تقویت دندان در بارداری و جلوگیری از خرابی دندان در این دوران

تقویت دندان در بارداری و جلوگیری از خرابی دندان در این دوران


منبع: آرگا

6

1402/3/6

15:41


برای تقویت دندان در بارداری راه های زیادی وجود دارد که می توان به خوردن لبنیات و استفاده کردن مواد مغذی اشاره کرد. البته بیماری های دهان و دندان زیادی در بارداری وجود دارد که در این مطلب درباره آن ها صحبت می کنیم.

بارداری تغییرات زیادی ایجاد می کند، به شکلی که خیلی از خانم های حامله احساس می کنند تمام خصوصیاتی که قبلا از بدن خود و واکنش های آن می شناختند، تغییر پیدا کرده است. در صورتی که به مراقبت های ضروری در دوره حاملگی با دقت توجه نشود، امکان دارد مضرات زیادی به دنبال داشته باشد. یکی از مضرات رایج در دوران حاملگی به بیماری دهان و دندان ارتباط دارد. در این مطلب راه های تقویت دندان در بارداری را توضیح می دهیم.

نحوه تقویت دندان در بارداری

راه های تقویت دندان در بارداری

ولی حقیقت این است؛ در صورتی که آگاه باشید که چطور در حاملگی از دندان های خود مراقبت کنید، هیچ موقع به پوسیدگی دچار نمی شوید و در صورت ابتلا به بیماری های لثه، در مراحل ابتدایی آن را درمان می کنید. همانگونه که بیان کردیم خانم های حامله تغییرات زیادی در بدن خود را می بینند. خیلی از این تغییرات به واسطه بعضی هورمون ها است، به عنوان مثال واکنش بدن در برابر پلاک های دندانی فرق دارد. پلاک های دندانی همان جرم هایی می باشند که به یک لایه نازک شباهت دارند و بر روی دندان قرار می گیرد و در صورتی که برای چندین ساعت باقی بمانند، دلیل اصلی پوسیدگی به شمار می روند. حال آنکه وجود پلاک های دندانی در زنان حامله احتمال پوسیدگی دندان را بیشتر می کند، چون تغییرات هورمونی در استحکام دندان ها تاثیراتی می گذارد.

افزون بر فاکتور های هورمونی، علل دیگری هم قادر هستند منجر به پوسیدگی دندان در دوران حاملگی منجر شوند. یکی از علل مهم کمبود کلسیم می باشد، باید زنان قبل از حاملگی از منابع کلسیم در بدن خود مطلع شوند و در صورت لزوم با تجویز پزشک دارو های مکمل استفاده کنند. اگر در دوران حاملگی، مشکل کمبود کلسیم وجود داشته باشد، از منابع استخوان ها برای رشد جنین استفاده می شود و به همین ترتیب استحکام دندان مادر رو به نابودی می رود. دقت کنید که با رعایت بهداشت دهان و دندان همچنین تامین کلسیم بدن، خانم های حامله به پوسیدگی دچار نمی شوند.

نحوه تقویت دندان در حاملگی

تشخیص بیماری های دهان و دندان در بارداری

اهمیت دارد که زنان قبل از بارداری برای رفع پوسیدگی های سطحی و انجام چکاب به کلینیک دندان پزشکی بروند. همچنین در آزمایش های قبل از بارداری از مقدار کافی کلسیم در بدن آگاهی پیدا می کنند، به همین ترتیب احتمال ابتلا به بیماری های دهان و دندان یا مشکلات دیگر، بیماری در مراحل ابتدایی بهبود پیدا کند. دندانپزشک با معاینه و بررسی، پوسیدگی های سطحی را تشخیص می دهد و درمان می کند. اگر به رادیوگرافی احتیاج باشد، بایستی حتما دندانپزشک را مطلع کنید تا روی قسمت شکم با عایق مناسب پوشانده شود و پس از عمل رادیولوژی دندان انجام شود. به صورت کلی در دوران حاملگی حتما به دندانپزشک خود بگویید که حامله هستید تا با توجه به وضعیت شما از درمان و دارو های مناسب استفاده کند.

اثرات بیماری دهان و دندان بر جنین

تقریبا کلیه بیماری ها و مشکلاتی که در بدن زن حامله وجود دارند، به نوعی در ز موسلامت جنین تاثیر گذار است. طبق آمار در سطح جهانی مشخص شده است که بیماری های دهان و دندان در دوران حاملگی موجب زایمان زودرس می شوند. همانگونه که می دانید زایمان زودرس به طور معمول با مشکلات شنوایی، گفتاری، نارسایی های مغزی و یا حتی مرگ نوزاد همراه است. از سویی مشاهده شده است که پوسیدگی دندان در مادران حامله از رشد کامل جنین پیشگیر می کند، به عبارتی نوزاد در بدو تولد وزن کمتری نسبت به حد طبیعی دارد. می توان بیان کرد کمبود کلسیم موجب بروز پوسیدگی دندان در مادر می شود و از آنجایی که بدن مادر از منابع کافی کلسیم برخوردار نیست، وزن جنین به حد تعادل نمی رسد.

شیوه های تقویت دندان در بارداری

بیماری های رایج دهان و دندان در بارداری

بیان کردیم که کمبود کلسیم و تغییرات هورمونی در دوران بارداری از عوامل اساسی و مهمی می باشند که مشکلات دهان و دندان را ایجاد می کند. تعدادی از بیماری های رایج در این زمینه به شرح زیر است:

۱. تورم لثه

افزایش هورمون ها یا نوسانات شدید آن ها برخی مواقع در خانم های حامله موجب تورم لثه ها می شود. در صورتی که احساس کردید لثه ها از تورم برخوردار هستند، زمان مسواک زدن خونریزی می کنند و ملتهب هستد، در اسرع وقت به دندان پزشک رجوع کنید.

۲. تومور لثه

یکی دیگر از مضرات افزایش هورمون ها در دوران حاملگی، رشد تومورهایی در لثه ها است. به طور معمول این تومور ها خوش خیم هستند و پس از اتمام دوران حاملگی نابود می شوند. چنانچه این تومور ها را در لثه ها دیدید، برای اطمینان بیشتر به دندانپزشک رجوع کنید.

۳. پوسیدگی دندان

استحکام دندان به علت کمبود کلسیم، کم می شود یا در برابر پلاک دندانی مقاومت کمتری از خود بروز می دهند. برای همین خانم های حامله بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستند.

شیوه های تقویت دندان در حاملگی

مراقبت های ضروری و لازم

برای اینکه قادر باشید هم از بیماری های دهان و دندان در بارداری جلوگیری کنید و موجب تقویت دندان ها در بارداری شوید حتما به توصیه های زیر توجه کنید:

  • یکی از راه های تقویت دندان در بارداری استفاده کردن از مواد مغذی برای مادر و کودک است. همچنین شما باید کمتر از شیرینی ها استفاده کنید.
  • در طی بارداری بهداشت دهان و دندان را با دقت زیاد تری رعایت کنید. حتما در طی روز دوبار مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • یکی دیگر از راه های تقویت دندان در بارداری استفاده از لبنیات است چون برای تامین کلسیم لازم و ضروری می باشد. در صورت لزوم با تجویز پزشک، مکمل های دارویی را نیز در برنامه خود بگذارید.
  • در صورتی که در مسواک زدن لثه ها دچار خونریزی شد، این موضع را جدی بگیرید و برای معاینه حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • در صورتی که در دوران حاملگی پوسیدگی سطحی را در دندان ها خود دیدید، در اسرع وقت به دندانپزشک بروید چون ممکن است پوسیدگی فورا رشد کند و آسیب های زیادی به دندان های شما وارد کند.

سلامت مادران از اهسمت بالایی برخوردار است، چون یک مادر سالم در وجود خود یک جنین سالم را پرورش می دهد. در حقیقت دوران حاملگی نقش مهمی در وضعیت نوزاد دارد و خیلی از اثرات آن حتی تا پایان عمر با او می ماند. در این میان بهداشت دهان و دندان در حاملگی یکی از موراد مهم می باشد که با مراقبت های ضروری سلامت مادر و جنین را اندازه زیادی ضمانت می کند.

هم اکنون که این مطلب به اتمام رسید برای آشنایی بیشتر با مطالبی در حوزه کودک و والدین بر لینک های سلامت دندان در بارداری و افزایش بزاق در بارداری کلیک کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو