پرخاشگری مادر + 6 راهکار برای کنترل عصبانیت مادر

پرخاشگری مادر + 6 راهکار برای کنترل عصبانیت مادر


منبع: آویژه

6

1402/3/29

12:25


پرخاشگری مادر + 6 راهکار برای کنترل عصبانیت مادر

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

با مادر پرخاشگر چه کنیم؟ چرا مادرم همیشه عصبانی است؟ پرخاشگری مادر می تواند یکی از رفتارهای طبیعی مادران باشد. مسلما خشم یکی از احساسات طبیعی انسان ها است. هر پدر و مادری هرازگاهی عصبانی می شوند. اگر مادر عصبی نتواند عصبانیت خود را کنترل کند، آسیب های زیادی برای فرزندش به همراه دارد. کنترل پرخاشگری مادر یکی از مهم ترین مواردی است که یک مادر باید نسبت به آن اطلاعات خوبی داشته باشد تا بتواند خشم و عصبانیت خود را کنترل کند. مادر بی اعصاب اصلا نمی تواند روش های تربیتی مناسبی برای فرزند خود داشته باشد. پس اگر با پرخاشگری مواجه شدید در ابتدا باید دلایل پرخاشگری مادر را متوجه شده و سپس از روش های مناسب برای درمان پرخاشگری مادر استفاده کنید.

به دلیل سوالات مکرر شما و همچنین اهمیت بالای درمان پرخاشگری مادر، مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی آویژه به بررسی و تحقیق در رابطه با دلایل عصبی بودن مادر، درمان پرخاشگری مادر و تاثیر عصبانیت مادر بر کودک پرداخته اند. اگر شما نیز به دنبال کسب اطلاعات در رابطه با پرخاشگری مادر و راهکارهای کنترل و درمان آن هستید مطالعه مقاله زیر را از دست ندهید.

مادر بی اعصاب

پرخاشگری مادر

مسلما پدر و مادر بودن یکی از سخت ترین مسئولیت های زندگی است. گاهی أوقات شیطنت های زیاد فرزندان، بازیگوشی و گوش ندادن به حرف والدین می تواند مادر عصبی را ایجاد کند. پرخاشگری مادر مسلما از سر دلسوزی برای فرزند است. برخی از مادران نمی توانند ناراحتی و عصبانیت و یا نگرانی های خود در رابطه با رفتارهای فرزندشان را به طور صحیح نشان داده و بیان کنند. آنها از عصبانیت، خشم و پرخاشگری به عنوان راهی برای تربیت فرزند استفاده میکنند. پرخاشگری مادر با کودک از روی دشمنی و یا با نیت آسیب رساندن به فرزند نیست. بلکه این نوع پرخاشگری راهی برای محافظت و مراقبت از فرزند در مقابل خطرات احتمالی است که مورد پذیرش نبوده و می تواند حتی تاثیرات منفی با خود به دنبال داشته باشد.

مادر عصبی می تواند به دلایل مختلفی پرخاشگر شده و بر سر مسائل مختلف با فرزند خود برخورد شدید رفتاری داشته باشد. پرخاشگری شامل رفتارها و گفتارهای مختلفی است مانند: داد و فریاد زدن بر سر کودک، تنبیه فرزند و منع کردن او از چیزی که علاقه دارد، سرزنش کردن و تحقیر او و … . متاسفانه اکثر مادران ندانسته این رفتار را هنگام عصبانیت با فرزندان خود دارند و نمی دانند که این رفتارها نوعی پرخاشگری محسوب می شود. پرخاشگری مادر ربطی به تحصیلات، وضعیت اقتصادی و … ندارد. همه مادران به دنبال تربیت صحیح و درست فرزندان خود هستند. اما برخی از آنها نمی دانند که مادر عصبی و پرخاشگر نمی تواند راهکار مناسبی برای تربیت صحیح فرزندان باشد.

نشانه های مادر پرخاشگر

همانطور که در بالا اشاره شد مادر پرخاشگر می تواند رفتارها و گفتار گوناگونی داشته باشد که جز پرخاشگری محسوب می شود. عدم کنترل خشم و عصبانیت و مدیریت نادرست مسائل و مشکلات می تواند از مادر شما یک مادر عصبی و پرخاشگر بسازد. پرخاشگری مادر را می توان از رفتار او به راحتی متوجه شد. برخی از مهم ترین ویزگی ها و علائم مادر عصبی عبارت است از:

هنگام عصبانیت و خشم، به فرزند خود آسیب می رسانند و او را کتک می زنند.

دائم صدای فریاد و جیغ آنها بر سر فرزندان را می شنوید.

با مشاهده کوچکترین رفتار بد فرزند، سریع عصبی شده و پرخاشگری شدیدی را از خود نشان می دهند.

مادر پرخاشگر نسبت به سایر مادران از فرزند خود دورتر هستند و نمی توانند ارتباط مفیدی با فرزندشان برقرار کنند.

دائم استرس و اضطراب زیادی را تجربه می کنند، که گاهی أوقات به خاطر این استرس و اضطراب رفتارهای پرخاشگرانه شدیدی خواهند داشت.

بدون توجه به موقعیتی که در آن قرار دارند و در جمع، با فرزند خود بدرفتاری کرده و او را خجالت زده می کنند.

از تحقیر، سرزنش و توهین به فرزند برای رفع ناراحتی و عصبانیت خود استفاده می کنند.

فرزندان آنها برای درامان ماندن از خشم و پرخاشگری مادر، پنهان کاری می کنند.

دلایل عصبی بودن مادر

دلایل پرخاشگری مادر چیست؟

مسلما تربیت فرزندان کار بزرگ و بسیار سختی است. ایجاد تعادل بین خواسته های مختلف فرزندان، مسائل مالی، کاری، مدریت خانه و … می تواند به شدت برای والدین سخت باشد. هنگامیکه شرایط مناسب نبوده و آنگونه که تصور می شود پیش نرود، مادر ممکن است کنترل خود را از دست داده و به یک مادر عصبی و پرخاشگر تبدیل شود. دلایل عصبی بودن مادر می تواند متفاوت و منحصر به فرد باشد. علت پرخاشگری مادر به عوامل مختلفی مانند موقعیت مکانی، زمانی و شرایط اقتصادی و … بستگی دارد. به طور کلی برخی از مهم ترین علت پرخاشگری مادران عبارت است از:

رفتار نامناسب فرزندان

همه مادران دوست دارند که فرزندان مودب، با تربیت و باهوشی را تربیت کنند. هنگامیکه مادری با رفتارهای زشت فرزند در جمع روبه رو می شود مسلما إحساس شرمساری میکند. او ممکن است از پرخاشگری به عنوان راهی برای تربیت فرزند خود استفاده کند که نادرست است. پس می توان گفت یکی از علت های اصلی پرخاشگری مادران رفتار نادرست فرزند که می تواند شامل: بد حرفی، گوش ندادن به آنچه که مادر می خواهد، شیطنت و انجام کارهای خطرناک و … باشد.

استرس و اضطراب زیاد در زندگی

مسائل و مشکلات مالی، اختلاف با همسر، تعارضات خانوادگی و … می توانند باعث شوند که مادر شما به یک مادر عصبی تبدیل شود. عوامل مختلفی در زندگی وجود دارد که می تواند استرس و اضطراب را دو چندان کند. گاهی مادر برای تخلیه احساسات، استرس و اضطراب های خود از پرخاشگری و عصبانیت کمک می گیرد.

بیماری و مشکلات سلامتی

برخی از مادران متاسفانه از بیماری رنج می برند. گاهی تحمل دردها و مشکلات سلامتی برای آنها سخت خواهد شد. در این شرایط ممکن است آنها را یک مادر پرخاشگر و عصبانی ببینید.

مشکلات دوران کودکی

الگو رفتاری نادرست در دوران کودکی، تربیت ناصحیح، داشتن پدر و مادر عصبی و پرخاشگر و … می تواند دلایل عصبی بودن مادر باشد. اگر فردی در دوران کودکی خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشد و یا الگوهای صحیحی برای رفتار خود نداشته باشد، ممکن است در آینده نیز به یک مادر و یا حتی همسر پرخاشگر تبدیل شود.

عادت های نامناسب در زندگی

نداشتن تغذیه مناسب، استفاده بیش از اندازه از فضاهای مجازی و تلفن همراه، اختصاص ندادن زمانی برای رسیدگی به خود، دائم در خانه ماندن، نداشتن معاشرت با دیگران، کمبود خواب و … همگی می تواند شما را به یک مادر عصبی و پرخاشگر تبدیل کند. به عنوان مثال مشکلات کمبود خواب یکی از عواملی است که می تواند شما را تحریک کرده و به یک فرد پرخاشگر و عصبی تبدیل کند. پس رفتارهای نادرست و اهمیت ندادن به خودتان می تواند باعث شود که شما به یک انسان پرخاشگر و مادر بی اعصاب برای فرزندان خود تبدیل شود.

5 مورد از تاثیرات عصبانیت مادر بر کودک

تاثیر عصبانیت مادر بر کودک بسیار شدید بوده و عصبانیت و پرخاشگری مادر می تواند آسیب های زیادی را برای فرزند به همراه داشته باشد. متاسفانه اکثر والدین و به خصوص مادران که بیشتر با فرزندشان در ارتباط هستند، از تاثیرات بدخلقی و پرخاشگری شدید خود بر کودک بی اطلاع هستند.

خطر ابتلا به بیماری های روانی

اگر کودک دائم در برابر پرخاشگری های شدید مادر قرار بگیرد، احتمال ابتلا او به بیماری های روانی بالا می رود. مادر عصبی می تواند مشکلات روانی زیادی را برای فرزند خود ایجاد کند. افسردگی، إحساس ناامنی و ترس و استرس های شدید در کودک می تواند نشانه پرخاشگر بودن والدین او و رفتار نامناسب آنها با کودک باشد. رفتار پرخاشگرانه مادر بیشتر منجر به اختلالات اضطرابی می شود.

پنهان کاری و مخفی کاری از مادر

واکنش های تند و پرخاشگرانه مادر می تواند باعث شود که فرزند اعتماد خود را نسبت به مادرش از دست بدهد. او برای درامان ماندن از پرخاشگری و عصبی شدن مادر، سعی می کند تمام کارها و افکار خود را از مادرش پنهان کند. فریاد زدن بر سر کودک و یا تنبیه بدنی میتواند باعث شود که فرزندتان دیگر شما را از اشتباهات کوچک و بزرگ خود باخبر نسازد.

تغییر یافتن شخصیت کودک

پرخاشگری مادر با کودک می تواند باعث تغییر شخصیت کودک شما شود. فریاد زدن و سرزنش کودک بر سر کوچکرین مسائل منجر به کاهش مهارت های اجتماعی او می شود و او را از جمع دوستان و اطرافیانش دور می کند. حتی برخی از کودکان این رفتار اشتباه مادر را الگو خود قرار می دهند و آنها نیز همین رفتار را تکرار می کنند. مادر عصبی می تواند شخصیت مناسب فرزند خود را تغییر داده و او را به راه های اشتباهی بکشاند.

افزایش فعالیت های مضر و غیر قابل قبول

هنگامیکه کودک رفتارهای عصبی از مادر خود ببیند و دائم مورد خشونت و بدرفتاری قرار بگیرد مسلما به سمت رفتارهای پر خطر سوق پیدا می کند. دعواهای فیزیکی با دوستان و همکلاسی ها، سیگار کشیدن برای کودکان بزرگتر، دوستی های نامناسب و … همگی می تواند از تاثیرات عصبانیت و پرخاشگری مادر بر کودک باشد.

الگو قرار دادن رفتار مادر

مادر اولین معلم برای فرزند به حساب می آید. فرزندان از رفتارها، اعمال و گفتار مادر خود الگو می گیرند. واکنش والدین مخصوصا مادر در موقعیت های مختلف به کودک می آموزد که باید چگونه رفتار کند. نحوه برقراری ارتباط، بیان، رفتار با دیگران و … همگی از مادر و پدر الگوبرداری می شود. پس اگر مادر عصبی و بی أعصاب باشد، مسلما نمی تواند الگو مناسبی برای کودک خود باشد. قرار دادن مادر عصبی به عنوان یک الگو برای فرزندان باعث می شود که کودک نیز یاد بگیرد همانطور رفتار کند و به یک فرزند عصبی و بی أعصاب تبدیل می شود.

فرزند شما یاد می گیرد که مانند شما در تمام موقعیت هایی که پیش می آید پرخاشگری کند. حتی اگر نیازی به پرخاشگری و عصبی بودن نباشد. او یاد نمی گیرد که از راه های مسالمت آمیز برای مدیریت و کنترل شرایط استفاده کند. زیرا مادرش همیشه در تمام موقعیت ها یک مادر بی اعصاب و پرخاشگر بوده است.

تاثیر عصبانیت مادر بر کودک

چگونه یک مادر عصبی و پرخاشگر نباشیم؟

مقابله با مادر بی أعصاب کار ساده ای نیست. اما شدنی است. شما با تلاش و تمرین صبر می توانید از راهکارهای مختلفی برای از بین بردن پرخاشگری های کنترل نشده خود استفاده کنید. درمان پرخاشگری مادران یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که مادران عصبی و پرخاشگر باید نسبت به آن توجه داشته باشند. در قدم اول شما باید بپذیرید که یک مادر پرخاشگر و عصبی هستید. سپس قبول کنید که مادر عصبی بودن می تواند آسیب های زیادی را برای فرزند شما به همراه داشته باشد. در نهایت از راهکارهای مختلف برای از بین بردن این عصبانیت و پرخاشگری و کنترل رفتار خود استفاده کنید. مهم ترین و کاربردی ترین راهکارها برای کنترل عصبانیت مادر عبارت است از:

آنچه که باعث عصبانیت شما می شود را شناسایی کنید

اولین قدم برای کنترل عصبانیت این است که شما به عنوان یک مادر پرخاشگر دقت کنید چه چیزهایی باعث پرخاشگری شما می شوند. محرک های خود را شناسایی کنید. احساسات ما گاهی می توانند بسیار قوی باشند و باعث شوند ما به سمت رفتارهای پرخاشگرانه پیش برویم. پس بهتر است از آنچه که ما را عصبانی می کند آگاه باشیم تا بهتر بتوانیم آن را مدیریت و کنترل کنیم. برخی از مهم ترین محرک هایی که ممکن است باعث شوند شما به یک مادر پرخاشگر تبدیل شوید عبارتند از:

خستگی

گرسنگی

تنهایی

خواب آلودگی و …

قوانین عادلانه ای برای زندگی خود وضع کنید

بعد از آنکه محرک های خود را شناسایی کردید بهتر است به دنبال ایجاد قوانینی منصفانه برای مدیریت بهتر زندگیتان باشید. این کار باعث می شود که فرزندتان چارچوب مشخصی برای رفتارهای خود پیدا کرده و دائم با مخالفت و یا پرخاشگری و عصبانیت شما رو به رو نشود. برای فرزندتان حد و مرزهای مناسبی تعیین کنید تا مدام مجبور نباشید بخاطر اشتباهات او داد و فریاد کرده و به یک مادر پرخاشگر تبدیل شوید. ایجاد مرزهای واضح و ثابت می تواند به شما و فرزندتان کمک کند تا روابط بهتری با یکدیگر برقرار کنید.

خونسرد بودن را تمرین کنید

سعی کنید به جای داد و فریاد زدن هنگام مواجه با اشتباهات کودکتان، خونسرد بودن را جایگزین کنید. تمرین حفظ خونسردی و آرامش می تواند با روش های مختلفی صورت بگیرد. می توانید تنفس عمیق را تمرین کنید و یا تا 10 بشمارید تا آرامش از دست رفته خود را مجددا بدست آورید. سپس اشتباهات او را مورد بررسی قرار داده و در کمال خونسردی اشتباهاتش را بازگو کنید. سپس سعی کنید رفتارهای درست و صحیح را به او آموزش دهید.

فرزندتان را درک کنید

گاهی نیاز است به جای سرزنش کردن فرزندتان به دلیل اشتباهاتی که داشته، چند لحظه خودتان را در موقعیت او قرار دهید. به جای سرزنش کردن کودکتان بسنجید که چه چیزهایی باعث شده او چنین رفتاری داشته باشد و اگر شما در موقعیت او بودید چه می کردید. شرایط سنی و موقعیت او را درک کنید. او هنوز بچه است و نمی داند که چه رفتارهایی پسندیده و کدام ناپسند است.

دید مثبتی نسبت به خود داشته باشید

شاید دائم به این فکر کنید که مادر بدی هستید یا بعد از آنکه با خشونت رفتار کردید به این فکر کنید که شما یک مادر عصبی و پرخاشگر هستید. داشتن افکار منفی در رابطه با خودتان باعث می شود که شما سخت تر بتوانید پرخاشگری خود را کنترل و مدیریت کنید. بیان افکار مثبت در رابطه با خودتان باعث می شود که بتوانید به پرخاشگری خود غلبه کرده و در مواقع سخت عصبانیت و خشم خود را کنترل کنید. زیرا قبول دارید که یک مادر عالی هستید و باید بتوانید بهترین عملکرد را در برابر فرزندتان داشته باشید. می توانید یادداشت هایی مثبت برای خودتان بنویسید و آن ها را تکرار کنید تا به رفتار شما تبدیل شود. مانند: من یک مادر مهربان و صبور هستم. من می توانم فرزندم را خوب تربیت کنم و …

از مشاوره کمک بگیرید

اگر یک مادر عصبی و پرخاشگر هستید که نمی تواند رفتارهای خود را کنترل کرده و دائم بر سر فرزندان داد و فریاد می کشد، بهتر است به مشاور مراجعه کنید. مشاور در ابتدا علت پرخاشگری مادر را مورد بررسی قرار داده و سپس به دنبال راهکارهای مناسب برای درمان پرخاشگری مادر با کودک می گردد. او به شما درمانی مناسب ارائه می دهد که می توانید از مادر عصبی به یک مادر مهربان و صبور تبدیل شوید. برای کسب مشاوره می توانید از مشاوره آنلاین کمک بگیرید.

کنترل پرخاشگری مادر

سخنی از مشاوران آویژه

پرخاشگری مادر با کودک مسلما در هیچ فرهنگ و جامعه ای پسندیده نیست. اگر  با هدف تربیت صحیح فرزند از پرخاشگری، خشم و تنبیه استفاده می کنید. بهتر است بدانید این کار شما نتیجه عکس داشته و اصلا برای تربیت صحیح فرزند درست نیست. پرخاشگری مادر می تواند یک فرزند پرخاشگر و عصبی را بوجود بیاورد. همچنین یکی از مهم ترین تاثیر عصبانیت مادر بر کودک این است که باعث می شود او به یک کودک پنهان کار تبدیل شود که برای دورماندن از پرخاشگری و خشم مادر حتی کوچکترین اشتباهات را پنهان می کند. پس اگر احساس می کنید به دلایل مختلفی به یک مادر بی اعصاب تبدیل شده اید، بهتر است به دنبال درمان پرخاشگری خود بوده و با تلاش و صبر راهکارهای مختلفی را برای از بین بردن پرخاشگری خود امتحان کنید.

سوالات متداول

آیا می توان پرخاشگری مادر را از بین برد؟

علت پرخاشگری مادر می تواند بسیار مختلف و منحصر به فرد باشد. درابتدا باید علت پرخاشگری را مشخص کرده و سپس به دنبال از بین بردن عوامل تشدید پرخاشگری مادر باشید. شما با صبر و تلاش زیاد می توانید پرخاشگری مادر را از بین برده و او را به یک مادر دلسوز و مهربان و صبور تبدیل کنید.

چرا مادرم دائم عصبانی و بی اعصاب است؟

دلیل پرخاشگری مادر می تواند متفاوت باشد. برخی اوقات علت پرخاشگری مادر خستگی، بی خوابی، مشکلات روحی و … خواهد بود و در برخی از مواقع نیز شرایط اقتصادی و درگیری های زندگی، شیطنت های زیاد فرزندان و گوش ندادن حرف و … می تواند او را به یک مادر پرخاشگر تبدیل کند. اما در نهایت نباید اجازه داد که پرخاشگری به یک عادت برای مادران تبدیل شده و آنها را به یک مادر عصبی تبدیل کند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو