آیا خوردن ترشی در بارداری مجاز است؟

آیا خوردن ترشی در بارداری مجاز است؟


منبع: آرگا

91

1401/7/27

08:31


دوران بارداری دوران حساسی برای رعایت برخی مواد غذایی می باشد که خوردن ترشی در بارداری باید رعایت شود و به مقدار کم مصرف شود یا متوقف شود زیرا برای مادر و جنین مشکلاتی را به همراه دارد.

در دوران حاملگی میل و هوس برای خوردن بعضی از مواد غذایی افزایش می یابد که در واقع یکی از ویار های رایج ویار ترشی است اما این نگرانی وجود دارد که خوردن ترشی در بارداری مضر است یا نه، در ادامه این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

مصرف ترشی در دوران بارداری

خوردن ترشی در بارداری

خانم های باردار حالاتی مانند سوزش سردل و حالت تهوع را در سه ماه دوم و سوم از حاملگی تجربه می کنند حتی اگر در دوران قبل از دوران حاملگی حالت سوزش سردل را تجربه نکرده باشند باز هم این امکان وجود دارد که در طی این دوران حساس با خوردن برخی مواد غذایی خاص دچار سوزش سر دل شوند. این حالات با پیشرفت روند دوران حاملگی افزایش خواهد یافت. به دلیل اینکه ترشی ها دارای سرکه می باشد و سرکه نیز خاصیت اسیدی بالایی دارد که در دوران حاملگی باعث سوزش سر دل شدید می شوند، بنابراین باید سعی کنید خوردن ترشی در حاملگی را کم و یا متوقف کنید در غیر اینصورت مصرف زیاد آن ممکن است اثرات منفی بر مادر و جنین وارد کند و همچنین مشکلاتی برای سلامت دندان ها از جمله فرسایش مینای دندان، ایجاد شود که در واقع مبتلا شدن زن حامله به مشکلات بهداشتی دهان و دندان هم باعث ضعیف شدن بدن او شده وهم می تواند تاثیرات منفی بر روی سلامت و روند رشد نوزاد متولد نشده او بگذارد، حتی در برخی مواد ممکن است موجب سقط جنین در اوایل حاملگی شود. بنابراین این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر مصرف ترشی در بارداری محدود شود هیچ صدمه ای به مادر و جنین نخواهد زد.

مصرف ترشی در بارداری

آیا مصرف ترشی بر زشت شدن جنین تاثیر دارد؟

علم هیچ نوع ماده غذایی که مصرف آن موجب زشت شد جنین شود را ثابت نکرده است، به طور کلی زشت یا زیبا شدن جنین بستگی به ژنتیک دارد که از مادر و پدر به ارث برده می شود و بسته به ژن های انتقال داده شده توسط شما به جنین و نیز اینکه کدامیک غالب و فعال هستند، کودک متولد شده شبیه والدین خود یا یکی از اقوام نزدیک خواهد بود.

رابطه خوردن ترشی در حاملگی و جنسیت جنین

برخی از افراد داشتن ویار ترشی را نشان دهنده جنسیت خاصی می دانند، قدیمی ها معتقد بودند که هوس کردن ترشیجات به نشانه پسر بودن جنین می باشد، البته هیچ تحقیق علمی این موضوع را تاکید نمی کند.

تاثیر خوردن ترشی در حاملگی

خوردن زیاد ترشی در بارداری می تواند موجب کمبود آب بدن و نیز افزایش فشار خون شود، از آنجا که تنها منبع تغذیه جنین، مادر می باشد، لذا مصرف بالای سدیم تاثیر منفی بر روی رشد و نمو جنین دارد، بر اساس یک تحقیق انجام گرفته در این زمینه؛ مصرف زیاد از حد سدیم بر رشد کلیه های جنین تاثیر می گذارد و خطر ابتلا به فشار خون را نیز در آینده افزایش می دهد.

ترشی برای زنان باردار

در طی دوران حاملگی، به دلیل تغییرات زیادی در بدن، ممکن است فشار خون و به دنبال آن یک وضعیت خیلی خطرناک با نام فشار خون بارداری بروز پیدا کند و این عارضه احتمال تشنج، آسیب های کلیوی و آسیب به رگ های خونی را به دنبال خواهد داشت، همچنین بالا بودن فشار خون گاهی مواقع منجر به تورم در مغز و کاهش پروتئین می شود، ضمن اینکه بر تامین اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز جنین تاثیر خواهد گذاشت.

به هنگام وجود فشار خون حاملگی، برخی مواقع می توان با رعایت برنامه غذایی کم سدیم به رفع آن کمک کرد، در موارد شدیدتر نیز باید زایمان پیش از موعد انجام گیرد، زایمان زودتر ممکن است برای نوزاد خطراتی داشته باشد و حتی جان وی را به خطر اندازد و زیاده روی در مصرف سدیم، می تواند فشار خون کم حاملگی را تشدید کند، بنابراین میزان مصرف سدیم باید زیر نظر پزشک محدود شود.

توصیه های مهم در مورد مصرف سرکه در دوران بارداری

۱- به گزارش انجمن بارداری زنان در آمریکا (APA)، مصرف سبزیجات تازه سبز که همراه با سرکه مخلوط شده استریال برای زنان حامله مفید می باشد، به خصوص اگر این سبزیجات همراه سایر مواد غذایی مصرف شود.
۲- فراموش نکنید که زنان باردار باید از خوردن غذاهای دریایی خام و یا نیمه پخته مانند صدف که اکثرا با سس سرکه همراه هستند دوری کنند. یادتان باشد که در چنین شرایطی، اگر مصرف سرکه هم نتواند مشکلی برای بدن مادران باردار و جنین داخل رحم این افراد ایجاد کند، مصرف غذاهای دریایی به صورت نیمه پخته و یا خام می تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیاندازد.

ترشیجات در حاملگی

۳- قانون طلایی دوران بارداری می گوید: “زنان حامله باید قبل از خوردن و نوشیدن هر نوع مواد غذایی با دکتر معالج خود مشورت کرده و بعد از تایید او، مصرف آن ماده را آغاز نمایند.” به همین دلیل زنان حامله باید در مورد میزان سرکه ای که در دوران بارداری خود مصرف می کنند، با یک دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت کنند، تا بتوانند با خیال راحت از این ماده مصرف نمایند. به طور کلی برای آشنایی با تغذیه دوران بارداری می توانید در اینجا کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو