تحقیق درباره میتوکندری و ساختار آن ✳️ با توضیح کامل

منبع: ماگرتا

9

1401/9/8

13:58


تحقیق درباره میتوکندری و ساختار آن ها : میتوکندری اندامکی است که تنفس سلولی و انتقال انرژی رو برعهده دارد و موجب می‌شود که انرژی شیمیایی موجود در مواد غذایی به صورت پیوندهای پر انرژی فسفات با عمل فسفوریلاسیون اکسیداتیو ذخیره می‌شود.

این اندامک به جز باکتری‌ها آنزیم‌های تنفسی آن در غشای سیتوپلاسمی در تمام یاخته‌های دارای تنفس هوازی وجود دارد. میتوکندری شامل دو واژه میتو به معنای رشته و کندری به معنی دانه می‌شود، میتوکندری محل اکسیداسیون سلولی است.

زیرا این اندامک اغلب رشته‌ای به صورت دانه‌ای در سیتوپلاسم همه سلول‌های یوکاریوتی وجود دارد و در این فرایند کربن دی اکسید تولید می‌شود و از طریق سلول‌ها دفع خواهد شد.

میتوکندری باعث تولید انرژی سلول‌ها می‌شود و میتوکندری به باعث یونی پستانداران که تنها به میکروسکوپ قابل رویت است مربوط می‌باشد، اندامکی به غشای میتوکندری متصل است که در سلول‌های یوکاریوتی وجود دارند.

مطلب پیشنهادی: تحقیق در مورد نرم تنان

تحقیق درباره میتوکندری

ساختار میتوکندری

شکل‌های میتوکندری متغیر است اما اغلب آن ها به شکل رشته‌ای یا دانه‌ای هستند البته میتوکندری در برخی مراحل عمل خود می‌توانند به شکل‌های دیگری در بیایند مثلا میتوکندری طویل در انتهای خود متورم شده و به صورت گرز در می‌آید یا ممکن است میان تهی شده و شکل راکت تنیس شود.

گاهی اوقات میتوکندری حفره مانند شده و دارای بخش مرکزی می‌باشد اما بعد از مدتی به شکل اولیه خود باز می‌گردد. ابعاد میتوکندری هم متغیر است و در بیشتر سلول او ضخامت ۵۰um و طول آن ۷um می‌رسد اما بر اساس شرایط محیطی فرق خواهد کرد اما در سلول‌های هم نوع اندازه ثابت است.

غشای خارجی حدود ۶۰ آنگستروم ضخامت دارد و نوع غشاهای زیستی می‌باشد، این غشا صاف و فاقد چین خوردگی است و هیچ ریبوزومی به آن نمی چسبد و گاهی توسط شبکه آندوپلاسی احاطه می‌شود اما هیچ پیوستگی میان آن‌ها دیده نمی‌شود.

اطاق خارجی زیر غشای خارجی قرار دارد و فضایی حدود ۲۰۰ آنگستروم دارد و شامل دو بخش است اولین بخش فضای بین دو غشا و دومین بین فضای درون تاج‌ها می‌باشد، اما برخی جاها غشای داخلی و غشای خارجی به هم چسبیده و اندازه این فضا تقریبا صفر است.

غشای داخلی ضخامتی شبیه غشای خارجی است اما ترکیب شیمیایی آن فرق می‌کند و دارای چین خوردگی های زیادی است که به این چین‌ها تاج گفته می‌شود.

طاق داخلی به فضای درونی میتوکندری که به وسیله غشای داخلی دربرگرفته شده می‌گویند این طاق از ماده زمینه‌ای که ترکیب و ویژگی‌های کلی آن شبیه سیتوزول می‌باشد و دارای آنزیم‌های خاص و ریبوزوم خاص خود می‌باشد. و به دلیل سیتوزین و گوانین زیادی که دارد در مقابل گرما مقاوم است.

منشا میتوکندری

منشا میتوکندری سه حالت دارد که عبارتند از:

ساخت میتوکندری جدید : برای ایجاد میتوکندری حفره‌های سیتوپلاسمی تشکیل می‌شود و در این فرایند با جوانه زدن و تغییر غشای پلاسمایی همراه است سپس جوانه‌ها رشد نی کند و در آن‌ها حجره‌هایی ایجاد و در نهایت کریستا تشکیل خواهد شد.

تغییر شکل غشای پلاسمایی به میتوکندری : بر اساس برخی از مطالعات میتوکندری از غشای پلاسمایی چین خورده و شبکه‌ی اندوپلاسمی منشا گرفته است.

همانند سازی میتوکندری : وجود DNA و پروتئین‌ها و سیستم سنتز فسفولیپید و مسیرها پیچیده متابولیسمی همه منشاء میتوکندری هستند.

مقالات پیشنهادی: تحقیق در مورد سلول و سازمان بندی آن
و
تحقیق درمورد یاخته های پشتیبان در بافت عصبی

✳️ به پایان تحقیق درباره میتوکندری ها رسیدیم اگر در این خصوص نظر یا پیشنهادی دارید حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو