مشاوره استرس و اضطراب

مشاوره استرس و اضطراب


منبع: آویژه

4

1402/4/14

14:47


مشاوره استرس و اضطراب

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

مشاوره استرس چیست؟ درمان استرس و اضطراب توسط مشاور چگونه است؟ آیا مشاوره استرس آنلاین مفید است؟ شاید شما نیز با این سوالات در مورد نحوه فعالیت و روش کار مشاوران استرس و اضطراب روبه رو شده باشید. برخی از افراد به دنبال این هستند که بدانند در جلسه مشاوره اضطراب چه می گذرد و برخی دیگر می خواهند بدانند چه هنگام نیاز است به مشاوره استرس و اضطراب مراجعه کنند. همانطور که می دانید تجربه استرس در زندگی طبیعی بوده و می توان گفت تمام افراد إحساس اضطراب و استرس را در زندگی تجربه کرده اند. موضوعی که مهم است این است که شما هنگام مواجه با استرس و اضطراب شدید بدانید که چگونه باید با آن مقابله کرده و چه هنگام نیاز است به فکر درمان استرس و اضطراب باشید.

مشاوران مرکز مشاوره آویژه در این مقاله به بررسی مشاوره استرس، درمان استرس و اضطراب و … پرداخته اند. اگر شما نیز دوست دارید با نحوه کار مشاوره استرس آشنا شوید و یا بفهمید آیا نیاز است برای درمان استرس و اضطراب خود به مشاوره مراجعه کنید یا خیر؟ مطالعه این مقاله جامع وکاربردی را از دست ندهید.

مشاوره تلفنی استرس

مشاوره استرس و اضطراب چیست؟

تجربه استرس و اضطراب در زندگی طبیعی است. عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند باعث ایجاد استرس و اضطراب در افراد شوند. اگر این استرس و اضطراب ها زود گذر بوده و به زندگی فرد آسیب نرساند نیاز به درمان و پیدا کردن راهکار برای کاهش آن نیست. اما در بسیاری از افراد استرس و اضطراب به شدت شدید بوده و یا به طور دائمی وجود دارد. این استرس و اضطراب شدید می تواند آسیب های زیادی را برای افراد به همراه داشته باشد. این گونه افراد برای رها شدن از استرس و اضطراب نیاز به تلاش و استفاده از راهکارهای درمانی دارند. افرادی که در موقعیت ها یا احساسات استرس زا به کمک نیاز دارند، باید از استرس درمانی که برای مدیریت استرس یا درمان مدیریت استرس است، استفاده کنند. استرس و اضطراب های شدید را می توان توسط مشاوره استرس و اضطراب درمان کرد.

مشاوره استرس و اضطراب نوعی مشاوره است که برای درمان استرس و اضطراب افراد به کار گرفته می شود. این نوع مشاوره از تکنیک ها، استراتژی ها یا برنامه های خاص خود برای رسیدگی به موقعیت های استرس زا و پاسخ صحیح به استرس افراد در موقعیت های مختلف استفاده می کند. این نوع از مشاوره نوعی گفتگو درمانی است که توسط روانپزشک و سایر متخصصان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. در مشاوره استرس و اضطراب فرد با یک مشاور یا روانشناس در مورد علائم استرس، مشکلاتی که برای او به همراه داشته، موقعیت هایی که استرس را تجربه می کند و … صحبت می کند و مشاور نیز متناسب با شخصیت و مشکلات فرد، راهکارهای مناسبی را برای کنترل، مدیریت و کاهش استرس و اضطراب توصیه می کند.

مزایای استفاده از مشاوره استرس و اضطراب

افرادی که از استرس و اضطراب زیاد رنج می برند باید حتما به دنبال پیدا کردن یک روانشناس برای درمان اضطراب خود باشند. مسلما این گونه افراد تا هنگامیکه استرس و اضطرابشان درمان نشده است، نمی توانند زندگی آرام، همراه با شادی و نشاط و … را برای خود داشته باشند. مشاوره استرس مزایای زیادی را برای این افراد به همراه خواهد داشت. مانند: از بین رفتن اثرات منفی استرس شامل چالش های جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی و …. . استرس می تواند خشم، تعاملات منفی با خانواده و دوستان، مشکل در خواب و خوراک و همچنین بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری های مختلف را با خود به همراه داشته باشد. استفاده از مشاوره تلفنی استرس و یا مشاوره آنلاین استرس می تواند این مشکلات را از بین ببرد.

به طور کلی می توان مهم ترین مزایای استفاده از مشاوره استرس و اضطراب را شامل موارد زیر دانست.

متوجه می شوید که چه چیزهایی باعث ایجاد استرس و اضطراب می شوند.

محرک ها و علائم آنها را درک می کنید.

می تواید افکار مضطرب خود را مدیریت کنید.

تاثیرات مثبت بر سیستم گوارش و هضم بهتر

مبارزه با تغییرات منفی خلق و خو و ایجاد خلق و خوی بهتر در افراد

خواب بهتر و منظم شدن وعده های غذایی و دوری از بی اشتهایی یا پرخوری

مدیریت بهتر بیماری های مزمن و مبارزه با بیماری ها

عملکرد بهتر در تحصیل، زندگی زناشویی، کار و …

ایجاد سلامت روانی و عاطفی عالی برای افراد

عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن

موفقیت بیشتر در فعالیت ها و کارها

سلامت جسمانی

افزایش تعاملات و روابط اجتماعی

کاهش فشار خون

مشاوره آنلاین استرس

چه زمانی نیاز است به مشاوره استرس و اضطراب مراجعه کنم؟

همانطور که در بالا اشاره شد نیاز نیست که همیشه برای درمان استرس و اضطراب به مشاور مراجعه کرد. تجربه استرس و اضطراب در زندگی امری طبیعی بوده و در اکثر موارد بدون نیاز به درمان و با گذشت زمان از بین می رود. اما در برخی از مواردی که این استرس و اضطراب بسیار حاد بوده و آسیب های زیادی را برای زندگی افراد به همراه داشته باید از مشاوره اضطراب آنلاین، تلفنی و یا حضوری استفاده نمود. سوالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد این است که چه زمانی نیاز است به مشاوره مراجعه کرد؟

در ابتدا مهم است که بدانید سطح اولیه استرس شما چه میزان بوده و تا چه مقدار می توان آن را طبیعی دانست. سپس تعیین کنید تا چه اندازه می توانید استرس خود را مدیریت کرده و با آن کنار بیایید. گاهی أوقات پرسیدن نظر از اطرافیان که دلسوز شما بوده و مورد اعتماد هستند نیز می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که استرس و اضطراب های شما طبیعی بوده و یا بیش از حد است. برخی از مهم ترین علائم استرس و اضطراب عبارتند از:

تنش عضلانی

درد و ناراحتی جسمی

تغییرات در میل جنسی

تغییر در عادت های غذایی

مصرف الکل و مواد مخدر

نوسانات خلقی

مشکلات خواب

برانگیختگی بیش از حد

إحساس افسردگی و نگرانی

افکار منفی شدید

عدم تمرکز حواس

و …

اگر شما یکی یا دسته ای از علائم بالا را در خودتان مشاهده کردید و إحساس کردید که علت آن استرس و اضطراب های شما است، پس بهتر است دقت کنید. اگر علائم به حدی شدید بود که به زندگیتان آسیب رسانده و در فعالیت ها و عملکردهای روزانه شما اختلال ایجاد کرده است، بهتر است از مشاوره استرس و اضطراب برای کنترل و مدیریت استرس استفاده کنید.

روانشناس برای درمان اظطراب

مشاوره استرس و اضطراب چگونه به درمان می پردازد؟

برخی از افراد قصد دارند که از مشاوره تلفنی استرس و اضطراب برای درمان استرس و اضطراب خود استفاده کنند. اما آنها اطلاعات کاملی در رابطه با جلسه مشاوره اضطراب، روش هایی که مشاور برای درمان انتخاب می کند و … ندارند. مشاوران و روانشناسان برای درمان استرس و اضطراب از راهکارهای مختلفی استفاده می کنند. برخی از رایج ترین و مهم ترین راهکارهای درمان استرس و اضطراب و آنچه که در جلسات مشاوره ای می گذرد عبارتند از:

درمان های شناختی رفتاری
(CBT)

این نوع از درمان به صورت گفتار درمانی است و به منظور مدیریت بهتر استرس استفاده می شود. در این روش، مشاور سعی می کند بر روی ارتباط بین افکار، احساسات یا عواطف و رفتارها مراجعه کننده تمرکز کرده و بررسی کند که چگونه ایجاد تغییرات در یکی از این موارد می تواند بقیه را نیز تغییر دهد.

در جلسات مشاوره اضطراب که از درمان شناختی رفتاری استفاده می شود، مشاور سعی می کند به فرد کمک کند تا افکار، احساسات و رفتارهای خود را به گونه ای تغییر دهد که باعث ایجاد آرامش و کاهش استرس و تنش و اضطراب در فرد شود. طبق تحقیقات انجام شده این روش توانسته برای مدیریت و کاهش استرس و بهبود رفاه روانی و اعتماد به نفس افراد مفید واقع شود.

در این روش از دو راه برای درمان استرس و اضطراب استفاده می شود:

شناخت درمانی

در مشاوره تلفنی استرس و یا مشاوره حضوری، افکار منفی فرد و چگونگی تاثیر گذاری افکار منفی به ایجاد اضطراب بررسی می شود.

رفتار درمانی

رفتار و واکنش افراد به موقعیت هایی که اضطراب و استرس ایجاد می کنند، بررسی می شود.

شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (
MBCT)

به طور کلی می توان گفت ذهن آگاهی به آگاهی از احساسات درونی و بیرونی و افکار تمرکز دارد. مثلا توجه داشتن به افکاری که از ذهن شما می گذرد خود نوعی ذهن آگاهی است. یا توجه کردن به احساساتی مانند ناراحتی از دوستان و … . درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی نوعی گفتگو درمانی است که از شیوه ها و روش های ذهن آگاهی مانند مدیتیشن، تنفس عمیق و … برای درمان و مدیریت استرس و اضطراب استفاده می کند. این نوع از درمان شیوه های ذهن آگاهی را با درمان شناختی رفتاری ترکیب می کند. در جلسات مشاوره که از این نوع درمان استفاده می شود عموما هدف مدیریت صحیح استرس است.

کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (
MBSR)

قصد مشاوران و روانشناسان از استفاده این روش این است که تکنیک های ذهن آگاهی را با تکنیک های مدیریت استرس ترکیب کنند تا بتوانند از ایجاد استرس جلوگیری کنند. در این روش هدف پیشگیری از استرس و رفع آن است. جلسات مشاوره ای که از کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی استفاده می کنند ممکن است شامل : مدیتیشن، یوگا، تمدد أعصاب و … باشد. طبق تحقیقات انجام شده این نوع از درمان استرس و اضطراب می تواند استرس، افسردگی، اضطراب و فرسودگی شغلی را مدیریت کرده و کاهش دهد. همچنین باعث بهبود کیفیت زندگی افراد شود.

آموزش تکنیک های آرامش و آرام سازی

همانطور که می دانید آرامش در مقابل استرس و اضطراب قرار دارد. مشاور در درمان اضطراب با استفاده از تکنیک های آرام سازی به فرد کمک می کند تا با آرام کردن ذهن و بدن بتواند با استرس و اضطراب های خود مقابله کند. تکنیک های آرام سازی بسیاری وجود دارند که می توانند برای کاهش، مدیریت و حتی پیشگیری کردن از ایجاد اضطراب و استرس به کار گرفته شوند. مشاور با توجه به صلاح دید و بررسی مشکلات و موقعیت های فرد می تواند از این تکنیک ها به صورت تنهایی و یا همراه با استرس درمانی استفاده کند. برخی از روش های ارام سازی عبارتند از:

موسیقی درمانی

مدیتیشن

آگاهی از بدن و روش های تنفس و آرامش عضلانی

مانترا

ماساژ

یوگا

درمان با استفاده از پذیرش و تعهد (
ACT)

در جلسات مشاوره تلفنی استرس و اضطراب و یا مشاوره آنلاین استرس و … ممکن است مشاور از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای مقابله با استرس استفاده کند. در این نوع از درمان مشاور به فرد کمک می کند تا ارزش های زندگی خود را شناسایی و درک کند. سپس متناسب با این ارزش ها به زندگی خود ادامه داده و عمل کند. این کار می تواند به فرد کمک کند تا هنگام مواجه با استرس ها به این فکر کند که چه چیزهایی بیشترین ارزش را دارند و آیا موضوعی که آنها را مضطرب کرده است أصلا ارزش دارد یا خیر.

کمک به تنظیم عواطف و احساسات

مشاوره اضطراب آنلاین یا مشاوره تلفنی استرس و اضطراب و … برای درمان استرس و اضطراب افراد از تنظیم هیجانی نیز کمک می گیرد. یکی از علائمی که افراد مبتلا به استرس و تنش با آن روبه رو هستند، احساسات و عواطف شدید است. هنگایمکه فردی دائم تنش و استرس را تجربه می کند مسلما واکنش ها و احساسات شدیدی را نسبت به موارد مختلف نشان می دهد. کنترل این واکنش ها برای فرد بسیار سخت است. مشاور با در نظر گرفتن این مورد به فرد کمک می کند تا تنش ها را در بدن خود کاهش داده تا بتواند احساسات خود را کنترل کند.

مشاوره استرس و اظطراب

سخنی از مشاوران آویژه

استرس و اضطراب می تواند بسیار طاقت فرسا بوده و مشکلات زیادی را برای افراد در زندگی ایجاد کند. اگر شما استرس و اضطراب های شدیدی را در خود إحساس می کنید بهتر است از مشاوره استرس آنلاین و یا تلفنی برای درمان کمک بگیرید. خوشبختانه راهکارهای زیادی برای درمان استرس و اضطراب وجود دارد. اما اگر به موقع به درمان استرس های شدید نپردازید مشکلات و آسیب های روحی و جسمی زیادی را تجربه خواهید کرد. پس اگر علائم استرس و اضطراب شدید را دارید، هرچه زودتر به فکر درمان باشید. شما همچنین می توانید از مشاوره آنلاین که یکی از راه های دسترسی راحت و آسان به مشاوره است، استفاده کنید.

سوالات متداول

مشاوره استرس چگونه به شما کمک می کند؟

در جلسه مشاوره اضطراب و استرس، مشاور به شما کمک می کند تا بفهمید که چه چیزی باعث ایجاد استرس و اضطراب برای شما شده است؟ سپس با کمک مشاور به دنبال پیدا کردن راه حل مناسب برای مبارزه با استرس و اضطراب و مدیریت تنش ها و استرس های خود باشید.

استفاده از مشاوره برای درمان استرس و اضطراب تا چه اندازه موثر است؟

طبق تحقیقات انجام شده، مشاوره استرس توانسته بیشترین تاثیر را برای درمان استرس داشته باشد. حدودا 76 درصد از مراجعه کنندگان به مشاوره استرس و اضطراب پس از مشاوره بهبود یافته اند و توانسته اند تنش و استرس خود را به خوبی کنترل و مدیریت کنند.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو