درمان تب با روش‌های خانگی و فوری

درمان تب با روش‌های خانگی و فوری


منبع: مدیسه

3

1401/10/17

18:23


آشنایی با روش‌های درمان تب به ما آموزش می‌دهد چگونه تب را پایین بیاوریم تا در زمان نیاز بتوانیم از

درمان تب با روش‌های خانگی و فوری

آشنایی با روش‌های درمان تب به ما آموزش می‌دهد چگونه تب را پایین بیاوریم تا در زمان نیاز بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم. به‌ همین خاطر تصمیم گرفتیم تا چند روش درمان خانگی برای کاهش سریع تب را با یکدیگر مرور کنیم. پس اگر شما هم می‌خواهید با روش‌های درمان خانگی تب آشنا شوید تا در مواقع اضطرار بتوانید از آن‌ها کمک بگیرید، در این مقاله با ما همراه باشید.

درمان تب عفونی چیست

تب به حالتی گفته می‌شود که در نتیجه عفونت ویروسی به وجود می‌آید. ویروس‌ به میکروب‌های کوچکی گفته می‌شود که به‌راحتی قابل انتقال از فردی به فرد دیگر است. هنگامی که یک فرد مبتلا به بیماری ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود، سیستم ایمنی بدن سعی می‌کند با تولید انرژی بالا به این ویروس پاسخ دهد؛ در نتیجه دمای بدن افزایش یافته تا بتواند از خود در برابر ویروس و سایر میکروب‌ها دفاع کند.

دمای معمول بدن هر انسان در حدود ۳۷ درجه سانتیگراد است که بالا رفتن این دما نشان‌دهنده تب در بدن می‌باشد. در چنین شرایطی درمان خانگی برای کاهش سریع تب بسیار موثر است.

بیماری‌های ویروسی در مقابل عفونت‌های باکتریایی قرار می‌گیرند و نسبت به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها واکنشی نشان نمی‌دهند و لازم است مدت‌زمان مشخصی را در بدن بگذرانند.

ویروس‌های موجود در بدن افراد نسبت به نوع عفونت و سیستم ایمنی بدن ممکن است چند روز تا یک هفته باعث ایجاد تب در بدن شوند. برای پایین آوردن تب بزرگسالان و کودکان بدون دارو روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه هر یک از آن‌ها را مورد بحث قرار می‌دهیم.

آشنایی با درمان تب عفونی

مطالب کاربردی :  روش‌های خانگی درمان امیکرون برای افراد مختلف

تشخیص نوع تب

همان‌گونه که در بخش قبل نیز اشاره کردیم، تب در بدن نشان‌دهنده تلاش سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس‌های موجود در آن است؛ به همین علت با گرم‌کردن محیط داخل بدن، تلاش می‌کند تا با ایجاد محیطی گرم‌ با ویروس‌ها مبارزه کند. بالارفتن دمای خون نیز کمک می‌کند تا پروتئین‌های کشنده میکروب در خون شما جریان سریع‌تری داشته باشند. اگر ویروس شما از نوع عفونی نیست عقلانی‌تر است یک یا دو روز تب متوسط را تحمل کنید.

دیگر روش بدن برای از بین بردن ویروس‌های موجود در آن، ایجاد مخاط غلیظ به هنگام سرفه است که باعث می‌شود میکروب‌های موجود در راه‌های تنفسی نتوانند به ریه انتقال یابند.

به یاد داشته باشید برای درمان تب در بزرگسالان و کودکان زمانی که در اثر عفونت به وجود آمده، لازم است هر چه سریع‌تر به دکتر مراجعه فرمایید و از داروی تب بر استفاده کنید.

مواردی که برای پایین آوردن تب باید انجام داد

استفاده از آب‌نمک گرم

استفاده از آب‌نمک گرم در درمان تب

یکی از روش‌های درمان خانگی برای کاهش تب، استفاده از آب‌نمک گرم برای شستشوی مخاط موجود در سینوس است. در این روش شما می‌توانید به کمک آب‌نمک گرم، ویروس های موجود در بینی خود را  از بین ببرید که این موضوع به کاهش تب کمک زیادی می‌کند.

روش استفاده از آب نمک گرم

  • یک‌ قاشق چای‌خوری نمک و یک‌ قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید
  • از مخلوط به‌دست‌آمده مقداری در یک قطره چکان بریزید
  • آن را به داخل بینی بچکانید
  • این عمل را چندین بار در روز انجام دهید

قیمت انواع محصولات مراقبت و بهداشت شخصی

استراحت در محیط گرم و آرام

استراحت در محیط گرم و آرام تاثیر زیادی در درمان تب دارد

در مدت زمان درمان تب، محیط‌های سرد را برای استراحت انتخاب نکنید زیرا در این صورت بدن مقدار زیادی از انرژی خود را برای گرم‌کردن شما از دست می‌دهد.

غرغره

غرغره باعث رفع التهاب گلو می‌شود

غرغره‌کردن باعث مرطوب نگه‌داشتن گلو می‌شود و از رشد ویروس‌های مولد تب در آن‌جا جلوگیری می‌کند.

پس برای پایین آوردن تب با استفاده از غرغره‌کردن، باید نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و چندین بار در روز با استفاده از آن گلوی خود را شستشو دهید.

مطالب دیدنی:  ۱۰ روش طبیعی و خانگی برای درمان گلودرد شدید

درمان تب کودکان با پیاز

پیاز خاصیت انتی باکتری دارد

استفاده از پیاز یکی از روش‌های موثر در درمان تب و لرز کودکان در خانه است. پیاز سرشار از ترکیبات سولفوریک می‌باشد که باعث ایجاد بوی تند آن می‌شود. با توجه به تحقیقات انجام‌شده استفاده از پیاز باعث می‌شود هوا از ویروس‌ها و مواد شیمیایی پاک شود. بنابراین حتما در محیط استراحت کودک چند قطعه پیاز خرد شده قرار دهید.

برای پایین آوردن تب چه چیزهایی باید خورد

نوشیدن مایعات داغ

استفاده از مایعات داغ باعث جلوگیری از گرفتگی بینی می‌شود و از کم‌آبی بدن جلوگیری خواهد کرد. جلوگیری از گرفتگی بینی سبب از بین رفتن التهابات درون سینوس می‌شود و در نتیجه شما می‌توانید در مدت‌زمان کوتاه‌تری درمان خانگی تب و لرز در بزرگسالان را در منزل انجام دهید.

سوپ مرغ

سوپ مرغ برای درمان تب

سوپ مرغ برای درمان تب امیکرون، سرماخوردگی یا آنفولانزا که با تب همراه هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوپ مرغ سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین می‌باشد که به بدن جهت مقابله با انواع ویروس‌ها کمک می‌کند..

مطالب دیدنی:  فواید، مضرات و اهمیت مصرف امگا 3

خوردن سیر درمان اول در طب سنتی

سیر به‌خاطر فواید بسیار آن در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد

سیر از جمله خوراکی‌های طبیعی می‌باشد که به‌خاطر فواید بسیار آن در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از سیر به جهت برخورداری از خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی در پایین آوردن تب بزرگسال و کودک بدون دارو تاثیر چشم‌گیری دارد.

همچنین به خاطر داشته باشید که اضافه کردن سیر به رژیم غذایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

آب نارگیل

مصرف آب نارگیل از روش‌های درمان خانگی برای کاهش تب است

مصرف آب نارگیل از روش‌های درمان خانگی برای کاهش تب است به دلیل این که سرشار از الکترولیت‌هاست و برای بیماری‌هایی که همراه با تب هستند، گزینه بسیار مناسبی‌ محسوب می‌شود.

عسل

عسل در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر بسزایی دارد

عسل به خاطر داشتن خواص ضد باکتریایی از گذشته به عنوان یک ماده دارویی برای ضدعفونی‌کردن بریدگی‌ها یا سوختگی‌ها استفاده ‌شده است. عسل در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر بسزایی دارد و برای کم کردن تب بزرگسال و کودک بدون دارو گزینه مناسبی است. استفاده از عسل در درمان سرفه نیز تاثیرگذار خواهد بود.

زنجبیل درمان همیشگی

یکی از خوراکی‌هایی که برای درمان خانگی تب استفاده می‌شود زنجبیل است

یکی از خوراکی‌هایی که برای درمان خانگی تب استفاده می‌شود زنجبیل است. جهت درمان خانگی برای پایین آوردن تب با استفاده از زنجبیل، کافی‌ست مقداری از آن را به داخل چای خود اضافه کنید.

مطالب دیدنی:  ۵ روش خانگی درمان سرفه کودکان

درمان تب در خانه

در این مقاله روش‌های خانگی درمان تب را مورد بررسی قرار دادیم. شما می‌توانید با استفاده از این روش‌های راحت تب خود را تا میزان بسیار زیادی کاهش دهید. حال شما بگویید از چه روش‌هایی برای پایین آوردن تب بدون دارو استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع : newsnetwork.mayoclinic

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو