انواع تراپی در روانشناسی و آشنایی با تراپیست

منبع: زرین بانو

8

1402/4/14

09:27


روان درمانی یکی از زمینه های پیچیده در زمینه درمان مشکلات روحی و روانی است که در نهایت منجر به بهبود کیفیت زندگی افراد می شود. امروزه انواع مشاوره روانشناسی با عنوان تراپی نیز شناخته می شود. به طوری که زمینه های مختلف و انواع تراپی وجود دارد، که افراد می توانند در طول زندگی خود و در مقاطع مختلف از آن بهره مند شوند. در این مقاله شما را با تراپی و تراپیست بیشتر آشنا خواهیم کرد.

روان درمانی یکی از زمینه های پیچیده در زمینه درمان مشکلات روحی و روانی است که در نهایت منجر به بهبود کیفیت زندگی افراد می شود. امروزه انواع مشاوره روانشناسی با عنوان تراپی نیز شناخته می شود. به طوری که زمینه های مختلف و انواع تراپی وجود دارد، که افراد می توانند در طول زندگی خود و در مقاطع مختلف از آن بهره مند شوند. در این مقاله شما را با تراپی و تراپیست بیشتر آشنا خواهیم کرد.

تراپیست کیست؟

تراپیست کیست؟

شاید برای شما سوال باشد که تراپیست کیست و تراپیست چیست؟

در پاسخ به سوال می توان گفت تراپیست طیف وسیعی از فعالیت ها و اقدامات حوزه روانشناسی است که می تواند از روانشناسی و روانپزشکی تا مشاوره های مختلف و مددکاری اجتماعی را شامل شود. فرد تراپیست این صلاحیت را دارد که از نظر حرفه ای به مراجعه کنندگان خود کمک کند تا در مسیر اتخاذ تصمیمات و عبور از مشکلات روحی و روانی بهتر عمل کنند. تراپیست ها شبیه به روانشناسان هستند اما الزاما روانشناس صرف نیستند.

به طور کامل تر می توان گفت تراپیست ها متخصصانی هستند که توانایی درمان و توانبخشی افراد را از نظر روحی و روانی دارا می باشند.

ویژگی های تراپیست

تراپیست یا همان روان درمانگر می تواند از روش های مختلف اعم از مشاوره آنلاین ، تلفنی یا حضوری به فرد کمک کند تا در کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشد. از مهمترین ویژگی های تراپیست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. روانشناس، مشاور ازدواج، مربی زندگی، مددکار اجتماعی، روانپزشک و… تراپیست هستند
  2. دارای تحصیلات مرتبط در مقطع کارشناسی ارشد، دکتری یا دکتری تخصصی هستند
  3. به مراجعان برای عبور از مشکلات و بحران ها و افزایش کیفیت زندگی افراد کمک می کنند
  4. در ارائه پشتیبانی و خدمات به بیماران و مراجعه کنندگان تخصص دارند

تفاوت تراپیست و روانشناس

تفاوت تراپیست و روانشناس

برای تشخیص تفاوت روانشناس و تراپیست باید ویژگی های هر کدام آشنا باشید. از مهمترین ویژگی های روانشناس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تراپیست شبیه به روانشناس است با این تفاوت که در زمینه درمانگری مدرک تحصیلی دانشگاهی کارشناسی ارشد یا دکترا دارد، همچنین توانسته موفق به دریافت گواهینامه های مختلف در زمینه روانشناسی بالینی و سایر شاخه های تخصص شود. اما روانشناس دارای مدرک روانشناسی است که در صورت تشخیص برای تجویز دارو با روانپزشک همکاری می کند.

مورد دیگری که می تواند فرق تراپیست و روانشناس باشد اینکه این افراد می توانند در زمینه های مختلفی تحصیلات تخصصی داشته باشند، از همین رو می توانند برای مدیریت شرایط بحرانی به مراجعه کنندگان خود کمک کنند، اما روانشناسان به تشخیص اختلالات بالینی یا مشکلات بیماران کمک می کنند.

با اوصاف می توان گفت تراپیست علم و تجربه ای وسیع تر از یک روانشناس دارد از همین رو در زمینه های مختلف می توان از کمک های او بهره مند شد.

معرفی انواع تراپی

زمانی که با تراپیست و ویژگی های او آشنا شدید، نوبت به شناخت انواع تراپی است. در مجموع 3 نوع تراپی وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

  1. روان درمانی: یکی از انواع پرکاربرد و رایج تراپی، روان درمانی است که در آن روان درمانگر به فرد کمک می کند که مشکلات و اختلالات روانی خود را حل کند. مشاوره فردی نیز زیر مجموعه روان درمانی می باشد. در این نوع تراپی، می توان از سایکوتراپی یا حتی تجویز دارو نیز استفاده کرد.
  2. ماساژ درمانی: روش دیگری از تراپی که شاید باورتان نشود، ماساژ درمانی است. زمانی که ماساژ می گیرید به کاهش تنش های عضلانی و بهبود جراحات خود کمک می کنید. از همین رو به این روش ماساژ تراپیست نیز گفته می شود. رفع انقباضات ماهیچه ای در کمر و بخش های پایین تنه، گردن و عضلات مختلف با کمک ماساژ رفع می شود و احساس بهتری خواهید داشت.
  3. زیبایی درمانی: امروزه افراد از روش های مختلفی می توانند از تراپی بهره ببرند. یکی از آن ها زیبایی تراپی است. در این روش فرد می تواند از طریق پاکسازی پوست، دریافت ماساژ، کلاژن درمانی و…. به بهبود حال روحی و روانی خود کمک کنند.

مزایای مراجعه به تراپیست

مزایای مراجعه به تراپیست

زمانی که شما به روانشناس ایرانی یا یک تراپیست مراجعه می کنید می توانید از مزایای زیر بهره مند شوید:

  1. عدم قضاوت شدن: شما زمانی که به یک تراپیست مراجعه می کنید، می خواهید بدون اینکه قضاوت شوید با خیالی راحت درباره مسائل و مشکلات خود صحبت کنید. این احساس که شما قضاوت نمی شوید یکی از مهمترین دلایلی است که منجر به مراجعه مجدد افراد می شود،علاوه بر اینکه فرد بدون احساس شرمندگی یا گناه برای حل مشکلات خود از مراجعه به تراپیست دلزده نمی شود. راهکارهایی که یک روان درمانگر یا تراپیست به شما ارائه می دهد به شما کمک می کند تا با مسایل و مشکلات خود بدون نگرانی مواجه شوید و آن ها را حل کنید.
  2. عدم منفعت طلبی رواندرمانگر: از دیگر مزیت هایی که مراجعه به روان درمانگر برای شما دارد، عدم نگاه منفعت طلبانه تراپیست به شما است. مشورت با اطرافیان و دوستان یا حتی خانواده می تواند با احساس ناامنی یا باج گیری برای شما به همراه باشد. اما زمانی که با روان درمانگر درباره مسایل خود صحبت می کنید می توانید این اطمینان را داشته باشید که او به طور کامل وقت و زمان خود را برای شما اختصاص داده و نیازی به نگرانی های آتی در این باره نداشته باشید.
  3. رازداری تراپیست: افراد برای اینکه بتوانند درباره مسایل و مشکلات خود صحبت کنند بسیار محتاط هستند، قرار گرفتن در شرایط سخت در نهایت ممکن است شما را برای مراجعه به تراپیست ترغیب کند. در این شرایط باید بدانید که تراپیست یک فرد خبره و آموزش دیده است تا شما بتوانید بدون احساس نگرانی یا گناه مسایل و مشکلات خود را با او در میان بگذارید و برای حل آن چاره اندیشی کنید.

نتیجه گیری

اگر در زندگی خود با مشکلات روحی و روانی دست به گریبان و نیازمند کمک یک تراپیست حرفه ای هستید در وهله نخست باید به دنبال پیدا کردن یک تراپیست خوب باشید. راه های مختلفی نیز برای پیدا کردن تراپیست خوب وجود دارد از پرس و جو از دوستان و اطرافیان گرفته تا جستجو در اینترنت. در مقاطع مختلف زندگی تراپیست ها می توانند کمک کنند تا افراد با کمترین هزینه و آسیب از بحران ها عبور کنند. با پیشرفت تکنولوژی امروزه راه دسترسی به تراپیست نیز تسهیل شده است. به طوری که می توان از هر نقطه از جهان به روانشناس یا تراپیست ایرانی دسترسی داشت. علاوه بر این که شرایط ارائه خدمات مشاوره ای به صورت غیر حضوری آنلاین یا تلفنی نیز کمک کرده تا افراد بتوانند با تراپیست خود در هر نقطه جغرافیایی و نیز در هر زمانی صحبت کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو