ۲۶ متر است و جالب است بدانید کتیبه ای که نزدیک به این پل واقع شده است نشان دهنده قدمت تاریخی بالای این بنا است. بر روی این کتیبه با خط کوفی حکاکی شده است بر روی این کتیبه عنوان شده است که پل کلهرت در سال ۳۴۷ هجری قمری و توسط بدر ابن حسنویه ساخته شده است.

ارتفاعات پلدختر

کاروانسرای چشمک:

این کاروانسرا متعلق به دوران صفویان است این بنا در میان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است این کاروانسرای سر راهی در جنوب لرستان واقع شده است این بنا در دوران سلطنت شاه عباسی ساخته شده است این کاروانسرای تاریخی در دامنه های کوه شخسک واقع شده است این کوه ها در مسیر باستانی شاپور قرار دارند در گذشته این مسیر یک راه تجاری بوده است. در ساخت این بنای ارزشمند از مصالح قدیمی آجر، ملات، سنگ و گچ استفاده شده است در معماری این بنا ناودان هایی را مشاهده کنید که نیم دایره ای هستند بخش هایی از این کاروانسرا برای سکونت کاروانیان ساخته شده است که دارای معماری جذابی است.

طبیعت پلدختر

چشم اندازهای طبیعی پلدختر:

از دیدنی های طبیعی در شهر پلدختر می توان به جاذبه هایی همچون آبشار و چشمه اشاره کرد که چشم اندازهای این منطقه را بسیار زیبا کرده اند تالاب های پلدختر یکی از مناطق محافظت شده زیبا به شمار می آید این منطقه از زیستگاهی بسیار غنی برخوردار است ماهی ها و گونه هایی از پرندگان نادر در این منطقه یافت می شوند که بسیار تماشایی هستند. عقاب، چکاوک، شاهین، حواصیل و … از مهم ترین گونه های پرندگان هستند که می توانید از تماشای آن ها لذت ببرید.

دیدنی های پلدختر

از دیگر جاذبه های طبیعی در این شهر می توان به تالاب تکانه، تالاب زردابه، تالاب جمجمه، تالاب لفافه، تالاب سیاه، تالاب پیکه و … از دیگر جاذبه های طبیعی مهم در این شهر محسوب می شوند یکی از جاذبه های طبیعی مهم در این شهر که از قدمت تاریخی بالایی نیز برخوردار است آبشار افرینه است این آبشار یکی از آبشارهای کهن در ایران به شمار می آید. تفرجگاه تنگه چشمک یکی از زیبایی های مهم در پلدختر است و یکی از آثار تاریخی مهمی محسوب می شود که علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو