از افزایش خطر بیماری قلبی تا افزایش وزن، عوارض شیرین کننده های مصنوعی را بشناسید!

منبع: خبرنما

4

1401/10/21

21:01


در سال‌های اخیر شیرین کننده های مصنوعی به جایگزینی محبوب برای شکر تبدیل شده اند. نکته‌ای افراد زیادی نادیده می‌گیرند مضرات شیرین کننده های مصنوعی است. هر چند این شیرین کننده ها طعم شیرینی به غذاها و نوشیدنی‌ها می دهند، آنقدرها هم که فکر می کنید سالم نیستند. شیرین کننده های مصنوعی سبب افزایش حملات قلبی می شوند…

از افزایش خطر بیماری قلبی تا افزایش وزن، عوارض شیرین کننده های مصنوعی را بشناسید!

در سال‌های اخیر شیرین کننده های مصنوعی به جایگزینی محبوب برای شکر تبدیل شده اند. نکته‌ای افراد زیادی نادیده می‌گیرند مضرات شیرین کننده های مصنوعی است. هر چند این شیرین کننده ها طعم شیرینی به غذاها و نوشیدنی‌ها می دهند، آنقدرها هم که فکر می کنید سالم نیستند. شیرین کننده های مصنوعی سبب افزایش حملات قلبی می شوند.

بله! متاسفانه شیرین کننده های مصنوعی می توانند خطر حمله قلبی را افزایش دهند، این موضوع خود به تنهایی باید شما را در حذف این مواد غذایی مصمم کند. به خصوص که می‌توانید شیرین‌کننده‌های سالم و کاملا طبیعی را به غذا و نوشیدنی‌های خود اضافه کنید.

مطلب مرتبط: ۶ نکته در مورد شیرین کننده‌ های بدون کالری که باید بدانید!

چرا شیرین کننده های مصنوعی محبوب شدند؟

شیرین کننده های مصنوعی به این دلیل محبوب شده اند که طعم شیرین به غذاها می‌دهند در حالی که کالری ندارند. امروزه بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند. به همین دلیل بدون این که متوجه شوید، از آن ها مصرف خواهید کرد. این شیرین کننده ها اکثرا در محصولات زیر یافت می شوند:

  • غذاهای فراوری شده
  • نوشیدنی های شیرین
  • میان وعده هایی با برچسب کالری کم
  • وعده های غذایی کم کالری
  • محصولات لبنی
  • غلات

کارشناسان بر این باوراند که شیرین کننده های مصنوعی در بیش از 23000 محصول غذایی یا نوشیدنی در سراسر جهان وجود دارند. اکثر مردم از آنها در قهوه، چای و سایر نوشیدنی های خود به جای شکر استفاده می کنند.

عوارض شیرین کننده های مصنوعی

لینک مرتبط: نشانه های حمله قلبی در مردان: علائم رایج حمله قلبی در مردان را بشناسیم

شیرین کننده مصنوعی

اگر دقت کرده باشید، برچسب مواد غذایی معمولا به وضوح نشان نمی دهد که آیا دارای شیرین کننده مصنوعی است یا خیر، به همین دلیل باید خودتان جستجو کنید. حتی ممکن است برچسب روی محصول نشانی از هیچ قند اضافه‌ای نداشته باشد، زیرا تولیدکننده ها شیرین‌کننده‌های مصنوعی را روی اطلاعات مربوط به ترکیبات محصول وارد نمی کنند. برخی از شیرین کننده های مصنوعی محبوب عبارتند از:

  • آسپارتام: این شیرین کننده با نام های NutraSweet یا Equal به فروش می رسد. این شیرین کننده خیلی شیرین تر از شکر تصفیه شده است. اما آنچنان که باید سالم نیست و برای سلامت شما ضرر دارد.
  • آس سولفام: این شیرین کننده که گاهی آسسولفام K نیز نامیده می‌شود در پخت و پز استفاده می شود.
  • سوکرالوز: این شیرین کننده حدود 600 برابر شیرین تر از شکر است و برای پخت و پز استفاده می شود. نام تجاری آن Splenda است و معمولا برای شیرین کردن نوشیدنی ها استفاده می شود.
  • ساخارین: این شیرین کننده خیلی شیرین تر از شکر تصفیه شده است. نام های تجاری آن عبارتند از Sweet’N Low، Sweet Twin و Necta Sweet.
  • نئوتام: این شیرین کننده اغلب برای پخت و پز استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: چگونه وقتی تنها هستیم از حمله قلبی جان سالم به در ببریم

شیرین کننده های مصنوعی چه مضراتی برای سلامتی دارد؟

از آن جایی که بیماری قلبی عروقی یکی از علل اصلی مرگ در افراد است، پس نباید خطر آن را نادیده بگیرید. سازمان بهداشت جهانی به ارتباط بین نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های مصنوعی و بیماری قلبی اشاره می کند.

مطالعات نشان می دهند که شیرین کننده های مصنوعی می توانند خطر حمله قلبی را تا حدود 9 درصد و سکته را تا 18 درصد افزایش دهند. همچنین می تواند باعث بروز مشکلات بیشتری شود که نگرانی های جدی را در پی دارد. برخی از عوارض مصرف شیرین کننده های مصنوعی برای بدن عبارت اند از:

  • افزایش وزن
  • فشار خون بالا
  • التهاب
  • اختلال عملکرد عروقی
  • تولید بیشتر میکروب های روده
  • کلسترول بالا

محققان شرکت‌کنندگان در این تحقیق را حدود 9 سال تحت نظر گرفته اند تا ببینند شیرین ‌کننده ‌های مصنوعی چگونه بر روی آن ها تاثیر می‌گذارند. شیرین کننده های مصنوعی خطر حملات قلبی، آنژین صدری، حملات ایسکمی گذرا و سکته را افزایش می دهند.

افرادی که به طور منظم این شیرین کننده ها را مصرف می کردند، بیشتر از دیگران به آنژیوپلاستی نیاز پیدا کرده بودند. این روش شامل گشاد شدن شریان های مسدود یا باریک منتهی به قلب می شود. بدون این روش، مرگ برای فرد حتمی است.

اگر از این شیرین کننده ها به عنوان جایگزین مطمئن تری برای شکر استفاده می کنید، باید تجدید نظر کنید. این شیرین کننده ها نه تنها سالم نیستند بلکه مضرتر از قند هستند. افزایش خطر حمله قلبی تنها نگرانی ناشی از مصرف آن نیست، بلکه می تواند سبب مرگ فرد نیز شود.

شیرین کننده های مصنوعی

در این مطلب: ۳۵ راهکار موثر برای جلوگیری از سکته قلبی که هر کسی باید بداند

سایر خطرات سلامتی مرتبط با مصرف شیرین کننده های مصنوعی

مطالعات نشان می دهند که می توانند باعث حمله باکتری های روده به سلول های دیواره روده شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، خطر عفونت و نارسایی اندام‌ها افزایش می یابد.

1. اضافه وزن

تحقیقات دیگر این افزودنی را دلیلی بر چاقی می دانند. اگر از این شیرین کننده ها برای کاهش وزن استفاده می کنید باید بدانید که نه تنها لاغر نمی شوید بلکه افزایش وزن را تجربه خواهید کرد.

2. زوال عقل یکی از بدترین عوارض شیرین کننده های مصنوعی

یکی دیگر از خطرات مرتبط با مصرف این شیرین کننده ها زوال عقل است. افرادی که حداقل یک نوشیدنی رژیمی در روز مصرف می کردند، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارند. کسانی که نوشابه معمولی مصرف می کنند کمتر از کسانی که شیرین‌کننده مصنوعی مصرف می کنند در معرض خطر هستند.

3. دیابت

شیرین کننده های مصنوعی خطر ابتلا به دیابت را نیز افزایش می دهند. آن ها می توانند توانایی بدن شما را برای متابولیسم گلوکز، یک عامل خطر برای دیابت، مختل کنند. همه چیز به همین جا ختم نمی شود، زیرا این مواد افزودنی می توانند احتمال ابتلا به سرطان را نیز افزایش دهند.

لینک مرتبط: به گفته علم، این ۵ نوشیدنی ممکن است سبب بروز حمله قلبی شوند

جایگزینی برای شیرین کننده های مصنوعی

با وجود مضرات شیرین کننده های مصنوعی، شاید بهتر باشد جایگزین های سالم تری پیدا کنید. شما مجبور نیستید دوباره شکر مصرف کنید، زیرا راه‌های مفید دیگری نیز برای شیرین کردن غذا و نوشیدنی‌هایتان وجود دارد.

1. آب با طعم طبیعی میوه بنوشید

به جای مصرف آبمیوه یا نوشابه، می توانید آب با طعم طبیعی میوه بنوشید. می توانید میوه را به یک پارچ آب اضافه کنید و سپس برای چند ساعت در یخچال قرار دهید. سپس وقتی دلتان یک نوشیدنی شیرین می خواهد، از این آب طعم دار بنوشید.

همچنین می‌توانید نعناع یا برش‌های خیار را به آب اضافه کنید و از این ترکیب بنوشید. اگرچه ممکن است شیرین نباشد، اما طعم بهتری به جای آب ساده دارد.

مضرات و عوارض شیرین کننده های مصنوعی

2. عسل

عسل یک شیرین کننده کاملا طبیعی و سرشار از آنتی اکسیدان ها و آنزیم های گوارشی است. می توانید از آن برای شیرین کردن غذاها و نوشیدنی های خود استفاده کنید. همچنین به سلامت سیستم گوارش خود بدون افزایش خطر ابتلا به مشکلات گوارشی، کمک کنید.

از طرفی این ماده غذایی مقوی می تواند به بدن شما کمک کند تا با رادیکال های آزاد مبارزه کند و آلرژی ها را کاهش دهد. زیرا عسل تاثیر فوق العاده ای بر تقویت سیستم ایمنی بدن شما دارد. اگر به طور منظم عسل مصرف کنید، خیلی زود از شر آلرژی ها خلاص خواهید شد.

با این حال، باید بدانید که عسل کالری بالایی دارد. اگر می خواهید کاهش وزن داشته باشید، در مصرف آن دقت کنید.

بیشتر بخوانید: یک مطالعه فاش می‌ کند: در کدام روز از هفته احتمال حمله قلبی بالاتر است؟

3. ملاس برای جلوگیری از مضرات شیرین کننده های مصنوعی

ملاس از چغندر و نیشکر به دست می آید. این شیرین کننده غلیظ و در رنگ روشن و تیره وجود دارد.

ملاس محصول جانبی تولید قند است اما حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی است که سایر شیرین کننده ها ندارند. همچنین مانند قند تصفیه شده افزایش فشار خون را در پی دارد. تنها با مقدار کمی ملاس می توانید طعم نوشیدنی ها و غذاهای خود را شیرین کنید.

4. استویا

این شیرین کننده کم کالری از برگ های گیاه Stevia rebaudiana به دست می آید. شیرین تر از شکر است و کالری کمی دارد. استویا برای شیرین کردن نوشیدنی ها یا غذاها بدون افزودن کالری استفاده می شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده این گیاه می‌تواند به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند. مصرف استویا برای افراد مبتلا به دیابت بهترین گزینه است.

5. شربت یاکون برای جلوگیری از مضرات شیرین کننده های مصنوعی

این شیرین کننده که از گیاه یاکون در آمریکای جنوبی تولید می شود، حاوی فروکتولیگوساکاریدهایی مانند فیبرهای محلول است که سبب تغذیه باکتری های خوب بدن می شوند.

شربت یاکون همچنین می تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند. می توانید از آن برای شیرین کردن غذاها و نوشیدنی های خود استفاده کنید، اما در مصرف آن زیاده روی نکنید زیرا می تواند باعث بروز مشکلات گوارشی شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو