طرز تهیه آش آبادانی با طعم و مزه اصلی

طرز تهیه آش آبادانی با طعم و مزه اصلی


منبع: آرگا

118

1400/2/19

08:25


آش آبادانی یکی از انواع آش های پرطرفدار استان خوزستان است که به عنوان صبحانه سرو می شود همچنین، به راحتی می توانید آن را در منزل تهیه کنید، در این مقاله طرز تهیه آش آبادانی را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

آش انواع مختلفی دارد و یکی از انواع خوشمزه آن آش آبادانی است و همانطور که از نام آن مشخص است به شهر آبادان تعلق دارد و می توان با گوشت و یا بدون گوشت آن را تهیه کرد که طرفداران زیادی را نیز به خود جذب کرده است، در ادامه مطلب طرز تهیه آش آبادانی را به شما دوستان آموزش خواهیم داد.

روش ساخت آش آبادانی

جهت تهیه این آش می توان از گوشت گردن، گوشت دنده و سرسینه گوسفندی استفاده کرد زیرا بعد از پخت ریش ریش شده و باعث حالت کشدار شدن این آش می شود، در مطالب قبلی دستور تهیه انواع آش از جمله : آش دوغ، آش میوه، آش عدس، آش سبزی و…را به شما دوستان آموزش دادیم، بنابراین اگر به دنبال تهیه یک آش برای وعده صبحانه هستید پیشنهاد می کنیم حداقل یک بار این آش را تهیه و نوش جان کنید تا از طعم آن نهایت لذت را ببرید.

مواد لازم :

  • نخود : صد گرم
  • گوشت گوساله : دویست و پنجاه گرم
  • تره : پانصد گرم
  • برنج : سیصد گرم
  • گوشت چرخ کرده : پنجاه گرم
  • عدس : صد و پنجاه
  • لوبیا سفید : صد گرم
  • پیاز : دو عدد متوسط
  • فلفل قرمز و زردچوبه : هر کدام نصف قاشق چای خوری
  • نعناع خشک : یک قاشق غذا خوری
  • کشک و روغن : به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه : به میزان کافی

طرز تهیه آش آبادانی با طعم بی نظیر

طرز تهیه آش آبادانی بسیار خوشمزه

در روش تهیه این نوع آش بسیار خوشمزه سنتی ابتدا باید مانند دیگر آش ها لوبیا و نخود را هر کدام به شکل جداگانه داخل کاسه ای ریخته و روی آن ها را آب بریزید سپس اجازه دهید از شب تا صبح خیس شوند و در این زمان چند بار آب آن را عوض کنید.

حالا نخود ها را داخل صافی ریخته و بعد از شستن داخل قابلمه مناسبی ریخته و بر روی حرارت بگذارید سپس روی آن به اندازه دو بند انگشت آب بریزید و اجازه دهید بر روی حرارت زیاد آب به جوش آید سپس حرارت را کم تا نخود ها پخته شوند.

در مرحله بعدی پس از زمان یک ساعت و با نیم پز شدن نخود ها قابلمه مناسبی را روی حرارت گذاشته و نخود های نیم پز شده را به همراه آب باقی مانده داخل قابلمه ریخته سپس لوبیا ها را شسته و به نخود بیفزایید و در صورت کم شدن آب نخود آب جوش به اندازه ای که روی حبوبات را بپوشاند به آن بیفزایید.

حالا گوشت را شسته و به شکل مکعبی خرد نمایید سپس به حبوبات بیفزایید و به منظور از بین بردن بوی گوشت یک عدد پیاز را بعد از پوست گرفتن و شستن به شکل نگینی خرد کرده و نصف آن را به قابلمه بیفزایید.

حالا مابقی پیاز را داخل تابه همراه با مقداری روغن تفت داده تا پیاز ها سرخ و طلایی شوند سپس داخل بشقاب ریخته و کنار بگذارید و دوباره تابه را روی حرارت گذاشته و زردچوبه را داخل روغن باقی مانده از پیاز ها ریخته و تفت داده سپس به قابلمه اضافه نمایید.

آموزش تهیه آش آبادانی

در مرحله بعدی از نحوه تهیه آش آبادانی تره را پس از پاک کردن و شستن به منظور خارج شدن آب اضافی آن داخل آبکش ریخته سپس روی پارچه ریخته و بعد از خشک شدن آن ها را خرد کرده و بعد کنار بگذارید.

 حالا پس از زمان یک و نیم تا دو ساعت که گوشت و حبوبات پخته شدند سپس عدس ها را شسته و به آش افزوده و بعد از زمان نیم ساعت به مواد برنج شسته شده بیفزایید و اجازه دهید برنج نرم و قد بکشد.

حالا عدس را تست کرده و در صورت پخته شدن به آن تره خرد شده، فلفل سیاه و قرمز و مقداری نمک افزوده و آن را هم زده و اجازه دهید به مدت نیم ساعت آش روی حرارت بماند تا تره ها کاملا پخته شوند.

در این مرحله از طرز تهیه آش آبادانی کمی روغن داخل شیر جوش ریخته و بر روی حرارت گذاشته و بعد از گرم شدن به آن نعناع خشک افزوده و با کمک قاشق مدام هم زده و تا پیش از داغ شدن روغن حرارت را خاموش کنید زیرا داغ بودن به سیاه شدن نعناع منجر خواهد شد.

حالا داخل تابه مناسبی مقداری روغن ریخته و روی حرارت گذاشته سپس به آن گوشت چرخ کرده بیفزایید و به منظور تغییر رنگ گوشت شروع به تفت دادن کنید و بعد نمک و مقداری فلفل سیاه به آن افزوده و پیاز داغ هایی که کنار گذاشته بودید را به آن بیفزایید سپس حرارت را خاموش کنید.

حالا گوشت را از داخل آش خارج کرده و بعد از خنک شدن ریش ریش نمایید و یا با کمک گوشت کوب له کنید و به آش بیفزایید و آن را هم بزنید و بعد از اینکه آش به قوام مورد نظر رسید آن را از روی حرارت بردارید.

در مرحله پایانی از طرز تهیه آش آبادانی بعد از اینکه آش کمی از حرارت افتاد آن را داخل کاسه ریخته و ابتدا کشک روی آن ریخته سپس نعناع داغ و در پایان گوشت های چرخ کرده تفت داده شده را بر روی آن ریخته و نوش جان کنید.

دستور تهیه آش آبادانی

 امیدواریم از آشپزی این بخش نهایت لذت را برده باشید و به خوبی با دستور تهیه این آش خوشمزه آشنا شده باشید، در صورت تمایل به آشنایی با دستور تهیه انواع آش و سوپ می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو