همه چیز درباره تشکیل نشدن قلب جنین

همه چیز درباره تشکیل نشدن قلب جنین


منبع: آرگا

4

1402/2/28

18:37


در این مطلب شما را با علت های تشکیل نشدن قلب جنین در بارداری آشنا می کینم و اطلاعاتی بسیار خوب در این مورد به شما خواهیم داد تا بتوانید با آگاه بیش تری باردار شده و سعی کنید این مشکل را از بین ببرید.

تشکیل نشدن قلب جنین یکی از نقص هایی می باشد که ممکن است هر جنینی آن را با خود داشته باشد از این رو باید بدانید که از هر ۱۰۰ نوزادی که به دنیا می آید یکی از آن ها دارای چنین نقصی خواهد بود. این نقص را جزئی از بیماری های بدو تولد می دانند و گاها آنقدر مشکلات این جنین زیاد می شود که منجر به توقف رشدی و حتی مرگش خواهد شد.

  

تشکیل نشدن قلب جنین

دلایل تشکیل نشدن قلب جنین

برخی از نواقص جنین ها بسیار خفیف می باشند و هیچ اختلالی ایجاد نخواهند کرد مگر اینکه مغز ها شدید شوند و نیاز به مداخلات درمانی داشته باشند مشکلات قلبی جنین را از طریق اکو تخصصی قلب جنین تشخیص داده و پیش بینی می کنند.

شایع ترین بیماری های قلبی در دوران جنینی

در دوران جنینی یک سری از بیماری های قلب و عروق شایع تر می باشند و ممکن است مشکلاتی را ایجاد نمایند این بیماری های قلبی عبارتند از :

  • انسداد در مقابل ورود یا خروج جریان خون
  • وجود جریان خون غیر طبیعی در قلب
  • قسمت هایی از قبل دچار مشکل رشد می شوند و عملاً تشکیل نخواهد شد.
  • مشکل در ریتم ضربان قلب
  • توقف ضربان قلب جنین

علل ایجاد این بیماری ها

باید بدانید که برای هر ۱۰ مورد بیماری قلبی مادرزادی ممکن است برای هشت مورد از آنها علت دقیقی پیدا نشود ولی در برخی از تحقیقات نشان داده شده است که بیماریهای مادرزادی ممکن است بر اثر مواردی همچون ژنتیک، بیماری های مادر در دوران بارداری، استفاده از داروها، استفاده از الکل، سلامت کنترل نشده مادر، تغذیه نامناسب مادر و سن مادر در حین بارداری باشد.

هفته ها و ماه های مهم در بارداری

یکسری از هفته ها و ماه های بارداری هستند که در رشد قلب جنین بسیار اهمیت دارند و می توان گفت که نقاط عطف بارداری در رشد قلب جنین به حساب می آیند بنابراین بهتر است با آنها آشنا شوید.

جنین با بیماری قلبی

هفته پنج تا هفته بیست و پنج بارداری

در هفته پنجم بارداری دو لوله اولیه قلب جنین تشکیل می شود و این دو لوله به یکدیگر پیوند می خورند و خون از طریق این قلب لوله ای شکل جریان پیدا می کند و قلب جنین شروع به تپیدن خواهد کرد.

در هفته ششم تا هفتم بارداری لوله قلب حالت پیچیده تری را به خود می گیرد و مانند شکل S خواهد شد و شروع به تشکیل چهار حفره می نماید برخی از نقایص مادرزادی در این زمان اتفاق می افتند که قلب به طور طبیعی پیچ نمی خورد و تقسیم بندی ها شکل نمی گیرند.

در هفته هشتم دریچه های بیت دهلیز ها و بطن ها تشکیل خواهند شد. در هفته نهم دریچه هایی که بین حفرات  بطنی و دهلیزی تشکیل شده‌اند رشد می کنند و در زمان پایان هفته نهم چهار حفره قلب کاملا تشکیل خواهند شد.

در هفته دهم و یازدهم و دوازدهم قلب نوزاد با توجه به فرمان هایی که از مغز می گیرد شروع به تنظیم کردن ضربان های خود می نماید البته تا قبل از هفته دهم قلب جنین مستقل از سیستم عصبی در حالت تپش بوده است.

ایجاد نشدن قلب جنین

در هفته شانزدهم الی بیستم بارداری مادر در ریسک خطر بالا تری قرار دارد و در این زمان قلب جنین برای غربالگری مورد مشاهده قرار می گیرد. هفته بیست و پنجم بارداری مویرگ ها که کوچکترین رگ های خونی می باشند تشکیل شده و در حال پرخون شدن خواهند بود.

در حین تولد نوزاد دهانه سوراخی به نام فرامن اوال بین دو دهلیز قرار دارد بسته خواهد شد و با اولین نفس کشیدن نوزاد همراه می شود. البته ممکن است این دهانه ظرف چند ماه بعد از تولد بسته شود و در این میان نوزاد باید تحت مراقبت قرار بگیرد.

جالب است بدانید که تنفس نوزاد انتقال شگفت انگیزی می باشد و دریافت اکسیژن به جای ریه ها از جفت صورت خواهد گرفت. بنابراین سیستم گردش خون نوزاد پس از تولد با قبل از آن بسیار متفاوت خواهد بود. یادتان باشد که گاهی اوقات نقایص مادرزادی ممکن است تا چند ساعت یا چند روز بعد از تولد آشکار شوند.

مشکلات مادرزادی جنین

نکات مهم برای مراقبت از قلب جنین در بارداری

یک سری از نکاتی هستند که شما می توانید به عنوان مادر برای سالم در ماندن جنین و قلب او استفاده کنید. البته باید بدانید که برخی از نقص های مادرزادی قلب خارج از کنترل مادر می باشد بنابراین نکاتی را برایتان بررسی می کنیم که می تواند تا حدودی از بروز این نقض ها پیشگیری نماید.

  • در دوران بارداری از استعمال دخانیات و همچنین در معرض آن قرار گرفتن خودداری نمایید.
  • در دوران بارداری سعی کنید مراقب داروهایی که استفاده می کنید باشید و هر دارویی که مورد استفاده تان قرار می گیرد را باید به متخصص خود اطلاع دهید زیرا برخی از داروها هستند که می توانند خطر نقص قلبی را در جنین افزایش دهد.
  • اگر در دوران بارداری خود دارای شرایط و مشکلات سلامتی مزمن می باشید باید سعی کنید برای کنترل آن اقدام نمایید در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی برای جنین شما ایجاد شود.
  • نوشیدن الکل در دوران بارداری به صورت کلی ممنوع می باشد زیرا مطالعات نشان داده که در معرض الکل قرار گرفتن می تواند منجر به ریسک بالایی از نقص های قلبی شود.
  • یکی دیگر از نکته های بسیار مهم در این زمینه این است که از واکسن سرخجه قبل از بارداری استفاده کنید.
  • قبل از بارداری سعی کنید هر گونه سابقه خانوادگی و مشکلات مادرزادی قلبی خود و یا افراد درجه یک را به پزشک اطلاع دهید.

ایجاد نشدن قلب جنین

حال که با دلایل تشکیل نشدن قلب جنین آشنا شدید و نکاتی را در رابطه با مراقبت از خود در دوران بارداری دانستید به شما پیشنهاد می شود که اطلاعاتی در مورد غربالگری سه ماهه اول و غربالگری سوم نیز بدست آورید و با این کار آگاهی خود را در این موارد افزایش دهید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو