بهترین روش های درمان بی خوابی کودکان

بهترین روش های درمان بی خوابی کودکان


منبع: مدیسه

66

1401/8/15

06:47


بی خوابی کودک یکی از مهم‌ترین مشکلات هر والدینی است که آن­ها را به شدت اذیت می‌­کند. این مشکل ممکن

بهترین روش های درمان بی خوابی کودکان

بی خوابی کودک یکی از مهم‌ترین مشکلات هر والدینی است که آن­ها را به شدت اذیت می‌­کند. این مشکل ممکن است در سنین مختلف به دلایل مختلفی رخ دهد. خوشبختانه برای درمان این مشکل نیازی به مصرف دارو نیست و با شیوه‌­های مختلفی قابل حل هستند. اگر شما هم جزو والدینی هستید که آرامش خودتان را به دلیل بی‌خوابی فرزندانتان از دست داده اید، حتما ما را همراهی کنید. در این مقاله بهترین روش‌­های جلوگیری و درمان بی خوابی کودکان را بیان می­‌کنیم.

میزان خواب مورد نیاز کودکان

یکی از سوالات متداول والدین در رابطه با تعداد ساعات خواب کودکان در شبانه‌­روز می‌­باشد. به صورت کلی افراد سنین پایین نسبت به سنین بالا به مقدار خواب بیشتری نیاز دارند. کودکان زیر یک سال در شبانه­‌روز به 12 تا 16 ساعت خواب نیاز دارند. با افزایش سن این مقدار کاهش می­‌یابد. به طور میانگین کودکان 6 تا 12 ساله به 10 تا 12 ساعت خواب نیاز دارند. نوجوانان بالاتر از 13 سال به 8 تا 12 ساعت خواب نیاز دارند. توجه کنید که عوامل مختلفی بر میزان خواب کودکان تاثیر می­‌گذارند.

شرایط مختلف بی خوابی کودک

بی خوابی بچه­­ (به انگلیسی Insomnia) می­‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. یکی از معانی آن این است که بچه­‌ها در شب دیر به خواب می‌­روند و بعد از مدتی طولانی دراز کشیدن به خواب می­‌روند. خواب بعضی دیگر از بچه‌­ها بدون کیفیت می­‌باشد و خیلی سریع از خواب بیدار می‌­شوند. خواب این بچه‌­ها بیشتر شبیه به چرت زدن است. این کودک‌­ها هنگام بیدار شدن از خواب احساس خستگی می­‌کنند و همیشه بدون انرژی اند. البته اکثر این مشکلات به مرور زمان حل می‌­شوند، اما توجه کنید در صورتی که به صورت مداوم این مشکل برای فرزندانتان تکرار می‌­شود، باید حتما به پیش یک متخصص خوب مراجعه کنید.

بی‌خوابی شرایط و انواع مختلفی در کودکان دارد.

عوارض بی‌خوابی کودکان

بی خوابی کودکان در شب بر روی حالت ذهنی و رفتار­های کودکان تاثیر می­‌گذارد و طیف گسترده‌­ای از علائم مختلف را ایجاد می‌­کند. در صورتی که کودک در شب خواب کافی نداشته باشد، در طول روز بسیار بی­ انرژی خواهد بود و احساس خواب آلودگی می­‌کند. این کودکان بسیار حساس و زود­رنج هستند و خیلی سریع عصبانی می‌­شوند. همچنین این کودکان به دلیل عدم توانایی تمرکز، با مشکل کاهش حافظه روبرو می‌­شوند که در مدرسه آن­ها را بسیار اذیت می‌­کند. این کودکان با دیگران بسیار جر­و­بحث می‌­کنند و خیلی سریع صدای خود را بالا می‌­برند. همچنین در مدرسه همیشه دچار درگیری با بقیه می­‌شوند.

علت‌­های بی خوابی کودکان

بی خوابی کودک یک ساله و یا سنین بالاتر ممکن است به دلایل مختلفی باشد. یکی از علت‌­های اصلی بی خوابی، استرس و اضطراب است. معمولا نخوابیدن کودکان زیر 10 سال ممکن است به علت استرس باشد. یکی دیگر از دلایل بی خوابی، مصرف نوشیدنی‌­های کافئین­‌دار مانند قهوه می‌­باشد. این نوشیدنی‌­ها باعث جلوگیری از خوابیدن می­‌شوند. از دیگر علت­‌های بی‌خوابی می‌­توان به مصرف دارو­های مختلف اشاره کرد. بعضی از دارو­ها باعث بی خوابی می­‌شوند. همچنین کودکانی که دارای مسائل پزشکی خاصی همچون آلرژی، آسم، آپنه حین خواب، سندروم پای بی­قرار، سرفه مزمن و… هستند، خواب آن­ها بدون کیفیت می‌­باشد.

یکی از علل بی‌خوابی استفاده از وسایل الکترونیک در تخت خواب است.

مطالب کاربردی:  روانشناسی لباس کودک و نکات مهم در انتخاب لباس بچه

1- درمان بی خوابی کودکان

روش­‌های مختلفی برای درمان و جلوگیری از بی خوابی کودکان وجود دارد. به دلیل اینکه کودکان سن زیادی ندارند، درمان­‌های دارویی توصیه نمی‌­شود. توجه کنید کودکانی که دارای مشکل خاص پزشکی هستند، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنند. راهکارهای گفته شده در پایین برای درمان بی خوابی کودکان بسیار مفید و تاثیر­گذار می­‌باشند.

2- رعایت بهداشت خواب

یکی از بهترین راهکار­های غیردارویی برای درمان بی خوابی کودکان، رعایت بهداشت خواب است. والدین باید بر بهداشت خواب کودکان خود نظارت داشته باشند تا در سنین بزرگسالی برای آن­ها مشکل پیش نیاید. کودکان باید یاد بگیرند که در تخت خواب خود به جز خوابیدن هیچ کار دیگری از جمله خوراکی خوردن، مطالعه کردن، تکلیف انجام دادن و… انجام ندهند. والدین باید کودکان خود را عادت دهند که در ساعت مشخصی از شبانه­‌روز بخوابند و در ساعت مشخصی نیز از خواب بیدار شوند. همچنین حدود یک ساعت قبل از خواب، کودکان باید هیچ فعالیت تحریک کننده‌­ای انجام ندهند.

3- آرام سازی کودکان قبل از خواب

کودکان خود را قبل از خواب آرام کنید.

یکی از علت­‌های اصلی بی خوابی کودک چهار ساله و یا کمتر، استرس و اضطراب است. هر نوع درگیری والدین با همدیگر و مشکلات داخل خانواده بر روی روان کودکان تاثیر می­‌گذارد و آن­ها را دچار استرس و اضطراب می‌­کند. والدین باید سعی کنند که به روش­‌های مختلفی کودکان خود را آرام کنند. سعی کنید بعضی از تکنیک‌­های آرام سازی را از جمله تصورات ذهنی مثبت، تنفس عمیق و… را به کودکان خود یاد دهید.

4- مصرف مکمل‌های منیزیم برای بی خواب کودک

یکی از علت‌­های بی خوابی کودکان، کمبود منیزیم بدن است، چرا که منیزیم باعث تنظیم هورمون ملاتونین و آرام سازی اعصاب می‌­شود. افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند، بیشتر در معرض کمبود منیزیم هستند. به شما توصیه می­‌کنیم در صورتی که به کمبود عناصر بدن فرزند خود شک دارید، حتما به پیش یک متخصص مراجعه کنید.

5- راحت بودن مکان خواب

یکی از علت‌­های بی خوابی کودک 2 ساله، راحت نبودن جای خواب است. در قدم اول از نرم بودن تشک و بالش زیر کودک اطمینان حاصل کنید. سپس توجه کنید که هنگام خوابیدن باید لامپ اتاق­‌ها خاموش باشد. البته برای کودکانی که از تاریکی می­‌ترسند، چراغ خواب آن­ها را روشن کنید. همچنین اطراف تخت کودک نباید پر از عروسک باشد، چرا که این کار کودک را کلافه می­‌کند.

مطالب کاربردی:  مناسب‌ترین اسباب‌بازی برای کودکان چیست

6- فعالیت و تحرک زیاد در طول روز

یکی از راه­‌های جلوگیری از بی خوابی شبانه، داشتن تحرک و فعالیت زیاد در طول روز است. این کار موجب می­‌شود که کودکان در طول روز انرژی خود را تخلیه کنند و در طول شب خسته ­شوند، بنابراین دچار بی خوابی شبانه نمی­‌شوند.

سعی کنید در طول روز کودکان خود را فعالیت‌های ورزشی و پرتحرک خسته کنید.

7- مصرف یک لیوان شیر گرم قبل از خواب

یکی از بهترین کار­ها برای داشتن خواب مناسب و باکیفیت، مصرف یک لیوان شیر گرم نیم ساعت قبل از خواب است. توجه کنید علاوه بر شیر، می‌توانید دمنوش­‌هایی را که حاوی کافئین نیستند، قبل از خواب مصرف کنید.

در صورتی که علاوه بر این موارد، راهکار­های دیگری برای درمان بی خوابی می‌دانید، در قسمت ثبت نظرات آن را با کسانی که به دنبال راه‌حلی برای درمان کمبود خواب کودکشان هستند، در میان بگذارید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو