بررسی فوت‌وفن؛ Samsung Galaxy Note 20 Ultra، بی‌‌تردید در صدر

بررسی فوت‌وفن؛ Samsung Galaxy Note 20 Ultra، بی‌‌تردید در صدر


منبع: فوت و فن

184

1399/7/19

21:10


بررسی فوت‌وفن؛ Samsung Galaxy Note 20 Ultra، بی‌‌تردید در صدر

گلکسی نوت ۲۰ اولترا کاربردی‌ترین اسمارت‌فونی است که تا کنون تولید شده و با صفحه بزرگش بهترین ابزار برای کاربرانی است که با پرداخت هزینه بالا به دنبال عملکردی قدرتمند هستند. این تلفن را بی شک باید پیشرفته‌ترین اسمارت‌فون صفحه بزرگی دانست که بشر تا کنون ساخته و بی‌شک این محصول چیزی فراتر از موبایل صرف است.  نوت ۲۰ اولترا یک ابزار یادداشت‌برداری تکامل‌یافته، دوربینی با زوم قدرتمند ۵۰ برابری و حتی یک ایکس‌باکس مینی و یک کامپیوتر کامل است.

اما اولین سوال این است که همه این امکانات فوق پیشرفته، در برابر قیمت پایه ۱۳۰۰ دلاری بالای آن ارزشمند هستند؟ وقتی مدتی را به کار با این اسمارت‌فون بپردازید، پاسخ‌تان به این سوال قطعا بله است. اگر در زمره کاربران قدرتی هستید که دمار از روزگار موبایل کشیده و تمام امکانات آن را به خدمت می‌گیرند، پس نوت ۲۰ اولترا برای شما است.

طراحی:

اول از همه بگویم که با یک موبایل صفحه بزرگ با گوشه‌های مربعی روبرو هستید که اغلب اوقات لازم است دو دستی از آن استفاده کنید. اگرچه سری نوت تا کنون به نمایشگرهای بزرگ‌شان مشهور بودند، اما در خانواده۲۰ گلکسی سامسونگ هر دوعضو اس ۲۰ اولترا و نوت ۲۰ اولترا نمایشگر ۶.۹ اینچی دارند. این بدان معنی است که سامسونگ به زبان طراحی دست یافته که با طراحی بهتر و بهینه‌تر، نیاز به بزرگتر بودن را برطرف ساخته است. بخش پشتی پرداخت شده آن هم انعکاس بسیار کمتری نسبت به اغلب اسمارت‌فون‌های بدنه شیشه‌ای دارد و البته به همان نسبت لکه‌های اثرانگشت کمتر روی آن خودنمایی می‌کنند.

تنالیته مسی رنگ Mystic Bronze بیش از مدل‌های دیگر به چشم می‌آید و پوشش شیشه‌ای یخی پشت آن به زیبایی این رنگ افزوده است. البته برای کسانی که اهل مد نیستند، یا به دنبال سادگی بیشتری می‌گردند رنگ‌های Mystic Black و Mystic White هم عرضه شده اند.

سامسونگ در این مدل همچنان به زبان طراحی سری نوت وفادار مانده و به روند روزافزون استفاده از گوشه‌های گرد در اسمارت‌فون‌ها چندان علاقه و گرایشی نشان نداده است. نوت ۲۰ اولترا فریمی با گوشه‌های تیز در بالا و پایین دارد که در سمت چپ و راست به دلیل استفاده از نمایشگر مقعر Infinity این گوشه‌ها با انحنای نرمی خم شده‌اند.

آیا فریم تیز و مربعی بهتر از گوشه‌های گرد است؟ این امری کاملا سلیقه‌ای است. اما حداقل کابرد آن این است که در بخش زیرین فضایی کاملا مناسب و خوش‌دست برای S Pen فراهم شده که به راحتی می‌توان آن را جا زده و بیرون آورد. البته اگر از طرفداران پیشین نوت باشید، در ابتدا کمی کار برای‌تان سخت است. زیرا S Pen در نوت ۲۰ اولترا از سمت چپ به سمت راست آن منتقل گردیده است.

