بررسی گوشی پوکو F5 شیائومی؛ میان‌رده همه چیز تمام!

بررسی گوشی پوکو F5 شیائومی؛ میان‌رده همه چیز تمام!


منبع: پلازا

5

1402/2/21

13:57


بررسی گوشی پوکو F5 شیائومی؛ میان‌رده همه چیز تمام!

گوشی پوکو F5 شیائومی بالاخره پس از ماه‌ها گمانه‌زنی معرفی شد. ارزان‌ترین عضو از سری 5 خانواده محبوب اف که قرار است رقیب جدی برای گوشی‌های میان‌رده بازار باشد. در ادامه با پلازا همراه باشید تا موبایل Xiaomi Poco F5 را مورد بررسی قرار دهیم.

گوشی پوکو F5 شیائومی نسخه پایه از سری جدید اف 5 پوکو است. این گوشی جایگزین پوکو F4 شده که در سال 2022 عرضه و یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار بود. شیائومی در این سری نیز همچنان همان فرمول سری‌های قبلی را حفظ کرده است. گوشی موبایل شیائومی پوکو اف 5 در بسیاری از بخش‌ها با مدل پرو خود اشتراکاتی دارد و شاید با توجه به قیمت کمتر، ارزش خرید بالاتری هم داشته باشد.

فهرست مطالب

مشخصات گوشی پوکو F5 شیائومی

ویژگی‌هاگوشی Xiaomi Poco F5 Pro
نمایشگر6.67 اینچی امولد با رفرش‌ریت 120 هرتز و رزولوشن 1080p
پردازندهاسنپدراگون 7 پلاس نسل 2
سیستم عاملاندروید 13 با رابط کاربری MIUI 14
حافظه/رم8/12 گیگابایت رم | حافظه 256 گیگابایت
دوربین‌‌ها2 + 8 + 64
دوربین سلفی16
باتری5000 میلی‌آمپر با شارژ 67 وات
قیمتاز 379 دلار

بررسی گوشی Xiaomi Poco F5

با معرفی گوشی پوکو F5 شیائومی می‌توان پیش‌بینی کرد که سایر گوشی‌های رقیب در این بازه قیمتی و حتی بالاتر، مثل گلکسی A54 شاید نتوانند رقابت نزدیکی با این گوشی داشته باشند. البته که باید منتظر بمانیم و ببینیم این گوشی در بازار ایران با چه قیمتی عرضه خواهد شد. اما با توجه به مشخصات و مزایا و معایب گوشی Xiaomi Poco F5، می‌توان آن را یکی از بهترین گوشی‌های سری پوکو F طی چند سال اخیر دانست.

طراحی گوشی Xiaomi Poco F5

طراحی ظاهری گوشی کاملا متفاوت از پوکو F4 است. برخلاف مدل پرو، پوکو F5 با بدنه پلاستیکی و لبه‌های تخت‌تر عرضه شده است. ماژول دوربین و طراحی کلی گوشی همانطور که پیش‌بینی می‌شد دقیقا مانند شیائومی ردمی نوت 12 توربو است و حتی در بخش مشخصات نیز می‌توان شاهد این شباهت‌ها بود.

در حاشیه سمت راست گوشی شما به دکمه‌های تنظیم صدا و پاور دسترسی دارید. دکمه پاور همچنین از سنسور اثرانگشت نیز میزبانی می‌کند. این سنسور عملکرد سریع و دقیقی دارد و به محض قرار دادن انگشت روی آن، قفل گوشی را باز خواهد کرد.

گوشی Xiaomi Poco F5

اما در پنل جلویی پوکو گوشی را با حاشیه‌های قرینه و ظریف درست مثل پوکو F5 پرو عرضه کرده است. به‌لطف همین موضوع نیز گوشی در پنل جلویی از ظرافت و زیبایی دوچندانی برخوردار است. این پنل همچنین با پوشش محافظ گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود و خود گوشی نیز از گواهی IP53 برخوردار است.

پوکو این گوشی را در 3 رنگ مشکی، آبی و سفید عرضه می‌کند. هر 3 رنگ نیز دارای پوشش متفاوتی در پنل پشتی هستند. برای مثال رنگ مشکی دارای پوشش متفاوت مات است و رنگ‌های دیگر از پوشش‌های کمی متفاوت بهره‌مند هستند. اما همه آن‌ها کمی مات هستند و به همین خاطر به‌سادگی اثرانگشت را به خود جذب نمی‌کنند.

نمایشگر گوشی موبایل شیائومی پوکو اف 5

یکی از مهمترین مزایای گوشی پوکو F5 شیائومی، نمایشگر آن است. یک پنل 6.67 اینچی با رزولوشن 1080p و رفرش‌ریت 120 هرتز که تجربه روان و دلپذیری از کار با گوشی در اختیار شما قرار می‌دهد. این پنل همچنین روشنایی حداکثری زیادی (1000 نیت) دارد و شما به‌راحتی می‌توانید از آن زیر نور آفتاب استفاده کنید. همچنین از آنجایی که نمایشگر از یک پنل امولد استفاده می‌کند، تمامی مزایای این پنل از جمله کنتراست و دقت رنگ بسیار عالی را نیز در اختیار خواهید داشت.

دوربین گوشی Xiaomi Poco F5

روی کاغذ یکی از ویژگی های گوشی موبایل شیائومی پوکو اف 5 که با مدل پرو یکسان است، دوربین‌های آن هستند. این گوشی دقیقا از همان دوربین‌های 64 مگاپیکسلی اصلی با لرزش‌گیر اپتیکال، 8 مگاپیکسلی فوق‌عریض و 2 مگاپیکسلی ماکرو استفاده می‌کند اما عملکرد این دوربین‌ها در زمینه پردازش تصاویر با هم متفاوت است چرا که 2 گوشی با پردازنده‌های متفاوتی همراه شدند.

البته که این احتمال وجود دارد که شیائومی از سنسورهای متفاوتی هم استفاده کرده باشد ولی به‌احتمال زیاد علت تفاوتی که میان عکس‌ها وجود دارد، تراشه ضعیف‌تر اسنپدراگون 7 پلاس نسل 2 در مقایسه با اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 مدل پرو باشد. با این وجود حداقل بیشتر تفاوت‌ها به لنز اصلی محدود است. لنزهای فوق‌عریض و ماکرو در هردو گوشی عملکرد قابل توجهی ندارند. تصاویر آن‌ها فاقد جزییات کافی هستند و نوردهی جالبی هم ندارند. لنز ماکرو نیز مثل همیشه کاربرد خاصی ندارد و آنقدر نمی‌تواند به سوژه‌ها نزدیک شود تا بتوانید یک عکس ماکرو واقعی بگیرید.

دوربین اصلی همانطور که در این گالری تصاویر گوشی پوکو F5 شیائومی مشاهده می‌کنید، در روز و شرایطی که نور کافی وجود داشته باشد، عملکرد خوبی دارد و عکس‌ها بدون نیاز به ویرایش آماده انتشار در شبکه‌های اجتماعی هستند. البته که هنوز هم نمی‌توان آن‌ها را با گوشی‌های رقیب یا پرچم‌دار مقایسه کرد چرا که میزان جزییات در آن‌ها خیلی زیاد نیست.

در شب و با استفاده از Night Mode می‌توانید تصاویر را با وضوح و روشنایی بهتری ثبت کنید. هرچند برخی اوقات و زمان‌هایی که گوشی می‌خواهد از فوکوس خارج شود ممکن است با مشکل مواجه شوید و گوشی خیلی سریع نتواند روی سوژه فوکوس کند.

دوربین فوق‌عریض با توجه به قیمتی که گوشی دارد قابل قبول است. البته انتظار خیلی زیادی از آن نداشته باشید چرا که دامنه داینامیک گسترده‌ای ندارد و تصاویر کمی تاریک پردازش می‌شوند و دوربین سایه‌های تصویر را به خوبی نوردهی نمی‌کند.

سخت افزار گوشی موبایل شیائومی پوکو اف 5

گوشی Xiaomi Poco F5 Pro اولین گوشی است که با پردازنده اسنپدراگون 7 پلاس نسل 2 وارد بازارهای جهانی می‌شود. پیشتر ردمی نوت 12 توربو با این پردازنده در چین عرضه شده بود و توانسته بود نظر مثبت بسیاری از کاربران چینی را به خود جلب کند. این پردازنده نسخه میان‌رده پردازنده پرچم‌دار اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 است که در گوشی پوکو F5 پرو مورد استفاده قرار گرفته است.

گوشی موبایل شیائومی پوکو اف 5

اسنپدراگون 7 پلاس نسل 2 را می‌توان یکی از بهترین تراشه‌های کوالکام به‌حساب آورد. پردازنده گرافیکی گوشی موبایل شیائومی پوکو اف 5 قادر است تمامی بازی‌ها از جمله عناوین گرافیکی را بدون هیچ مشکل یا افت فریمی اجرا کند. با توجه به این که این مدل مانند نسخه پرو از فناوری LiquidCool 2.0 پوکو بهره می‌برد، به‌خوبی قادر است حرارت تراشه را مدیریت کند. به گفته پوکو با این فناوری گوشی می‌تواند تا 35 درصد عملکرد بهتری در مدیریت حرارت تراشه داشته و آن را به شکل بهینه‌ای، خنک کند.

گوشی پوکو F5 شیائومی با یک باتری 5000 میلی‌آمپری همراه شده است. این باتری با توجه به مصرف بهینه پردازنده اسنپدراگون 7 پلاس نسل 2، مقاومت بسیار بالایی دارد و شما به این راحتی نمی‌توانید شارژ گوشی را خالی کنید. شاید گوشی تنها با استفاده بسیار سنگین مثل گیمینگ طولانی مدت و مسیریابی طی مدت کوتاهی شارژ خود را از دست بدهد اما در استفاده معمولی حداقل تا یک روز شما را همراهی خواهد کرد.

گوشی موبایل شیائومی پوکو اف 5

از طرف دیگر پوکو این گوشی را با پشتیبانی از شارژ 67 وات همراه کرده است و شما حتی لزومی به خرید شارژر نیز ندارید چرا که شارژر داخل جعبه گوشی در اختیارتان قرار می‌گیرد. به گفته پوکو با این شارژر می‌توانید ظرف مدت 46 دقیقه گوشی را از 0 به 100 درصد برسانید.

قیمت و تاریخ عرضه ی گوشی پوکو F5 شیائومی

گوشی در 10 می معرفی و روانه بازارهای جهانی شد. البته هنوز پای آن به بازار ایران باز نشده است ولی احتمالا طی چند هفته آینده می‌توانید آن را تهیه کنید. قیمت گوشی موبایل شیائومی پوکو اف 5 نیز در پیکربندی پایه 379 دلار باشد.

سخن پایانی

گوشی پوکو F5 شیائومی مانند مدل‌های قبلی خود، یکی از ارزشمندترین گوشی‌های بازار خواهد بود. شاید به جز دوربین‌های معمولی نتوان ایراد دیگری به این گوشی گرفت. نمایشگر، شارژدهی طولانی و سرعت شارژ بالا و مهمتر از همه تراشه اسنپدراگون 7 پلاس نسل 2 همگی از جمله مهمترین نقاط قوت این گوشی به‌حساب می‌آیند که در کمتر گوشی رقیبی می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. البته که باید منتظر ماند و دید این گوشی با چه قیمتی در بازار ایران عرضه خواهد شد. نظر شما در مورد این گوشی چیست؟ آیا خرید این گوشی را توصیه می‌کنید یا گلکسی A54 با پردازنده ضعیف‌تر؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو