ریزش سکه ای ریش را چطور درمان کنیم؟

ریزش سکه ای ریش را چطور درمان کنیم؟


منبع: آرگا

7

1402/3/1

00:39


ریزش سکه ای ریش یا آلوپسی باربا نوعی بیماری خود ایمنی و یکی از انواع ریزش مو محسوب می شود. این بیماری چندان رایج نیست ولی از نظر احساسی چالش برانگیز است. در این مطلب به علت، علائم و درمان ریزش سکه ای ریش می پردازیم.

ریزش سکه ای ریش که به آن آلوپسی باربا گفته می شود تهدید کننده سلامتی فرد نبوده ولی از نظر احساسی و اعتماد به نفس چالش برانگیز است. از این رو برای پیشگیری از آلوپسی باربا سبک زندگی درستی را انتخاب و به بهترین روش از خود مراقبت نمایید.

علت، علائم و روش های درمان ریزش سکه ای ریش

از آنجا که در بیشتر موارد ریش یکی از جلوه های زیبایی و مد محسوب می شود اکثر افراد به آرایش ریش خود علاقه خاصی دارند و گاهی ساعت ها وقت را برای آن سپری می کنند. ولی همچون ریزش مو ، ریش نیز ممکن است با ریزش همراه شود. این ریزش بیشتر به صورت یک دایره مانند اتفاق می افتد که به عنوان ریزش سکه ای ریش شناخته می شود.

ریزش سکه ای ریش یا آلوپسی باربا یکی از انواع ریزش مو سکه ای(آلوپسی آره آتا) به شمار می رود و بیماری چندان رایجی نیست. در جریان این عارضه تکه های دایره ای طاسی روی ریش فرد نمایان می شود. این شکل از طاسی، سلامت فرد را تهدید نمی کند ولی از منظر احساسی و اعتماد به نفس چالش برانگیز می باشد.

روش های درمانی مختلفی را امتحان تا یکی از آن ها موثر واقع شود. از آنجا که این بیماری ذات چالش برانگیزی دارد برای پیشگیری از ریزش سکه ای ریش، برای زندگی تان برنامه ریزی نموده و به بهترین شکل از خود مراقبت نمایید. آلوپسی باربا نوعی بیماری خود ایمنی هم محسوب می شود.

عوامل مختلفی در بروز این بیماری دخیل هستند که شایع ترین آن ها آلوپسی و کرم حلقوی می باشد. در ادامه به علت، علائم و روش های درمان ریزش سکه ای ریش می پردازیم.

آلوپسی باربا

آلوپسی باربا یکی از انواع بیماری های ریزش مو به شمار می رود و یک بیماری خود ایمنی محسوب می شود. به این معنی که سیستم ایمنی بدن اشتباها به سلول های سالم حمله می کند. در این مورد خاص، به سمت فولیکول مو یورش برده می شود. قابل ذکر است آلوپسی آره آتا از دلایل شایع ریزش مو محسوب می شود که توسط آن روی پوست سر نواحی دایره ای طاسی نمایان می شود.

گفتنی است آلوپسی باربا شکل خاصی از آلوپسی آره آتا بوده که روی رویش تاثیر می گذارد. این عارضه به طور ناگهانی بروز کرده و موی ریش را در تکه های کوچکی(نواحی سکه ای) از درست می دهد. این اختلال خود ایمنی از دلایل ریزش مو محسوب می شود. در مدت کوتاهی در اثر آلوپسی باربا نواحی سکه ای فاقد مو در ریش نمایان می شوند.

این ریزش به صورت تکه های دایره ای کوچک در امتداد خط فک مشاهده می شود. هر چند ممکن است دیگر نواحی ریش را هم درگیر سازد.

علت بروز آلوپسی بابرا

همانطور که اشاره شد آلوپسی باربا نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن فولیکول های مو توسط خود بدن مورد حمله واقع شده و ریزش سکه ای مو روی می دهد. عموما ریزش مو می تواند منحصرا به ریش مربوط باشد یا نواحی دیگر بدن مانند صورت و پوست سر را هم درگیر نماید.

در حالی که علت دقیق عارضه آلوپسی باربا ناشناخته است ولی غالبا استرس فیزیکی و روانی از علل اصلی آن برشمرده می شود. ژنتیک هم در اینباره تاثیرگذار است. این عارضه بیشتر در مورد افرادی که به طاسی، آسم یا آلرژی مبتلا هستند، ایجاد می شود.

همچنین داشتن خویشاوندان مبتلا به یک بیماری خودایمنی، ریسک ابتلا به آلوپسی باربا را افزایش می دهد. از جمله بیماری های خود ایمنی می توان دیابت نوع ۱، پسوریازیس و لوپوس را نام برد. ویروس ها،مواد یا داروهای خاص نیز در بروز ریزش سکه ای تاثیر دارند.

در ضمن برخی بیماری های پوستی مانند اختلالات کروموزومی، اگزما، سندروم داون، سطح پایین ویتامین دی از دلایل دیگر بروز ریزش سکه ای ریش می باشند. ناگفته نماند عفونت قارچی کرم حلقوی هم در ریزش مو سکه ای موثر است. این عفونت شایع پوستی می تواند هر بخش از بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

وقتی کرم حلقوی ریش را مورد هدف قرار می دهد به عنوان تینه آ باربا شناخته می شود. معمولا حدود ۴-۱۴ روز بعد از مواجه فرد با این قارچ علائم آن بروز می یابند. برخی از منابع عفونت مذکور عبارت است از:

  • محیط آلوده: قارچ های کرم حلقوی در محیط های مرطوب نظیر رختکن و دوش های عمومی رشد دارند.
  • افراد آلوده به کرم حلقوی: این افراد نباید از لباس، حوله، برس مو و دیگر وسایل شخصی دیگران استفاده نمایند.
  • حیوانات مبتلا به کرم حلقوی: این حیوانات شامل گربه، گاو، سگ، بز، اسب و خوک بوده که می توانند کرم حلقوی را به انسان انتقال دهند.

علائم آلوپسی باربا

پیش بینی این که آلوپسی باربا به چه شکل در بدن پیشرفت می کند کار ساده ای نیست. ریزش مو می تواند ناگهانی یا در عرض چند روز و بیشتر از چند هفته نمایان شود. لکه های فاقد موی ریش به شکل سکه ای و کوچک ایجاد می شوند. با از دست دادن موهای بیشتر به تدریج این دوایر شروع به همپوشانی کرده و نواحی بی مو بزرگتری ایجاد می شود.

در بعضی افراد پیش از ریزش مو ممکن است حس خارش و سوزش در ریش نمایان شود و در مواردی در محل ریزش مو فرد قرمزی و التهاب ایجاد شود. گاه در اطراف نواحی بی مو سکه ای موهایی با ظاهر ناقص و عجیب رویش پیدا کرده که در بخش پایین و نواحی انتهایی ضخیم تر می باشند.

به این ترتیب لکه های طاسی در تکه های دایره ای کوچک بروز یافته و اگر ریش بیشتری از دست داده شود این دوایر در مواقعی شروع به همپوشانی می نمایند. ممکن است موهای اطراف این تکه های دایره ای هم سفید باشند. معمولا هر چند پوست قابل مشاهده ممکن است خشن به نظر برسد ولی حالت کلی آن صاف است.

تشخیص بیماری

پزشک متخصص پوست آلوپسی باربا را تشخیص می دهد. برخی اوقات با مشاهده ریزش موی فرد و بررسی نمونه های مو زیر میکروسکوپ این کار را انجام می دهد. ممکن است برای تست علائم نوعی عفونت یا بیماری زمینه ای مانند اختلال خود ایمنی به نمونه برداری پوست سر یا آزمایش خون نیاز شود.

ممکن است برای سایر بیماری هایی که موجب ریزش مو می شوند مانند عفونت های قارچی یا تیروئید نیز آزمایشاتی صورت گیرد.

درمان آلوپسی باربا

هر چند درمان قطعی برای آلوپسی باربا ارائه نشده ولی برخی روش های درمانی به کاهش علائم و رشد مجدد موی ریش در بلند مدت کمک می کنند. با توجه به این که آلوپسی باربا اختلال عودکننده ای است، احتمال ریزش مو دوباره بعد از رشد مو وجود دارد. البته باید اشاره کرد فاصله بین اپیزودهای بیماری طولانی بوده و ممکن است چندین سال زمان ببرد. به این ترتیب عود بیماری به ندرت روی می دهد.

موهایی که دوباره رشد می کنند اغلب همچون موهای سابق و با همان خصوصیات هستند ولی گاهی در رنگ و ساختار تفاوت هایی ایجاد می شود. به هر روی هر یک از موارد بالا احتمال بروز دارد و حتی گاه موهای از دست رفته اصلا رویش پیدا نمی کنند. درمان های مختلفی برای بهبود آلوپسی باربا وجود دارد که بازدهی آن ها به شدت عارضه، سن و خصوصیات فیزیکی فرد مربوط است. هدف از این درمان ها پیشگیری از حمله سیستم ایمنی به فولیکول های مو و تحریک رشد مو می باشد.

همچون همه اشکال ریزش مو، هر چه درمان مقطعی ریزش سکه ای زودتر شروع شود احتمال بیشتری برای رشد مجدد مو و پیشگیری از ریزش مو جود دارد. البته درمان آلوپسی باربا فرایند کندی بوده و می تواند ماه ها طول بکشد. به طور کلی اگر کمتر از نیمی از ریش از دست رفته باشد این درمان های مقطعی تاثیر بیشتری دارند.

۱. دارو درمانی

برای درمان موقت ریزش موی ریش چند داروی مختلف وجود دارد از جمله :

  • کورتیکو استروئیدها: این دسته از داروها ضد التهابی بوده و برای سرکوب سیستم امنی بدن استفاده می شوند. معمولا داروهای مذکور به شکل موضعی و تزریقی اعمال می شوند و رایج ترین دارو برای این بیماری محسوب می شوند. استفاده دارویی کورتیکو استروئیدها ممکن است ماه ها زمان ببرد و این مدت به شدت عارضه بستگی دارد.

  • دیفن سیپرون: این دارو به نواحی طاس اعمال می شود. ولی سبب واکنش آلرژیک نظیر قرمزی، ورم و خارش می گردد. این دارو سیستم ایمنی را گول زده تا گلبول های سفید بیشتری به پوست ارسال نماید و با این کار التهاب کاهش یابد و فولیکول های مو فعال باقی بمانند. نتایج استفاده از این دارو بعد از سه ماه مشخص می شود.
  • آنترالین: این دارو به شکل کرم یا پماد و غالبا جهت درمان موقت پسوریازیس استفاده می شود. آنترالین پوست را تحریک و رشد مو را بهبود می بخشد. نتایج مصرف دارو بین ۸-۱۲ هفته قابل مشاهده است.
  • ماینوکسیدیل: از دسته داروهای موضعی بوده که برای درمان موقت الگوی طاسی استفاده می شود. این دارو با بهبود گردش خون فولیکول های مو را بازسازی نموده و به شکل مایع یا کف به ناحیه آسیب دیده زده می شود. نتایج آن نیز بعد از سه ماه مشخص می شود.

۲. درمان خانگی

برای بهبود آلوپسی باربا چند روش درمانی خانگی وجود داردکه می توانید به عنوان درمان موقت استفاده کنید. از جمله این روش های خانگی عبارت است از:

۱. استفاده از سیر

خواص درمانی سیر به بهبود ریزش سکه ای ریش کمک می کند. در مطالعه ای تاثیر ژل سیر بر درمان آلوپسی آره آتا موثر ذکر شد. نسبت به گروهی که فقط از کرم کورتیکواستروئید استفاده کردند افرادی که از ژل سیر به همراه این کرم استفاده کردند بهبود های قابل توجهی مشاهده شد.

۲. مکمل زینک و بیوتین

دنبال کردن یک رژیم سالم غذایی حاوی انواع ویتامین و مواد معدنی ضروری برای رشد مو بسیار کمک کننده است. افزودن مکمل به رژیم غذایی از جمله زینک و بیوتین به رشد مو بسیار کمک کرده و ریزش مو را پیشگیری می کند.

۳. مکمل وی ویسکال

وی ویسکال مکمل طبیعی بوده که حاوی عصاره های دریایی است. این مکمل رشد مو را در افرادی که موی نازک دارند بهبود می بخشد. برای اثربخشی باید حداقل ۶ ماه مصرف شود.

۴. میکروپیگمنتیشن

این روش که به آن آرایش با ماندگاری بلند مدت گفته می شود نواحی تحت تاثیر طاسی را پوشش می دهد. این روش آرایشی نوین رنگدانه ها را به لایه زیرین پوست تزریق نموده و شکل ظاهری مناطق بدون مو را بهبود می بخشد.

۵. کاهش استرس

احتمالا شنیده اید که استرس عامل اکثر بیماری ها است. ریزش سکه ای هم از این موضوع مستثنی نیست. هر قدر زندگی آرامی داشته باشید احتمال بروز این عارضه کمتر می شود. از این رو فعالیت های مفرح انجام داده و از انزوا دوری کنید. در گروه هایی قرار گیرید که سبب خوشحالی و شادی شما می شوند.

اگرچه این عارضه به سلامتی لطمه ای وارد نمی کند اما اعتماد به نفس را شدیدا تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و در یک محیط حرفه ای قرار گیرد تا مبارزه با این بیماری ساده تر پیش رود.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو