گذرواژه‌های آینده

منبع: فوت و فن

100

1400/8/15

10:42


گذرواژه‌های آینده

با توجه به بی‌استعدادی کاربران در انتخاب گذرواژه و تعیین سؤال‌های مخفی برای محافظت از اطلاعات شخصی، زمان آن فرا رسیده تا فناوری جدیدی در زمینه گذرواژه‌ها به کار گرفته شود. یک تحقیق جدید به نام BrainPrint راه‌حلی برای رفع ناکارآمدی سیستم فعلی گذرواژه‌ها برای حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران ارائه کرده است. این تحقیق جدید بر عکس‌العمل‌های عصبی کاربران در کلمات خاص متکی است. با گذرواژه‌های متشکل از حروف و اعداد و حتی اسکن‌های شبکیه چشم خداحافظی کنید، آینده گذرواژه‌ها متفاوت خواهد بود.

این تحقیق جدید که در نشریه Neurocomputing منتشر شده، توسط دانشمندانی از دانشگاه Binghamton در نیویورک صورت گرفته است. این دانشمندان عکس‌العمل ۴۵ داوطلب را به هنگام خواندن ۷۵ واژه که از حروف اول چند واژه دیگر ساخته شده بودند، مانند FBI و DVD مورد بررسی قرار دادند. دانشمندان متوجه شدند داوطلبان عکس‌العمل متفاوتی نسبت به ترکیبات مختلف حروف نشان می‌دهند. در واقع این تفاوت به اندازه‌ای بود که یک سیستم کامپیوتری می‌توانست با دقت ۹۴ درصدی، تفاوت میان داوطلبان را تشخیص دهد.

چه چیزی باعث می‌شود این فناوری خاص‌تر از به عنوان مثال سیستم اسکن شبکیه چشم باشد؟ یک دلیل این است که نمی‌توان آن را دزدید، در حالی که گذرواژه‌های قدیمی به راحتی به سرقت می‌روند. حتی می‌توان رونوشت شبکیه چشم و اثرانگشت را ایجاد کرد. با این حال اسکن‌های مغزی چیز دیگری هستند. طبق گفته محقق ارشد این تحقیق، اگر اثرانگشت فردی دزدیده شود، این فرد نمی‌تواند یک اثرانگشت دیگر به عنوان جایگزین اثرانگشت به سرقت رفته ایجاد کند. این بدین معنی است که اثرانگشت این فرد برای همیشه به سرقت رفته است. اثرانگشت را نمی‌توان کنسل کرد؛ اما اثر مغز را می‌توان کنسل کرد. در نتیجه اگر فرض کنیم شرایط غیرممکنی مانند دزدیدن اثر مغزی یک کاربر توسط هکران اتفاق بیفتد، این کاربر می‌تواند اثر مغزی خود را مجدداً ایجاد کند.

مطمئناً چنین فناوری برای تمام کاربران به کار گرفته نخواهد شد؛ اما با توجه به سری اخیر حملات سایبری به داده‌های حساس به ویژه در سازمان‌های دولتی، به‌کارگیری اثر مغزی به عنوان خط دفاعی دیگری برای مسئولان بلندمرتبه دولتی و نظامی فکر خوبی به نظر می‌رسد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو