دریاچه شط تمی جاذبه طبیعی مشترک لرستان و خوزستان

دریاچه شط تمی جاذبه طبیعی مشترک لرستان و خوزستان


منبع: آرگا

78

1400/4/29

10:15


دریاچه شط تمی یکی از دریاچه های زیبا و دیدنی در نواحی لرستان، خوزستان و چهارمحال بختیاری است این منطقه دارای مراتع سرسبز، چمن زار، کوهستان و ارتفاعات زیبا است که می توانید از زیبایی های آن دیدن کنید. این دریاچه بر فراز کوه های اشترانکوه واقع شده است و دشت های وسیعی دارد.

ایران سرزمینی پهناور با جاذبه های بسیار زیبا و دیدنی است. این کشور از جذابیت های بکر و ویژه ای برخوردار می باشد. در نواحی مرزی از این کشور می توانید جاذبه های زیبا و دیدنی را مشاهده کنید. در مرز میان خوزستان و لرستان دریاچه ای وسیع با نام دریاچه تمی واقع شده است. این دریاچه کوهستانی در ایران بسیار شناخته شده است و اهمیت توریستی زیادی دارد. آب این دریاچه از مسیر سیلاب های بهاری و با ذوب برف ها تامین می شود ذوب شدن برف های کوه های اطراف منبع مهمی برای تامین آب این دریاچه است. این منطقه دارای یخچال های دائمی است و در بسیاری از فصل های سال پوشیده از برف می باشد. این منطقه دارای یخبندان است و با توجه به موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد با اهمیت می باشد.

این شط یکی از مهمترین زیبایی ها و مکان های دیدنی لرستان و خوزستان است. همچنین به دلیل برخورداری از چمن زارها، طبیعت بکر، پوشش های گیاهی و … اهمیت توریستی زیادی دارد. این منطقه وسیع دارای دشت های سرسبز است و محل مناسبی برای اردوگاه ها می باشد.

دریاچه تمی را بیشتر بشناسید

آب این دریاچه جریانی ندارد. در واقع این دریاچه بسته است و هیچ گونه آبزی در آن یافت نمی شود. این منطقه دارای یخچال های طبیعی است و همانطور که گفتیم این منطقه بدون هیچ گونه آبزی است. از سویی زیبایی های این منطقه موجب شده تا جذابیت های زیادی برای گردشگران و علاقه مندان داشته باشد. از زیبایی های این شط  و نواحی اطراف آن می توان به چمن زارها، پوشش های گیاهی، دشت های سرسبز و … اشاره کرد. هر کدام از این چشم اندازها می تواند از سوی گردشگران و علاقه مندان زیادی مورد توجه باشد.

طبیعت تمی

بخش های مختلف دریاچه:

بخش هایی از این منطقه وسیع را دشت موز و دشت تمی فرا گرفته است. این منطقه به دلیل طبیعت بکر و ویژه ای که دارد. منطقه ای مناسب برای اردو زدن عشایر است. بسیاری از عشایران دزفولی برای اسکان خود این منطقه سرسبز را انتخاب می کنند. این دریاچه دارای قسمت های مختلفی است در بخش هایی از آن که بخش های اصلی دریاچه هستند، تنگه ای را می بینید که بخش های مختلفی از دریاچه را به یکدیگر متصل خواهد کرد.

مسیر دستیابی به دریاچه:

دو قسمت اصلی این دریاچه بیضی شکل است و در قسمت شمالی فلات واقع شده است دریاچه فصلی مثلثی شکل می باشد و موجب شده تا این دو دریاچه در تنگه ای به یکدیگر متصل شوند شما علاقه مندان و گردشگران برای رسیدن به این دریاچه باید از مسیر الیگودرز عبور کنید لیروک، پز، بزنوید و الیگودرز از مهمترین مسیرهای ارتباطی به شمار می آیند که شما از طریق آن ها می توانید از این منطقه بازدید کنید.

مسیر بعد از دستگرد را باید به پیاده روی مشغول شوید در طی این مسیر می توانید از چشم اندازهای زیادی دیدن کنید و جاذبه های زیادی را مشاهده کنید هر یک از این جاذبه ها دارای زیبایی های خاصی هستند و علاقه مندان زیادی دارند.

دریاچه تمی

موقعیت جغرافیایی:

این دریاچه زیبایی های زیادی دارد و از نواحی مختلف هر ساله گردشگران زیادی را جذب می کند. همچنین این دریاچه از موقعیت جغرافیایی فوق العاده ای بهره مند است و به همین جهت هر ساله گردشگران زیادی از نواحی اطراف به این منطقه سفر می کنند. یکی از شگفتی های این دریاچه قرار گرفتن آن در مرز میان سه استان است خوزستان، لرستان و چهارمحال بختیاری سه استانی هستند که از این دریاچه بهره مند می شوند. بخش هایی از دریاچه تمی در دزفول، بخشی در الیگودرز و بخشی دیگر در رشته کوه های اشترانکوه واقع شده است. هر یک از این بخش ها می تواند برای گردشگران دارای اهمیت باشد.

این منطقه در گستره ای از کوهستان های ایران واقع شده است. همانطور که گفتیم اشترانکوه و قالی کوه بخش هایی هستند که از طبیعت زیبای این منطقه بهره مند می شوند. این دریاچه همچون نهر داریون و جزیره کوشک یکی از مکان های دیدنی خوزستان است و دارای طبیعتی دلنواز و خوش منظره است. در سفر به این منطقه می توانید تجربیات ویژه ای داشته باشید و از جذابیت های زیادی در این منطقه دیدن کنید.

این دریاچه یکی از مناطق ییلاقی و پر جاذبه است. این دریاچه مخصوص کوهنوردان و علاقه مندان به طبیعت گردی است. چشم اندازهایی که در این منطقه وجود دارد برای گردشگران زیادی خیره کننده است. شما علاقه مندان برای رسیدن به این دریاچه باید از مسیرهای گوناگونی عبور کنید و در طی میسر می توانید چشم اندازهای بسیار زیادی را مشاهده کنید.

دیدنی های شط تمی

چه زمانی به این منطقه سفر کنیم؟

سفر به دریاچه تمی در فصل های مختلفی از سال دارای جذابیت است، به ویژه در فصل بهار و تابستان این منطقه زیبایی های بیشتری دارد. در سال های اخیر پروژه های ساخت و ساز زیادی در این منطقه انجام شده است. این پروژه ها امکانات زیادی را در این منطقه ایجاد کرده است. بنابراین می توانید در فصل های مختلفی از سال به این منطقه سفر کنید.

کوهنوردان در سفر به این منطقه تجربیات ویژه ای دارند این منطقه دارای مراتع سرسبز و چمنزارهای گوناگون است. چشم اندازهای این منطقه در فصل های مختلف سال متفاوت است. در برخی از فصل های سال آب این دریاچه پر آب تر است در این فصل ها سرسبزی و طراوت بیشتری در این مناطق حاکم است با وجود این تفاسیر این دریاچه می توانید از زیبایی های زیادی برخوردار باشد. این منطقه همچون آبشارهای لرستان از جاذبه های دیدنی و طبیعی این استان به شمار می آید و با وجود جذابیت هایی که دارد می تواند علاقه مندان زیادی را جذب کند.

دشت تمی

دریاچه تمی یکی از بزرگ ترین شط های ایران است که دارای چشم اندازهای زیبایی است. این منطقه برای استان های مختلفی دارای زیبایی می باشد. در واقع یکی از مهمترین دیدنی های لرستان، خوزستان و چهارمحال بختیاری به شمار می آید که دارای مراتع سرسبز و چمن زارها است. از تفریحات این منطقه می توان به کوهنوردی و پیاده روی اشاره کرد که در کنار خانواده و عزیزان تجربیات ویژه ای از این منطقه خواهید داشت. سفر به دریاچه شط از جذابیت های زیادی برخوردار است که می توانید در سفر خود از این تجربیات استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو