کوچینگ نوجوانان چه فوایدی دارد؟

کوچینگ نوجوانان چه فوایدی دارد؟


منبع: آرگا

6

1401/10/24

00:40


کوچینگ یا علم مربیگری نوجوان می تواند نوجوانان زیادی را از بلاتکلیفی نجات داده و مانع از هدر رفتن عمر آن ها از صرف اموری که به نظرشان مفید است، می شود. این مطلب به فواید کوچینگ نوجوانان می پردازد.

کوچینگ نوجوان با ارائه حمایت بی طرفانه و قابل اعتماد بدون هیچ قضاوتی در کنار فرد حضور داشته و می تواند در هر حوزه ای از جمله مدرسه، دوستان، زندگی خانوادگی و … کارامد واقع شود. اگر مایلید تا با فواید کوچینگ نوجوانان آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با فواید کوچینگ نوجوانان

دانش مربیگری یا کوچینگ نوجوانان می تواند افراد زیادی در این سن را از بلاتکلیفی نجات داده و از هدر رفتن عمر آن ها در جهت اموری که به تصورشان مفید است، پیشگیری نماید. احتمالا تاکنون در مورد کوچینگ شغلی یا کوچینگ کسب و کار شنیده باشید ، در این مطلب قصد داریم پیرامون کوچینگ نوجوانان به صحبت بپردازیم.

هدف کوچینگ نوجوان این نیست که به عنوان والد، دوست یا معلم در کنار آن ها باشد بلکه می خواهد با ارائه حمایت بی طرفانه و قابل اعتماد بدون هیچ قضاوتی در کنار نوجوان بوده و به توسعه فردی آن ها کمک کند. اگر از تفاوت کوچینگ و منتورینگ مطلع باشید ، به این نکته پی می برد که یک کوچ نوجوان حرفه ای می تواند کمک کند نوجوان با آزادی و اطمینان از حفظ محرمانگی، درباره هر چیزی که تمایل دارد به صحبت بپردازد.

این صحبت ها می توانند در هر حوزه ای باشند از جمله مدرسه، زندگی خانوادگی، دوستان یا هر چیزی که ذهن نوجوان را مشغول کرده است. در ادامه بیشتر با مفهوم کوچینگ نوجوانان آشنا می شوید.

کوچینگ نوجوان

پاسخ به سوالاتی مانند مهمترین هدف من در زندگی چیست؟ چه کاری را دنبال کنم؟ و … برای بسیاری از نوجوانان کلافه کننده و در عین حال نگران کننده می باشد. ممکن است سال های باارزش عمر خود را صرف انجام کارهایی نمایند که به تصورشان باید انجام دهند به جای این که به کاری که دوست دارند، مشغول شوند.

اگر نوجوان بتواند با اهدافش ارتباط برقرار نماید، به تدریج اعتماد به نفس در وی شکل گرفته و می تواند با بینش بیشتری درباره خود اندیشیده و راهی برای مراقبت از خود بیابد و تا پایان عمر این راه را ادامه بدهد. اگر کوچینگ یا مربیگری در نظام آموزشی بیشتر همه گیر شود و نوجوانان زودتر با یک کوچ همراه شوند، در آینده افراد شاد و موفق تری خواهیم داشت.

دوران نوجوانی می تواند ناخوشایند تلقی شود در حالی که خیلی زیبا و فوق العاده است. گاهی مواقع ،احساسات، مشکلات و انتظارات برای آینده خیلی آزاردهنده شده و به سختی می توان آن ها را مدیریت نمود. کوچینگ یا مربیگری نوجوانان کمک می کند تا با شناخت خود در تحقق رویاهای خود به انتخاب بهترین گزینه های پیش رویشان بپردازند.

نوجوان ممکن است به علل مختلفی مانند تغییرات سنی، جسمی، عدم تعادل هورمون ها و … شرایط سخت و پرفشاری را تجربه نماید. این وظیفه کوچ نوجوانان بوده که صدای مبارز درون این نوجوانان را آزاد نماید. یک کوچ حرفه ای نوجوان می تواند به وی فرصت داده تا نگرانی های خود را شناخته و بروز دهد.

کوچینگ به نوجوانان کمک کرده تا به کشف علایق و تمایلات خود پرداخته و بدانند قلبا دوست دارند چه کارهایی انجام دهند و چه هدفی را دنبال کنند. کوچینگ یک رابطه دو طرفه بین کوچ (مربی) و نوجوان می باشد که هدفش رساندن نوجوان به استقلال، خودنظارتی و خود کفایی در رسیدن به هدف هایش است.

کوچ یا مربی مشاور ، معلم؛ روانشناس و … نیست بلکه یک همراه و حامی و مشوق محسوب می شود. در کوچینگ نوجوان با تقویت مهارت های مختلفی از جمله مهارت های اجرایی، رفتاری و … پرداخته می شود تا نوجوان با برنامه ریزی، مدیریت زمان، کنترل هیجانات و … به نحو درست آشنا شده و مسیر موفقیت را به خوبی طی کند.

کوچینگ نوجوان چه فوایدی برای نوجوان و والدین دارد؟

کوچینگ برای نوجوانان می تواند هنگامی که با مشکلاتی روبرو می شوند، راه حل سودمندی باشد. بالطبع پدر و مادرها و نوجوانان در این دوره رشد و یادگیری، دچار خستگی و افسردگی می شوند چرا که تغییرات زیادی در حال روی دادن بوده و بیشتر تصمیمات بزرگی که باید با آن روبرو شوند در این دوره بایستی گرفته شود.

در حقیقت کوچینگ نوجوان برای فرد به یک نحو و برای پدر و مادرها به نحوی دیگر مفید خواهد بود. که در ادامه هر یک توضیح داده می شود.

فواید کوچینگ برای نوجوان

هر فردی در طی ورود به هر مرحله از زندگی، به راحتی دستخوش احساساتی از جمله این که چه کسی هست، چه ارزشی دارد، مقصد کجاست و .. روبرو می شود. در تغییر وضعیت از کودکی به نوجوانی مسائلی مانند نوسانات خلقی، تغییرات هورمونی، افسردگی، تغییرات جسمی و… ایجاد می شود.

تمام این مسائل روزمره برای نوجوانی که احساس خستگی و فشار زیادی دارد ترسناک تر و سخت تر می شود. یک کوچ نوجوان به فرد فرصت داده تا نگرانی های خود را بشناسد و بیان نماید. با همراهی یک کوچ نوجوان، وی می تواند دریابد که چه چیزی برایش اهمیت زیادی دارد، واقعا تمایل دارد چه کاری انجام دهد و دوست دارد کجا باشد.

همچنین خیلی چیزهای دیگر که یک نوجوان حس می کند تا زمانی که مدرسه را ترک می کند بایستی بداند و به آن دست پیدا کند. در این وضعیت ممکن است گاهی از نوجوان شنیده شود که به جای «من می خواهم …»  بیان می کند «همه از من انتظار دارند که …» .

با این حال این مرحله از زندگی می تواند به نحوی مرحله تعادلی محسوب شود زیرا نوجوان می آموزد که چه کسی است،در عین حالی که دغدغه شاد کردن دوستان، معلمان و خانواده اش را دارد. حضور در جلسه کوچینگ نوجوان و همراهی با یک کوچ نوجوان می تواند به وی کمک کرده که با اطمینان و افتخار و البته بدون حس گناه بیان نماید:« من واقعا می خواهم این کار را انجام بدهم ».

به طور کلی مزیت کوچینگ نوجوان عبارت است از:

  • این فرصت را یافته که درباره موضوعات سخت، مثل قلدری و روابط صحبت نماید.
  • می تواند تعیین اهداف برای بهبود زندگی را شروع نماید.
  • تشویق شده دنیا را با دید تازه ای نگاه کند.
  • یاد گرفته احساسات خود را کنترل و مدیریت نماید.
  • می آموزد اعتماد به نفس و مهارت های اجتماعی را در خود تقویت کند.
  • از حمایت یک مربی عینی و بدون فضاوت بهره مند می شود.
  • حس جدیدی از انگیزه و تقویت الهام بخشی را تجربه می کند.

فواید کوچینگ نوجوان برای پدر و مادرها

کوچینگ نوجوان می تواند از منظر پدر و مادرها هم فواید بسیاری داشته باشد. در حالی که همواره می خواهید در کنار فرزند خود باشید، گاهی مواقع بهترین کاری که میتوانید انجام دهید، این است که پذیرا باشید بعضی وقت ها نمی توان این کار را انجام داد. حقیقت این است که برخی نوجوانان عقیده دارند قسمت هایی از زندگی آن ها بایستی مخفی باشد و نمی توان آنرا با پدر و ماد در میان گذاشت.

هر چند پذیرش این موضوع سخت است ولی ناگزیر زمان سریع می گذرد و ناگهان می بینید فرزند کوچک و معصوم شما بزرگ شده و دوست دارد دنیا را کشف کند. شما نمی توانید چیزهایی که نوجوان ممکن است با آنها روبرو شود را کنترل کنید و ممکن است بدانید که قسمتی از نقش شما به عنوان پدر و مادر این است که عقب ایستاده و اجازه دهید خودشان تجربه کرده و یاد بگیرند.

کاری که به عنوان والدین انجام می دهید این است که اطمینان یابید اقدامات کافی برای در اختیار نهادن بهترین شانس ممکن برای نوجوان وجود دارد. احتمالا این سوال ایجاد می شود با وجود موانع در برقراری ارتباط عمیق بین نوجوان و والد کمک گرفتن از یک مربی یا کوچ نوجوان و حضور در جلسه های کوچینگ می تواند برای پدر و مادرها مفید باشد؟

باید بدانید که کوچ نوجوان می تواند به موضوعاتی مانند مسائل جنسی، و تصویر بدنی و موضوعاتی که نوجوان احساس کرده نمی تواند با والد در میان بگذارد ، نزدیک شده و حتی اگر پدر و مادر نتوانند به نوجوان کمک کنند، ولی خیالشان آسوده خواهد بود که نوجوان شخصی برای صحبت کردن پیرامون این موضوعات دارد.

یک کوچ نوجوان به فرزند تان کمک کرده تا راهکارهای منطقی برای رویارویی با تعارض، استرس و خشم ایجاد کرده که به صورت بالقوه می تواند زندگی خانوادگی و برقراری ارتباط با اعضای خانواده را سهل نماید. کوچینگ نوجوان کمک می کند تا فرد احساساتی را که تجربه می کند و نحوه مدیریتشان را بهتر درک نماید.

هنگامی که نوجوان شدیدا انتقاد می کند یا واکنش پرخاشجویانه نشان می دهد، ممکن است با حس نگرانی و ترس درگیر شود. کوچینگ نوجوانان کمک کرده تا آن ها احساسات سردرگم خود را درک و کنترل نمایند. همچنین به یک رابطه مطلوب میان پدر و مادر و فرزند تشویق می کند.

تفاوت کوچینگ نوجوان و مشاوره

درک این نکته حائز اهمیت است که موقع کمک به نوجوان ، بین مشاوره و کوچ نوجوان تفاوت زیادی وجود دارد. بیشتر مواقع والدین با دیدن رفتار نامناسب فرزند خود مشاوره یا روان درمانگر را انتخاب می کنند در حالی که کار با کوچ نوجوان خیلی متفاوت است. ساده ترین تفاوت کوچ نوجوان و مشاور در این است که مشاور بر مسائل مربوط به گذشته متمرکز می شود و به دنبال حل مشکل می گردد.

در حالی که یک کوچ نوجوان تنها بر آینده و نقاط قوت و پتانسیل های فرزند متمرکز شده و از نظر روانشناسی اولی واکنش پذیر بوده و دیگری واکنشی می باشد. متاسفانه بیشتر پدر و مادرها تنها در مواردی که ضعفی در فرزند حس می کنند به دنبال کمک می گردند و اینجاست که درمان و مشاوره می تواند کمک کند.

ولی وقتی از کوچ نوجوان صحبت می شود این رویکرد بیشتر به نوجوان کمک کرده تا مهارت های زندگی را بیاموزد به طوری که وقتی ۱۸ ساله شد، برای رسیدگی به موانع و چالش های زیادی که پیش رویش قرار می گیرد، بهتر عمل نماید. کوچینک به نوجوانان کمک کرده تا در زندگی تصمیمات مهم اتخاذ کنند.

همچنین کمک کرده تا نوجوان اهداف و علایق شخصی اش را به شکلی کاملا واضح و شفاف مشخص نماید. ضمنا نوجوان می آموزد مهارت های مدیریت زمان را طوری تقویت کند که اهداف و علایق شخصی اش حمایت شود. کوچینگ نوجوان به فرد کمک کرده تا اعتماد به نفس یافته و به بهبود روابط شخصی دشوار بپردازد. همچنین بیاموزد چطور از خودش دفاع کند.

دلیل نیاز به کوچینگ نوجوان

نوجوانان معمولا به شکل های مختلفی با توجه مدل رفتاری حاکم بر خانواده به مسائل و موضوعات زندگی پاسخ می دهند. در مواردی ممکن است یک نوجوان افکار و احساساتش را بروز دهد و نوجوان دیگری ممکن است برعکس عمل کند. ممکن است نوجوانی که دچار استرس شده احساساتش را سرکوب نماید در نهایت رفتار فرزند شروع به تغییر کند.

چرا که این حس به او دست داده که قرار نیست با کسی مشکل خود را عنوان کند یا حداقل به آن ها اعتقاد داشته باشد. در گذار از این تغییرات، اهمیت دارد که پدر و مادر فرزند را مطلع کرده که برای حمایت در کنارش هستند. با این حال ممکن است نوجوان به اندازه کافی اعتماد به نفس نداشته باشد که در مورد مسائل خود با والدین صحبت کند.

اینجاست که نیاز به کوچینگ نوجوان احساس می شود. کوچ نوجوان منبع بی طرف و حامی فرزند شما بوده که با تجربه و تخصص در موضوعات مربوط به نوجوانان، به چالش های آن ها گوش سپرده و نوجوان را درک می کنند.

کوچینگ نوجوان در چه زمینه هایی به فرد می کند؟

چند مورد از مهمترین موضوعاتی که یک کوچ می تواند نوجوان را کمک و همراهی نماید عبارتند از:

۱. به نوجوان کمک کرده در فضایی امن و بدور از قضاوت ، به جستجو و یافتن هویتش بپردازد.

۲. در فرایند کوچینگ ، نوجوان می تواند به پذیرش و علاقه عمیق تر به خود رسیده و همچنین از عاداتی که به سلامت جسم و روانش آسیب وارد می کند، مطلع گردد و عادات ناسالم را به مرور از سبک زندگی اش حذف کند.

۳. کوچینگ سبب بهبود روابط نوجوان با دیگر اعضای خانواده شده و استراتژی هایی برای کاهش تعارضات و افزایش تعاملات باکیفیت را به آن ها معرفی می کند.

۴. کوچینگ کمک کرده نوجوان بتواند دوست های خوبی انتخاب کرده و آن ها را حفظ کند. همچنین خودش هم برای آن ها دوست خوبی باشد. ضمنا کوچ نوجوان را قادر ساخته تا انتظارات خود و دوستانش نسبت به یکدیگر را تعدیل و تنظیم نماید.

۵. کوچ نوجوان کمک می کند تا فرد ارتباط سالم و دوستانه و باکیفیتی با جنس مخالفش برقرار نماید.

۶. فرایند کوچینگ می تواند در مواردی مانند مدیریت زمان، اولویت بندی، لذت بردن بیشتر از درس و … به نوجوان یاری رساند.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید

‎ نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو