روایت عباسپور از اجرای پرفورمنس «هفتاد و شش دو صفر» در تئاتر فجر | فضای سیال ذهن یک انسان تنها

117

1400/11/26

19:14


بهمن عباسپور گفت: موضوع نمایش «هفتاد و شش دو صفر» درباره تنهایی انسان و رنجی است که او در تنهایی با خودش دارد و جهانی که دیگر او را رصد نمی‌کند.

روایت عباسپور از اجرای پرفورمنس «هفتاد و شش دو صفر» در تئاتر فجر | فضای سیال ذهن یک انسان تنها

گروه تئاتر هنرآنلاین: پرفورمنس «هفتاد و شش دو صفر» به نویسندگی، طراحی، کارگردانی و اجرای بهمن عباسپور از تهران، روزهای 22، 24 و 25 بهمن ساعت 17 در بخش دگرگونه‌های اجرایی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر در لابی ورودی خانه هنرمندان ایران اجرا می‌شود. این نمایش مهر امسال در گالری پاییز خانه هنرمندان اجرا شده بود.

بهمن عباسپور در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری پرفورمنس «هفتاد و شش دو صفر» گفت: طی دو سال گذشته که به واسطه شیوع ویروس کرونا وضعیت تئاتر نامطلوب بود و اجرای نمایش‌ها تعطیل و یا به نسبت، آثار کمتری به صحنه می‌آمد، این سوال برایم ایجاد شد که آیا ما تنها باید درگیر صحنه تئاتر باشیم و این امکان را نداریم در مکانی دیگر، نمایشی اجرا کنیم؟ بر این اساس بر آن شدم تا نمایشی را خارج از فضای سالن تئاتر اجرا کنم. از این رو به سراغ ایده‌ای که مدت‌ها ذهنم را مشغول کرده بود، رفتم.

او در ادامه گفت: ایده اجرای نمایش «هفتاد و شش دو صفر» از تنهایی انسان‌ها در شرایط قرنطینه که امکان انجام فعالیت‌های گروهی را نداشتند، در ذهنم شکل گرفت. بنابراین این تجربه و این فضای اجرایی جدید از این مسئله پدیدار شد. در کتاب «بازنگری در بازیگری» اثر فیلیپ ب. زاریلی تاکید بر آن است که خود بازیگر در مواجهه با یک اثر هنری و یک متن نمایشی و... چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟ پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد من در رشته بازیگری «پرومته در زنجیر» بود که آن را با تک بازیگر اجرا کردم. از این رو در شرایط کرونا به سمت این ایده رفتم که انسان‌ها در تنهایی خود چگونه زندگی می‌کنند و چگونه درگیر این تنهایی می‌شوند و جهان خود را در این تنهایی چگونه می‌سازند؟

3

عباسپور که این نمایش «هفتاد و شش دو صفر» را با شیوه متفاوتی در جشنواره اجرا می‌کند، در این خصوص عنوان کرد: در اجرای پیشین، این پرفورمنس در فضایی ایزوله که مخاطب با چند پدیده متفاوت مواجه بود، اجرا شد. مخاطب ابتدا یک ویدئو آرت را می‌دید و سپس وارد گالری شده و با چیدمان خاصی روبرو بود و تمام تمرکز بر نقطه‌ای بود که اجراگر در آکواریوم در حال اجرا بود اما در این اجرا بر آن شدم زیست جدیدی داشته باشیم و از این رو نمایش در ورودی خانه هنرمندان که محل رفت ‌و آمد است، اجرا می‌شود و برایم مهم بود تا واکنش‌ها را مشاهده کنم.

او همچنین اضافه کرد: در اجرای پیشین طی 4 ساعت یک لوپ تکرارشونده، عین به عین را داشتیم اما در اجرای سه ساعته کنونی روند یکنواخت از دست رفته و این موضوع باعث جذابیت بیشتر اجرا شده است.

این کارگردان در بخشی از صحبت‌های گفت: هفتاد و شش دو صفر، کد مخابرات هوایی است که بین خلبان و برج مراقبت فرودگاه رد و بدل می‌شود. یکسری کدهای اضطراری در جریان پرواز وجود دارد که هرکدام معنا و مفهوم خاص خود را دارند. یکی از این کدها، ۷۶۰۰ است که در لحظه‌ای از سوی خلبان ارسال می‌شود که تمام سیستم‌های صوتی و راداری هواپیما و برج مراقبت کاملاً قطع شده باشد. در این شرایط برج مراقبت، دیگر دسترسی به اطلاعات هواپیما ندارد. بنابراین خلبان در هواپیما در این لحظه همراه با مسافران کاملا بدون ارتباط با دیگران و تنها هستند.

او افزود: این کد لزوما به معنای سقوط هواپیما نیست اما تنهایی و لحظه عجیبی را در بر می‌گیرد که هیچ ارتباطی با هواپیما وجود ندارد و در این شرایط خلبان به نزدیک‌ترین فرودگاه‌ها اعلام آماده باش و تقاضای نیروهای امدادی می‌کند. او همچنین نسبت به وقوع حادثه سقوط اعلام آمادگی می‌دهد.

عباسپور یادآور شد: من در ایام کرونا انسان‌هایی را دیدم که به واسطه اینکه در قرنطینه و تنهایی هستند، عموما دسترسی چندانی به آن‌ها وجود ندارد. سوژه نمایش «هفتاد و شش دو صفر» درباره تنهایی انسان و رنجی است که او در تنهایی خود با خودش دارد و جهانی که دیگر او را رصد نمی‌کند. انسانی در این نمایش است که با دست‌سازهای و افکار خودش و اتفاقاتی که در تنهایی در ذهن مرور می‌کند، در فضای سیال ذهن پر از آب به مخاطب نشان می‌دهد.

2

این کارگردان ضمن اشاره به اینکه کم‌کاری یکی دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و حضور کمرنگ بزرگان تئاتر ایران بر صحنه در جشنواره تئاتر فجر نمود داشته اظهار کرد: امیدوارم شرایط در تئاتر ایران به گونه‌ای باشد که هنرمندان خوب کشور برای ارائه آثار خود ترغیب شوند. برگزاری جشنواره در این شرایط سخت کرونا هنری ویژه‌ می‌خواهند و همه دریافتند در این وضعیت هم می‌شود جشنواره برگزار کرد.

دیگر عوامل گروه اجرایی عبارتند از مشاور کارگردان: شهرام گیل‌آبادی، طراح صحنه و نور: نوید شکروی، طراح ویدئو و صدا: مهدی گودرزی، مدیر روابط‌ عمومی و دستیار کارگردان: امیر پارسائیان‌مهر، مدیر امور بین‌الملل و عکاس: آرزو آزادپور، گرافیست: سحر نزهت‌سرشت، مسئول فنی و ساخت عروسک: امیر تاروردی، پشتیبانی: بهروز محمودی، علی محرابی و علی رفتاری.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر تا 26 بهمن به دبیری حسین مسافرآستانه در حال برگزاری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو