۵ روش خانگی درمان سرفه کودکان

۵ روش خانگی درمان سرفه کودکان


منبع: مدیسه

5

1401/9/19

07:56


سرفه برای هر فردی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، اما در کودکان این قضیه دردناک‌تر است. به همین دلیل است که

۵ روش خانگی درمان سرفه کودکان

سرفه برای هر فردی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، اما در کودکان این قضیه دردناک‌تر است. به همین دلیل است که درمان سرفه کودکان برای بسیاری از والدین اهمیت زیادی دارد.

سرفه‌ها معمولا به دو دسته خشک و خلط‌دار تقسیم می‌شوند. در این مقاله ما شیوه‌هایی را برای درمان سرفه‌های شدید کودکان به شما معرفی می‌کنیم.

سرفه خشک چیست؟

معمولا علت چنین سرفه‌هایی خشکی هوا است. در این شرایط نای خشک می‌شود و بخش‌هایی از سیستم تنفسی عفونت می‌کنند.

سرفه‌های این چنینی درد و ناراحتی بیشتری را به بیماری تحمیل می‌کنند و معمولا زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارند. در کنار این نوع از سرفه معمولا لارنژیت، ورم لوزه‌ها، سوزش گلو و … نیز به وجود می‌آید.

درمان سرفه خشک کودکان چگونه است؟

سرفه خشک متفاوت از سرفه خلط‌دار ایجاد شده است، از این رو شیوه درمان متفاوتی برای آن نیاز است. درمان سرفه کودکان با داروهای گیاهی بسیار رایج است که تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

نوع سرفه در کودکان دو نوع خشک و خیس است.

استفاده از انواع گیاهان

برای درمان سرفه خشک کودکان در خانه یکی از راحت‌ترین و موثرترین کارهایی که می‌توان انجام داد، استنشاق انواع گیاهانی است که رایحه درمانی دارد. تعدادی از آن‌ها عبارت هستند از اسانس اکالیپتوس.

استفاده از بخور

همانطور که قبلا هم گفتیم هوای خشک عامل این نوع از سرفه‌ها هستند، بنابراین منطقی است که زمانی که محیط اطراف چنین افرادی خشک باشد، این سرفه‌ها تشدید شوند.

مشاهده انواع دمنوش گیاهی

استفاده از بخور مانع از به وجود آمدن این شرایط می‌شود، چون رطوبت هوا را تامین می‌کند. می‌توانید هنگام خواب نیز از بخور استفاده کنید. این کار نوعی درمان سریع سرفه کودکان در خواب نیز به شمار می‌‌آید.

استفاده از بخور یک شیوه قدیمی برای درمان سرفه کودکان است.

آب نمک غرغره کنید

برای درمان سرفه کودکان یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین شیوه‌هایی که هم پزشکان و هم طب سنتی پیشنهاد می‌کنند، آب نمک است.

یکی از دلایلی که این نوع از سرفه‌ها آزاردهنده است، سوزش گلو در اثر این سرفه‌ها است. نمک به بهبود آسیب‌های گلو در اثر سرفه‌های خشک کمک می‌کند. از آن‌جایی که نمک خاصیت ضدباکتریایی دارد، باکتری‌های دهان و دندان با آن از بین می‌روند و در درمان گلودرد شدید بسیار کمک خواهد کرد.

شیوه درست کردن آن را همه ما می‌دانیم. کافی است که مقداری نمک را در مقداری آب بریزید. در طول روز باید چند بار این کار را انجام دهید، اما بهترین زمان برای انجام این کار شب قبل از خواب است. در خواب نمک تاثیر بهتری خواهد گذاشت.

سرفه‌های خیس یا خلط‌دار چیست؟

در این سرفه‌ها بر خلاف سرفه‌های خشک از گلو خلط خارج می‌شود. معمولا در نتیجه بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، ذات الریه و … به وجود می‌آید. بیمارانی که به چنین بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند در جلوی خود رطوبت را احساس می‌کنند.

خلطی که تولید می‌شود، رنگ‌های مختلفی دارد از جمله زرد کمرنگ، بژ خیلی کم رنگ یا سفید. رنگ‌های سبز تیره، قهوه‌ای تیره یا زرد پررنگ نشان دهنده عفونت باکتریایی هستند. اگر در خلط شاهد خون بودید، باید به یک پزشک مراجعه کنید.

درمان سرفه‌های خلط‌دار در کودکان چگونه است؟

برای درمان سرفه های خلطی کودکان راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

عسل و لیمو

نوشیدنی عسل و لیمو یکی از موثرترین شیوه‌ها برای درمان سرفه کودکان است که پزشکان نیز آن را تایید می‌کنند. در کنار مصرف دارو این نوشیدنی می‌تواند بسیار مفید باشد.

عسل و لیمو تاثیر به سزایی در بهبود سرفه دارند.

مصرف مایعات

مایعات مخصوصا مایعات گرم برای درمان سرفه‌های خلط‌دار بسیار مفید هستند. این مایعات که باید به شکل گرم مصرف شوند، خلط را رقیق می‌کنند و سبب خارج شدن آن‌ها می‌شوند.

چای زنجبیل

زنجبیل گیاهی است که از آن برای ساختن دمنوش زیاد استفاده می‌شود، چون خواص بی‌شماری دارد. یکی از خواص آن تسکین سرفه و التهاب‌های ناشی از آن است. با نوشیدن آن غشای مخاطی دستگاه تنفسی رقیق و خارج می‌شود.

مسیر هوایی و گلو با سرفه‌های مخاطی آزار زیادی به بیماری می‌رسانند که با نوشیدن این دمنوش می‌تواند بهبود پیدا کند. به عقیده بسیاری این دمنوش قوی‌ترین داروی گیاهی ضد سرفه کودکان است یا حداقل یکی از قوی‌ترین‌ها به شمار می‌آيد.

آویشن

یکی دیگر از شیوه‌های درمان سرفه کودکان با داروهای گیاهی استفاده از آویشن است. این گیاه هم به شکل دمنوش مصرف می‌شود و هم در انواع شربت‌ سرفه کودکان بخشی از ترکیبات آن به شمار می‌آيد.

شیوه استفاده از خود آویشن به این صورت است که دو قاشق از آن را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و به فرزندتان بدهید. البته اگر فرزندتان به آویشن حساسیت دارد، بهتر است که به فکر چاره دیگری برای درمان سرفه‌های او باشید.

مطالب کاربردی :  بهترین روش های درمان بی خوابی کودکان

استفاده از زردچوبه

برای درمان سرفه کودکان استفاده از زردچوبه نیز گزینه خوبی است، البته باید به این نکته توجه داشته باشید که فرزندتان به زردچوبه حساسیت دارد یا خیر. زردچوبه خاصیت ضدالتهاب دارد. این شیوه ممکن است به طعم مخصوص زردچوبه چندان مطبوع نباشد، هرچند که در بهبود سرفه تاثیرگذار است.

آنتی‌بیوتیک برای درمان سرفه کودکان مناسب است؟

بسیاری بر اساس یک تفکر اشتباه تصور می‌کنند که آنتی‌بیوتیک‌ها برای تمام سرفه‌ها کارساز هستند. باید بدانید که تنها سرفه‌هایی با آنتی‌بیوتیک خوب می‌شوند که منشا آن‌ها باکتری‌ باشد نه ویروس. همینطور باید بدانید که نباید که آنتی‌بیوتیک‌ها را سرخود مصرف کنید. در درازمدت تاثیر منفی آن‌ها برای شما دردسرساز خواهد بود.

بعضی از آن‌ها ممکن است با عوارض زیادی همراه باشند که یکی از آن‌ها فیبروز ریه است. بعضی از آن‌ها نیز سبب بروز حساسیت‌هایی میشود. هیچ کدام از آن‌ها نباید بدون نسخه پزشک مصرف شوند.

در انتهای مقاله باید به شما متذکر شویم که بهتر است که شیوه‌های توصیه شده در این مقاله را با مشورت پزشک در رابطه با فرزندتان به کار بگیرید. همینطور بهتر است که برای درمان سریع‌تر از داروهای شیمیایی نیز استفاده کنید.

 

منبع : childrens

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو