بدن ما چگونه از مغز و نخاع محافظت می کند ✏️ علوم پنجم

منبع: ماگرتا

252

1401/9/9

18:25


تحقیق درباره بدن ما چگونه از مغز و نخاع ما محافظت می ­کند : همانطور که میدانید مغز و نخاع در بدن نقش اساسی و مهمی دارند. برای کسب اطلاعاتی کافی در این مورد در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره چشم انسان علوم کلاس پنجم

بدن ما چگونه از مغز و نخاع محافظت می کند

مغز از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

۱- ساقه مغز: این قسمت از مغز انسان از سه بخش بصل النخاع، پل مغزی و مغز میانی تشکیل شده است. ساقه مغز فعالیت ­های اتوماتیک بدن مثل ضربان قلب و فشار خون، واکنش های بدن و حرکات اندام های بدن را کنترل می ­کند. وظایف دیگر این قسمت از مغز می ­توان به اعمال درونی بدن، مثل هضم، گوارش، ادرار و .. اشاره کرد.

۲- مخچه: این بخش از سیستم عصبی، کنترل حرکات بدن را به عهده دارد؛ برای درک بهتر زمانی که فرد نمی‌تواند به خوبی بدن خود را تحت فرمان داشته باشد، دچار مشکلی در این قسمت است.

هیپوتالاموس و غده هیپوفیز: این غده ­ها در بدن مسئول اعمال احشایی، دمای بدن و واکنش‌های رفتاری نظیر خوردن، آشامیدن، لذت بردن و خشونت هستند.

۳- کورتکس: لایه‌ای به ضخامت ۲ الی ۴ میلی متر که سرتاسر مغز را پوشانده و مسئول رفتارهای ارادی انسان است. این لایه باریک به نسبت بقیه نقاط درونی مغز انسان رنگ تیره ­تری دارد.

ساختار نخاع چگونه است؟

طناب نخاعی مسیر اصلی برای مرتبط ساختن اطلاعات بین مغز و سیستم عصبی محیطی است. بدن ما از این بخش مهم خود با استفاده از ستون مهره ­ها محافظت می ­کند.

بنابر گفته ها، در انسان نخاع از ساقه مغزی آغاز می‌شود و از سوراخ پس سری عبور کرده و تا نزدیک به مهره کمری دوم، قبل از «مخروط انتهایی» (به دلیل مخروطی شکل بودن آن به این ‌اسم نام‌گذاری شده است) ادامه پیدا می ­کند. نخاع در مقطع عرضی، به شکل تخم مرغ است و در نواحی کمر و گردن بزرگ تر است.

بدن ما چگونه از مغز و نخاع محافظت می کند؟

مغز و نخاع مهمترین قسمت از دستگاه عصبی ما محسوب می شوند که خداوند علیم و حکیم برای حفاظت از آنها برای هر یک محفظه های محکمی خلق کرده است. در واقع مغز انسان درون استخوان جمجمه و نخاع انسان درون ستون فقرات قرار گرفته و بدین طریق از آنها محافظت می شود.

لازم به ذکر است عواملی دیگری نیز در محافظت از این دو قسمت مهم بدن نقش دارند برای مثال این دو توسط پرده های ۳ لایه و مستحکمی به نام مننژ یا شامه پوشانده شده اند که از برقراری ارتباط این قسمت ها با هر جسم سفت و سختی مثل استخوان و در نتیجه از آسیب دیدن آنها جلوگیری کند.

عامل دیگر برای محافظت از مغز و نخاع وجود دارد و آن مایعی استبه نام «مایع مغزی- نخاعی» که توسط شبکه کورودئید که در مغز قرار دارد ساخته شده است. از ویژگی‌های مایع نخاعی می‌توان مقاومت آن در برابر نفوذ مواد دیگر به درون آن را مثال زد.

لازم به ذکر است سد خونی-مغزی در برابر مایع مغزی نخاعی و دیگر مایعات بدن (عمدتا خون) قرار گرفته است و اجازه ورود هر پاتوژنی که به منظور مختل کردن مغز وارد می شود را نمی دهد.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره حس بویایی کلاس پنجم
و
تحقیق درباره ذهن انسان

☑️ به پایان تحقیق بدن ما چگونه از مغز و نخاع محافظت می کند؟ رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو