تصاویر نانوپیکسل باریک‌تر از موی انسان

منبع: فوت و فن

56

1400/8/3

09:18


تصاویر نانوپیکسل باریک‌تر از موی انسان

گروهی از دانشمندان دانشگاه آکسفورد به طور تصادفی یک فناوری جدید در نمایشگر ایجاد کرده‌اند؛ فناوری که عصر جدیدی  در عینک‌های هوشمند، نمایشگرهای منعطف و حتی شبکیه مصنوعی چشم خواهد بود. این تیم کشفیات خود را "نانوپیکسل" نامیدند. این یک ساندویچ کوچک از مواد تغییر فاز و الکترودهای فرانما است که در زمان برخورد با یک جریان کوچک، رنگ را تغییر می‌دهد. این بسته می‌تواند برای طراحی تصاویر بسیار ریز، مانند آنهایی که در تصویر می‌بینید، استفاده شود؛ هر کدام از این تصاویر از پهنای موی انسان کوچک‌تر است.
این تیم قرار نبود فناوری جدیدی را کشف کند بلکه تنها در حال کشف رابطه بین مشخصه‌های الکتریکی و نوری مواد تغییر فاز بودند. کشف نانوپیکسل در همین مسیر اتفاق افتاد. از آنجا که دستگاه‌ها از فیلم‌های باریک استفاده می‌کنند می‌توانند با مواد منعطف بسیار کوچک همراه شوند. این فناوری در حال حاضر بر روی ورقه‌های منعطف مایلر (Mylar) که ۲۰۰ نانومتر ضخامت دارند کار می‌کند. این فناوری می‌تواند در شیشه‌ عینک یا به عنوان شبکیه مصنوعی در چشم انسان نیز استفاده شود.
تیم آکسفورد اطمینان دارند که این فناوری می‌تواند در نمایشگرها به هر رنگی که باشند استفاده شود و توانستند حق امتیاز را با عنوان فناوری Isis به نام خود ثبت کرده‌اند. هنوز زود است که حدس بزنیم این فناوری چه زمانی به بار می‌نشیند اما در نهایت، می‌تواند شالوده نوع جدیدی از نمایشگری با وضوح بالا و فوق‌العاده کم‌مصرف ایجاد کند.

سعیده اکبری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو