مصرف عدس در بارداری چه مزایا و مضراتی خواهد داشت؟

مصرف عدس در بارداری چه مزایا و مضراتی خواهد داشت؟


منبع: آرگا

169

1400/5/12

16:15


خوردن عدس در بارداری به صورت روزانه به دلیل هضم آسان آهن و پروتئین آن انتخاب بسیار مناسبی بوده و بر روی متابولیسم و کارکرد بدن بسیار تاثیرگذار است. همچنین از بروز عفونت ها و بیماری های مختلف جلوگیری می کند، به همین خاطر به مادران توصیه می شود از این ماده غذایی در حد متعادل و به اندازه برای تامین سلامتی خود و رشد جنینشان در این دوران استفاده نمایند.

از جمله حبوبات بسیار مفید و پرخاصیت که سرشار از مواد مغذی بوده و برای مصرف در دوران حاملگی بسیار مناسب می باشد عدس بوده که از دسته حبوبات دولپه ای می باشد و به دلیل ساختاری که دارد خیلی سریع و آسان پخته شده و در انواع مختلف یافت می شود. بدین منظور قصد داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان نحوه مصرف عدس در بارداری و خواص و عوارض ناشی از خوردن آن را مورد بررسی قرار دهیم.

میزان مصرف عدس در بارداری

به طور کلی می توان گفت مصرف حبوبات در بارداری علی الخصوص عدس به خاطر دارا بودن انواع ویتامین ها، پروتئین و مواد معدنی مختلف بسیار مفید بوده و با خوردن آن به میزان متعادل در این دوران نیازهای اساسی و ضروری بدن مادر و جنین او تامین شده و تاثیرات مثبت زیادی را به دنبال دارد.

مضرات استفاده بیش از حد عدس در بارداری

با توجه به این که دوران حاملگی دوره ای حساس بوده در نتیجه تغذیه مادران باید کاملا مناسب و متعادل و دارای تمامی گروه های مواد غذایی باشد که در این میان می توان گفت عدس یکی از مهمترین مواد موردنیاز برای استفاده در این دوران می باشد که باید به مقدار بهینه و متناسب مصرف گردد. بر اساس نظر متخصصان تغذیه عدس از جمله بهترین منابع فراهم کننده پروتئین کم چربی برای بدن می باشد و مصرف آن در طی روز در مقاومت و بهبود قوای جسمانی موثر می باشد.

فواید خوردن عدس در حاملگی

مزایای استفاده از عدس در حاملگی

عدس ها بر اساس رنگ، عطر و سایز متفاوت می باشند و بر حسب مبدا به غلات چشمی، غلات ریز و غلات درشت قسمت بندی می شوند. در ادامه به معرفی مهمترین فواید عدس برای مادران در دوران حاملگی پرداخته ایم.

کاهش ناهنجاری مادرزادی :

اسید فولیک اهمیت زیادی در رشد و تکامل یافتن درست جنین درون رحم مادر دارد. عدس منبعی سرشار از فولیک اسید بوده که برای مصرف در دوران حاملگی بسیار مناسب و مفید می باشد و برای جلوگیری از بروز ناهنجاری های مادرزادی در جنین نقش بسزایی دارد.

مقابله با ایجاد استرس و میگرن :

ویتامین B5 در پیشگیری از میگرن و استرس در دوران حاملگی خیلی مفید می باشد. با توجه به این که عدس حاوی مقدار زیادی ویتامین B5 می باشد به منظور جلوگیری و رفع استرس و سردردهای میگرنی که در طی حاملگی بسیار رایج می باشد بسیار مفید می باشد.

مضرات استفاده از عدس در حاملگی

سرشار بودن از پتاسیم :

عدس برای تنظیم نمودن فشار خون بسیار ضروری و مهم می باشد و همینطور پتاسیم موجود در خون، جریان منظم خون در بدن را پشتیبانی می کند.

پیشگیری از بروز کم خونی :

کم خونی یا کمبود آهن در زنان حامله خیلی رایج می باشد. عدس حاوی مقادیر زیادی آهن می باشد. بدست آوردن آهن لازم بوسیله زنانه حامله برای مطمئن شدن از بارداری و زایمان بسیار مهم و ضروری می باشد.

تنظیم مقدار کلسترول خون :

عدس در واقع در کنترل نمودن میزان کلسترول خون خیلی مفید می باشد بدین صورت که حاملگی سالم و ایمنی را باعث می شود.

خواص خوردن عدس در حاملگی

حمایت و پشتیبانی از رشد و نمو عضلات جنین :

عدس منبعی غنی از پروتئین بوده که برای تمامی مراحل حاملگی مورد احتیاج و ضروری می باشد. پروتئین برای تامین رشد و تکامل عضله های جنین ضرورت بسیاری دارد.

غنی بودن از فیبر :

عدس سرشار از فیبر بوده و شما می توانید با مصرف نصف فنجان عدس حدود ۸ گرم فیبر بدست آورید. فیبر موجود در عدس در مبارزه با هر نوع ناهنجاری و بی نظمی در سیستم گوارشی کمک کننده می باشد. عدس همینطور برای زنان باردار بسیار مناسب می باشد. برای مادرانی که دچار یبوست می باشند خوردن عدس با مقادیر فیبر زیاد مهم و حیاتی می باشد. فیبر برای فعالیت درست سیستم گوارشی مهم می باشد و از نشانه های یبوست پیشگیری می کند.

خواص عدس برای خانم های حامله

موثر در تامین سلامتی قلب :

عدس سرشار از فیبر، منیزیم، اسید فولیک و مواد معدنی می باشد و می تواند احتمال بروز بیماری های قلبی را در طی حاملگی به حداقل برساند. ترکیب اسید فولیک موجود در عدس در کم کردن میزان هموسیستیین از جمله دلایل اصلی مشکلات قلبی کمک می کند. میزانی مناسبی از منیزیم برای تقویت گردش اکسیژن، مواد مغذی و جریان خون درون بدن حیاتی می باشد.

جلوگیری از بروز چاقی :

مصرف حدود یک فنجان عدس موجب بروز حس سیری بدون بالا رفتن میزان کسب کالری می گردد. این یک ویژگی برای مادرانی می باشد که میزان وزن خود را تحت کنترل دارند و دوست ندارند در دوران حاملگی وزن آن ها افزایش زیادی پیدا کند.

کنترل میزان قند خون :

فیبری که در عدس وجود دارد مراحل هضم کربوهیدرات ها را مقداری کند می کند و در نهایت عمل گوارش با سرعت کمتری انجام می گیرد و این موجب کنترل میزان قند خون می گردد. این موضوع برای خانم هایی که نسبت به بقیه افراد مستعد دیابت حاملگی می باشند در طول حاملگی بسیار تاثیرگذار می باشد.

فواید مصرف عدس در حاملگی

عوارض استفاده از عدس در حاملگی

  • با وجود این که مصرف عدس در دوران حاملگی برای مادران فواید و خواص زیادی دارد ولی بهتر است پیش از آغاز مصرف با پزشک مربوطه صحبت نمایید و آن را تنها در میزان متعادل استفاده کنید. فیبر موجود در عدس امکان دارد تاثیرات منفی را به دنبال داشته باشد و استفاده بیش از اندازه آن ممکن است سبب ایجاد اسهال گردد.
  • عدس سبب کم شدن میل جنسی شده، بنابراین در صورتی که تمایل به باروری دارید از خوردن زیاد آن پرهیز نمایید. عدس در دسته مواد غذایی سودازا قرار گرفته که موجب تیرگی پوست مادر و جنین و همچنین خشک شدن پوست مادر می گردد. ضمن این که طبیعت سرد و خشک عدی تشکیل شیر در مادر را به حداقل رسانده به همین خاطر خوردن آن به مادران شیرده پیشنهاد نمی گردد.
  • عدس دارای لکتین می باشد که نوعی پروتئین گیاهی بوده که سبب ملتهب شدن و مشکلات معده می گردد. در صورتی که به صورت دائم پس از مصرف عدس و دیگر غذاهای حاوی لکتین احساس معده درد کردید بنابراین بهتر است که از مصرف عدس در حاملگی خودداری نمایید یا مقدار مصرف آن را کاهش دهید. لکتین ها امکان دارد به روده صدمه بزنند و در موقعیت هایی مثل IBS و ناهنجاری های مغزی نیز تاثیرگذار باشند.

نحوه مصرف عدس در بارداری

در این مطلب به بررسی نحوه مصرف عدس در بارداری و خواص و مضرات آن به طور کامل پرداختیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد. همچنین با بازدید از لینک تغذیه دوران بارداری می توانید بهترین و مناسب ترین تغذیه این دوران را بشناسید و سلامت مادر و جنین را تضمین نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو