طرز تهیه پیراشکی ترکی

طرز تهیه پیراشکی ترکی ترکیه ای خوشمزه

پیراشکی ترکی نوعی نان مغز دار است که با استفاده از مخمر به طور کامل به عمل آمده است و در آن پف دهنده های شیمیایی استفاده نشده است. از این پیراشکی می توان به عنوان نان یا صبحانه و عصرانه در کنار چای و قهوه مورد استفاده قرار داد. همچنین بافت لایه لایه و مغز دار آن، زیبایی خاصی در برش به آن می دهد. این پیراشکی را با انواع مختلف رومال طبق سلیقه و مواد موجود در خانه می توان طبخ نمود.

مواد لازم پیراشکی ترکی
شیر۱ پیمانه
روغن مایع½ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
شکر۲ قاشق غذاخوری
نمک½ قاشق چایخوری
مخمر۱.۵ قاشق غذاخوری
آرد سفید۳ تا ۴ پیمانه
 خشخاش یا کنجدبه مقدار کافی

دستور پخت پیراشکی ترکی

مرحله اول

ابتدا شیر را کمی حرارت می دهیم تا گرم شود اما دست را نسوزاند. دمای آن حدود ۴۰ درجه باشد کافی است. سپس شکر و مخمر را به آن اضافه کرده و حدود ۱۰ دقیقه صبر می کنیم تا کف کند و مخمر به عمل آید.

مرحله دوم

سپس تخم مرغ و روغن و نمک را به آن اضافه کرده و کمی هم می زنیم . سپس آرد را پیمانه پیمانه اضافه می کنیم. مقدار آرد بستگی به نوع آن دارد. تا جایی آرد اضافه می کنیم که خمیر لطیفی بدست آید که به دست نمی چسبد.

مرحله سوم

یک کاسه را چرب کرده و خمیر را داخل آن قرار می دهیم و با یک پلاستیک یا سلفون آن را پوشانده و یک ساعت در جای گرم قرار می دهیم تا استراحت کند. پف خمیر را با دست می گیریم. سپس میز کار را آرد می پاشیم.

مرحله چهارم

سپس خمیر را ورز می دهیم تا به دست نچسبد. سپس به ۸ قسمت مساوی تقسیم می کنیم و با وردنه آن ها را باز می کنیم. از روغن و خشخاش به عنوان رومال استفاده می کنیم. ابتدا یک لایه خمیر را که با وردنه باز کردیم.

مرحله پنجم

روی آن را روغن و خشخاش می ریزیم. می توان به جای آن از دارچین و شکر و کره استفاده کرد. لایه بعدی را روی آن قرار داده و دوباره رومال روی سطح آن می زنیم. مجددا این کار را تکرار می کنیم تا خمیر تمام شود.

مرحله ششم

در این مرحله رومال لایه آخر را زده و سپس به آرامی رول می کنیم. در ادامه داخل یک قالبی که از قبل با روغن مایع چرب کرده ایم قرار می دهیم و روی آن را به طور کامل می پوشانیم و نیم ساعت استراحت می دهیم.

مرحله هفتم

سپس در فری که از قبل با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد گرم کرده ایم، به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قرار می دهیم تا پخته شود. بعد از پخت آن را از فر خارج کرده کناری می گذاریم تا از حرارت بیفتد و سپس از قالب خارج کرده و برش می زنیم.