در پشت این اسمارت‌فون یا در واقع فبلت، سه دوربین قدرتمند در بخشی برآمده قرار گرفته‌اند که این برآمدگی ممکن است در نگاه اول کمی از جذابیت طراحی نوت بکاهد. اما داستان اینجا است که برای جای دادن تجهیزات زوم ۵ برابری اپتیکال (مکانیکی) این شیوه تنها چاره سامسونگ بوده است. این قیمتی است که کاربر باید برای تصاویری شفاف‌تر و واضح‌تر بپردازد. البته اغلب کیس‌های محافظ Galaxy Note 20 Ultra به گونه‌ای هستند که این برآمدگی چندان به چشم نخواهد آمد و به هر صورت شما با یک موبایل بزرگ و سنگین مواجه هستید که بهتر است برای مراقبت از سرمایه‌تان حتما کیس و گارد مناسبی خریداری کرده و نگران افزایش وزن آن نباشید.

مخصوصا هنگام استفاده از حسگر اثرانگشت، ضرورت استفاده از محافظ و گارد بیشتر به چشم می‌آید. زیرا در چنین ابعاد بزرگی، فضایی ۹ در ۴ میلیمتری در یک سوم پایینی صفحه نمایش در نظر گرفته شده که استفاده از آن به صورت یک دستی ممکن است اندکی با ریسک همراه باشد. دقت سنسور و عملکرد آن عالی است، اما کاربرد یک دست برای دسترسی به آن گاهی می‌تواند خطر سقوط را به همراه داشته باشد.

نمایشگر:

Galaxy Note 20 Ultra  بدون هیچ رقابت جدی، صاحب بهترین نمایشگر موجود در دنیای اسمارت‌فون‌ها است. که البته این عنوان همیشه در چنگ سامسونگ بوده و خود این شرکت هر ۶ ماه یک بار با نمایشگر نسل بعدش به رقابت با مدل های پیشین خود می‌پردازد. پس تا ظهور Galaxy S30 این عنوان همچنان از آن نوت ۲۰ اولترا خواهد بود.

البته سامسونگ پیش از این با ارائه نمایشگر ۶.۹ اینچی ۱۲۰Hz روی اس ۲۰ اولترا تعجب همگان را بابت کیفیت آن برانگیخته. در اینجا هم شما می‌توانید از نرخ تجدید ۱۲۰ هرتزی با کیفیت ۱۰۸۰p بهره ببرید، یا اینکه تنظیم را روی همان ۶۰ هرتز معمول گذاشته و به رزولوشن QuadHD دست یابید. که انتخاب در این زمینه بسیار ساده است. کیفیت ۱۰۸۰p در قبال نرخ تجدید دو برابری بسیار عالی و کافی است و اغلب کاربران همان را ترجیح می‌دهند. زیرا در اندازه ۶.۹ اینچ شما امکان مشاهده پیکسل‌های مجزا را ندارید و تفاوت میان این دو رزولوشن تقریبا غیرقابل تشخیص است.

اما روانی تصویر در حالت ۱۲۰ هرتز هنگام بازی‌ یا تماشای صحنه‌های اکشن فیلم‌ها چنان چشم‌گیر است که آن را ترجیح خواهید داد. حرکات در این حالت نرم‌تر هستند و البته به دلیل استفاده سامسونگ از نرخ تجدید انطباقی، لازم نیست که نمایشگر همواره در حالت ۱۲۰ هرتزی فعالیت کند. هنگامی که وبگردی می کنید یا ایمیل می‌خوانید، نوت ۲۰ اولترا اینقدر هوشمند است که نرخ تجدید را به سطوح پایین‌تر برده و عمر بیشتری به شارژ باتری ببخشد.

دوربین‌:

همیشه عکاسی از مسافت دور معضلی برای کاربران اسمارت‌فونها بوده و همیشه عکاسی از فاصله دور در آنها نتیجه‌ای دلسرد کننده و تار به همراه داشته. اما Note 20 Ultra با استفاده از دوربینی مجهزبه زوم ۵ برابری اپتیکال روی سوژه‌های دور و همچنین زوم دیجیتال هوشمند ۵۰ برابری، به سوژه‌های دوردست جانی دوباره بخشیده و به گمانم این عملکرد دوربین یکی از بزرگترین جذابیت‌های این محصول باشد. شاید برای مقایسه بد نباشد بدانید که آخرین آیفون از زوم اپتیکال دوبرابری پشتیبانی می‌کند.

بسته به اینکه تصاویر ثبت شده را روی مانیتور بزرگ ببنید یا روی نمایشگر ۶.۹ اینچی خود موبایل تماشا کنید، تقریبا می‌توان گفت که تصاویر تا زوم ۱۰X کاملا شفاف و واضح هستند. اگرچه این سری نوت از زوم ۱۰۰ برابری! فضایی S20 ultra بی‌بهره است. اما واقعیت آن است که در زوم بالاتر از ۵۰ تا ۱۰۰، کیفیت تصویر چنان پایین خواهد آمد که عملا بدون استفاده خواهد بود. شاید بالاترین مزیت لنز تله‌فوتو این اسمارت‌فون زوم اپتیکال واقعی ۵ برابری آن است که نتایج آن بسیار جذا‌ب‌تر از زوم دیجیتال آن یا زوم هیبریدی برخی رقبا است. گشودگی دهانه دیافراگم در نوت ۲۰ اولترا نیز بیشتر از اس ۲۰ اولترا بوده و نور بیشتری برای ثبت جزئیات دقیق‌تر به سنسورها خواهد رسید. همچنین اندازه پیکسل‌های ۰.۸ میکرونی آن بهتر از پیکسل‌های ۱.۰ میکرونی اس ۲۰ اولترا است و میزان جمع‌آوری نور عبوری از لنزها را بهبود می‌بخشد.

شاید اکنون زمان آن باشد که به لطف قدرت زوم بالای Galaxy Note 20 Ultra به دنبال تماشای جزئیاتی باشیم که تا کنون با اسمارت‌فون‌های دیگر و چشم غیرمسلح دور از دسترس ما بوده‌اند. شاید عکاسی از برج میلاد یا بناهای مرتفع میدان نقش جهان جزئیاتی را به تماشا بگذارد که لذتی دو چندان از سیر وسفرمان ببریم.

اگرچه سامسونگ نسبت به سال گذشته حالت عکاسی Night Mode را بسیار بهبود بخشیده است، اما هنوز کیفیت عکس‌های آن در نور کم، با اندکی فاصله از گوگل پیکسل ۴ یا آیفون ۱۱ پرو مکس ایستاده‌اند، هرچند که هیچ یک از این رقبا در عکاسی تله فوتو توان رقابت با زوم نوت ۲۰ اولترا را ندارند.

برای ضبط ویدیو هم نوت ۲۰ اولترا تا کیفیت ۸K شما را همراهی می‌کند و در دو نسبت مرسوم ۱۶:۹ یا نسبت سینمایی جدید ۲۱:۹ به فیلمبرداری می‌پردازد. اگرچه کیفیت ویدیوهای ۸K آن به پای دوربین‌های حرفه‌ای همچون EOS R5 کانن نمی‌رسد و فضای زیادی از حافظه را اشغال می‌کند؛ اما در دنیای موبایل کم رقیب است. علاوه بر این می‌توانید با فرمت ۴K هم به فیلمبرداری بپردازید، اما برای بهره‌گیری از قابلیت فوق‌العاده Super Steady stabilization سامسونگ باید با رزولوشن ۱۰۸۰p به ضبط تصویر بپردازید. لذا پیشنهاد می‌شود صحنه‌های با حرکت کم و نسبتا ثابت را (اگر دست‌تان نمی‌لرزد)‌ با رزولوشن بهینه ۴K فیلمبرداری کنید و در صحنه‌های اکشن و پر تحرک سراغ Super Steady stabilization و ۱۰۸۰p بروید.

قابلیت فیلمبرداری اسلوموشن آن هم با سرعت ۹۶۰ فریم در ثانیه، واقعا خارق‌العاده است. تنها کافی است یک بار آن را امتحان کنید تا در تمام لحظات زندگی به دنبال شکار صحنه‌های اسلوموشن باشید. البته سامسونگ ویدیوهای اسلوموشن را با رزولوشن ۷۲۰p ذخیره می‌کند که برای این دور و زمانه نامناسب به نظر می‌رسد، اما مادامی که به دنبال تماشای نتیجه کار روی نمایشگر ۶.۹ اینچی نوت ۲۰ اولترا باشید، نتیجه فوق‌العاده خواهد بود.

حالت عکاسی Single-take Mode هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد. زیرا چندین عکس و ویدیوی همزمان را با تمامی دوربین های مختلف دستگاه ثبت و ذخیره می‌کند. این شیوه عکاسی بیشتر هنگامی کاربردی است که می‌خواهید از کودکان و حیوانات خانگی عکاسی کنید.

عمر باتری:

برای کاربری با نیازهای روزانه معمول، باتری نوت ۲۰ اولترا یک روز کامل شما را همراهی می‌کند. البته این بهترین باتری موبایلی نیست که تا کنون در محصولات سامسونگ دیده‌ایم و در اس ۲۰ اولترا شاهد نمونه بهتری هستیم. Galaxy Note 20 Ultra از یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد. در حالی که سامسونگ در Galaxy S20 Ultra از یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده است. شاید سامسونگ فکر می‌کند این مقدار برای کاربردهای سنگین کاربرانی که به نوت گرایش دارند کافی خواهد بود، شاید هم پای برخی محدودیت‌های فناورانه در میان است.

البته در تستهای کاربری روزانه شامل فیلم و عکس گرفتن و تماشای ویدیوهای یوتوب با نسبت تصویر ۱۶:۹، شب هنگام هنوز ۲۰ درصد از شارژ باتری باقی مانده بود. این را هم مد نظر داشته باشید که در صورت استفاده از ارتباط ۵G عمر باتری زودتر به آخر می‌رسد و زودتر نیازمند کمک شارژر خواهید بود. اما سامسونگ برای اینکه سریع‌تر شما را به نتیجه برساند، این اسمارت فون را به قابلیت شارژ سریع ۲۵ واتی از طریق سیم، شارژ سریع ۱۵ واتی بیسیم و قابلیت اشتراک شارژ (Power Share) مجهز نموده است. لذا می‌توانید دستگاه‌های با قابلیت شارژ Qi دوستان‌تان یا هدفون‌های بیسیم خودتان را در زمان نیاز شارژ کنید. البته سامسونگ یک شارژر ۴۵ واتی هم برای این خانواده تهیه دیده که در صورت نیاز باید جداگانه آن را تهیه کنید. هرچند شارژر ۲۵ واتی همراه دستگاه کاملا کافی به نظر می‌رسد و برای شارژ کامل باتری Note 20 Ultra تنها یک ساعت و نه دقیقه زمان لازم است.

مشخصات فنی:

پردازنده Qualcomm Snapdragon 865+ در نسخه آمریکا

Exynos 990 در نسخه گلوبال

 

گرافیک Adreno 650 در نسخه آمریکا

Mali-G77 MP11 در نسخه گلوبال

رم ۱۲ گیگابایت
حافظه داخلی ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایت
پشتیبانی از حافظه جانبی تا یک ترابایت
نمایشگر ۶.۹ اینچی Dynamic AMOLED 2X با پشتیبانی از HDR10+
رزولوشن نمایشگر ۱۴۴۰*۳۰۸۸
تراکم پیکسل ۴۹۶ پیکسل بر اینچ
نسبت تصویر ۱۹.۳:۹
دوربین‌های پشتی ۱۰۸ مگاپیکسلی f/1.8 واید مجهز به لرزشگیر اپتیک

۱۲ مگاپیکسلی f/2.2 اولترا واید (دامنه دید ۱۲۰ درجه)

۱۲ مگاپیکسلی f/3.0 تله فوتو با زوم اپتیکال ۵برابری

فوکوس خودکار لیزری

ضبط ویدیو دوربین عقب ۸K@24fps

۴K@30/60fps

۱۰۸۰p@30/60/240fps

۷۲۰p@960fps

دوربین جلو ۱۰ مگاپیکسلی f/2.2
ضبط ویدیو دوربین جلو ۴K@30/60fps

۱۰۸۰p@30fps

سیستم عامل اندروید ۱۰ با رابط کاربر One UI 2.0
باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت
شارژ USB-C و پشتیبانی از شارژ سریع بیسیم
ابعاد ۱۶۴.۸ در ۷۷.۲ در۸.۱ میلیمتر
وزن ۲۰۸ گرم
سنسور اثرانگشت زیر صفحه نمایش
مقاومت در برابرآب استاندارد IP68
NFC بله
جک هدفون خیر
پشتیبانی از اینترنت ۵G بله، sub-6 و mmWave

آیا واقعا Samsung Galaxy Note 20 Ultra ارزش خرید دارد؟

پاسخ این سوال با اما و اگرهای فراوانی همراه است که به سبک زندگی شما و کاربرد اسمارت فون در زندگی روزمره‌تان بستگی دارد.

آن را بخرید اگر:

  • به دنبال یک اسمارت‌فون همه‌چیز تمام هستید: نمایشگر بزرگ، دوربین عالی، نرخ تجدید بالای نمایشگر، قلم دیجیتال، سنسور اثرانگشت زیر صحفه نمایش، مشخصات فنی فوق‌العاده سریع، پشتیبانی از ۵G، نمایشگر خیال‌انگیز منحنی. این محصول مخصوص کاربرانی است که همه چیز را با سریع‌ترین توان پردازش ممکن می خواهند.
  • بهترین زوم دوربین ممکن را نیاز دارید: از این پس فاصله‌ها معنا ندارند. دوربین نوت ۲۰ اولترا با زوم اپتیکال ۵ برابری و زوم دیجیتال ۵۰ برابری شما را واقعا به هر چیزی نزدیک می‌کند. در نور کم کیفیت تصاویر با زوم بالاتر از ۵ ایکس و در نور مناسب کیفیت تصاویر با زوم بالاتر از ۱۰ ایکس به نسبت بالا رفتن زوم کاسته می‌شود. اما مطمئنا کیفیت همیشه بهتر از زوم ۲ برابری رقبا است.
  • قلم اس واقعا به کارتان می‌آید: در نوت ۲۰ اولترا S Pen کاربردی‌تر از هر زمانی شده است. قابلیت‌های جدیدی همچون یادداشت صوتی همزمان با خط بردن زیر نوشته ها با قلم احتمالا مورد توجه دانشجوها و روزنامه نگاران قرار خواهد گرفت. این قلم همچنین کار ریموت عکاسی را هم انجام می‌دهد و به میان‌برهای بیشتری دسترسی خواهید داشت.

آن را نخرید اگر:

  • پیشرفته ترین اسمارت‌فون سامسونگ را می‌خواهید: اگرچه نوت ۲۰ اولترا قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دارد، اما Z Fold 2 اکنون پیشرفته‌ترین محصول موبایل این شرکت است. اگر عاشق جدیدترین‌ها و برترین‌ها هستید، شاید بهتر باشد سراغ نمونه‌های تاشو این شرکت بروید.
  • نسبت ارزش به قیمت را در یک موبایل رده بالا می‌سنجید: در بازار امروز موبایل‌های زیادی هستند (از جمله دیگر محصولات سامسونگ) که دوربین خوب به همراه چیپ سریع و نمایشگر بزرگ و پشتیبانی از ۵G دارند و حتی ممکن است نمونه‌هایی پیدا کنید که نرخ تجدید ۱۲۰ هرتز را در رزولوشن QHD فراهم می‌کنند. اما خوبی نوت ۲۰ اولترا آن است که: آنچه همه خوبان دارند تو یکجا داری!
  • اغلب یک دستی از موبایل استفاده می‌کنید: نوت ۲۰ اولترا موبایل واقعا بزرگی است. اگر در کار با اسمارت‌فون‌ها چندان تبحری ندارید یا اینکه می‌خواهید یک دستی با موبایل‌تان کار کنید، اول اینکه حتما برای نوت ۲۰ اولترا محافظی بخرید تا آن را در برابر سقوط‌های احتمالی حفظ کند. دوم اینکه گزینه‌های فراوانی در میان نمونه‌های کوچک‌تر به چشم می‌خورد که کارکرد یک دستی آسان‌تری داشته باشند. مثلا اس۲۰ سامسونگ می‌تواند یک گزینه باشد.

جمع بندی:

از ابتدای ظهور سری گلکسی نوت، این محصول برای همه کاربران نبود، و هنوز هم اینگونه است. همیشه کاربرانی که به دنبال سخت‌افزار قوی‌تر با اندکی امکانات بیشتر بوده‌اند، بین سری نوت و برادر ناتنی‌اش سری اس دست به انتخاب زده و طرفدار پر و پا قرص نوت شده اند. و اینگونه است که بسیاری از کارشناسان، در مقایسه میان اس۲۰ اولترا و نوت ۲۰ اولترا، دومی را گوهر تابناک تاج پادشاهی سری محصولات تا-نشدنی سامسونگ می‌دانند و حتی آن را قدرتمندترین اسمارت‌فون موجود در بازار می‌نامند. اگر به دنبال یک اسمارت‌فون قدرتمند، سریع، همه‌کاره می گردید که قلم الکترونیک آن زندگی روزمره را برای‌تان ساده‌تر و مثمر ثمرتر سازد، بدون شک باید سراغ Note 20 Ultra بروید و هیچ انتخاب معقول دیگری ندارید.

گلکسی نوت ۲۰ اولترا سامسونگ در دو مدل ۱۲۸ گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایتی روانه بازار شده و هر دو مدل امکان پشتیبانی از حافظه جانبی تا یک ترابایت را دارند.  این اسمارت فون در رنگ‌های سیاه، سفید و برنزی ارائه می‌گردد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو